Huis lekker laten ruiken (na koken)?

29-10-2025 10:13 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas werkt onze afzuigkap niet naar behoren en hier is niks aan te doen. Heeft met afvoer te maken.
In de koude, natte maanden kunnen we de deuren en ramen niet (lang) open zettten .‘S morgens ruikt het soms dan nog naar etensluchtjes van de dag ervoor (open keuken). Gewoon niet fris. Geur stokjes werken onvoldoende eigenlijk..
we willen gewoon een lucht verfrisser of gewoon een frisse geur.
Jullie tips?🕵️‍♂️
Hier ook een lampe berger. Je hebt gewoon neutraal of met allerlei geuren. Werkt hier goed na een avond gourmetten bijvoorbeeld.

En wat betreft die kap: als de afvoer niet werkt, recirculatiekap kopen dan?
Laura schreef:
29-10-2025 12:34
We hebben een lelijke stalen afzuigkap..
Deze is 5 jaar ofzo oud. Het gaat een ingewikkelde bocht om zei de installateur waardoor het niet goed kan werken zei hij destijds… hier was niks aan te doen…
Ik zou vanuit esthetisch oogpunt het liefst deze eruit willen en zo’n mooie plafond kap of iets dergelijks willen…
We hebben dus kennelijk een ingewikkelde afvoer..
maar een zelf reinigend systeem kan dus ook? Hoe zoek ik dit uit… gewoon naar een bouw markt?
Recirculatie afzuigkap googlen. Wij hebben er ook één. Een keer per jaar vervangen we de filters.
Ja wij hebben een afzuigkap met plasmafilter. Die recirculeert de lucht terwijl hij de geurtjes eruit haalt.
Volgens mij kan zo'n plasmafilter in elke afzuigkap geplaatst worden. Kostte volgens mij zo'n 900 euro, maar werkt wel echt perfect, ruik echt niks meer na het koken.
Ook team Lampe Berger hier. Goedkoopste oplossing verwacht ik
Solsol schreef:
29-10-2025 10:13
Wij hebben een Lampe Berger, die werkt perfect hiervoor bij ons. Die haalt de geur echt weg ipv alleen maskeren.
Ja die heb ik hier ook. Je kan ook gewoon de neutrale versie pakken als je niet houd van een geur in huis. Idd hij maskeert niet maar haalt de geur weg.
Ik heb overigens ook een spray van Prowin die op dezelfde manier werkt. Hij neutraliseert. Maar die heb ik in de wc staan ipv al die chemische sprays die je daar normaal voor koopt
Deze kan je ook op je kleding gebruiken als refresh spray.
diedietje schreef:
29-10-2025 13:39
Ja wij hebben een afzuigkap met plasmafilter. Die recirculeert de lucht terwijl hij de geurtjes eruit haalt.
Volgens mij kan zo'n plasmafilter in elke afzuigkap geplaatst worden. Kostte volgens mij zo'n 900 euro, maar werkt wel echt perfect, ruik echt niks meer na het koken.
Ligt aan de afmetingen van het binnenwerk van je afzuigkap.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Is een recirculatie afzuigkap iets? Dan gaat de lucht niet naar buiten, maar door een koolstoffilter.
...
Geurkaars branden.
Laura schreef:
29-10-2025 11:03
We hebben een mini keuken en de lades onder fornuis echt nodig …
Een recirculatiekap kan gewoon op de plek van je huidige afzuigkap maar dan heb je geen afvoerkanaal nodig
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Apatura2 schreef:
29-10-2025 17:01
Een recirculatiekap kan gewoon op de plek van je huidige afzuigkap maar dan heb je geen afvoerkanaal nodig
Volgens mij had ik dat maar het mijn vader juist een afvoer naar buiten erop gezet. Hij leeft niet meer inmiddels dus ik kan het niet navragen.

Ik ga wel s kijken voor een lampe berger. Nooit van gehoord.
Terug van weggeweest
Lampe Berger is fijn, maar haalde hier echt niet alle geurtjes weg. Na een avondje gourmetten bleef de lucht echt wel wat dagen hangen helaas ;-D
Komt ook doordat de geurtjes niet alleen in de lucht hangen, maar ook in meubels, gordijnen etc.
Met gourmetten zet ik altijd een pannetje water met azijn op een laag vuurtje. Dat scheelt echt veel.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
29-10-2025 17:31
Met gourmetten zet ik altijd een pannetje water met azijn op een laag vuurtje. Dat scheelt echt veel.
Dat is hier wat lastig ivm dichtte keuken, terwijl gourmetten in de woonkamer plaatsvond :)
Renske schreef:
29-10-2025 10:23
Schaaltje(s) baking soda neerzetten, neutraliseert geuren.
Nooit wat van gemerkt eerlijk gezegd
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
29-10-2025 18:22
Nooit wat van gemerkt eerlijk gezegd
Ik vind dat backing soda zo overschat.
Ruin it yourself.
Maar je moet echt iets doen aan die afzuigkap. Het gaat niet alleen om geurtjes, maar ook de fijnstof blijft hangen als er geen goeie afvoer is en dat gaat ten koste van je gezondheid.
En om nog maar te zwijgen van vocht dat je in je huis verspreidt. De afzuigkap zorgt er ook voor dat wasem weg wordt gevoerd. Als dat in je huis blijft hangen, krijg je schimmelvorming.
Moiren schreef:
29-10-2025 18:26
Ik vind dat backing soda zo overschat.
Nou ja, alles beter dan nog meer geuren toevoegen om de oorspronkelijke geur te verdoelezen.

Ik heb er wel goede ervaringen mee trouwens (baking soda dus).
Renske schreef:
29-10-2025 20:03
Nou ja, alles beter dan nog meer geuren toevoegen om de oorspronkelijke geur te verdoelezen.

Ik heb er wel goede ervaringen mee trouwens (baking soda dus).
Sowieso goor.

Elke dag luchten doet al veel goeds.
Ruin it yourself.
Hier goed luchten en lekker even de vloer dweilen wil al helpen. En anders droge koffie in bakjes neerzetten.
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb een recirculatiekap ivm een slechte afvoer. Wat een miskoop is dat. Als ik rijst kook, moet ik de buitendeur open zetten. Alle ramen beslaan. Ik heb een oud huis, dus geen ingebouwde afvoer in de keuken.

Zo'n kap in je fornuis die afzuigt, lost dat probleem ook niet op.

Geurtjes vallen wel mee, maar gebakken vis (bijvoorbeeld) blijft wel in huis hangen.
Pannetje water met scheutje wasverzachter en laten koken.

En ik brand graag wierrook.
Gryla schreef:
29-10-2025 22:10
Pannetje water met scheutje wasverzachter en laten koken.

En ik brand graag wierrook.
Dat is heel slecht voor je gezondheid, zitten kankerverwekkende stoffen in en is blijkbar net zo slecht als roken.
Wasverzachter klinkt ook niet ok trouwens.
Ik raad ook niet aan om er boven te gaan hangen en alles in te ademen hè? Je kunt prima een raam er bij open zetten of een stukje verder gaan zitten. Ik reageer alleen op wat helpt tegen kookgeuren - bij mij dan.

Zou die Lampe Berger wel goed voor je longen zijn dan…? Ik vraag het me af bij alle geur-dingen.
Gryla schreef:
29-10-2025 22:43
Ik raad ook niet aan om er boven te gaan hangen en alles in te ademen hè? Je kunt prima een raam er bij open zetten of een stukje verder gaan zitten. Ik reageer alleen op wat helpt tegen kookgeuren - bij mij dan.

Zou die Lampe Berger wel goed voor je longen zijn dan…? Ik vraag het me af bij alle geur-dingen.
Ja, ik ook, zou voor mij ook geen oplossing zijn om met allerlei (potentieel) giftige dampen een geur te verbloemen. Zet dan een raam open (of baking soda :P ).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven