Hoornaar
donderdag 6 november 2025 om 13:24
Hier hebben we veel last van de aziatische hoornaar.
Daarom hebben we een val gebouwd.
Deze val is best groot en zitten er al heel veel in.
En nu komt het stomme..... ik vind ze zielig.
Begrijp mij niet verkeerd, ze moeten gewoon weg (wat ik overigens niet zo snel zie lukken).
Maar om ze daar in die val te zien, in paniek, totdat ze van uitputting dood neervallen, vind ik ook niks.
Ik heb de gemeente, de ongediertebestrijding en een imker gebeld.
Niemand kan mij helpen.
Er is wel "meldplicht", maar verder doen ze er niets mee.
Heeft iemand dé oplossing?
Daarom hebben we een val gebouwd.
Deze val is best groot en zitten er al heel veel in.
En nu komt het stomme..... ik vind ze zielig.
Begrijp mij niet verkeerd, ze moeten gewoon weg (wat ik overigens niet zo snel zie lukken).
Maar om ze daar in die val te zien, in paniek, totdat ze van uitputting dood neervallen, vind ik ook niks.
Ik heb de gemeente, de ongediertebestrijding en een imker gebeld.
Niemand kan mij helpen.
Er is wel "meldplicht", maar verder doen ze er niets mee.
Heeft iemand dé oplossing?
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 6 november 2025 om 13:28
Het schijnt dus, dat de hoornaar helemaal niet zo snel steekt. Alleen als je in de buurt komt van hun nest, dan worden ze aggresief. Als ik er een hier in huis aantref, dan jaag ik 'm weer naar buiten.
Volgens mij heeft melden alleen zin als het om een nest gaat? Dat de gemeente het nest komt verwijderen?
Volgens mij heeft melden alleen zin als het om een nest gaat? Dat de gemeente het nest komt verwijderen?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
donderdag 6 november 2025 om 13:31
Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat je het zielig vindt, want de Aziatische hoornaar richt veel schade aan bijen, hommels en andere insecten aan. Tegelijk vind ik het ook heel lief en empathisch van je dat je er zo bij stilstaat. Ik ben bang dat je ze toch echt zult moeten vangen, want als je niets doet bouwen ze in het najaar weer een nieuw nest en worden het er elk jaar meer. Als je het zelf niet wilt doen, kun je het beste opnieuw een melding maken.
donderdag 6 november 2025 om 13:33
Dat klopt. Maar het probleem is vooral dat ze enorme schade aanrichten aan honingbijen, hommels en andere insecten. Daarom is het belangrijk dat ze wel bestreden worden, ook al steken ze mensen niet snel.
donderdag 6 november 2025 om 13:34
Koffiezetapparaat schreef: ↑06-11-2025 13:33Dat klopt. Maar het probleem is vooral dat ze enorme schade aanrichten aan honingbijen, hommels en andere insecten. Daarom is het belangrijk dat ze wel bestreden worden, ook al steken ze mensen niet snel.
Aha, dat wist ik niet.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
donderdag 6 november 2025 om 13:47
Volgens mij wordt het bestrijden steeds meer opgegeven, en gaat het nu om beheersen. En om het beschermen van bijvoorbeeld honingbijen.Koffiezetapparaat schreef: ↑06-11-2025 13:33Dat klopt. Maar het probleem is vooral dat ze enorme schade aanrichten aan honingbijen, hommels en andere insecten. Daarom is het belangrijk dat ze wel bestreden worden, ook al steken ze mensen niet snel.
Dit omdat het bestrijden gewoon niet lukt.
donderdag 6 november 2025 om 13:56
Ik kan me wél voorstellen dat je het zielig vind. Ik vind het ook dierenleed om ze in paniek zinloos te laten vechten voor hun leven. Hoe het dan beter kan weet ik ook niet direct, ik zou denken nest afsluiten en de hoornaars dan direct vergassen of zo. In elk geval niet zo laten lijden, bah.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 6 november 2025 om 14:01
donderdag 6 november 2025 om 15:00
Wij hebben veel last van hornaren. De gewone hoornaar is wel oké en niet snel agressief maar de Aziatische wel meer, vooral dicht bij een nest. Als je een nest hebt zou ik die weg laten halen. Wij hadden in onze struik veel hornaren en ik heb van alles geprobeerd met azijn, zeepsop en essentiële oliën, maar uiteindelijk gingen ze alleen weg met speciale spray. Volgens mij jaagde de spray ze vooral weg en bleven ze weg. Het valt me wel op dat hornaren meer bij hun eigen plek blijven terwijl wespen echt om je heen gaan vliegen.
Qua voorkomen kan je het beste in maart van die hangvallen ophangen (een kapje met een normale plastic flesje). Dan krijg je namelijk de koningin en voorkom je meer. Als je er maar enkele hebt dan zou ik het niet per se doen. Wij hadden ook alleen maar hornaren in de vallen, geen bijen.
Qua voorkomen kan je het beste in maart van die hangvallen ophangen (een kapje met een normale plastic flesje). Dan krijg je namelijk de koningin en voorkom je meer. Als je er maar enkele hebt dan zou ik het niet per se doen. Wij hadden ook alleen maar hornaren in de vallen, geen bijen.
elsy wijzigde dit bericht op 06-11-2025 15:04
6.81% gewijzigd
donderdag 6 november 2025 om 15:26
Ik zou ook kijken of je iets kunt doen zodra ze zijn gevangen om er snel een einde aan te maken. Onthoud wel dat, naast dat deze beesten zelf ook vrij meedogenloze ellende aanrichten, het insecten zijn. Hun reacties zijn instinctief en het is niet dat hun leven aan hun voorbij flitst.
Ze hebben verder geen gedachten en emoties, dus hopelijk helpt je dat wat. Al siert het je dat je ook een insect niet onnodig wil laten lijden.
Ze hebben verder geen gedachten en emoties, dus hopelijk helpt je dat wat. Al siert het je dat je ook een insect niet onnodig wil laten lijden.
donderdag 6 november 2025 om 15:31

Ik vind de biodiversiteit zieliger maar je hoeft die beesten ook niet onnodig (lang) te laten lijden.
donderdag 6 november 2025 om 16:37
donderdag 6 november 2025 om 16:41
Ik snap niet waarom je denkt dat het 0 verschil maakt. De werksters vallen de bijen aan en zijn een bedreiging voor de biodiversiteit. De koningin komt haar nest niet uit, alleen om een nieuw nest te starten.gonniegijsje schreef: ↑06-11-2025 16:37Ik vind dit ook erg sneu voor die beestjes. Je vangt de werksters, niet de koningin dus maakt 0 verschil. Het nest weghalen zou ik me kunnen voorstellen, dat is ook sneu maar heeft nog iets van zin. Én dat kan je zo doen dat ze niet hoeven te lijden.
Het is verdrietig om iets te zien lijden. Maar in dit geval doe je het niet omdat die ene hoornaar je in de weg zit, je doet het om de natuur, de gewassen en de bijen en andere bestuivende insecten te beschermen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
donderdag 6 november 2025 om 16:41
Ik snap niet waarom je denkt dat het 0 verschil maakt. De werksters vallen de bijen aan en zijn een bedreiging voor de biodiversiteit. De koningin komt haar nest niet uit, alleen om een nieuw nest te starten.gonniegijsje schreef: ↑06-11-2025 16:37Ik vind dit ook erg sneu voor die beestjes. Je vangt de werksters, niet de koningin dus maakt 0 verschil. Het nest weghalen zou ik me kunnen voorstellen, dat is ook sneu maar heeft nog iets van zin. Én dat kan je zo doen dat ze niet hoeven te lijden.
Het is verdrietig om iets te zien lijden. Maar in dit geval doe je het niet omdat die ene hoornaar je in de weg zit, je doet het om de natuur, de gewassen en de bijen en andere bestuivende insecten te beschermen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
donderdag 6 november 2025 om 16:55
Momenteel komen er nog steeds koninginnen uit die een plek zoeken om te overwinteren.
Imkers zijn nog steeds fanatiek aan het vangen, omdat elke koningin die je nu vangt, geen nest kan worden.
Het probleem is dat het verdelgingsgeld van de gemeenten vaak veel te snel op is, waardoor je zelf zou moeten betalen om een nest op gemeentegrond te laten verwijderen.
Daarom blijven ze nu vaak zitten als je ze meldt, bij veel gemeenten is het geld op.
Zit er een nest op je erf, dan kan je het beter wel laten verwijderen, ook als het geld kost. De beestjes zijn namelijk erg aggressief als je bij hun nest in de buurt komt (anders niet) en een nest kan gemiddeld 250 koninginnen voortbrengen, en dus 250 nieuwe nesten veroorzaken.
Imkers zijn heel actief aan het bestrijden (nesten localiseren en weghalen, koninginnen lokken, vallen voor de bijenkasten waar de bijen wel doorheen kunnen maar de Aziatische hoornaars niet) maar zijn redelijk ten einde raad omdat er nog steeds hele bijenvolkeren sterven (te weinig werksters, dus te weinig voedsel).
Super naar om dieren te zien lijden, maar voor mij is dit voor 'the greater good'.
Ik weet geen efficiëntere of minder nare manier om de Aziatische hoornaar tegen te houden in zijn opmars en dus de bijen te redden.
Lokpotten lijken het meest efficient omdat jonge koninginnen erop afkomen.
Vallen vooral voor de ingang van bijenkasten om massamoord te voorkomen.
En het zou fijn zijn als de overheid meer geld beschikbaar stelt, zodat een gemeld nest weer gewoon verdelgd wordt.
Imkers zijn nog steeds fanatiek aan het vangen, omdat elke koningin die je nu vangt, geen nest kan worden.
Het probleem is dat het verdelgingsgeld van de gemeenten vaak veel te snel op is, waardoor je zelf zou moeten betalen om een nest op gemeentegrond te laten verwijderen.
Daarom blijven ze nu vaak zitten als je ze meldt, bij veel gemeenten is het geld op.
Zit er een nest op je erf, dan kan je het beter wel laten verwijderen, ook als het geld kost. De beestjes zijn namelijk erg aggressief als je bij hun nest in de buurt komt (anders niet) en een nest kan gemiddeld 250 koninginnen voortbrengen, en dus 250 nieuwe nesten veroorzaken.
Imkers zijn heel actief aan het bestrijden (nesten localiseren en weghalen, koninginnen lokken, vallen voor de bijenkasten waar de bijen wel doorheen kunnen maar de Aziatische hoornaars niet) maar zijn redelijk ten einde raad omdat er nog steeds hele bijenvolkeren sterven (te weinig werksters, dus te weinig voedsel).
Super naar om dieren te zien lijden, maar voor mij is dit voor 'the greater good'.
Ik weet geen efficiëntere of minder nare manier om de Aziatische hoornaar tegen te houden in zijn opmars en dus de bijen te redden.
Lokpotten lijken het meest efficient omdat jonge koninginnen erop afkomen.
Vallen vooral voor de ingang van bijenkasten om massamoord te voorkomen.
En het zou fijn zijn als de overheid meer geld beschikbaar stelt, zodat een gemeld nest weer gewoon verdelgd wordt.
donderdag 6 november 2025 om 16:59
Ik vind dat ook zielig. Net als een vlieg op zo'n plakstrip, worstelend aan zijn einde komen. Dan liever een goede mep erop, of gewoon naar buiten laten vliegen.
Nouja, voor nu zit je met worstelende hornaren. Zou je een (particuliere) bestrijdingsdienst kunnen bellen om tev vragen of ze iets van een spulletje wat je in de val zou kunnen spuiten waardoor ze niet zo hoeven te worstelen?
Toen wij in een studentenhuis veel muizen hadden, heeft de bestrijder vallen neergezet waardoor ze geen pijnlijke dood stierven, maar met een vol buikje in slaap vielen en zo kwamen te overlijden. (En misschien heeft die man me voorgelogen, maar ik wilde het graag geloven. En we waren zowaar van de muizenplaag af)
Nouja, voor nu zit je met worstelende hornaren. Zou je een (particuliere) bestrijdingsdienst kunnen bellen om tev vragen of ze iets van een spulletje wat je in de val zou kunnen spuiten waardoor ze niet zo hoeven te worstelen?
Toen wij in een studentenhuis veel muizen hadden, heeft de bestrijder vallen neergezet waardoor ze geen pijnlijke dood stierven, maar met een vol buikje in slaap vielen en zo kwamen te overlijden. (En misschien heeft die man me voorgelogen, maar ik wilde het graag geloven. En we waren zowaar van de muizenplaag af)
donderdag 6 november 2025 om 19:19
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volg veel bestrijders van deze 'monsters'. Zij adviseren de val in de vriezer te leggen voor enkele dagen. Ergens heb ik daar moeite mee, maar weet ook dat ze veel schade kunnen gaan toebrengen aan onze biodiversiteit en behoorlijk agressief kunnen zijn. Als je per ongeluk in de buurt van het nest komt, vallen ze al snel aan.
donderdag 6 november 2025 om 21:01
Dat klopt, bevriezingsdood is een van de mooiste niet natuurlijke manieren van doodgaan zeggen zeSterrenstof74 schreef: ↑06-11-2025 19:19Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volg veel bestrijders van deze 'monsters'. Zij adviseren de val in de vriezer te leggen voor enkele dagen. Ergens heb ik daar moeite mee, maar weet ook dat ze veel schade kunnen gaan toebrengen aan onze biodiversiteit en behoorlijk agressief kunnen zijn. Als je per ongeluk in de buurt van het nest komt, vallen ze al snel aan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in