Huisdier bij ziekte in laten slapen?

11-04-2010 18:41 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn poes van 9 is misschien ziek. De kans bestaat dat ze suikerziekte heeft, maar dat is nog niet zeker.

Ik heb de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt voor aankomende woensdag, dus even afwachten. Maar ze gaf al aan dat het niet goed was dat ze zoveel dronk en er waarschijnlijk iets zou zijn, maar wat....kon vanalles zijn.

Op internet kom ik oa suikerziekte tegen. Ik kom veel tegen dat je 2 x per dag insuline in moet spuiten en dat het beestje zo toch nog een fijn en verder gezond leven kan hebben.

Nu heb ik het hier met mijn man over gehad en hij is eigenlijk vrijduidelijk. Stel het is suikerziekte en je moet 2 keer per dag spuiten heb je zelf dan nog wel een leven als je je leven daar zo voor moet veranderen. Hij zegt trouwens niet letterlijk in laten slapen. Hij heeft niets met de poes (ik had deze al voordat wij elkaar leerde kennen), maar ik wel, ik hou met heel mijn hart van het beestje.

Ik ben nu dus bang dat er straks geconstateerd word dat de poes een ziekte heeft die niet zomaar met een operatie of een pilletje te verhelpen is en dat dit erg tussen mij en mijn man in komt te staan. Of dat het in de praktijk blijkt dat het moeilijk te regelen is dat de poes optijd medicijnen etc krijgt.

Mijn gevoel kan het beestje dan ook nog niet in laten slapen.

Heb jij weleens voor zo'n keuze gestaan en wat gedaan?

Om welke reden heb jij een huisdier in laten slapen?

Totaal aantal stemmen: 41

Omdat het dier doodziek was en veel pijn had (78%)
Omdat het dier ziek was en op leeftijd en waarschijnlijk toc (15%)
Omdat het dier ziek was en ik de verzorging niet aankon (7%)
quote:elninjoo schreef op 11 april 2010 @ 19:27:

[...]

Ja, je kunt dan natuurlijk nooit meer 'n dagje onbezorgd op gezinsuitstap als je op gezette tijden terug thuis moet zijn. Lijkt me niet gezond om 'n zieke kat je gezinssituatie te laten ontwrichten.

Wat een onzin.

Als je een betrokken buuv of vriend(in) hebt zijn dat soort dingen toch op te lossen.

Leren spuiten is niet zo moeilijk...het is een kwestie van WILLEN...oplossingen zijn er zat!

Zoals MV dat dus jaren heeft gedaan als haar vriendin weg was.
ja meds dat was mijn volgende vraag wat te doen als mijn dochtertje ziek wordt en ik haar iedere dag voor het slapen gaan medicijnen moest geven, inslapen of niet?
Duetto, je kan wel verongelijkt reageren maar je lijkt alleen maar in problemen en doemscenario's te denken. Maar voor de problemen die jij bedenkt zijn ook wel oplossingen te bedenken. Waarom richt je je daar niet op?
quote:dorinke schreef op 11 april 2010 @ 19:49:

[...]

Ja, en? Kwestie van plannen. Als je dat niet wil, moet je er überhaupt niet aan beginnen.nee hoor, er is namelijk geen verplichting je zieke huisdier kost wat 't kost in leven te moeten houden
quote:feeks schreef op 11 april 2010 @ 19:17:

[...]

egoïstisch, je hebt de verantwoordelijkheid en de zorg voor een dier genomen toen je het in huis nam, dus zal je nu je drukke sociale leventje maar moeten aanpassen, want dit komt wel op uur en tijd aan

Ben ik het niet mee eens!

In februari hebben wij onze poes in laten slapen. De combinatie van haar toestand en de verzorging vonden wij te zwaar en dan vind ik dat je het niet hoeft te rekken.

Wij hebben gekozen voor in te laten slapen en geen moment spijt van gehad omdat het de juiste keuze was. Wel veel verdriet, maar dat weet je met huisdieren, over het algemeen overleef je ze en moet je afscheid nemen en dat doet pijn.
Ik bedenk leiver goed wat er kan gebeuren dan dat ik later denk, jeetje had ik daar aangedacht was het anders geweest.
Wat je zou kunnen doen, mocht het zo ver komen (dat weet je nog helemaal niet!) is de plaatselijke dierenbescherming een mailtje sturen. Er zijn zat mensen die het geen enkel probleem zouden vinden om af en toe een injectie te komen geven, ens. Vraagt wat vertrouwen jouwerzijds maar er zijn zat oplossingen. Ik zou het echt bizar vinden als dit een reden was om je dier geen leven meer te gunnen, dit is niet iets waar het beest erg onder lijdt, kom op! Als het bij mij in de buurt is wil ik ook graag inspringen maar om zoiets laat je een dier toch niet inslapen!
@Jippertje: Wat had je poes en hoe oud was deze?
Overigens Elninjoo, dat jij een ander huis zou zoeken kan ik mij best in vinden, maar niets doen en de natuur zijn gang laten gaan in pure dierenmishandeling!

Zo dier gaat dan een langzame pijnlijke dood tegemoet, kan mij niet voorstellen dat je dan kan aanzien. Dan is in laten slapen een kleine moeite lijkt me!
Op het moment dat je een huisdier in huis haalt, vind ik dat je ook verantwoordelijkheid voor het dier in huis haalt.

Dat houdt in dat je een dier niet nodeloos laat lijden als het ernstig ziek is (en het dus in laat slapen, ook al kost dat geld) en dat je ervoor zorgt op het moment dat ie een gewone kleine ziekte heeft en/of een aandoening heeft waar je prima mee kan leven met aangepast voedsel of simpele medicatie.

Diabetes is mi zo'n aandoening, met de juiste medicatie lijdt een dier er niet onder. Ik vind dat dus geen reden om een dier in te laten slapen!

ElNinjoo, ik vind je weer ontzettend ongenuanceerd. Jij wilt geen verantwoordelijkheid voor dieren, daarom neem je zelf geen huisdier - prima! Maar dat wil toch niet zeggen dat mensen die wél een dier in huis halen, die verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen? Het gaat wel over levende wezens...
O ja, de meeste denken waarschijnlijk dat ik naar inslapen neig wat helemaal niet zo is.

Was vooral benieuwd naar mensen die voor een situatie hebben gestaan waar het dier ziek was en hoe om te gaan me verzorging en de daarbij komende aanpassingen.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:28:

En ja ik vind het erg als mijn man en dochtertje eronder lijden. Omdat zij niet voor het dier gekozen hebben.

??? Hoezo? Omdat ze misschien iets meer tijdsbewust/regelmaat in haar leven krijgt? M.b.t. insulinespuitjes: die hangen ook nauw samen met voedertijd. En daar kun je wel mee schuiven in de zin van: s'ochtends en s'avonds. Neem aan dat je toch enige regelmaat hebt met een kindje in huis. Daar hoeft je dochtertje niet onder te 'lijden'.

Ik heb wel geen ervaring met insulinebehoeftige katten, alleen met honden. En met een hond ben je dus al iets meer aan huis gebonden dan bij een kat, maar ik heb altijd wel een vriendin of lieve buurvrouw die in een overmachtssituatie het spuitje wilde zetten. Pensions doen dit ook. Maar ja, mijn hond hoort bij ons. Als mijn man alleen al zo'n insinuatie door zijn strot zou krijgen kon hij naar de pomp lopen (maar hij is zo mogelijk nog gekker met de hond dan ik)!

Mijn mening is: wezens (menselijk of dierlijk) die volledig aan mijn zorg zijn overgelaten voor hun welzijn, verdienen alle mogelijke toewijding. Zo niet: niet aan beginnen. Fatale spuitjes worden alleen toegediend bij uitzichtloos lijden.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:57:

O ja, de meeste denken waarschijnlijk dat ik naar inslapen neig wat helemaal niet zo is.

Was vooral benieuwd naar mensen die voor een situatie hebben gestaan waar het dier ziek was en hoe om te gaan me verzorging en de daarbij komende aanpassingen.Dat voorbeeld heb je van mij gekregen.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:55:

Ik bedenk leiver goed wat er kan gebeuren dan dat ik later denk, jeetje had ik daar aangedacht was het anders geweest.

Maar wat is er mis met gewoon proberen??

Stel hé..stel dat bij de dierenarts blijkt dat ze idd suiker heeft.

en ze moet smorgens om 8uur spuiten en savonds om 20.00 weer.(neem aan dat je dat kan instellen naar tijden waarop jij toch meestal al thuis bent)

Waarom probeer je het dan niet gewoon.

Kijk eens iets een paar weken aan en besluit dan hoeveel beren er écht op je weg zitten..
quote:tangerine schreef op 11 april 2010 @ 19:56:

ElNinjoo, ik vind je weer ontzettend ongenuanceerd. Jij wilt geen verantwoordelijkheid voor dieren, daarom neem je zelf geen huisdier - prima! Maar dat wil toch niet zeggen dat mensen die wél een dier in huis halen, die verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen? Het gaat wel over levende wezens...Was het maar zo...ze heeft een konijn.
TO, wacht nou eerst de diagnose van de dierenarts af alvorens allerlei conclusies te trekken (mosterd....).

Zelf heb ik een half jaar zéér intensief gezorgd (afspraken afgezegd e.d.) voor mijn 20 jaar oude, zieke kat en zou het met liefde nog jarenlang doen, als dat zou betekenen dat het lieve beest nog zou leven. Helaas heb ik hem een paar maanden geleden in moeten laten slapen.

Ik hou van mijn beesten, dus heb er alles voor over. En ja, daar ga ik heel ver in. Ik heb nou eenmaal voor mijn beesten gekozen. Zij geven mij liefde en gezelligheid en ik geef hun een fantastisch (katten)leven.

Een kat laten inslapen omdat evt. medicatie niet in je leven in te passen valt, vind ik echt niet kunnen. Natuurlijk is stoppen beter als het écht niet meer gaat (doodziek o.i.d.) maar dit kan nog alle kanten op.

Het komt op mij over alsof het arme beest al met 1 poot in zijn graf staat, en er is nog geen dierenarts aan te pas gekomen. Triest...
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:55:

@Jippertje: Wat had je poes en hoe oud was deze?

Ze was 10 en had suikerziekte. Drie weken geprobeerd met de insuline, voornamelijk voor mijn man omdat hij er meer moeite mee had om haar te laten gaan dan ik.

Was enigszins te doen, maar vergt inderdaad veel planning. We hebben nog uitgezocht hoe het met pension gaat die bereidt zijn de injecties te geven, maar dat kost klauwen met geld.

Uiteindelijk bleek ze waarschijnlijk ook nier problemen te hebben. Complicaties komen geregeld voor en zal de suiker in veel gevallen niet het enige zijn.

Toen was voor ons de keus heel makkelijk. We willen haar niet laten lijden en wij konden de zorg moeilijk aan. Ze heeft een mooi lang leven gehad met hetzelfde baasje (en sinds 7 jaar hetzelfde bazinnetje) en hebben haar in laten slapen.

Daarna nog tranen met tuiten gehuild, wat want was ik gek op Siepertje! We hebben haar naar een crematorium gebracht en daar nog met veel tranen afscheid genomen. Toch hebben we er geen spijt van. Het was voor haar en ons de juiste beslissing.

Sterkte te komende tijd!
Okee, gelukkig neig je daar niet naar. Ik blijf erbij, wacht eerst even de diagnose af. Dan heeft het pas zin om verder te denken. Ik blijf er echter ook bij dat je vermoeden van diabetes echt geen reden zou zijn om in te laten slapen. Als je leven op dit moment slechte mogelijkheden biedt tot het elke keer op tijd spuiten, dan behoor je daar gewoon echt even naar te kijken. Dan misschien, in het uiterste geval, ander huis zoeken maar als je schrijft: je houdt met heel je hart van haar.. dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat je daarvoor kiest. Of het is niet helemaal waar. Sorry. Als mijn dier zoiets zou hebben, dan is dat maar zo. Met alle (vervelende) consequenties. Heb voor dat dier gekozen, het is niet levensbedreigend, het is geen eigenbelang dat ik het in leven hou dus so be it.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:52:

ja meds dat was mijn volgende vraag wat te doen als mijn dochtertje ziek wordt en ik haar iedere dag voor het slapen gaan medicijnen moest geven, inslapen of niet?Ik zou zeggen inslapen, want je kan dan nooit meer naar een pretpark en stel je voor dat je hierover ruzie krijgt met je man
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 19:57:

toch komt het bij je op, en daar ben ik al verbaasd over

Was vooral benieuwd naar mensen die voor een situatie hebben gestaan waar het dier ziek was en hoe om te gaan me verzorging en de daarbij komende aanpassingen.
quote:lindy schreef op 11 april 2010 @ 19:59:

[...]

Ze heeft wél een huisdier...

Wát? Oh, dat was dan een stomme aanname van me.

Ik ging ervan uit dat iemand die zulke dingen opschrijft geen huisdier zou hebben...
Duetto, volgens mij krijg je serieus advies.

En ja, je mag zeggen wat er in je opkomt. De anderen mogen dat ook.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je zo´n sociaal druk en onregelmatig leven hebt dat de kat eronder moet lijden. Of moet je kind zich daar ook aan aanpassen?
Maar ElNinjoo, wat doe je dan als je konijn last krijgt van z'n nieren of zo? Of diabetes krijgt? Ga je dan niet aan het aangepast voer/ de medicijnen, maar laat je je konijn gewoon langzaam doodgaan??
@Biebelie: Ik kan het ook zeker proberen, maar STEL dat het niet gaat niet te doen is of wat dan ook. Dan voelt dat voor mij heel erg als falen in de opvoeding van de poes. Ja en nu ik het opschrijf, is het natuurlijk ook falen als ik het niet doe......

Weet je wat het is, als mijn man niet had gezegd dat mijn leven zo zou veranderen (ook hij heeft inslapen niet gezegd) had ik er niet eens over nagedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven