Huis kopen, generatie kloof.

22-01-2013 13:42 100 berichten
Ik en mijn man hebben ons huis verkocht en huren nu.

We hebben een ander huis op het oog. Een leuk

Huis, goede buurt, grote tuin enz.

Ruim binnen het budget en op een salaris.

Ik heb nu geen baan. Ik ga binnenkort wel weer werken.

Nu komt het mensen (Fam, kennissen) lachen ons uit.

Zij vinden dat we op twee salarissen moeten kopen, op zijn minst een hoekwoning of een twee kapper.

En anders op zijn minst op de max van mijn

Mans salaris.

Deze mensen hebben altijd huizen op de max van beide salarissen gekocht. En zouden nu hun huis met verlies verkopen.

Wij denken leuk huis en makkelijk te betalen, zij zeggen je bent bijna dertig dit heeft geen prestige. En past niet bij jullie inkomen.

Ik heb al verlies van de verkoop van ons eerste huis. Ik wil dit niet nog een keer.

Maken we nu een fout? Moeten we op twee salarissen kopen en wachten tot de huisprijzen weer stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie moeten doen wat jullie willen. Ik zou me niet laten beïnvloeden door de mening van anderen. Als het niet goed gaat en jullie kunnen de last niet betalen, komen ze dan bijspringen? Denk het niet he?
Grief is just love with nowhere to go
Wat boeit het nou wat andere mensen zeggen? Jij trekt uiteindelijk de portemonnee, niet zij. Wie betaalt, bepaalt.
Wat een onzin en bemoeienissen.

Jij en je man zijn het toch eens? Daar gaat het toch om.

Huren is ideaal en veilig. Op die manier kun je ook rustig op zoek naar evt. een koophuis. Bovendien ga jij werken, dus heb je binnenkort ook een groter gezamenlijk inkomen, wat van invloed zal zijn op een hypotheek die jullie kunnen nemen. Ik vind jullie besluit juist verstandig!

Ik ga zelf ook van koop naar huur. En op den duur dan weer kopen.
Gebruik je verstand dan weet je vanzelf wat je moet doen.
Nee, natuurlijk maak je geen fout. Ik vind jullie juist ontzettend verstandig.

Hoeveel moet prestige kosten? Wat een onzin. Kunnen zij niet opscheppen dat jouw huis groter is dan dat van de andere kinderen. Wat ontzettend vermoeiend! Dan moet je zeker ook een grote, dure auto hebben. Niet omdat het praktisch is, maar omdat dat beter over komt...

Is het huis waar jullie gaan wonen groot genoeg en comfortabel genoeg voor jullie? Dan moet je dat doen. Kan je nog eens op vakantie (kunnen je vrienden/ouders/familie opscheppen dat hun kennissen op safari naar Afrika zijn geweest).
Lekker boeiend wat zij zeggen. Als zij straks hun huis niet meer kunnen betalen door ontslag of ziekte denken ze nog wel een x aan je.
Jullie hebben gelijk. Maar omdat zoveel mensen dit zeggen ga je twijfelen.

We krijgen ook vaak de reactie; maar man heeft toch een goede baan?

Als we het over huizen hebben.
Nee joh tuurlijk niet! Laat ze lekker lullen en doe waar je je goed bij voelt!

Waarschijnlijk krijg je als je een bwetje ruim in t geld zit en over een paar jaar bijvoorbeeld een half jaar door zuid america ofzo gaat reizen daar weer gemeut over.

Niks van aan trekken, jullie geld, jullie huis, jullie leven!
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik denk dat het heel verstandig is om bij het kopen van een huis rekening te houden met de mogelijkheid dat de inkomsten ook minder kunnen worden door bijvoorbeeld het verliezen van een baan of afgekeurd worden. Ik ben zelf heel blij dat wij ons huis ook kunnen betalen als er een inkomen wegvalt.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Huh? Het is toch juist heel erg verstandig om niet op de top van je salaris te lenen, en om een huis op 1 in plaats van 2 salarissen te kopen? Hebben wij ook gedaan, wij krijgen er alleen maar reacties op in de trant van "hadden wij dat ook maar gedaan.."

Daarnaast: waar bemoeien die "vrienden" zich mee? Jullie keuze toch?
Fijne mensen heb jij om je heen. Je maakt een heel verstandige keuze. En als jullie het huis wat jullie gezien hebben een mooi/prettig/fijn huis vinden wat maakt het je dan uit wat een ander ervan vind.

Alsof prestige een reden is om jezelf in de schulden te steken zeg
Alsof je al je geld in een huis moet stoppen als je een goede baan hebt. Ik denk het niet hoor.
Grief is just love with nowhere to go
Inderdaad, jullie kunnen waarschijnlijk gewoon erg luxe gaan leven! Geniet daarvan en onbelangrijk hoe anderen hun leven invullen.
Mijn oom verdient meer dan een ton per jaar maar woont ook gewoon in een jan modaal rijtjeshuis (op de hoek. Dat dan weer wel) hij kan veel groter en duurder. Maar nu kan hij wel 3x per jaar verre en dure reizen maken en gaat hij vervroegd met pensioen omdat hij spaargeld zat heeft.

Keuzes!
Ik denk dat je iets heel verstandigs doet en als dat niet het geval is, dan moet je nog doen wat je zelf wilt. Prestige geeft je geen dak boven je hoofd.
Zolang je maar geen thuisblijfmama wordt, want dan krijg je dames van vivaforum over je heen.

Voor de rest doe wat je zelf wilt..het is jullie besluit.
Op twee salarissen kopen dat lukt niet eens want er is maar 1 salaris.
quote:christmas schreef op 22 januari 2013 @ 13:42:

Wij denken leuk huis en makkelijk te betalen, zij zeggen je bent bijna dertig dit heeft geen prestige. En past niet bij jullie inkomen.

Ik kan me niet eens voorstellen dat je je inkomen en de details rond het kopen van een huis met anderen gaat bespreken. Wij houden geldzaken altijd privé. Maar zo zie je maar weer... iedereen heeft andere behoeftes. Mocht je dit geklets zat zijn, weet dan dat de optie om helemaal niet met anderen over je geldzaken te praten, ook bestaat... wat mij betreft is het heel fijn om alles zelf te beslissen zonder dat iemand de details hoeft te weten.
Ik vind dat jullie heel verstandig denken. Toevallig hebben kennisen van ons een compliment gekregen van de hypotheek adviseer, ook geen tophypotheek en ook betaalbaar op 1 salaris.

In deze tijd waarin mensen hun baan verliezen, scheiden, pensioenen niet meer zeker zijn denk ik dat jullie er heel verstandig aan doen om het huis ook met 1 salaris te kunnen betalen. Jullie kunnen een tegenslag opvangen, met een tophypotheek zit je net als veel stellen momenteel binnen korte tijd in de problemen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Wat Orzoo zegt: keuzes!

ik kan me voorstellen dat je aan het twijfelen raakt. Toch moet je doen waar jullie je goed bij voelen. Persoonlijk vind ik het een verstandige keuze van jullie om voor dit huis te gaan als jullie je daar prettig bij voelen.

Toch is het inderdaad een "dingetje" als ik dat zo om me heen zie, en ook in mijn eigen omgeving bemerk. Mijn ouders zijn ook erg van de "prestige" en reageren met dezelfde soort opmerkingen wanneer het het toekomstige huis van mijn zus betreft. Ik "wijt" het aan de generatiekloof.
Als het huis voldoet aan jullie wensen, de wensen van nu, en de wensen van de komende jaren, waarom zou je dan duurder gaan wonen? Heerlijk toch, wanneer je maandlasten nooit een zorgen post gaan worden :-), zo blijft er geld over voor andere keuzes en uitgaven.
Wie moeten er wonen, die vrienden of jullie?

Waar bemoeien zij zich mee zeg.

Afgezien van het geld.

Jullie vinden het een leuk huis , wat maakt het dan uit wat het kost.

Volgens mij zijn ze jaloers. Hun zitten nu financieel helemaal vast en jullie hebben straks een leuk huis en nog ruimte om te ademen.
Wat heeft dit met generatiekloof te maken?

Het heeft te maken met keuzes die je maakt. Als die andere mensen willen dat jullie het anders doen, betalen zij dan ook?

Je moet doen waar je je goed bij voelt, niet doen wat andere zeggen.
eehhh ik vind jullie een slim besluit nemen. Suc6!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven