Huishoudelijke uitstellers united

13-05-2017 09:26 303 berichten
Ik ben een enorme uitsteller. Daardoor blijven klusjes in huis vaak té lang liggen. Mijn man is precies eender, dus we halen dit gedrag ook bij elkaar omhoog.

Maar ik ben er klaar mee. Ik heb het boek 'spark joy' uit de bieb geleend en ik ga nu toch echt weer verder met het huis opruimen, dingen weggooien etc. En dus niet wekenlang een tasje voor de kringloop in de gang laten staan, bijvoorbeeld. :hamer:

Zijn er hier nog meer mensen die zulke dingen voor zich uitschuiven en die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken? :cheer2: Misschien kunnen we elkaar motiveren om het beter te gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
Miss-Bolo schreef:
18-05-2017 15:40
Alleen die moet ook weer uitgepakt worden... ook heel vermoeiend soms dat die zichzelf niet uitpakt ;)
Dan moet je er 2 nemen kun je alles gebruiken en weer in de ander zetten :rofl: (en nee ik heb geen 2 vaatwassers ;-) )
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
18-05-2017 20:30
Dan moet je er 2 nemen kun je alles gebruiken en weer in de ander zetten :rofl: (en nee ik heb geen 2 vaatwassers ;-) )
Whahaha :rofl: wel echt top idee, past alleen niet in ons keukentje :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heeeeel erg. Niet alleen met huishouden trouwens, ook met andere praktische dingetjes die ik gewoon niet zo heel belangrijk vind maar die toch ns gedaan moeten worden. Zo ben ik vandaag ns met mijn auto door de wasstraat gegaan :cheer: Dat wilde ik al sinds kerst, had ook al sinds kerst een volle spaarkaart, en de keer daarvoor dat-ie gewassen was was vlak voor mij verhuizing. Dat was vorig jaar januari.... Nu ben ik wel heel blij met mijn schone auto (al moet ik her en der eigenlijk wel even schrobben, want niet al het vuil kwam er natuurlijk meer af.....)

Vaatwassers in- en uitruimen (vooral uit) stel ik (en lief ook) bij voorkeur uit tot er zoveel vaat op het aanrecht staat dat de vaatwasser na het uitruimen meteen weer vol is en aan kan. Was opvouwen (strijken doen we al niet) vinden we ook allebei heel erg. Op het moment is de bovenverdieping in verbouwing, en is het helemaal lekker makkelijk om uit de wasmand te leven (hoef je helemaal niet meer naar boven, waar de kledingkasten staan) maar ik denk dat ik in de tijd die ik in de afgelopen weken heb gespendeerd aan 2 gelijke sokken vinden in de berg met schone was diezelfde berg 3x had kunnen opvouwen en opbergen...

Verder kan ik verbouwen wel enorm aanraden, je wordt gedwongen op een klein oppervlak te leven en dus veel efficiënter met je ruimte om te gaan en veel weg te gooien. Ik ben hier een stuk georganiseerder dan in mijn vorige (grotere) huis. Nadeel is dan wel weer de tuin, daar ben ik zo graag bezig dat ik in de zomer zelden voor 22.00u binnen kom. En dan heb ik écht geen zin meer om was op te vouwen.

Morgen ben ik overdag thuis, ik ga de stapel kleren die rond de eettafel is gegroeid opruimen en de schone was opvouwen. En de rest van de tijd mag ik lekker in de tuin ;-D
Ik heb wel een aantal dingen in huis verandert waardoor de was nu wat lekkerder loopt. Ik heb namelik een 'waskast' met 6 wasmanden: drie voor vieze was (gekleurd, wit, zwart) en 3 voor schone was (dingen voor de badkamer, dingen voor onze slaapkamer en dingen voor de slaapkamer van mijn zoontje). Dit werkt goed, want dan kan ik gewoon per kamer was opvouwen. Heb toch het gevoel dat het werk scheelt. :yes:
Ik lees wel eens het advies '1x goed doen en dan bijhouden kost geen tijd' maar ik vind juist dat bijhouden enorm veel tijd kosten. Iedere dag de vloer vegen bijvoorbeeld. Of er nou veel of weinig ligt, vegen duurt even lang. Dus doe ik dat vaak om de dag. Maar misschien snap ik ook helemaal niet wat 'goed doen' en 'bijhouden' nou precies inhouden.

Ik heb nu een doos met korte broeken van zolder gehaald (was ze kwijt, had al nieuwe gekocht), maar ze nu verwerken in de kasten is uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik ben sowieso op huishuidelijk gebied enorm ongeorganiseerd.
Ik loop altijd achter.
Onze bovenverdieping is een puinhoop. Ik ben gisteren met de kamet van dochter begonnen. Die moet helemaal worden veranderd.
We hebben ook teveel spullen te weinig opbergplekken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
silviaapje schreef:
13-05-2017 12:04
Mij helpt het om mensen hier regelmatig uit te nodigen.
Een paar uur van te voren kan ik ineens als een speer opruimen en schoonmaken.
Die druk heb ik gewoon echt nodig.
Precies!

Ik hou nog regelmatig sleepovers met mijn beste vriendin omdat wij ver uit elkaar wonen.
Mijn vriend zn vrienden wonen hier ook 3 uur vandaan.
Dus wanneer mijn vriendin dan hier komt of 1 van zijn vrienden.
Heb ik in 4 uur de woon-, bad-, slaapkamer, en wc s gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Spullen weggooien vind ik geen probleem trouwens, vaasjes, een oud kussen, kinder knutsels.
Maar kleding... dat kan ik bijna niet over mijn hart verkrijgen!
Zo raar, ik heb 2 enorme kleding kasten en nog een rek met jurkjes (stampen vol uiteraard )
Maar durf bijna nooit wat weg te gooien, kent iemand dat?
Ik heb dat juist weer met kinderknutsels. Ik vind ze nou nog niet echt mooi, maar weggooien voelt zo gemeen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook wel een beetje en bedoel ook echt de groote dingen,
Heb laatst de enorme sintmaarten lampion en paasmand weggegooid na er mooie foto's van gemaakt te hebben uiteraard.
Maar alle kleinere dingen blijven bewaard uiteraard.
Dit klinkt echt heel lame waarschijnlijk,maar ik raak altijd zó gestresst van Marktplaats. Nu heb ik 2dingen verkocht en dan moet ik elke keer in de gaten blijven houden of het daadwerkelijk ook wordt betaald, opgestuurd etc. Ik raak dan al zo snel het overzicht kwijt :bonk: En dan denk ik maar weet je wat, ik haal alle advertenties eraf en probeer het later wel weer,want het wordt too much. En dan vervolgens duurt het weer een half jaar. Dit keer wil ik dus doorzetten,maar de stress begint nu dus alweer :cry:
Alle reacties Link kopieren
gafanah schreef:
18-05-2017 14:40
Bij mij helpt echt niets. Als ik een schema maak werkt dat 1 week en dan niet meer. Mijn partner is met meehelpen gestopt omdat hij vindt dat ik te weinig doe, de kinderen probeer ik wel te leren hun kleren in de afwasmand te gooien en ze moeten in het weekend afwassen. Ik heb een eengezinswoning en ik kan het niet schoonhouden, ik heb er ook gewoon geen zin in. Elke dag weer hetzelfde. Het voelt als werk, maar verplicht vrijwilligerswerk. En dan ben ik soms trots omdat ik naar mijn idee heel veel gedaan heb en dan zegt mijn man weer zoiets als: het is hier toch een zwijnenstal... Ik haat het huishouden. Nou, dit was mijn zinvolle bijdrage. :nope:


Heb jij en je man al aan een schoonmaakster gedacht?
Het lijkt mij echt niet gezond om in een zwijnenstal te leven vooral
niet met kinderen...

***Wij zijn vrij netjes en houden niet van veel spullen om ons heen.
Natuurlijk staat er regelmatig wat afwas en is de vloer niet glanzend schoon
maar dat vinden we weer ook geen ramp.

Heb pas mijn kledingkast opgeruimd en wat goed is en niet meer past/leuk vind
ga ik weggeven. Sommige gaan rechtstreeks de vuilnisbak in.
Winterkleding heb ik in een koffer gezet en zomerkleding in de kast gestopt.
jane-ice wijzigde dit bericht op 19-05-2017 13:06
0.08% gewijzigd
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
-Dubbel-
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
19-05-2017 11:52
Dit klinkt echt heel lame waarschijnlijk,maar ik raak altijd zó gestresst van Marktplaats. Nu heb ik 2dingen verkocht en dan moet ik elke keer in de gaten blijven houden of het daadwerkelijk ook wordt betaald, opgestuurd etc. Ik raak dan al zo snel het overzicht kwijt :bonk: En dan denk ik maar weet je wat, ik haal alle advertenties eraf en probeer het later wel weer,want het wordt too much. En dan vervolgens duurt het weer een half jaar. Dit keer wil ik dus doorzetten,maar de stress begint nu dus alweer :cry:
Probeer het eens op FB verkoophoekje te zetten, komen ze het ophalen. Of op MP zetten alleen ophalen. Hoef je het niet te versturen en het geld krijg je contant.
Alle reacties Link kopieren
Bumba, waarom doe je het jezelf dan aan? Breng die kleren gewoon naar de kringloop. Krijgen ze ook een tweede leven en heb je er geen stress van. Klaar.
Ja, goede vraag. Ik denk dat ik er maar mee stop idd. Of in elk geval alleen ophalen doe.
Goed dat je MP noemt. Iemand had ergens op geboden, en iemand iets hoger. Ik had gisteren dus afgewacht. Misschien meer biedingen. Nu lees ik het hier en dacht 'oja, de hoogste bieder even mailen', blijkt dat hij zijn bod gisteravond heeft ingetrokken. Nog geen 24 uur na iemand te overbieden. Nou ja, jammer voor hem. Dan mail ik de tweede wel.
Net de medicatie uitgezocht. Straks direct inleveren wat weg kan.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
19-05-2017 14:17
Ja, goede vraag. Ik denk dat ik er maar mee stop idd. Of in elk geval alleen ophalen doe.
Ik doe bij marktplaats momenteel ook alleen ophalen. Scheelt een hoop gedoe. Misschien helpt het ook als je voor jezelf een vast moment per dag neemt om met marktplaats bezig te zijn, scheelt ook voor het behouden van het overzicht.
En verder spreek ik vaak af dat ik de op te halen spullen onder de carport zet, dan gooien ze het geld in de brievenbus en hoef ik er niet voor thuis te blijven.
Wij gaan lekker hier.... Heb vandaag alle elektrische snoeren, opladers, oude mobieltjes etc. bij elkaar gezocht en vervolgens samen met mijn man alles uitgezocht. Een hele doos vol met zooi gaat weer de deur uit vandaag. Volgens mij is dit het verste dat ik ooit met Marie Kondo ben gekomen; ik heb al meerdere pogingen gedaan maar dat ging op een gegeven moment mis. Maar nu voel ik me echt wel vastberaden.
Bij mij brengen klussen een soort kettingreactie op gang die ik niet meer onderbroken krijg.
Heb onlangs een verbouwing in huis gehad. De rommel daarvan heb ik zo lang in de tuin opgeslagen. Nu het mooier weer wordt heb ik een dag op en neer gereden naar de vuilstort om
mijn tuin leeg te krijgen.
Nu is mijn auto echter weer behoorlijk vuil geworden daarvan, en moet ik een dag inlassen om mijn auto helemaal schoon te poetsen...

Enz.enz.enz.
Ja, van klusjes komen weer andere klsjes. Door het opruimen is de was hier weer blijven liggen bijvoorbeeld. Irritant
Alle reacties Link kopieren
Juist die kettingreactie is hier vaak het probleem. Ik zie dan bij voorbaat al zoveel werk opdoemen dat ik er maar niet aan begin. Omdat we kleine kinderen hebben kunnen we niet dagen achter elkaar opruim/klusprojecten oppakken (met een uurtje ben ik al blij) en ook geen rommel in de tuin laten liggen, gereedschap laten liggen waar je de volgende dag mee verder gaat, de inhoud van een uitgemeste kast overzichtelijk in de woonkamer neerleggen, etc, want dan gaan de kinderen ermee aan de haal. Alles moet in hapklare brokjes uitgevoerd worden en soms is dat handig (want het dwingt je om iets af te maken en geen projecten half af te laten liggen), maar soms is het ook best lastig. Dan wil ik de zolder opruimen, maar bepaalde spullen wil ik dan in de trapkast opbergen, maar die is overvol en moet opgeruimd voordat er iets bij kan, maar bepaalde spullen daaruit moeten naar de schuur en daar moet eerst nog een stellingkast gemaakt worden en daarvoor heb ik schroeven nodig die dan weer ergens in die trapkast zouden moeten liggen en zo is alles met elkaar verweven. Uiteindelijk kan het allemaal wel, maar ik verlang nog wel eens terug naar de tijd dat je gewoon een weekend of vakantieweek plande om op te ruimen of te klussen en je hele huis in die tijd overhoop lag en al het gereedschap binnen handbereik.

Fijn dat het goed gaat met het opruimen Bumba! Hier op zich ook goed bezig: een klein klusprojectje opgepakt op zolder en een kapstok op een andere plek gehangen. Beide dingen stonden al een jaar op de to do list. Meteen ook de winterjassen die nog steeds op die kapstok hingen naar boven verbannen. Daar stagneert het dan wel weer, want die winterjassen wil ik eerst wassen voor ze de kast in gaan, maar de lopende was in de wasmand heeft voorrang, anders krijgen we tekorten aan bepaalde kleding. Dus die jassen blijven dan weer in onze slaapkamer slingeren tot ik tijd heb voor 1 of meer extra wassen.
Ik moet al een jaar een fietsband plakken en de fiets te koop zetten. Maar dan is het weer te koud in de tuin, dan weer te nat, dan heb ik weer geen uur de tijd (want ik maak het nooit meteen af)...
Irritant he, zulke dingen?

Hier hebben we echt een bizar productief weekend gehad. Gister hebben we dus alle elektra uitgezocht en vandaag al het gereedschap. En het washok waar we dat altijd bewaren is nu dus echt helemaal leeg en netjes. Zó blij mee. Normaal kon ik mijn kont niet keren als ik de was ging doen, wat er dan weer voor zorgde dat ik zulke dingen voor me uit ging schuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven