Huis zelf verkopen of door makelaar laten doen?

22-03-2010 10:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan verhuizen! Nou ja, zodra ons huis verkocht is. Dus het moet in de verkoop.

Nu heeft Marelsman bedacht om het huis zelf te verkopen, maar ik weet het niet zo goed. Ik vind het eng om het zelf te doen omdat ik gewoon niet weet waar ik aan begin.

Marelsman denkt dat het allemaal wel mee valt en denkt dat we het eerst kunnen proberen en dan alsnog een makelaar in kunnen schakelen.

De papierhandel is geen probleem, we hebben een hypotheekadviseur die dat voor ons kan regelen en ik neem dan maar aan dat hij daar verstand van heeft. Dus zelf verkopen is wel een heel stuk goedkoper, maar zie ik dat wel zitten?

Mijn vraag dus; zouden jullie zelf proberen je huis te verkopen of denken jullie dat je het gewoon beter door een makelaar kunt laten doen?

En als jullie denken dat zelf verkopen een goeie optie is, hoe zouden jullie dat aanpakken? Wat zijn de dingen waar ik echt op moet letten?

Bedankt voor het meedenken!
668, the neighbour of the Beast
Ik heb er bij mijn appartement ook over nagedacht. Je weet zelf het meeste van je huis, de verkoopbrochures van makelaars zijn vaak tenenkrommend, foto's niet uit de beste hoek genomen, bezichtigingen zijn meestal einde dag / ' s avonds.

Maar wat doe je met mensen die je huis niet leuk vinden en het af gaan zitten kraken? Wat als het na 10 maanden nog steeds te koop staat? Dan is het vast een stuk minder leuk!

Ik heb een aantal makelaars uitgenodigd en mijn wensen op tafel gelegd. Ik schrok van de verschillende bedragen die ze vroegen aan courtage en de verschillen in vraagprijs. Loont echt de moeite om daar wat meer tijd in te steken! Uiteindelijk voor een makelaar gekozen die het verkoopproces in pakketten aanbood. Zelf de verkoopbrochure geschreven, hele huis onder handen genomen (woonde er al niet meer, dus weer planten neergezet, accessoires, etc) en daarna bij het maken van de foto's geweest. Is mij erg goed bevallen!
Mijn broer heeft enkele jaren geleden zijn huis zelf verkocht met back-up van een makelaar. Hij heeft toen zelf verkopers in het rondgeleid. Voordeel hiervan was dat het goedkoper was dan een "full-service" makelaar.

Ik zou even aan hem moeten vragen welke makelaar dat was.

Met Google heb ik twee links gevonden die je mssn interessant vindt.

http://www.makelaarsland. ... open/waarom-makelaarsland

http://huisverkopen.biz/

Ik heb hier zelf geen ervaring met de info van deze twee websites.
Dankjewel voor je reactie!

Ik denk dat ik dat sowieso ga doen, wat makelaars uitnodigen voor een waardebepaling en kijken wat hun kosten gaan zijn en dergelijke. Sowieso om tot een goeie bepaling van de verkoopprijs te komen.

Dan kan ik altijd nog beslissen om het huis al dan niet zelf te verkopen.

Ik ben hier even weg, maar ik spiek onderweg mobiel nog wel en reageer aan het eind van de middag weer! Bedankt voor het meedenken!!
Hoi, wij hebben het onze ook verkocht via een makelaar die pakketten aanbood (zo kon je een bord, zelf onderhandelen, Funda etc "los" bij hem kopen).

Dat scheelde behoorlijk. Wij hebben 395 euro betaald en uiteindelijk 5.000 euro meer gekregen dan verwacht voor ons huis (is nu wel ongeveer 3 jaar geleden).
hoeveel haast heb je met verkopen? (bijv. al een nieuw huis gekocht?)

hoeveel vergelijkbare huizen staan er in de straat/buurt te koop?

woon je in populaire straat/buurt?

Allemaal zaken die ik mee zou laten wegen als ik mijn huis wil verkopen of laten verkopen...
En niet te vergeten jullie moeten hier wel tijd voor hebben/ vrijmaken als je het zelf verkoopt.

Denk dat je dat in kaart moet brengen hoeveel tijd erin gaat zitten. Hoe je kan schuiven met je werk, zodat je toch mensen kan ontvangen en noem het maar op.

Het kan wel goedkoper zijn, maar het is natuurlijk voor veel mensen een "gemak" hetgeen je een hoop tijd kan schelen.

Het heeft beide zn voors en tegens.

Ken iemand had een huis voor een scherpe prijs dichtbij het centrum zelf verkocht. Maar huis was helemaal tiptop, goede locatie en de huisjes vlogen in die tijden vrij snel weg. Wat dat betreft is het een kopersmarkt nu.
Als je een makelaar neemt, dan wel een goede nemen (tja hoe bepaal je dan weer of hij goed is?)!!

Wij hebben een slechte makelaar, en dan hadden we het dus net zo goed zelf kunnen doen. De teksten moeten we steeds nalezen en laten aanpassen, van de badkamer hebben we zelfs zelf foto's gemaakt die nog beter zijn als die van de makelaar!

Ik zou zelf alleen niet weten wat dan een geschikt medium is met een goed bereik. Kun je als particulier bijv. ook adverteren op Funda?

En idd hoeveel haast heb je met verkopen?
Die pakketten bij makelaars klinkt al interessant!

Even allemaal op een rijtje zetten;

- we hebben geen haast met verkopen. Ons nieuwe huis staat al vast maar het maakt zeg maar niet zoveel uit wanneer we dat definitief gaan kopen. Luxe he? Ik zou het wel vervelend vinden als we nog twee jaar hier zitten, maar goed, dat lijkt me logisch.

- Ik werk straks 30 uur. Dat houdt ik dat ik wel veel werk, maar ook twee dagdelen in de week thuis ben. Bovendien zijn we vrij flexibel in 's avonds of in het weekend mensen rond kunnen leiden.

- Ik woon in een durp in Zeeland Geen überhippe buurt dus, maar op zich zijn deze huisjes wel redelijk in trek, omdat het goede starterswoningen zijn. We zitten behoorlijk centraal hier en de huisjes zijn gewoon niet zo duur (rond de 140-150 duizend voor een huisje met drie slaapkamers, een redelijke tuin, garage, schuurtje). Het huis van de buurvrouw is pas verkocht, dat heeft wel lang te koop gestaan maar dat kwam ook omdat het de slechtst mogelijke tijd was om een huis te verkopen en ik dénk ook omdat buurvrouw weinig wilde zakken met de prijs. Ik weet een ander huis hier in de straat dat binnen een paar weken verkocht was. Twee huizen verder staat nog te koop, maar dat huis staat al heeeel erg lang te koop omdat het gewoon in hele slechte staat is. Dat is alleen maar gunstig voor ons dus, omdat het hetzelfde huisje is, maar voor een iets hogere vraagprijs véél beter onderhouden en dergelijke.

En ja, wat is een goede makelaar... Ik wilde er dan inderdaad een aantal laten komen voor een waardebepaling, gewoon om eens te kijken met welke makelaar ik in zee zou willen gaan. En als we het zelf gaan verkopen hebben we in elk geval een idee van de vraagprijs

Dat van Funda vroeg ik me ook af trouwens!!
Als je geen haast hebt zou ik het zeker proberen! Je kan idd altijd nog een makelaar nemen. Echter, van een makelaar afstappen gaat niet zo eenvoudig (lees: goedkoop).

Even snel op internet kijken leert mij dat je niet als particulier op funda kan adverteren, wel kun je bij makelaarsland een soort van 'pakket' kopen, je huis komt dan op funda, en zij bemiddelen ook bij de onderhandeling. Dit kost nog steeds 995 euro. Volgens mij is het wel het e.e.a. te vinden op internet!

Wij zijn nu bezig met een andere makelaar omdat wij wel zo snel mogelijk van dit huis af willen/moeten, en we niet tevreden zijn over de huidige. Misschien geen goed criterium, maar wij hebben een beetje rond gekeken naar de meeste te koop verkocht borden.
Als het nog steeds 995 euro kost kun je het net zo goed allemaal door een makelaar laten doen... Bij een makelaar ben je volgens mijn buurvrouw tussen de 1 en 2% van de verkoopwaarde, dus bij een huisje van krap 150.000 scheelt je dat met een beetje geluk maar 500 euro.... Voor dat geld ga ik dan zelf niet sukkelen.

Ik zag inderdaad ook dat het altijd via een NVM makelaar moet, Funda, en zonder Funda kun je het volgens mij wel schudden.

Ik denk dat ik gewoon wat willekeurige bekende makelaars hier ga bellen en dan kies voor degene die het fijnst overkomt én toch een beetje betaalbaar is. ALS we het niet zelf gaan doen dus Want dat wil Marelsman nog steeds.

Luxe is hier inderdaad dat we over kunnen zodra we willen, zeg maar. Dus dat we niet zitten met een nieuw huis waar we dan en dan in moeten, of pas kunnen gaan zoeken als het verkocht is. Dus wat dat betreft hebben we speling.

Ik weet het niet, ik weet het niet... Meer meningen en ervaringen?
Zonder NVM makelaar idd geen Funda...

Vraag bij iedere makelaar ook na hoe makkelijk je het huis uit de verkoop kunt halen. Bij de een ben je daar geld voor kwijt, bij de ander niet. En wat ze doen voor het geld. Er zat bij mij een makelaar tussen die ook alle huizen via marktplaats aanbood (misschien ook nog een idee). Toen ik aan het zoeken was, heb ik ook op marktplaats gekeken (en idd ook via die site een huis bezichtigd).

Geen idee of je langs een doorgaande route zit, dan zou je ook nog kunnen overwegen om een groot papier met te koop 06-nr op het raam te plakken. Misschien een advertentie in het plaatselijke sufferdje (geen idee wat dat dan weer kost).

Ik zou in eerste instantie denk ik 2 of 3 makelaars uitnodigen voor een orienterend gesprek. Vragenlijst maken. Veel open vragen stellen, word je zelf niet dommer van (misschien komen ze met een idee waar nog niemand aan gedacht heeft). Hoe zou je het huis in de markt zetten, zou je aan de inrichting nog iets veranderen om het beter verkoopbaar te maken, etc. Je merkt snel genoeg of je een goed gevoel hebt bij degene.

Op basis van die gesprekken kan je dan alsnog beslissen wat je doet: zelf verkopen of via een makelaar. Je wordt er echt nooit dommer van!

Succes!!
anoniem_42211 wijzigde dit bericht op 23-03-2010 09:31
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Yup Summer, zoiets denk ik ook, gewoon eerst oriënteren met een makelaar en dan zien wat er gebeurt.... Hoe het voelt enzo, en dan pas beslissen wat we doen.

Langs de doorgaande route zit ik niet, gelukkig

Alleen een bord lijkt me dus niet zinnig, we moeten echt gaan adverterenop internet en in krantjes. Ik zit wel echt in zo'n durp, dus de tamtam gaat op zich wel snel, dat er een huis te koop staat, maar het is geen huis waarop het storm zal lopen, zeg maar.
Misschien je motto even aanpassen als je wilt proberen het huis aan een forumster te verkopen ?

Voor aankopen (twee keer gedaan) hebben we geen makelaar nodig gehad, maar voor verkopen wilden we dat persé wel. Alleen al om mogelijk gezeik achteraf om niet bestaande "verborgen gebreken" wat af te dekken.

Wij hebben een aantal makelaars thuis uitgenodigd. Met eentje klikte het goed. We hadden zelf inspraak over de foto's, ook zelf de verkooptekst opgesteld, en hij is nog apart teruggekomen op een zonnige dag om de voorgevel te fotograferen.

Binnen een week hadden we twee biedingen boven de (scherpe) vraagprijs (vrijstaand, jaren '30), en alles is keurig verlopen.

De kopers van ons huis wilden even proberen de k.k. terug te verdienen op hun eigen rijtjeshuis, die hebben anderhalf jaar met twee huizen gezeten, en zijn uiteindelijk meer dan 20 % gezakt met de vraagprijs.
Oh ja, ons bordje "te koop" stond welgeteld 45 minuten in de tuin, toen ik piepende remmen hoorde.

Een kijker, die iets in deze buurt zocht en net langs reed......
Hmmm, is dat toch een risico dan, dat je gezeik achteraf kunt krijgen als je het zelf verkoopt? Want daar had ik nog niet helemaal bij stil gestaan ofzo.

Wat voor verborgen gebreken kun je dan tegen komen, zeg maar?

En wij hebben waarschijnlijk gewoon een huis wat minder in trek is. Gewone rijtjeswoning, wel in een hele fijne buurt, maar geen heel populair dorp ofzo. Op zich wel een hele geschikte starterswoning voor een goeie prijs in een dorp wat lekker centraal ligt maar toch rustig (hey, da's al een mooi verkooppraatje), maar geen huis wat binnen een dag weg zal zijn.
quote:Marels schreef op 24 maart 2010 @ 07:46:

Hmmm, is dat toch een risico dan, dat je gezeik achteraf kunt krijgen als je het zelf verkoopt? Want daar had ik nog niet helemaal bij stil gestaan ofzo.

Wat voor verborgen gebreken kun je dan tegen komen, zeg maar?

En wij hebben waarschijnlijk gewoon een huis wat minder in trek is. Gewone rijtjeswoning, wel in een hele fijne buurt, maar geen heel populair dorp ofzo. Op zich wel een hele geschikte starterswoning voor een goeie prijs in een dorp wat lekker centraal ligt maar toch rustig (hey, da's al een mooi verkooppraatje), maar geen huis wat binnen een dag weg zal zijn.

Als je dat al niet weet van je eigen huis zal het wel loslopen denk ik. Maar goed, denk aan een slechtere staat van je dak dan dat jij weet. Vloerbalken die aan het rotten zijn. Leidingen die niet helemaal jofel meer zijn. Dingen die je niet zo een twee drie ziet. Heb je zelf al een bouwkundig rapport op laten maken? Ik heb dat wel gedaan toen ik mijn huis moest verkopen. Scheelt de koper kosten en tijd. Ok, jij bent dan een paar honderd euro lichter maar ik vond het zelf heel netjes dat ik dat al had gedaan. Bij zo'n rapport komen gebreken aan het licht.

Ik zou zelf mijn huis niet zonder makelaar verkopen. Hij/zij heeft toch tips over zaken waar jij niet aan zou denken. De katten naar buiten als er een bezichtiging is, kattenbak uit het zicht. Dat was een van de tips die ik kreeg toen ik ging verkopen. Nooit aan gedacht, die kattenbakken.

Maar succes verder met verkopen!
Net het huis verkocht via makelaarsland. Je moet er idd wel wat tijd voor hebben. De foto's, de rondleidingen en het stukje doe jezelf. Ik vond het persoonlijk heel fijn, hoe het ging. Je krijgt van Makelaarsland iemand toegewezen, welke je het het proces helpt.

Ook kan je meedoen met open huizenroute en dat je huis in kranten komt.

Succes met de verkoop
Mooi dat mijn kat niet naar buiten gaat als ik een bezichtiging heb Maar dat terzijde.

Ik denk dat ons huis inderdaad gewoon in goede staat is. Er is geen echt achterstallig onderhoud ofzo. Het moet geschilderd en behangen worden en dat is het wel. Ja, de keuken is geen drol waard, die moet je eigenlijk aanpakken, maar dat zien kijkers zelf ook wel.

Ik neig dus ook naar die makelaar toe, omdat ik gewoon geen verstand van zaken heb enzo.

Jokke, jij hebt dus goede ervaring met zelf verkopen? Mag ik vragen wat je kwijt was aan Makelaarsland? En hoe lang je huis te koop gestaan heeft?
Oh, en een bouwkundig rapport hebben we niet laten maken. Wie doet dat normaal gesproken? De koper of de verkoper?
En waar moet je kat dan zijn behoefte doen als je die kattenbakken naar buiten hebt gedaan ? Parkeer die kat maar even bij de buren, of zo.

Mijn buurvrouw had kijkers, die maakten op de stoep al rechtsomkeerd, vanwege het odeur van grote honden en kattenbakken.

Verder hebben sommige mensen een hekel aan dieren, en vinden ze het vervelend als er een beest rondloopt als zij in je huis zijn. De vorige eigenaar van ons huis had zo'n irritant kuttelikkertje in huis gelaten, en de tuin lag vol met keutels van het mormeltje.

Je moet je dan echt wel ergens overheen zetten om "erdoorheen" te kijken.

Een bouwkundig rapport zegt weinig, een "keurder" gaan echt niet achter de schotten kijken, maar gewoon "op het blote oog". Wij hebben een aankoopkeuring laten doen door de Vereniging Eigen Huis. Toevallig kon je hier wel tegen de spanten aankijken, maar als die weggewerkt zijn achter schrootjes kun je voor leuke verrassingen komen te staan, zoals dragende balken die met sjorbanden bij elkaar worden gehouden.

Verder zijn zwam en andere aantastingen erg vervelend. Kun je langdurige rechtszaken van krijgen.
Ik heb niemand in de buurt waar de kat zo even naartoe kan. Buurvrouw werkt gewoon bijna fulltime, en mijn kat komt niet buiten, dus ik zou niet weten waar ik mijn kat naartoe moet doen.

Daarbij geloof ik niet dat er bij ons een eau de kattenbak hangt. Ik heb tenminste al van meerdere mensen gehoord, maar goed, misschien dat je het ook wel ruikt als je een dierenhater bent ofzo, ik weet het niet. Ik geloof niet dat ons huis valt in de categorie die jij beschrijft; keutels in de tuin enzo.

Ik geloof dat ik dat echt belachelijk vind, dat je je kat kwijt moet maken....

En ja, dat bouwkundig rapport, ik weet dus niet of het gangbaar is dat je dat als verkoper op laat stellen?

En óf dat soort dingen in je huis zitten, kun je dat nu echt zelf beoordelen / weten? Zoals zwam en dergelijke?

Hahaha, ik word er nu al zenuwachtig van...
Marels het het heeft 3 weken echt te koop gestaan, toen waren we al bezig met onderhandelingen. er zijn in totaal 6 kijkers geweest. Waarvan 2 x keer zijn geweest. En beide een openingsbod hebben uitgebracht.

Op de site van makelaarsland staan allemaal tips over hoe je om kunt gaan met de verkoop. Mijn kat was ook gewoon thuis, dat maakt niets uit. Maar bv wel kattebak verschonen en alle evt haren weg. Ook dat je huis lekker ruikt bv of alvast elders spullen opslaan zodat het lijkt of je veel ruimte en veel opbergruimte hebt :-)

Makalaarsland was 995 euro. Voor dit huis was je bij een gewone makelaar 5000 euro kwijt geweest. Bij die 995 euro zit ook taxatie.

Een bouwrapport hoort de kopende partij uit te voeren. Als ze dat niet doen is dat hun keuze.

En verborgen gebreken gaat bv om vervuilde grond, kelders die onder lopen. Het gaat niet om een oude keuken, dat zien mensen zelf wel.

Succes wederom, bij vragen. lees ik het wel :-)
Zo dan, da's wel heeeeeel kort! Dat biedt perspectieven! Maar dan hebben jullie waarschijnlijk een populair huis gehad, ofzo? Een stuk duurder ook dan dat van ons, als ik zie wat je kwijt was geweest bij een makelaar. Wij hebben een huisje wat voor 150.000 in de verkoop gaat waarschijnlijk.

Is dat makelaarsland een vaste prijs, of verschilt dat ook per hoe duur je huis is? Daar ga ik in elk geval eens naar kijken.

Kregen jullie dan wel gewoon Funda en een bord enzo?

Enne, volledig offtopic; is dat je dochter op de foto? (heb bij een ander topic al eens een bericht gelezen van een forumster die zei dat haar dochter op de cover stond ) Wat een prachtige dochter heb je dan zeg! Ik wil het boek nog steeds kopen, vind het zo prachtig.

Echt zó'n fantastische foto! Echt hoor, daar kan ik naar blijven kijken. Wat een prachtige meid is het!
Blah, ik baal een beetje. Ik zie een ander huis dat zelfs beter oogt dan het onze te koop staan voor minder dan we het onze voor te koop willen zetten...

Weet niet of wij dan ook moeten zakken met de prijs, dat van de buurvrouw is wel voor flink geld verkocht, maar goed, leuk is anders.

Goede nieuws is wel dat het andere huis in de straat ook verkocht is, dat dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven