Huis kopen en hypotheek rekenvraagje

21-04-2010 18:05 33 berichten
Ik kom er niet uit,

wij overwegen om een huis te kopen, we wonen nu 3 hoog en met kind vind ik dat op de langere termijn geen oplossing.

Als ik voor een huurhuis kijk is er ten eerste weinig aanbod en dat wat ik vind kost ongeveer 1000 euro aan kale huur.

Nu is het zo dat nu al duidelijk is dat wij niet eeuwig hier blijven wonen, over een jaar of 5-7 willen we wss verhuizen.

Stel dat we nu een huis zouden kopen van 200.000 euro, dit is een nieuwbouwhuis, dus er ligt nog niets op de vloer en er zit ook nog niets aan de wand. Nu had ik zelf gedacht dat we voor 10.000 euro wel alles konden behangen en een vloer (laminaat) leggen(alleen materiaalkosten). Hier komt er 5% k.k. over heen, dus nogmaals 10.000.

Stel dat we dan over 5 jaar ons huis weer voor 200.000 verkopen.

Hebben wij dan die 5 jaar voor 20.000 euro gewoond (dus zeg maar 4.000 per jaar?) Of zie ik iets over het hoofd?
Denk je ook aan de verplichte opstalverzekering? En meestal heb je ook een overlijdensrisicoverzekering nodig.

Of misschien is dat in Duitsland niet zo, dat weet ik eigenlijk niet.
anoniem_54036 wijzigde dit bericht op 21-04-2010 21:53
Reden: aanvulling laatste zin
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote]germanwings schreef op 21 april 2010 @ 18:26:

volgens de bouwfirma konden we het huis over een aantal jaren wss weer goed verkopen omdat het nieuwbouwprojekt dan helemaal af is.

quote]

De bouwer is de verkoper dus heeft er belang bij dat jij het huis koopt. Van de bouwer zul je dan ook geen negatief woord over je huis horen. Daar kan je dus echt niet op af gaan.
Overlijdensrisico verzekering hebben we niet echt nodig, als ik kom te overlijden gaat manlief het huis denk ik zsm verkopen.

Als hij komt te overlijden kan ik het oo alleen mijn salaris wel betalen. En omdat we geen echte bank hebben ook geen harde eisen in die richting.

En nee, de bouwfirma neem ik ook met een korrel zout hoor, daarom wil ik ook uitgaan van geen meerwaarde en een beetje verlies wel accepteren. Maar we hebben ook naar bestaande huizen gekeken, maar dan kom je hier al snel op redelijk oude huizen, daarmee heb ik angst dat we die moeillijk tzt weer kwijt raken.
gw, maar je wilt toch ook dat je kind in eerste instantie kan blijven wonen waar hij of zij woont dan? Dat je man in ieder geval niet op stel en sprong alles hoeft te veranderen omdat hij het niet kan betalen? En als 1 van de partners overlijd wil de ander vaak minder werken of er komen meer kinderopvang kosten bij bijvoorbeeld. Ik zou echt niet bezuinigen op een overlijdensrisico verzekering, tenzij je een enorme bak eigen geld hebt, en die heb je niet zo te horen.
Lika, man zou nooit in Dld blijven wonen als mij iets overkomt. En de kinderopvang zou hier veel goedkoper worden als ik kom te overlijden, ook al zou ze dan 4 dgn ipv 3 dgn naar de gastouder gaan.

Maar zelf al zou man er willen blijven wonen is dat financieel op alleen zijn salaris wel mogelijk. (goed, dan kan hij mss niet meer 4 x per jaar op vakantie, maar dat is nog wel te overleven) Ik geloof dat we op ons beider salaris is hypotheek van bijna 6 ton zouden kunnen krijgen, het gaat nu om een huis van 2 ton, waarbij we nog een deel eigen vermogen in brengen, de rest lenen we van mijn ouders. Ik denk dat mijn ouders, mocht mij iets overkomen, wel zouden toestaan dat man mss tijdelijk iets minder afbetaald (als hij er al zou willen blijven wonen).

Mocht man overlijden zou ik ook niet minder dan mijn huidige 4 dgn willen werken en daarmee kan ik het prima alleen betalen.
Ik ben benieuwd wat voor villa je gaat kopen voor twee ton.

Ik heb alleen zicht op de huizenmarkt in Ostfriesland, en daar woon je vrijstaand voor 90.000 euro.
Ik woon niet in ostfriesland, dus hier heb je voor 2 ton een rijtjes huis of een 2 onder een kap. Ruhrgebied, grond is hier iets duurder.
quote:moppetoet schreef op 22 april 2010 @ 11:50:

Ik ben benieuwd wat voor villa je gaat kopen voor twee ton.

Ik heb alleen zicht op de huizenmarkt in Ostfriesland, en daar woon je vrijstaand voor 90.000 euro.Was dat overal maar zo ;). In mijn gemeente staat geen enkel huis te koop voor 2 ton of minder.
Fortis et liber

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven