Huis dilemma

04-09-2016 09:46 61 berichten
Och lieve lezers, wat heb ik een dilemma. Samen met mijn man. We weten het echt even niet meer.

Momenteel wonen we enkele jaren in ons huidige (koop)huis. Toen we dit huis kochten waren de rentes vrij hoog. We hebben een uitgebouwde starterswoning. Boven is vrij klein; we hebben 2 ruime slaapkamers en een kleine badkamer. Ook hebben we een zolder, maar deze gebruiken we alleen voor de was en bergruimte. Het is een donker hol met een heel klein raampje en de vloer is niet echt mooi afgewerkt.

Vorig jaar hebben we een kind gekregen en daarmee is de eerste verdieping vol. Nu ben ik zwanger van de tweede en hebben we plannen gemaakt om de zolder te verbouwen. Dakramen, wandje, aan de ene kant een kamer en aan de andere kant nog de ruimte voor wasmachine en droger.

De benedenverdieping van ons huis is door de uitbouw ruim en licht, en ook de tuin is meer dan groot genoeg.

We kochten dit huis met het idee hier ongeveer 10 jaar te blijven wonen, maar we hadden eigenlijk ook niet echt verwacht dat we zo snel beiden klaar zouden zijn voor een kind, en dat dit dan ook helemaal snel en goed zou verlopen.

Bovendien; het kan allemaal wel. Er is ruimte om op de zolder een slaapkamer te maken. Verwachte investering zo'n 7000 euro. Het is dus niet zo dat we moeten verhuizen.

Nu staat er een huis te koop. We zijn wezen kijken. Het is prachtig. Groot, ruimte (binnen en buiten) en helemaal af. Aparte indeling, een wat ouder huis. Geitjes en kippen in de tuin, grote garage. Er zijn voor de toekomst zeker nog dingen die kunnen gebeuren, zoals kunststof kozijnen en spouwmuurisolatie. Daar hebben we budget voor; er is spaargeld. Wel moet in het betreffende huis de badkamer en toilet vervangen worden. Dit kan echter ook over 5 jaar. Alles wat er in zit functioneert, en het is een huis waar we de rest van ons leven kunnen blijven wonen. In de hypotheeklasten is het door de lage rente van dit moment maar iets duurder dan onze huidige woning (minder dan 100 euro duurder). Uiteraard weten we dat de energierekening hoger zal zijn en natuurlijk ook de verzekeringen.

Er zijn meerdere kapers op de kust, dus het is geen optie om eerst ons huis te koop te zetten en dan het grote droomhuis te kopen. de kans is groot dat het dan al weg is.

En daarnaast... ik ben zwanger en ben over 6 maanden uitgerekend. Ik wil niet riskeren dat we ons huis te koop zetten, dat het straks verkocht is en dat er dan net geen ander huis naar onze zin te koop komt. Of alleen huizen waar we heel veel aan moeten doen. Al zouden we moeten verhuizen nog voor mijn bevalling dan zit een complete renovatie daar zeker niet in op dat moment. Of überhaupt dat we tijdelijk moeten huren ofzo. We wonen vrij landelijk in een klein dorp dus het is niet zo dat je hier 'even een appartementje huurt' als overbrugging. Er komt ook niet vaak een huis voorbij wat helemaal aan onze wensen voldoet EN betaalbaar is.

We kunnen 2 jaar dubbele lasten dragen, als dat echt moet. Maar wil je dat? Wil je het risico lopen dat je dalijk echt tienduizenden euro's gewoon POEF kwijt bent door een risico wat je verkeerd hebt ingeschat? Dat geld kunnen we straks natuurlijk ook heel goed gebruiken om onze kinderen een mooie start te geven (rijbewijs, evt. studeren of wat financiele steun als ze op zichzelf gaan wonen), en willen we een buffer overhouden voor onvoorziene omstandigheden.

Ons huidige huis ziet er best goed uit, maar ja... je moet maar net de juiste koper treffen en het idee dat dat misschien lang gaat duren dat vinden we eng...

We hebben een financieel adviseur. Die kan natuurlijk niet voor ons bepalen wat we moeten doen, maar geeft wel aan dat het financieel allemaal haalbaar is. En daarnaast kun je natuurlijk je huidige huis proberen te verhuren als het echt langer lijkt te duren met de verkoop. Ik zou willen dat ik in de toekomst kon kijken. Als we zouden weten dat het allemaal in orde zou komen met onze huidige woning, dan zouden we vandaag nog een bod doen!

Wat zouden jullie doen? En misschien ervaringen?
quote:ponny schreef op 04 september 2016 @ 11:12:

haha ja mijn man riep ook al wat over zwangerschapshormonen Maar dat bedoelde hij sarcastisch, want het is wel een huis waarover we al jaren fantaseren samen. En ja; we worden dus blij van de geitjes, en man is al aan het kijken voor een groot konijnenhok en kippenren... Ook erg leuk voor de kinderen.

Het is dus geen hormonaal hersenspinsel (helaas , anders was de keuze niet zo moeilijk).

Bedoel je dat je met je intuïtie de beste keuzes maakt?

Mijn gevoel zegt JA! :-) Maar mijn ratio speelt me parten... voor man geldt dus hetzelfde. Meningen hier zijn ook wel verdeeld als ik zo de reacties lees.Nou, dan neig ik te adviseren naar doen. De financieen zien er redelijk goed uit, de intuitie zegt ja, en je huidige huis is waarschijnlijk snel verkocht. Je hebt nog 5 maanden (met 8 maanden wil je wel gesetteld zijn), dat is nog redelijk de tijd. Moet je wel snel zijn en niet eerst de badkamer/wc gaan verbouwen, inrichten zal je al energie genoeg kosten.
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 04-09-2016 16:41
Reden: aanvulling
% gewijzigd
We hebben een bod gedaan!

Wel met enkele voorwaarden natuurlijk (zoals verkoop eigen huis binnen 4 maanden). Hoop deze week een tegenbod te krijgen. We hebben zelf aangegeven dat dit bod t/m vrijdag staat. De huidige bewoonster is wat ouder en wil haar niet onder druk zetten. Ik verwacht dat de andere geïnteresseerden die deze week 2e bezichtiging hebben ook misschien wel een bod uitbrengen. Aan haar met wie ze dan in zee gaat, maar hoe het ook loopt; dan hebben we het in ieder geval geprobeerd!
Alle reacties Link kopieren
Succes!!
x
Ik ben even benieuwd of het bod geaccepteerd is?
every journey starts with a single step
Nou... nee... helaas. De verkopers wilden maar 4000 euro zakken in prijs, wat het verschil nog zo'n 20.000 maakte. We mochten wel de bouwtechnische keuring komen uitvoeren (???) want dan hadden zij daar ook iets aan (hahaha)

Uit het tegenbod vonden we het duidelijk blijken dat ze nog niet echt willen onderhandelen, wat ik wel begrijp. Er zijn veel kijkers geweest waarvan ook verschillende mensen voor de tweede keer. Ze hopen nu op een hoger startbod dan dat van ons.

Vooraf hadden mijn man en ik duidelijk afgesproken hoever we wilden gaan met bieden, en als we het daar niet voor hebben dan hoeft het niet. Misschien komen ze over een paar maanden ofzo nog over de brug als ze t niet verkocht krijgen, en anders wordt het verkocht aan iemand die er meer voor wil/kan betalen dan wij en dan is het ook goed. Nee; ik heb er vrede mee zo. Het is jammer, maar niet tegen elke prijs :-)
Goed van jullie dat je je niet gek laat maken.

En wie weet... het huis is nog niet verkocht
Precies! Hebben bij de makelaar aangegeven dat wij de tijd hebben, en misschien bellen ze wel over een half jaar en willen ze dan wel zakken in de prijs; dan kunnen we alsnog met elkaar rond de tafel. Wij hebben geen haast dus we zien wel :-)
Zo hebben wij het huis waar we nu wonen na een maand of 3 toch kunnen kopen voor de prijs die wij ervoor wilden betalen.
Jammer dat het niet door is gegaan. Wel goed dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je ervoor over hebt. En je weet nooit - misschien komen ze over paar maanden alsnog.
every journey starts with a single step
Er zit niet veel meer tussen vraagprijs en wat je uiteindelijk betaald tegenwoordig.

Stoer dat jullie erop af zijn gegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven