Houtkachel aanschaf - twijfel over afmetingen

06-12-2019 17:06 319 berichten
We willen onze open haard (bijverwaming) gaan vervangen door een allesbrander/houtkachel. De schoorsteen gaat er dan uit. Het levert behalve meer ruimte ook meer warmte op.

Mijn vraag nu is: Als jij ook een kachel hebt, hout of elektrisch, wat zijn bij jou de afmetingen van de kachel in verhouding tot de kamer afmetingen?
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 07:11
31.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat je adviseren door een goede schoorsteenveger/kachel installateur. Onderschat niet hoe belangrijk een juiste aansluiting is (bv bochten). Hij kan je ook meteen vertellen hoeveel kw je nodig hebt.
We zijn nogal wat verschillende type kachels. Staal, gietijzer, speksteen, ze gedragen zich allemaal anders, vooral ook in het type warmte en hoe snel ze dit afgeven.
Wat betreft hout: minimaal twee jaar laten drogen. Alleen schoon, onbehandeld hout gebruiken. Aanmaken met de Zweedse methode. En er altijd voor zorgen dat je kachel optimaal brandt om overlast bij je omgeving tot een minimum te beperken. Als het goed is, ruikt je omgeving dan niks (geur is uiteraard iets anders dan fijnstof).
S-Meds schreef:
08-12-2019 20:48
ik lees heel goed wat jij zegt
ik lees ook wat je tussen de regels door zegt
en ik lees dat je je vreselijke aangevallen voelt, waarschijnlijk omdat je niet wist hoe schadelijk die houtrook is
Nee hoor dat doe je niet en ik voel mij ook totaal niet aangevallen. En ik weet prima hoe schadelijk fijnstof is en wat het allemaal veroorzaakt.

Misschien moet je zelf beter lezen en niet gaan denken voor een ander :bye:
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-12-2019 21:17
Vast niet iedereen, maar in heel veel vleesvervangers wordt soja verwerkt. Sowieso zit er in heel veel producten soja.

Dan nog: heel veel mensen eten geen soja. Omdat het niet zo goed voor je is.

Belangrijker: de soja die gebruikt wordt voor vleesvervangers valt in het niet bij de soja die voor diervoeding gebruikt wordt. Het argument snijdt gewoon geen hout. (!)
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 21:38
Nee hoor dat doe je niet en ik voel mij ook totaal niet aangevallen. En ik weet prima hoe schadelijk fijnstof is en wat het allemaal veroorzaakt.

Misschien moet je zelf beter lezen en niet gaan denken voor een ander :bye:

Ik vind je anders ook erg aangevallen reageren. Dat of de mensheid interesseert je geen flikker.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
08-12-2019 21:00
Latijnse termen googelen om intelligent te lijken en die hier neer te plempen? Meer heb je niet?
Ze lijkt niet intelligent, ze is het.
Alle reacties Link kopieren
Hier trouwens info voor to, incl welk vermogen het beste voor welke grootte is:

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/be ... utkachel#/
Alle reacties Link kopieren
Isolde123 schreef:
08-12-2019 21:34
Laat je adviseren door een goede schoorsteenveger/kachel installateur. Onderschat niet hoe belangrijk een juiste aansluiting is (bv bochten). Hij kan je ook meteen vertellen hoeveel kw je nodig hebt.
We zijn nogal wat verschillende type kachels. Staal, gietijzer, speksteen, ze gedragen zich allemaal anders, vooral ook in het type warmte en hoe snel ze dit afgeven.
Wat betreft hout: minimaal twee jaar laten drogen. Alleen schoon, onbehandeld hout gebruiken. Aanmaken met de Zweedse methode. En er altijd voor zorgen dat je kachel optimaal brandt om overlast bij je omgeving tot een minimum te beperken. Als het goed is, ruikt je omgeving dan niks (geur is uiteraard iets anders dan fijnstof).
Ik adviseer een bocht van 180 graden in je afvoerbuis. Dan heb je zelf in ieder geval een optimale “ruikbeleving”. Dat je waarschijnlijk er wel iets korter door leeft, is slechts een randverschijnsel.
fizz wijzigde dit bericht op 08-12-2019 23:21
5.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
08-12-2019 22:36
Dan nog: heel veel mensen eten geen soja. Omdat het niet zo goed voor je is.

Belangrijker: de soja die gebruikt wordt voor vleesvervangers valt in het niet bij de soja die voor diervoeding gebruikt wordt. Het argument snijdt gewoon geen hout. (!)
Weer wat geleerd. Jammer wel dat in zoveel producten toch soja zit terwijl het blijkbaar ongezond is.
Fizz schreef:
08-12-2019 23:18
Ik adviseer een bocht van 180 graden in je afvoerbuis. Dan heb je zelf in ieder geval een optimale “ruikbeleving”. Dat je waarschijnlijk er wel iets korter door leeft, is slechts een randverschijnsel.
Doe jij dat dan ook met je afzuigkap?
Rinepine schreef:
08-12-2019 15:39
Het punt met houtkachelrook is dat je het niet kunt ontwijken in je eigen huis. Vrijwel alle andere dingen waar ik benauwd van word of eczeem van krijg, kan ik vermijden of is niet constant aan de orde. Bijvoorbeeld parfum kan ik vermijden in mijn eigen huis, ik kan mijn huis redelijk stofvrij houden, ik kan wassen met waspoeder waar ik geen jeuk van krijg, ik kan mensen die roken niet in mijn huis laten roken, etc.

Maar houtrook komt mijn huis binnen en ik kan er van hoesten, maar daar hebben de houtrokers geen last van en het interesseert ze niet. Ik doe mijn slaapkamerraam open en hoop dan dat ze een uurtje wachten voor ze hun kachel aandoen. Ik hou hun schoorsteen dan goed in de gaten. Niet echt ontspannen, maar ja, dat doe ik dan maar. Maar als ik het vergeet en ik kom 's avonds thuis en het raam staat nog open, dan betekent dat dat ik niet in mijn eigen slaapkamer kan slapen. Best jammer, vind je niet?

Ik hoop dat ze snel worden verboden en niet meer mogen worden gebruikt.

Ik snap eigenlijk niet dat mensen met longaandoeningen en zo als aanstellers worden gezien in plaats van als kanaries in een kolenmijn.
Gewoon het feit dat je weet dat je anderen er lastig meevalt en het dan nog doen want die mensen zijn zeikerds. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd.
Fizz schreef:
08-12-2019 15:49
Net zoals de schadelijke gevolgen van tabaksrook voor niet-rokers de afgelopen jaren duidelijk zijn geworden, geldt dat nu ook voor de uitstoot van houtkachels. Nu bekend is dat het stoken van houtkachels jaarlijks ongeveer 3000 doden betekent, is dat een volkomen legitieme reden om iets aan die houtstook te doen. Het is niet meer dan normaal geworden dat je anderen geen hinder laat ondervinden van je (sigaretten)rookgedrag en waarom zou dat niet voor houtkachels gelden, zeker nu het stoken van houtkachels enorm is toegenomen en steeds meer mensen hierdoor gezondheidsschade oplopen.

Soms accepteren we inderdaad te weinig van een ander, maar in het geval van de volksgezondheid misstaat het niemand om rekening te houden met mensen die aantoonbaar gezondheidsproblemen door houtstook oplopen. Het gaat immers niet om een radio die een keer te hard aanstaat of een feestje in de tuin tot diep in de nacht.

En ja, iedereen zou rekening moeten houden met zijn leefomgeving en er zoveel mogelijk aan moeten doen om deze schoon te houden. Dat niet iedereen daar even hard aan meewerkt, wil nog niet zeggen dat je dan maar geen rekening hoeft te houden met mensen in je naaste omgeving. Hout stoken is anno 2019 in Nederland volkomen overbodig en met de kennis van nu ook nog eens hoogst onwenselijk.
:kneel: Mededogen/rekening houden met.
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 18:38
Dan zou ik verhuizen naar een plek waar het niet speelt.

Ik heb veel stokende buren in mijn straat, maar waarschijnlijk kunnen zij beter stoken of gebruiken ze beter hout, want ik ruik echt nooit wat in huis.

Als Mn buurman bbq ruik ik het wel en kan ik inderdaad alle deuren sluiten, misschien moet ik blij zijn dat hij geen houtkachel heeft...
Je kan mij echt niet wijsmaken dat je de stank niet ruikt.
Mevrouw75 schreef:
08-12-2019 19:06
Ik lees net dat 2 van de 3 houtstokers rekening wil houden met de buren.

https://www.milieucentraal.nl/energie- ... pen-haard/
Ik merk er helemaal niks van.
MarindaH schreef:
08-12-2019 22:36
Ik vind je anders ook erg aangevallen reageren. Dat of de mensheid interesseert je geen flikker.
Mooi gezegd.
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 23:34
Doe jij dat dan ook met je afzuigkap?
Zucht.
.....
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
08-12-2019 23:34
Doe jij dat dan ook met je afzuigkap?
Die vraag heb ik al eerder in dit topic beantwoord.

Daarnaast heb ik geen problemen met afzuigkappen, omdat het bereiden van eten een eerste levensbehoefte is. Het stoken van een houtkachel in Nederland is dat duidelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
09-12-2019 08:32
Die vraag heb ik al eerder in dit topic beantwoord.

Daarnaast heb ik geen problemen met afzuigkappen, omdat het bereiden van eten een eerste levensbehoefte is. Het stoken van een houtkachel in Nederland is dat duidelijk niet.
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-12-2019 23:18
Ik adviseer een bocht van 180 graden in je afvoerbuis. Dan heb je zelf in ieder geval een optimale “ruikbeleving”. Dat je waarschijnlijk er wel iets korter door leeft, is slechts een randverschijnsel.

Tja als iedereen op deze manier rekening houdt, is er ook geen stank. Wees blij dat er nog mensen zijn die wel moeite doen om overlast te beperken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven