Huisdier bij ziekte in laten slapen?

11-04-2010 18:41 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn poes van 9 is misschien ziek. De kans bestaat dat ze suikerziekte heeft, maar dat is nog niet zeker.

Ik heb de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt voor aankomende woensdag, dus even afwachten. Maar ze gaf al aan dat het niet goed was dat ze zoveel dronk en er waarschijnlijk iets zou zijn, maar wat....kon vanalles zijn.

Op internet kom ik oa suikerziekte tegen. Ik kom veel tegen dat je 2 x per dag insuline in moet spuiten en dat het beestje zo toch nog een fijn en verder gezond leven kan hebben.

Nu heb ik het hier met mijn man over gehad en hij is eigenlijk vrijduidelijk. Stel het is suikerziekte en je moet 2 keer per dag spuiten heb je zelf dan nog wel een leven als je je leven daar zo voor moet veranderen. Hij zegt trouwens niet letterlijk in laten slapen. Hij heeft niets met de poes (ik had deze al voordat wij elkaar leerde kennen), maar ik wel, ik hou met heel mijn hart van het beestje.

Ik ben nu dus bang dat er straks geconstateerd word dat de poes een ziekte heeft die niet zomaar met een operatie of een pilletje te verhelpen is en dat dit erg tussen mij en mijn man in komt te staan. Of dat het in de praktijk blijkt dat het moeilijk te regelen is dat de poes optijd medicijnen etc krijgt.

Mijn gevoel kan het beestje dan ook nog niet in laten slapen.

Heb jij weleens voor zo'n keuze gestaan en wat gedaan?

Om welke reden heb jij een huisdier in laten slapen?

Totaal aantal stemmen: 41

Omdat het dier doodziek was en veel pijn had (78%)
Omdat het dier ziek was en op leeftijd en waarschijnlijk toc (15%)
Omdat het dier ziek was en ik de verzorging niet aankon (7%)
Mijn advies is ook: wacht nu nog even met in paniek raken, want de kans dat het gewoon de nieren is is bij een kat veel groter dan dan het suikerziekte is en dan zijn al je piekeren en zorgen voor niets geweest.

Verder moet je niet blind varen op wat je man wil, maar op wat jij wilt, want anders krijg je later spijt of zelfs schuldgevoelens, want eenmaal dood valt dit niet meer terug te draaien.

En als het je dan toch te veel is breng je kat dan naar het asiel, want er zijn altijd mensen die voor een ziek dier willen zorgen (dit weet ik uit eigen ervaring, want ik ben beheerder van een dierenasiel geweest).
@Iris: Bedankt! Beestje gaat niet dood omdat mijn man het wil. Mocht het suikerziekte zijn dan kijk ik het toch aan.

Komt suikerziekte vaak voor bij poezen?
Ik ga even drie keer ademhalen en het bezoek aan de DA afwachten!

O ja en nog even voor de duidelijkheid, deze poes wordt neit zomaar afgemaakt omdat het mij niet zou passen.
Deutto, ik kan me je dilemma goed voorstellen.

Het goed verzorgen bij ziekte is op zich logisch alleen het 2x daags op gezette tijden altijd thuis moeten zijn zou voor mij ook niet in te passen zijn. En afgezien uitjes etc heb je misschien ook wel met werk te maken waardoor er niet altijd iemand thuis is overdag.
@Crunchie: Qua werktijden kan ik het goed inpassen het spuiten. Maar het goed in de gaten houden van de poes dus niet, omdat ik lang van huis ben 3 dagen in de week.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 20:47:

Ik ga even drie keer ademhalen en het bezoek aan de DA afwachten!

goedzo<dat is ook het enige wat je nu kunt doen.

quote:O ja en nog even voor de duidelijkheid, deze poes wordt niet zomaar afgemaakt omdat het mij niet zou passen.

dat zegt toch ook niemand ?

Heel veel succes voor jou en je poes!!!!
Duetto, ik snap het hoor dat je nu alvast wilt weten wat je moet doen in geval van suikerziekte.

Onze oude poes van 19 dronk ook heel veel water en voordat we naar de dierenarts gingen hebben vriend en ik overlegt tot hoe ver wij wilden gaan met de zorg van poes.

Wij vonden/vinden dat het zowel voor haar als voor ons leefbaar moest zijn. Wij hadden dus al bedacht dat wanneer het suikerziekte was en wij zouden moeten gaan spuiten dat we dat niet gingen doen. Klinkt hard maar poes had heel veel kwaaltjes en ze kon absoluut niet tegen medicijnen oraal geven of prikken.

Uiteindelijk bleek het een nierziekte te zijn en we hebben haar op speciaal voer gezet (en dus ook onze andere 2 poezen).

Dit is 2 maanden goed gegaan en toen is ze overleden.

Sterkte. Dit soort keuzes zijn niet leuk.
Gelukkig is suikerziekte geen standaardziekte bij katten (zoals bijvoorbeeld nierziekte of blaasproblemen), dus de kans dat het meevalt is best groot.

Verder denk ik dat de meeste hier er heus wel begrip voor hebben dat je suikerziekte best wel veel gedoe vindt en dat je daar tegen op kijkt, dus denk niet dat we je met zijn allen zitten te veroordelen, want dat doen we echt niet (ik in ieder geval niet).

Sterkte in ieder geval en probeer je in de tussentijd niet gek te maken . Laat je de uitslag nog even weten?
Als je onregelmatig thuis bent wordt het best lastig.

Als ik thuis kom om 17.00 uur, ligt er steevast poep en pies in de vensterbank. Da 's gewoon vaste prik, al 12 maanden. Ik ga dit echt niet nog 2 jaar volhouden, dus als het einde nadert, nadert het einde. (geen kattensmiley voorhanden)
Er is al heel veel geschreven, en met het meeste ben ik het gewoon vierkant eens: je neemt een dier voor de leuk. Maar bij de lusten horen ook de lasten.

Wat ik echter niet begrijp, is dat TO dit als een (mogelijke) belasting voor haar dochtertje ziet als de kat 2 maal daags medicijnen moet krijgen. Ik zie dat als een uitgelezen mogelijkheid voor een kind om op jonge leeftijd, op een heel natuurlijke wijze, te leren dat er verplichtingen zijn waar je niet onderuit kunt. Dat je niet alleen leuk kunt knuffelen met poes, maar er ook voor moet zorgen.

Als de kat nog 8 jaar gezond (op de suiker na) en gelukkig leeft, leert dochter dat er voor de kat gezorgd moet worden. Want dat is nou eenmaal zo. Dochter is nog een baby meen ik gelezen te hebben, dan groeit ze er mee op, dan weet ze niet beter. En het zal dochter ook best wel eens een keer niet uitkomen, en man idem, en TO zelf ook. Maar zo is het leven toch? Je moet naar huis omdat dochter naar bed moet want morgen school, je moet naar huis omdat er een pakje bezorgd wordt die dag, je moet naar huis omdat er een monteur komt. Is toch niks mis mee als ze dat gaande het opgroeien op een dagelijkse basis meemaakt?
Iets anders
@ Zam: jouw geval vind ik echt totaal anders, want jouw kat is duidelijk gewoon "op" en dan is het logisch dat je een keertje voor inslapen kiest.

Vaak is het dan ook in het belang van het dier zelf, want natuurlijk dood gaan kan ook heel pijnlijk en langdurig voor het dier zijn.
Dat is ook zo.
Duetto, het is al meer gezegd, eerst maar eens afwachten wat de dierenarts zegt en je niet te druk maken. Als het wel suikerziekte is dan kan ik me voorstellen dat je er tegenop ziet. Het zal even wennen zijn maar er is best mee om te gaan. In de meeste gevallen zul je 2 keer moeten spuiten. Dat kost even aandacht ja want de kat móet eerst eten en dan gespoten worden. Maar dat hoeft niet op de minuut af elke keer op hetzelfde tijdstip. Er moet zo'n 12 uur tussen zitten. Regelmaat is natuurlijk belangrijk maar het kan wel een keer een uurtje verschuiven. Ik neem aan dat je met je dochtertje toch ook een zekere regelmaat heb.

Als je een keer echt weg wilt zijn er vast wel oplossingen. Je kunt iemand vragen ( tegen kleine vergoeding bv) om dit te komen doen. Op vakantie de kat naar een pension.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Dat het woord dramaqueen gebruikt werd was volgens mij een reactie op je opmerking dat de kat geen echtscheiding mag veroorzaken. Dat lijkt me een beetje ver gaan om zo te denken. Je man heeft niet voor de kat gekozen maar hijheeft voor jou gekozen en jij had die kat al. Die hoort er dus bij vind ik. er is best te leven met een kat met suikerziekte zonder dat het alles op zijn kop zet.

Is je kat te dik trouwens? Dat kan ook tot suikerziekte leiden.
quote:Duetto schreef op 11 april 2010 @ 20:16:

Oke ik krijg hier veel te horen dat ik te veel beren zie, dramaqueen ben, medelijden met mijn kat. Kan dat niet op een normale manier gezegd worden? Waarom meteen aanvallend?

hoe wil je dan iemand noemen die haar kat wil laten inslapen omdat ze bang is dat de eventuele hypothetische ziekte en behandeling van de kat wel eens kan uitlopen op een echtscheiding?

Paniekzaaier? Rijke fantasie?
oh ja en zich daarbij ook nog zorgen maakt over het mogelijke lijden voor de rest van het gezin
Het diertje kan nog prima leven met spuiten. Als je geen enkel ongemak van je huisdier wilt, geef hem dan een beter thuis ergens anders.

Inslapen doe je als het dier aan het lijden is en er geen zicht op verbetering is.
quote:meds schreef op 11 april 2010 @ 23:58:

[...]

hoe wil je dan iemand noemen die haar kat wil laten inslapen omdat ze bang is dat de eventuele hypothetische ziekte en behandeling van de kat wel eens kan uitlopen op een echtscheiding?

Paniekzaaier? Rijke fantasie?

Maar hoe ging de afspraak bij de DA nou?
Mijn kat heeft iets met zijn hartje en daarvoor moet hij elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip medicijnen hebben (er mag overigens best een eertje verschil in zitten, maar niet heel veel). Ik doe dit 's morgens om half 8 omdat dat door de weeks het tijdstip is dat ik naar mijn werk ga. In het weekend moet ik dus daarvoor de wekker zetten, wat ik geen probleem vind.

Ik heb inslapen niet overwogen. Zolang hij geen pijn heeft of niet lijdt, zal ik dat ook nooit doen.

Ik heb een collega gehad die haar kat ook 2 keer daags moest spuiten op exact dezelfde tijden. Zijn heeft dit 5 jaar gedaan toen ging ie dood. Ze vond het ook wel een belasting, maar had dit wel over voor haar kat.

En of je iets wel of niet voor je dier over hebt, is iets wat je zelf bepaalt en iemand anders niet voor jou. Maar ik zou eerst eens even de uitslag bij de dierenarts afwachten voor je al na gaat denken over dit soort dingen.
Toch is er wel iets van een bepaalde mate dat je over zou moeten hebben voor je huisdier, anders moet je er niet aan beginnen. Maar ik denk niet dat dit bij de ts een gebrek is. En ik vind haar geen dramaqueen. Ik kan me goed voorstellen dat ze misschien wat op dingen vooruitloopt, maar ze wil gewoon een beetje anticiperen, zodat ze als het moment daar is, de juiste beslissing kan nemen. Is heel normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven