Hoog energieverbruik??

03-06-2010 17:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat gebruiken jullie aan gas en elektriciteit?

Reden van mijn vraag: we willen net overstappen naar een andere energieleverancier, en krijgen een eindafrekening van de huidige leverancier over de periode 28/12 tot 11/5. In die tijd zouden wij 2729 kWh en 1403 m3 gebruikt hebben. We moeten nu bijna 900 bijbetalen (ons voorschotbedrag was 99 per maand).

Wij zijn maar met z'n tweeen, en hebben een tussenwoning. De afgelopen maanden hebben we erg op het verbruik gelet, dus geen onnodig licht, verwarming etc.

Op internet vind ik dat een gemiddeld gezin jaarlijks 3500 kWh en 1600 m3 gas gebruikt. Wij zouden dus in 4,5 maand al bijna zoveel gebruikt hebben.

We wonen hier nog niet zo heel lang, en zijn niet bekend met de gebruikshistorie.

Zou het kunnen dat de meter kapot is, of gebruiken we echt zo ontzettend veel? Of gebruikt iedereen veel meer dan het jaarlijks gemiddelde?
Dat is wel erg veel. Zijn de meterstanden goed opgenomen?

Ik zit in een appartement, heb enkel glas en we zijn met z'n tweeen. We verbruiken zo'n 110 euro per maand.

We hebben wel spaarlampen en stoken bewust, maar douchen bijvoorbeeld veel en lang.
Het is erg koud geweest en gas is het duurst van je rekening... het zou zomaar kunnen. Zeker als de bewoner voor je iemand was die nooit thuis was of bijna geen elektrische apparaten zoals droger/pc/tv ed had...

Hoe dan ook, het is best erg veel en ik denk dat je ook alles echt goed moet nagaan. Klopt de beginstand van de meter wel? Betaal je nu ook allerlei vastrecht ed die je zometeen de rest van 2010 niet meer bij je nieuwe leverancier hoeft te betalen oid? Zijn er kapotte apparaten

Maar: het zou zomaar kunnen. Ik heb ene nieuwe cv die veel minder verbruikt dan de oude van 20jaar oud.... mijn energierekening kon hierdoor met 50 euro pm omlaag...
De meterstanden probeer ik nu zo goed als mogelijk terug te halen. De eindstanden kloppen in elk geval wel heb ik al gezien.

Het gaat om de eerste paar maanden, en toen hebben we heel bewust gestookt met de verwarming (niet te warm, zo'n 20 graden max, en alleen huiskamer, de verwarming staat nu al zo'n 2 maanden helemaal uit), en de ketel is uit 2006. Verder hebben we ook dubbel glas, en hebben we bijv. de trapopgang naar zolder afgedekt gehad in de winter.

Ik zal eens kijken of de meters wel helemaal goed functioneren, een erkend installateur kan dat opmeten en adviseren?
Het is de gewoonte om in de zomermaanden voor het winterverbruik te betalen en aangezien de zomer net is begonnen zitten jullie wel met een winterverbruik,maar hebben jullie daar nog niet voor betaald. Daarom moeten jullie zoveel bijbetalen.
Ja wat cateuatje zegt klopt. En daarnaast hebben we ook nog eens een hele koude winter gehad, dus meer gestookt dan andere jaren gemiddeld.

Als de rekening in december komt, krijg je waarschijnlijk geld terug.
@ Cateautje, maar als ze alleen berekenen op de meterstanden heeft dat toch niets met zomer en winterverbruik te maken, maar puur met wat je hebt verbruikt?

Ik zie er in de periode 1/9 tot 27/12 1552 kWh en 608 m3 is verbruikt...
quote:19juni schreef op 03 juni 2010 @ 17:51:

@ Cateautje, maar als ze alleen berekenen op de meterstanden heeft dat toch niets met zomer en winterverbruik te maken, maar puur met wat je hebt verbruikt?

Das ook heel veel in 3 maanden tijd. Raar hoor.

Je zou eens een verbruiksmeter op al je apparaten kunnen zetten. Mogelijk heb je een kapotte vriezer, koelkast, droger oid waardoor er stroom blijft lekken. Trek ook eens ALLE stekkers eruit en kijk of je meter nog doorloopt.
Ik ben niet thuis dus kan even niet kijken hoeveel wij verbruiken. We zijn met zijn tweetjes en wonen in een tussenwoning, wel nieuwbouw dus erg goed geisoleerd. In het begin heb ik flink veel discussies met vriend gehad omdat ik altijd 2 keer per dag 20min douche. We hebben het verbruik wel eens vergeleken met de buren (2 kids) en wij schenen veel hoger te zitten in verbruik. We betaalden in eerste instantie een voorschot van rond de E100,-. Vorige maand bericht gehad dat we door de dalende gasprijzen nu nog maar E83,- voorschot hoeven te betalen. Het lijkt me dus inderdaad dat er iets niet klopt met jullie naheffing (tenzij je een nog ergere doucheverslaving hebt als mij )

Dat is echt heel veel!

Als je let op je energieverbruik, is er misschien iets anders aan de hand. Misschien inderdaad de meters eens laten controleren.

Ik zie er in de periode 1/9 tot 27/12 1552 kWh en 608 m3 is verbruikt...Het zomerverbruik is een heel stuk lager en kost je misschien zo'n 15 euro in de maand, de rest van het geld betaal je echt voor het winterverbruik en omdat het erg koud is geweest en ook erg lang is het niet zo vreemd dat je nu in 4 1/2 maand tijd op dat bedrag zit. Hoe zuinig je ook bent geweest, het zijn de bijkomende kosten die het zo hoog maken. Laat anders je meters eens nakijken.
Ik woon in een hoekhuis, met 2 kinderen. Wij zijn overdag vaak thuis en als ik het koud heb, gaat de verwarming lekker aan.

In een half jaar tijd heb ik aan energie:

1262 verbruikt

en aan gas:

814

Het ligt natuurlijk ook aan jullie gedrag. Hebben jullie dure apparaten? Ik denk aan een airco, een jacuzzi, een waterbed, een vijverpomp? Die nieuwe stoomgenerators (strijkijzers) zijn ook grootverbruikers. Hoe oud is je geizer/combiketel?
quote:Merelin schreef op 03 juni 2010 @ 17:55:

[...]

Dat is echt heel veel!

Als je let op je energieverbruik, is er misschien iets anders aan de hand. Misschien inderdaad de meters eens laten controleren.Meestal ligt dit soort dingen niet aan de meters, maar aan een kapot apparaat...
De electriciteitsrekening van vorig jaar is over vier maanden en zou op jaarbasis uitkomen op zo'n 4500 kWh. Hoger dan gemiddeld. De rekening over de eerste helft van dit jaar, zou uitkomen zo rond de 6000 kWh, dat is best wel extreem hoog. Daar kom je echter wel op uit als je computers, printers, randapparatuur etc. continu aan hebt staan of op standby laat staan, televisies vaak aan en een oude vrieskist hebt ofzo.

Inderdaad alle apparaten doormeten op verbruik.
Je electriciteitverbruik vind ik eigenlijk wel meevallen, 608 m3 in 4 maanden.

Het is vooral het gasverbruik wat bij jullie hoog ligt.
Ik heb het net even nagekeken:

1345 m3 in een jaar

1375 KkWh in een jaar

Ik ben dan wel alleen, heb spaarlampen, douche tien minuten per dag ongeveer, maar zet de kachel wel hoog als ik het koud heb.
Dat is het hem nu juist, we hebben echt helemaal niets, niets aan luxe (nou ja, niet te veel dan). Het enige wat er soms een hele dag aanstaat is de laptop. 's avonds gaan er kaarsen aan (nooit licht), we hebben één koelkast, verder gaan apparaten uit ipv standby. We hebben een vaatwasser die we nauwelijks gebruiken, de wasmachine gemiddeld eens in de 2 dagen, en droger gebruik ik nauwelijks.

Vandaar dus eigenlijk ook mijn verbazing...

Dat doormeten is idd wel een goed advies!! Weet iemand of ik dat zelf kan doen, of laat ik dit het beste doen door een installateur?
quote:Merelin schreef op 03 juni 2010 @ 18:05:

Het is vooral het gasverbruik wat bij jullie hoog ligt.Dat was het gasverbruik en dat was voor 3 maanden...
quote:Merelin schreef op 03 juni 2010 @ 18:05:

Het is vooral het gasverbruik wat bij jullie hoog ligt.

Je vergist je Merelin.... volgens de gegevens van TO verbruikt ze

2729 kw in bijna 5 maanden. Dat is behoorlijk hoog.
O stom, ik heb me inderdaad vergist! Ik heb elektriciteit en gas omgedraaid.

Dan gebruik je dus inderdaad ontzettend veel elektriciteit. Gas valt dan wel mee vind ik, 608 m3 in 4 maanden. In de zomer compenseer je dat weer, dus volgens mij is dat wel een normaal verbruik.
Van 1-9 tot het eind van het jaar is wel vier maanden...
quote:Mieomij schreef op 03 juni 2010 @ 18:17:

Van 1-9 tot het eind van het jaar is wel vier maanden...Klopt, stom van mij!

In 4 maanden tijd heb je dit dus verbruikt. Deze gegevens waren van 1-9 t/m 27-12, koude maanden.Dat betekent dus dat je aan gas in een jaar 1824 gebruikt volgens deze gegevens. Maar dat is waarschijnlijk minder omdat je in de zomer geen verwarming aanhebt. Dit is dus een gemiddeld verbruik.

De elektriciteit is het duurst bij jullie ongeveer 4656 per jaar ( iets minder omdat je in de zomermaanden wart minder elektriciteit gebruikt). Dus wintermuts kan wel eens gelijk hebben dat er ergens een kapot apparaat staat.
quote:19juni schreef op 03 juni 2010 @ 18:09:

Dat is het hem nu juist, we hebben echt helemaal niets, niets aan luxe (nou ja, niet te veel dan). Het enige wat er soms een hele dag aanstaat is de laptop. 's avonds gaan er kaarsen aan (nooit licht), we hebben één koelkast, verder gaan apparaten uit ipv standby. We hebben een vaatwasser die we nauwelijks gebruiken, de wasmachine gemiddeld eens in de 2 dagen, en droger gebruik ik nauwelijks.

Vandaar dus eigenlijk ook mijn verbazing...

Dat doormeten is idd wel een goed advies!! Weet iemand of ik dat zelf kan doen, of laat ik dit het beste doen door een installateur?

heb je een oude koelkast?

En zit er geen ijsaanslag in je vriezer? Deze twee zorgen igg voor een hoog stroomverbruik.
Misschien buren die wiet kweken en je stroom aftappen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven