Houten keukenwerkblad Ikea in een hoek, hoe doen we dit?
donderdag 8 maart 2012 om 19:16
Graag jullie advies.. wij zijn bezig met en nieuwe keuken en die hebben we bij Ikea ontworpen. We hebben een houten werkblad en die gaat twee keer de hoek om. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Ik had in Ikea iets gehoord over een inham in de twee stukken te maken en die samen te voegen. De aannemer zegt nu dat die twee stukken apart van elkaar zullen gaan 'werken' en dus uiteindelijk niet mooi op elkaar zullen gaan aansluiten (of zo blijven). De andere optie is om ze naast elkaar te leggen met de natuurlijke afgeronde randen intact. Dan hou je dus een (diepere) groef. Dit lijkt me helemaal niet mooi (en ook niet echt praktisch, want het lijkt me dan hier vocht enzo in blijft staan?)
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Zijn er vast wel bij hier die ook houten Ikea werkbladen hebben toch?
Ik had in Ikea iets gehoord over een inham in de twee stukken te maken en die samen te voegen. De aannemer zegt nu dat die twee stukken apart van elkaar zullen gaan 'werken' en dus uiteindelijk niet mooi op elkaar zullen gaan aansluiten (of zo blijven). De andere optie is om ze naast elkaar te leggen met de natuurlijke afgeronde randen intact. Dan hou je dus een (diepere) groef. Dit lijkt me helemaal niet mooi (en ook niet echt praktisch, want het lijkt me dan hier vocht enzo in blijft staan?)
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Zijn er vast wel bij hier die ook houten Ikea werkbladen hebben toch?

donderdag 8 maart 2012 om 19:37
Hout werkt nu eenmaal. Ik zelf zou dus om die reden niet gekozen hebben voor hout. Vind het ook niet praktisch/hygienisch maaaaaar dat was uw vraag niet.
Ik zou in verstek zagen en samenvoegen met elastische kit ertussen. Je kan ook werken met duvels, of een andere houtverbinding. Dan ga je het werken ietwat tegen.
Geen afgeronde zaken. Dan hou je inderdaad een voeg.
En je weet zeker dat het hout gaat worden?
Ik zou in verstek zagen en samenvoegen met elastische kit ertussen. Je kan ook werken met duvels, of een andere houtverbinding. Dan ga je het werken ietwat tegen.
Geen afgeronde zaken. Dan hou je inderdaad een voeg.
En je weet zeker dat het hout gaat worden?
donderdag 8 maart 2012 om 19:43
Wij hebben een houten ikea werkblad in L-vorm. Is niet in verstek gezaagd, maar in twee delen 90 graden op elkaar zeg maar. Daarna met houten plugjes (oid) en lijm op elkaar gemaakt.
Keuken nu een jaar oud en blad houdt het goed. Je ziet de naad wel, maar dat zie je altijd. Geen last van vocht of werking.
Deze manier was gewoon door ikea aangegeven trouwens, kwam op mij over of dat standaard was maar weet dat niet zeker.
Keuken nu een jaar oud en blad houdt het goed. Je ziet de naad wel, maar dat zie je altijd. Geen last van vocht of werking.
Deze manier was gewoon door ikea aangegeven trouwens, kwam op mij over of dat standaard was maar weet dat niet zeker.
donderdag 8 maart 2012 om 19:50

donderdag 8 maart 2012 om 20:04
quote:janna2 schreef op 08 maart 2012 @ 19:50:
[...]
Wij hebben ook een houten blad vd ikea.
We hebben het met een donkerder gemaakt met zweihorn en afgelakt met een matte lak. Erg mooi geworden en praktisch.
Mooi is het ook! Eensch!
Maar ik vind het niet zo praktisch omdat ik te lomp, onhandig, lui of wat dan ook ben om altijd iets onder mijn te snijden eten leg...
Ik smeer mijn brood dus gewoon los op het aanrecht, bordje is te veel afwas... (jaaaaaa, kweetut, erg....)
Dus dan zou ik veel hout eten zeg maar...
[...]
Wij hebben ook een houten blad vd ikea.
We hebben het met een donkerder gemaakt met zweihorn en afgelakt met een matte lak. Erg mooi geworden en praktisch.
Mooi is het ook! Eensch!
Maar ik vind het niet zo praktisch omdat ik te lomp, onhandig, lui of wat dan ook ben om altijd iets onder mijn te snijden eten leg...
Ik smeer mijn brood dus gewoon los op het aanrecht, bordje is te veel afwas... (jaaaaaa, kweetut, erg....)
Dus dan zou ik veel hout eten zeg maar...
donderdag 8 maart 2012 om 20:53
Wij hebben ook een houten werkblad van de Ikea, en ik zou er nu echt niet meer voor kiezen eerlijk gezegd... Wij hebben het zelf geolied, en dat moet regelmatig herhaald worden. Ondanks de olie krijg je wel echt vlekken die er niet meer af willen. Wellicht als we het zouden schuren, maar daar komen we echt niet aan toe. Vooral sterkere schoonmaakmiddelen geven snel vlekken.
We hebben een U-vormige keuken, en dus ook twee 90 graden hoeken. Niet in verstek gezaagd, net als bij bibaatje, dus gewoon twee groeven. De groeven zijn helaas wel echte "viezigheidverzamelaars"...
Het is het eerste wat ik wil veranderen aan onze keuken, een nieuw blad... Zou veel liever een granieten blad hebben, of een kunststof toplaag of waar dat dan ook van is. Maar geen massief hout meer... O ja, en een inductieplaat ipv een gaspittenstel.
We hebben een U-vormige keuken, en dus ook twee 90 graden hoeken. Niet in verstek gezaagd, net als bij bibaatje, dus gewoon twee groeven. De groeven zijn helaas wel echte "viezigheidverzamelaars"...
Het is het eerste wat ik wil veranderen aan onze keuken, een nieuw blad... Zou veel liever een granieten blad hebben, of een kunststof toplaag of waar dat dan ook van is. Maar geen massief hout meer... O ja, en een inductieplaat ipv een gaspittenstel.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
donderdag 8 maart 2012 om 23:10
Ik heb maar 1 advies; koop geen keuken van Ikea! Wij hebben hem nog geen jaar en raden het iedereen af. Vocht onder het blad, snel scheve kastjes, gebarsten ovenplaat, onbruikbare wokbrander (tip om die niet in het midden te kiezen is goeie), diepvrieslade die eigenlijk nauwelijks open kan, vaatwasser waarvan de timer het al niet meer doet en afzuigkap waarbij je geen gesprek meer kunt voeren van de herrie... Service is verder top hoor maar wat een gedoe.. Wij hebben nep houten blad (laminaat) met aluminium rand, op zich wel heel mooi en praktisch als alternatief voor hout.. Succes met je keuken uitzoeken (ik zou dus wel even ook elders oriënteren)

donderdag 8 maart 2012 om 23:16
Kriebelka: Ik den dat je dan pech gehad hebt, maar om het iedereen af te raden? Ik ken meerder mensen met ikea keukens en iedereen is er heel tevreden over! Wij gaan zelf waarschijnlijk ook voor een ikea keuken door alle goede verhalen die ik gehoord heb.
En als je na een jaar al zoveel problemen hebt, dan ga je toch terug?
En als je na een jaar al zoveel problemen hebt, dan ga je toch terug?
vrijdag 9 maart 2012 om 07:57
We hebben nu ook een Ikea keuken. Niets mis mee hoor! En een houten werkblad hebben we nu ook (maar dan zonder hoeken). Je moet het inderdaad wel bijhouden en wat voorzichtiger zijn met dingen laten staan die vlekken kunnen achterlaten. We wilden nu eigenlijk een composiet werkblad maar toen we de prijs hiervan ontdekten, bleek dat we daarvoor de komende 10 jaar elk jaar een nieuw houten werkblad zouden kunnen kopen van Ikea Was ons te duur. En ik vind hout ook wel heel warm staan. Dan maar wat meer onderhoud.
Maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat te doen met die hoek.
Maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat te doen met die hoek.

vrijdag 9 maart 2012 om 13:13
Wij hebben ook een houten blad van ikea. Wij hebben het blad wel in verstek gezaagd met een cirkelzaag omdat we die groef niet wilden. Is helemaal netjes geworden, dus ook geen probleem. We hebben de twee bladen met een stalen plaat aan elkaar bevestigd (zo'n plaat met gaatjes erin voor schroeven) en tussen de bladen een flexibele gekleurde kit in de kleur van het hout (ongeveer).
Het hout werkt wel maar niet heel erg merkbaar, en door de flexibele kit wordt het opgevangen.
Het hout werkt wel maar niet heel erg merkbaar, en door de flexibele kit wordt het opgevangen.