Huis kopen/verkopen stappenplan?

26-08-2019 08:48 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wd zijn ons aan het oriënteren om ons huidige huis te verkopen wat nieuws te kopen.
Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Als ik nu verkoop, heb ik niet meteen wat anders en eerst kopen is niet mogelijk want daar is geen budget voor.

Moet je dan bedingen dat je bij verkoop nog 2 mnd in het huis mag blijven? Maar wat als de verkopers van je volgende huis datzelfde willen?
Of zijn banken genegen alvast een hypotheek te verstrekken terwijl je al een hypotheek hebt en dat je die dubbele lasten niet kan dragen?
We hebben wel wat spaargeld, maar niet enorm veel en dat willen we in het nieuwe huis stoppen, niet in dubbele lasten.
Misschien domme vragen hoor, maar dit hebben we nog nooit gedaan, we kwamen uit een huurhuis.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Zeker weer goed gekomen met moeder. Ze had ook gelijk. Ik wilde een huis kopen wat ook weer 100+ jaar oud was... ook nog een monument met vochtafvoerproblemen. Was niet handig geweest.
Ik zou zoiezo langs gaan bij een hypotheekadviseur. Die kunnen vaak hogere hypotheken aanbieden als een bank. Want zij kunnen bij alle aanbieders bekijken. Een bank doet alleen wat ze zelf aanbieden.
Wij hebben ons huis eerst verkocht en de afspraak gemaakt dat we er na een halfjaar uit zouden zijn. Konden we eerder een huis krijgen dan zou de overdracht eerder plaats vinden. Zo konden we rustig aan zoeken en hoefde we ons ook niet te haasten of verplicht te voelen als een huis niet goed zou voelen.
Pluk de dag...
Wat raar TO dat je bank geen oriënterend hypotheekgesprek met je wilde doen. Voordat wij een nieuwe woning kochten hebben we eerst een oriënterend gesprek gehad. Je krijgt dan inzicht in wat je kan lenen en hoe het zit met het overbruggingskrediet (dat is gebaseerd op de overwaarde van je huis). Ik zou als ik jou was een andere bank contacten voor een afspraak. Bij de ABN Amro is bijvoorbeeld het eerste oriënterend gesprek is gratis en dit gaat via een videoverbinding. Gewoon thuis achter je laptop.

Wij hebben ook eerst gekocht en daarna pas verkocht. De markt is onwijs overspannen hier, aankopen is heel lastig en een woning heb je vaak zo verkocht. Uiteindelijk hebben wij minder dan een maand dubbele lasten gehad. Uiteindelijk zat er anderhalve maand tussen het tekenen van het koopcontract en de oplevering van onze oude woning. Wij moesten aantonen dat we 3 maanden dubbele lasten konden dragen, geen jaar (de bank wilde een verklaring van de makelaar wat de verwachte verkooptermijn zou zijn).

TO het klinkt alsof je hier weinig verstand van hebt. Ik zou in jou geval zowel een aankoop- als verkoopmakelaar nemen (vaak krijg je dan ook korting). De makelaar regelt niet alleen de aankoop en verkoop van de woning, maar ook alles omtrent de notaris (aanleveren van stukken bijvoorbeeld). In onze woonplaats kom je er ook niet tussen als je geen aankoopmakelaar hebt, dan maak je echt 0 kans.
Dank jullie allemaal voor de antwoorden.
Ik vind het nu al stressvol, zou bijna gewoon blijven zitten, maar we willen echt weg ivm met reistijd werk.
Als je er zo weinig kaas van hebt gegeten lijkt me een aankoopmakelaar wel verstandig. Verder vraag ik me af wat je nou precies gevraagd hebt aan de bank dat ze aangaven dat je maar terug moest komen als je daadwerkelijk ging verkopen, heb zo'n vermoeden dat je dan niet erg duidelijk bent geweest.
SPQR schreef:
26-08-2019 09:39
Een jaar dubbele lasten ??? Nou dan kunnen we het wel vergeten.
We hebben trouwens wel overwaarde (gebaseerd op huizenprijzen in de buurt), zelfs als ik pessimistisch ben kan daar wel een jaar hypotheek van worden betaald.

Dit kan je daar dus niet in meenemen, tenzij je eerst je eigen huis verkoopt. Het moet echt op je bankrekening staan. Nu speel ik altijd op safe, maar met zo weinig spaargeld zou ik een huis kopen niet doen. Verhuizen kost sowieso geld, of je dan nog gaat verbouwen of niet.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een nieuwbouw woning omdat je dan dus alles kan meefinancieren. Maar dan moet je dus nog steeds aantonen dat je dubbele lasten kan dragen.

Wellicht is een overbruggingshypotheek een idee, maar daar heb ik geen verstand van. Onze adviseur heeft het daar niet over gehad, dus dat zal wel niet de voordeligste optie zijn.

En bekijk inderdaad meerdere makelaars voor de waardebepaling. Dat scheelde qua waardebepaling en kosten makelaar zo’n 30.000 euro tussen de duurste en goedkoopste.
Ik zie het niet zitten, dat rotgeld.
We komen van een moeilijke tijd met werkloosheid door ziekte, vandaar dat er nog weinig reserves zijn.
Ondertussen dus weer werk maar best ver, en de wens om te verhuizen oa omdat huizen daar wat goedkoper zijn. En minder vervoerkosten is minder lasten. Maar het wordt zo lastig zonder grote pot geld.
Het huis heeft overwaarde, best veel zelfs maar dat zit dus in stenen.
En dan kijk je bij de hypotheker, betaal je gewoon 2500 euro voor advies. Echt zoveel!!!

Huren is geen optie, nog afgezien van de wachtlijsten komen we net niet in aanmerking voor sociale huur. En particulier kost een veelvoud van wat we nu betalen.
:cry:
Als je zelfstandig een hypotheek afsluit bij een bank dan betaal je daar ook al snel 1000 euro. Het is niet mogelijk om 'gratis' een hypotheek af te sluiten.

Ja, je hebt inderdaad wel zelf wat geld nodig om een huis te kopen. En dan nog is het best lastig.
Het hoeft ook niet gratis want die mensen moeten ook betaald worden, maar alles moet vooraf afgetikt worden.
We hebben ongeveer 5000 spaargeld nu, maar dat is zo weg aan dat soort dingen.

Gewoon jammer dat je je lasten probeert te verminderen maar dat niet kan omdat alles te duur is.
We vallen met inkomen ook gewoon tussen wal en schip. Teveel voor een huurhuis, te weinig voor een koophuis blijkbaar (terwijl we altijd keurig op tijd alles betaald hebben, nooit achterstanden of negatieve bkr-toestanden).
Wij hebben eerst gekocht. De eigenaren wilden nog een half jaar in hun huis blijven wonen omdat ze nog geen nieuw huis hadden. Dus wij hadden alle tijd om ons huis te verkopen, volgens mij hebben we het 3 maanden van tevoren te koop gezet en het is binnen een week verkocht (nieuwe eigenaren vonden oplevering 3 maanden later geen probleem).

We hebben gekozen voor een hypotheekverstrekker die niet aan overbruggingshypotheken deed. Dat betekende dat we de hele aankoopsom + kosten koper moesten kunnen financieren, terwijl we wel een overwaarde van ruim een ton op onze oude huis verwachtten. En toen deed de hypotheekverstrekker ook nog eens moeilijk over mijn salaris omdat ik 4 jaar eerder een half jaar heb gereisd (en dus geen inkomen had), hierdoor wilden ze mijn salaris niet volledig meetellen. Gelukkig hebben we de financiering net rond gekregen, en 3 dagen na het afsluiten van de hypotheek weer 120.000 afgelost ;-D
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
We hebben ons hypotheekadvies trouwens mee laten financieren. Volgens mij moesten we een deel wel vooraf betalen maar het andere deel zit in het hypotheekbedrag. Als je weinig spaargeld hebt dan is dat ook een optie.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Overwaarde is mooi hoor maar duur verkopen betekent vaak ook weer duur kopen. Verhuizen is duur. Je hebt niet alleen je kosten koper maar als je ergens anders gaat wonen wil je vaak ook nog wel wat kleine aanpassingen doen, of verven, nieuwe vloer etc.

5K aan spaargeld vind ik veel te weinig. Ik zou minimaal het dubbele willen opbouwen als normale 'buffer' en dan nog hetzelfde bedrag reserveren voor vloeren/raambekleding etc. voor het nieuwe huis.

Als je 'goedkoop' kunt kopen is het nog te overwegen maar ik denk dat ik zelf eerst flink zou gaan sparen.
SPQR schreef:
27-08-2019 07:43

Huren is geen optie, nog afgezien van de wachtlijsten komen we net niet in aanmerking voor sociale huur. En particulier kost een veelvoud van wat we nu betalen.

Tijdelijk huren had ik het over, op een vakantiepark bijv. Tussen verkoop en koop. Oa Roompot en Landall bieden die mogelijkheid.
SPQR schreef:
27-08-2019 08:10
Het hoeft ook niet gratis want die mensen moeten ook betaald worden, maar alles moet vooraf afgetikt worden.
We hebben ongeveer 5000 spaargeld nu, maar dat is zo weg aan dat soort dingen.

Oei. Dat is te weinig. Kosten koper is vaak al meer dan dat. En dan nog je dubbele lasten en zaken als verf, gordijnen, etc. De overwaarde die je nu hebt behoor je in het nieuwe huis te steken (als je 10.000 overwaarde hebt, en je koopt een huis van 200.000 euro dan mag je nog maar over 200.000-10.000 = 190.000 euro hypotheek de rente aftrekken).
SPQR schreef:
27-08-2019 07:43
Ik zie het niet zitten, dat rotgeld.
We komen van een moeilijke tijd met werkloosheid door ziekte, vandaar dat er nog weinig reserves zijn.
Ondertussen dus weer werk maar best ver, en de wens om te verhuizen oa omdat huizen daar wat goedkoper zijn. En minder vervoerkosten is minder lasten. Maar het wordt zo lastig zonder grote pot geld.
Het huis heeft overwaarde, best veel zelfs maar dat zit dus in stenen.
En dan kijk je bij de hypotheker, betaal je gewoon 2500 euro voor advies. Echt zoveel!!!

Dat betaalde je vroeger ook, alleen was dit toen niet zo duidelijk. Ik zag dat bij de hypotheker het eerste adviesgesprek gratis is, https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... middeling/. Je betaalt uiteindelijk voor het soort pakket wat je bij hen wilt afnemen. Hoeveel bemiddeling en werk moeten ze verrichten. Waarschijnlijk kan je bij meer hypotheekadviseurs en banken een gratis eerste advies gesprek hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lady_Day schreef:
27-08-2019 08:25
Overwaarde is mooi hoor maar duur verkopen betekent vaak ook weer duur kopen. Verhuizen is duur. Je hebt niet alleen je kosten koper maar als je ergens anders gaat wonen wil je vaak ook nog wel wat kleine aanpassingen doen, of verven, nieuwe vloer etc.

5K aan spaargeld vind ik veel te weinig. Ik zou minimaal het dubbele willen opbouwen als normale 'buffer' en dan nog hetzelfde bedrag reserveren voor vloeren/raambekleding etc. voor het nieuwe huis.

Als je 'goedkoop' kunt kopen is het nog te overwegen maar ik denk dat ik zelf eerst flink zou gaan sparen.
Nou vooruit, voor de beeldvorming:
Huis gekocht voor 130k, deze gaan hier nu weg voor 180-220. Dus ja, er is flink overwaarde.
De huizenprijzen van de woningen waar we naar kijken zijn 100k (maar dan heb je een kluswoning) tot 160k.
Je mag van je overwaarde gewoon je kosten koper betalen hoor. De veiligste manier is om eerst te verkopen, proberen een langere oplevertermijn af te spreken, en dan pas een nieuw huis te kopen. Als je een kluswoning koopt moet je waarschijnlijk wel een tijdelijke woning regelen.
Ik heb ook eerst verkocht. Iedereen gilde wel over 'overwaarde' maar ik moest het eerst zien en dan pas geloven. Voordeel is dat ik nu precies weet wat ik te besteden heb voor een volgend huis. Nadeel is dat ik straks alleen een briefadres heb :)

We gaan de winter in en dan zijn er i.h.a. wel huisjes te huur op vakantieparken zodat je rustig kan zoeken naar iets anders.

Zou mooi zijn als je van je overwaarde niet je k.k. mocht betalen. Zeker omdat je deze niet meer mee mag financieren. Dat gedeelte zit wel goed dan.
Ja, ik denk dat eerst verkopen het beste gaat zijn. Ik ga eens kijken naar vakantiehuisjes, bedanjt voor de tip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven