Houtkachel aanschaf - twijfel over afmetingen

06-12-2019 17:06 319 berichten
We willen onze open haard (bijverwaming) gaan vervangen door een allesbrander/houtkachel. De schoorsteen gaat er dan uit. Het levert behalve meer ruimte ook meer warmte op.

Mijn vraag nu is: Als jij ook een kachel hebt, hout of elektrisch, wat zijn bij jou de afmetingen van de kachel in verhouding tot de kamer afmetingen?
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 07:11
31.87% gewijzigd
Rinepine schreef:
08-12-2019 15:45
Huisdieren, check, die heb ik dus niet meer in mijn eigen huis.
Stof, check, ik hou het goed schoon.
Inspanning, nee, ik word gelukkig niet benauwd bij inspanning. Trouwens wel als ik door bepaalde buurten met houtkachels fiets, heel gek.
Rook, check. Dat vermijd ik dus zoveel ik kan.
Parfum, check. Vermijd ik.
Allergieën, ja, huisdieren dus en parfum, sigarettenrook (voor wiet dan weer niet, zal wel ontspannend werken?), bepaalde synthetische parfums in waspoeder en zo.
Mist, check. Vooral eigenlijk als de houtrook blijft hangen of als de mist erg lang duurt en er veel viezigheid van het verkeer blijft hangen.
Smog, check. Gelukkig gebeurt dat niet heel vaak. Ik pas mijn leven hier op aan, zeker. Met smog rustig aan, niet sporten, ramen dichthouden, niet naar buiten.
Koude lucht, nee.
Schimmels, ja. Gelukkig kan ik die ook buiten mijn huis houden.

Dus. En nu? Houtrook blijft niet bij de grenzen van je eigen perceel. Jammer is dat. Kun je je iets van inleven in een ander? Het is niet dat ik een keer wakker werd en dacht "leuk, ik ga lekker eens even astma hebben en dan kan ik lekker boos worden op mensen met een houtkachel!" Echt niet. Liefst had ik geen astma, hoor.

En ik heb van veel dingen last helaas, maar houtrook en sigarettenrook zijn 2 dingen die het snelst op mijn keel slaan. Vrijwel direct. En alle subtielere dingen die mij vergiftigen zullen er vast ook zijn, maar die zijn voor mij op dit moment dan minder ingrijpend.
Doe niet zo raar, ik ben er uitgebreid op ingegaan hoe rot ik het vind voor astmapatiënten maar wel met de uitleg dat niet elke overlast die zij ervaren makkelijk te verbieden is.
Fizz schreef:
08-12-2019 15:56
Ik heb geen probleem met houtkachels als mensen de afvoer van het rookkanaal in hun eigen supergeïsoleerde woning met gesloten ramen en ventilatieroosters laten uitkomen. Dan kunnen ze ook nog eens optimaal genieten van de heerlijke houtverbrandingsgeuren.
Zet je dan ook jouw afzuigkap uit als je kookt/bakt!
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 15:43
Wil je zo vriendelijk zijn jouw mening als mening te presenteren en niet als vaststaand feit? JIJ VINDT dat ik geen steekhoudende argumenten heb. JIJ VINDT dat ik me bedien van drogredenaties.
Je lijkt wel een profeet die denkt de kudde naar de enige juiste weg (jouw weg) te moeten leiden. Maar doe niet alsof jouw mening de enige juiste is.


Ga eens in op de inhoud: wat doen jullie allemaal precies om de wereld beter en gezonder te maken?
Die vraag heb ik al eerder gesteld maar wordt door de meesten vakkundig genegeerd.
mijn mening: houtkachel stoken is een gevaar voor de gezondheid is een feit. Net zoals: de aarde is rond, ook een feit is.
Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... elweg.html
Rinepine schreef:
08-12-2019 16:10
Nou, ik hoef dus niet verder mee te lezen want mijn reacties worden toch genegeerd. Prima. Een fijne dag verder dan maar.
nee hoor, het is diep triest dat jij last hebt van de “gezelligheid” van anderen. Diep en diep triest
Geronimo2 schreef:
08-12-2019 16:14
Doe niet zo raar, ik ben er uitgebreid op ingegaan hoe rot ik het vind voor astmapatiënten maar wel met de uitleg dat niet elke overlast die zij ervaren makkelijk te verbieden is.
hout stoken is heel makkelijk te verbieden.
Alle reacties Link kopieren
Rinepine schreef:
08-12-2019 16:10
Nou, ik hoef dus niet verder mee te lezen want mijn reacties worden toch genegeerd. Prima. Een fijne dag verder dan maar.
Jouw post geeft precies weer wat het probleem van het stoken van houtkachels is en daar gaan de voorstanders van die kachels liever aan voorbij. Het wordt daarom hoog tijd dat de overheid ingrijpt, want met het alleen geven van een stookadvies komen we er niet. Dat is uit deze discussie wel duidelijk geworden.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 16:17
Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... elweg.html
Moet daar dan nog de fijnstof van jouw houtkachel bij? Het is toch idioot dat ik een warmtepomp aanschaf om van het gas af te gaan en mijn buren doodleuk een houtkachel installeren?
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 16:15
Zet je dan ook jouw afzuigkap uit als je kookt/bakt!
Als je raw food eet dan hoef je niet te koken of te bakken.

Waarom beantwoord je mijn vraag niet over de sigarettenrook?
S-Meds schreef:
08-12-2019 16:15
mijn mening: houtkachel stoken is een gevaar voor de gezondheid is een feit. Net zoals: de aarde is rond, ook een feit is.
Je ontwijkt de rest van mijn post weer zeer vakkundig. Laf hoor. Doei
anoniem_176041 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 17:33
4.08% gewijzigd
Dubbel
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 17:30
Je ontwijkt de rest van mijn post weer zeer vakkundig. Laf hoor. Doei
de rest van jouw post is totaal niet relevant voor deze discussie. Het is een whataboutisme.
S-Meds schreef:
08-12-2019 17:34
de rest van jouw post is totaal niet relevant voor deze discussie. Het is een whataboutisme.
Dat zou ik ook zeggen als ik jou was en geen relevant antwoord kunt produceren op mijn vragen.
Jij gaat nu ook al bepalen wat relevant is in deze discussie?
Tip: ga bij de politie of word dominee.
Goed bedoelde tip hoor, helpt je misschien om inzicht te krijgen in jouw manier van discussiëren/redeneren.
Je hoeft er uiteraard niets mee te doen
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 17:54
Dat zou ik ook zeggen als ik jou was en geen relevant antwoord kunt produceren op mijn vragen.
Jij gaat nu ook al bepalen wat relevant is in deze discussie?
Tip: ga bij de politie of word dominee.
Goed bedoelde tip hoor, helpt je misschien om inzicht te krijgen in jouw manier van discussiëren/redeneren.
Je hoeft er uiteraard niets mee te doen
argumenten op, dus de ad hominem. Meer heb je niet?
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 17:30
Je ontwijkt de rest van mijn post weer zeer vakkundig. Laf hoor. Doei
Ook aan jou gericht: waarom beantwoord je mijn vraag over de sigarettenrook niet?
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 15:43



Ga eens in op de inhoud: wat doen jullie allemaal precies om de wereld beter en gezonder te maken?
Die vraag heb ik al eerder gesteld maar wordt door de meesten vakkundig genegeerd.
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Jij vervuilt de wereld met je houtkachel en je kunt niet uitstaan, dat je daarop gewezen wordt.
hannaa45 schreef:
08-12-2019 18:05
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Jij vervuilt de wereld met je houtkachel en je kunt niet uitstaan, dat je daarop gewezen wordt.
Als mens vervuil je sowieso de aarde!! Ook een feit net zoals dat de aarde rond is. Ik kan prima accepteren dat ik de aarde vervuil maar ik vind dit een gevalletje je buurman wijzen op de splinter in zijn oog en de balk in je eigen oog niet zien.
Fizz schreef:
08-12-2019 16:56
Als je raw food eet dan hoef je niet te koken of te bakken.

Waarom beantwoord je mijn vraag niet over de sigarettenrook?
Ik wist niet dat de vraag aan mij gericht was?

Maar mensen die sigarettenrook in mijn gezicht uitblazen krijgen een hoek. Net zoals mensen die sowieso in mijn gezicht ademen. Maar dat is gewoon omdat ik het ranzig vind.

Dat mensen roken vind ik prima, hun eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 18:16
Ik wist niet dat de vraag aan mij gericht was?

Maar mensen die sigarettenrook in mijn gezicht uitblazen krijgen een hoek. Net zoals mensen die sowieso in mijn gezicht ademen. Maar dat is gewoon omdat ik het ranzig vind.

Dat mensen roken vind ik prima, hun eigen keuze.
Dus als jij jouw kachelrook in mijn gezicht uitblaast, omdat je je houtkachel stookt, dan is het prima als je een hoek krijgt? Ik vind jouw rook namelijk ook heel erg ranzig en daarnaast is die ook nog eens heel ongezond.

Ik ben heel benieuwd hoe je zou reageren als jouw kind last van zijn luchtwegen had en door de houtkachel van de buren alleen nog benauwd kon piepen.
fizz wijzigde dit bericht op 08-12-2019 18:31
11.66% gewijzigd
Fizz schreef:
08-12-2019 18:28
Dus als jij jouw kachelrook in mijn gezicht uitblaast, omdat je je houtkachel stookt, dan is het prima als je een hoek krijgt? Ik vind jouw rook namelijk ook heel erg ranzig en daarnaast is die ook nog eens heel ongezond.
Maar dat is een rare vergelijking he? De rook blaast hoogstens in je gezicht als je boven de schoorsteen gaat hangen, maar dat heb je zelf in de hand natuurlijk.

Iemand die naast mij gaat staan roken is prima, maar in iemands gezicht uit blazen is wat raar
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 18:30
Maar dat is een rare vergelijking he? De rook blaast hoogstens in je gezicht als je boven de schoorsteen gaat hangen, maar dat heb je zelf in de hand natuurlijk.

Iemand die naast mij gaat staan roken is prima, maar in iemands gezicht uit blazen is wat raar
Nee, de rook hangt in en rondom mijn huis, dus hoezo heb ik het zelf in de hand? Zelfs met de ramen en deuren dicht heb ik de stank binnen.

Hoe zou jij het vinden als jouw kind met astma het benauwd zou hebben door het stookgedrag van de buren?
Ik vind het overigens ook ranzig als ze op het land met gif spuiten, het land bemesten, als er weer eens een geurtje ontsnapt uit de Botlek, mensen die bbq’en. Mensen die vis eten, maar je leeft nou eenmaal met andere mensen samen, dus je kan er beter aan wennen.
S-Meds schreef:
08-12-2019 16:15
mijn mening: houtkachel stoken is een gevaar voor de gezondheid is een feit. Net zoals: de aarde is rond, ook een feit is.
+1 en het is ook nog eens heel erg slecht voor het milieu..

Bij het verbranden van hout komt CO2 vrij. Dat is een broeikasgas dat zorgt voor klimaatverandering. Houtkachels en open haarden gaan onzuinig met hout om: een groot deel van de warmte vliegt zo de schoorsteen uit (bij de open haard gaat 90 procent van de warmte verloren, bij de houtkachel 20 tot 40 procent). Dat is niet duurzaam.
Fizz schreef:
08-12-2019 18:33
Nee, de rook hangt in en rondom mijn huis, dus hoezo heb ik het zelf in de hand? Zelfs met de ramen en deuren dicht heb ik de stank binnen.

Hoe zou jij het vinden als jouw kind met astma het benauwd zou hebben door het stookgedrag van de buren?
Dan zou ik verhuizen naar een plek waar het niet speelt.

Ik heb veel stokende buren in mijn straat, maar waarschijnlijk kunnen zij beter stoken of gebruiken ze beter hout, want ik ruik echt nooit wat in huis.

Als Mn buurman bbq ruik ik het wel en kan ik inderdaad alle deuren sluiten, misschien moet ik blij zijn dat hij geen houtkachel heeft...
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 18:14
Als mens vervuil je sowieso de aarde!! Ook een feit net zoals dat de aarde rond is. Ik kan prima accepteren dat ik de aarde vervuil maar ik vind dit een gevalletje je buurman wijzen op de splinter in zijn oog en de balk in je eigen oog niet zien.
welke balk en welke splinter???
Je kent me niet eens!
Moet ik uit deze verwarrende post opmaken dat een houtkachel prima is als je vegetarisch eet, geen kinderen hebt en je afval scheidt?
Maakt het minder erg allemaal dat je actief en bij volle bewustzijn bijdraagt aan ademhalingsproblemen van mensen met astma?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven