huishouden plannen?
woensdag 10 oktober 2018 om 08:03
Ik zoek tips.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
3 dagen werken van 8 tot 6
en 2 dagen per week vrij. (Op woensdag en op vrijdag.)
2 kids 1 van 5 en 1 van 1 jaar
Nou merk ik dat ik op mijn (zogenaamde
) vrije dag erg druk ben met huishouden. En dan vooral wasgoed. Strijken doe ik al niet een meer!! Wasgoed verzamelen. was opvouwen en opruimen en wassen.
Wat mijn vooral stoort is de berg wat er ligt. En omdat opruimen ervan vaak langzamer gaat dan ik wil.
ik stoor mij de hele dag dan aan huishoudelijke dingen wat er nog ligt..
Samen met mijn kids wasjes doen en ophangen vindt ik echt vreselijk Duurt zo lang.
Eigenlijk wil ik mijn wasdag verplaatsen.. maar hoe?
ik was nu meestal op woensdag vrijdag en zaterdag.
Hoe doen jullie dat? Hoe kunnen wij onze huishouden beter organiseren?
Hoe kun je meer vrij zijn en ontspamnen op je vrije dag met je kids.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
Nou merk ik dat ik op mijn (zogenaamde

Wat mijn vooral stoort is de berg wat er ligt. En omdat opruimen ervan vaak langzamer gaat dan ik wil.
ik stoor mij de hele dag dan aan huishoudelijke dingen wat er nog ligt..
Samen met mijn kids wasjes doen en ophangen vindt ik echt vreselijk Duurt zo lang.
Eigenlijk wil ik mijn wasdag verplaatsen.. maar hoe?
ik was nu meestal op woensdag vrijdag en zaterdag.
Hoe doen jullie dat? Hoe kunnen wij onze huishouden beter organiseren?
Hoe kun je meer vrij zijn en ontspamnen op je vrije dag met je kids.
woensdag 10 oktober 2018 om 09:09
Kijk eens op flylady.
Ik gebruik zakken van de primark voor was. Zie de foto: https://www.primark.com/nl/artikelen/ho ... l-bathroom
Ik heb 1 aan de deur van de slaapkamer(s) en bij de wasmachine voor vies apart van stijkgoed/opruimwas. Een kind van 5 kan best zelf zijn was in een zak stoppen dan hoef je niet steeds overal zo achter aan te zitten. Beetje do it right know principe ipv laten liggen zodat je er meer tijd aan kwijt bent.
Ik dump elke avond/ochtend mijn vuile kleding meteen in de zakwasgoed. Ik hoef alleen de zak(ken) mee te nemen naar de wasmachine beetje sorteren en wassen. Ik doe dus ook weleens eens was in de machine voor het werk en deze hang ik in de avond op (2x 5 min werk). Ik heb wel een combiwas-droger en kan dus in 1x het hele programma draaien.
Ik gebruik zakken van de primark voor was. Zie de foto: https://www.primark.com/nl/artikelen/ho ... l-bathroom
Ik heb 1 aan de deur van de slaapkamer(s) en bij de wasmachine voor vies apart van stijkgoed/opruimwas. Een kind van 5 kan best zelf zijn was in een zak stoppen dan hoef je niet steeds overal zo achter aan te zitten. Beetje do it right know principe ipv laten liggen zodat je er meer tijd aan kwijt bent.
Ik dump elke avond/ochtend mijn vuile kleding meteen in de zakwasgoed. Ik hoef alleen de zak(ken) mee te nemen naar de wasmachine beetje sorteren en wassen. Ik doe dus ook weleens eens was in de machine voor het werk en deze hang ik in de avond op (2x 5 min werk). Ik heb wel een combiwas-droger en kan dus in 1x het hele programma draaien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 10 oktober 2018 om 09:11
We werken beiden fulltime en man is van de was. Er is geen vaste wasdag. S ochtends met timer in de machine en dan na het werk ophangen of in de droger of s avonds nog een was draaien en die dan ophangen.
Ik ben meestal van het wegvouwen en dat doe ik niet altijd direct. Vaak gooien we alle schone was in een lege wasmand en als ik een keer zin heb vouw ik het weg. Veel dingen hangen we op een hanger te drogen en die gaan gelijk de kast in. Strijken doe ik zelden, man strijkt alleen zijn overhemden.
Verder veel bijhouden. Keuken altijd opruimen en doekje erdoor tijdens het koken en na het eten. Badkamer een paar keer per week een doekje erdoor met zo'n allesreinigerspray. WC ook vaak tussendoor, 2 keer per week ofzo.
Op zaterdag vaak alles even stoffen en stofzuigen en de wc grondig. Daarnaast nog een grotere klus zoals de badkamer grondig doen of de ramen oid.
Eigenlijk zou een schoonmaakster wel handig zijn denk ik soms, maar ik heb vooral een hekel aan opruimen en dat doet een schoonmaakster niet. Ik ben nu al kast voor kast bezig met weggooien en ordenen.
Ik ben meestal van het wegvouwen en dat doe ik niet altijd direct. Vaak gooien we alle schone was in een lege wasmand en als ik een keer zin heb vouw ik het weg. Veel dingen hangen we op een hanger te drogen en die gaan gelijk de kast in. Strijken doe ik zelden, man strijkt alleen zijn overhemden.
Verder veel bijhouden. Keuken altijd opruimen en doekje erdoor tijdens het koken en na het eten. Badkamer een paar keer per week een doekje erdoor met zo'n allesreinigerspray. WC ook vaak tussendoor, 2 keer per week ofzo.
Op zaterdag vaak alles even stoffen en stofzuigen en de wc grondig. Daarnaast nog een grotere klus zoals de badkamer grondig doen of de ramen oid.
Eigenlijk zou een schoonmaakster wel handig zijn denk ik soms, maar ik heb vooral een hekel aan opruimen en dat doet een schoonmaakster niet. Ik ben nu al kast voor kast bezig met weggooien en ordenen.
woensdag 10 oktober 2018 om 09:14
chocomousse schreef: ↑10-10-2018 09:05@JollyRider: dat klopt ook. Maar doe het toch vaak zelf. Zij ruimen vaatwassers in en uit en houden hun eigen kamer bij. Dan ben ik al heel tevreden.

Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 10 oktober 2018 om 09:16
Moet je natuurlijk zo doen als jij wil. Ik denk wel dat veel ouders het vermogen van hun kinderen wat onderschatten.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 10 oktober 2018 om 09:17
Nee ik plan niks. Ik ruim alles op voordat ik een kamer verlaat. Uren dat ik thuis moet blijven worden benut voor meer intensieve schoonmaakactiviteiten. Welke dat besluit ik als ik iets zie wat me stoort zoals haren op een badkamerplank, een vuile afvoerput e.d.
Maar in principe kan iedereen zó mijn huis binnen komen stappen. Hij heeft geen polstok of beschermende kleding + mondkap nodig.
Maar in principe kan iedereen zó mijn huis binnen komen stappen. Hij heeft geen polstok of beschermende kleding + mondkap nodig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 10 oktober 2018 om 09:22
[quote=female post_id=29110541 time=1539151386 user_id=18068]
Ik zoek tips.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
Ik heb dezelfde situatie, maar zie het probleem niet. Ik zie het als luxe dat ik maar 3 dagen hoef te werken en doordeweeks 2 dagen thuis ben.
1 kind gaat naar school en 1 kind slaapt overdag nog. Genoeg tijd om rustig het huishouden te doen. De ene keer wat uitgebreider dan de andere keer.
Ik doe woensdags beneden goed, vrijdags boven goed en beneden even snel. Wassen doe ik in de nacht en die hang ik op als mijn dochter naar school is. Ook op zaterdag was ik, maar heus niet de hele dag.
Mijn man doet de boodschappen op zaterdag en kookt als hij eerder thuis is dan ik.
Het loopt hier heel soepel en ik hou genoeg tijd over om af en toe op mijn telefoon te zitten of en boekje te lezen. Ook vind ik het wel zo eerlijk dat de part-timer thuis meer aan het huishouden doet.
Na 20u heb ik ook nog tijd voor mezelf en ik kan in het weekend of s avonds afspreken met vriendinnen als ik wil. Ik zie werkelijk het probleem niet.
Ik zoek tips.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
Ik heb dezelfde situatie, maar zie het probleem niet. Ik zie het als luxe dat ik maar 3 dagen hoef te werken en doordeweeks 2 dagen thuis ben.
1 kind gaat naar school en 1 kind slaapt overdag nog. Genoeg tijd om rustig het huishouden te doen. De ene keer wat uitgebreider dan de andere keer.
Ik doe woensdags beneden goed, vrijdags boven goed en beneden even snel. Wassen doe ik in de nacht en die hang ik op als mijn dochter naar school is. Ook op zaterdag was ik, maar heus niet de hele dag.
Mijn man doet de boodschappen op zaterdag en kookt als hij eerder thuis is dan ik.
Het loopt hier heel soepel en ik hou genoeg tijd over om af en toe op mijn telefoon te zitten of en boekje te lezen. Ook vind ik het wel zo eerlijk dat de part-timer thuis meer aan het huishouden doet.
Na 20u heb ik ook nog tijd voor mezelf en ik kan in het weekend of s avonds afspreken met vriendinnen als ik wil. Ik zie werkelijk het probleem niet.

woensdag 10 oktober 2018 om 09:26
Ik doe elke dag een was of soms twee. Ook op mijn werkdagen. Elke dag een was wassen, die van gisteren opvouwen/strijken en opruimen. Beddengoed en handdoeken doe ik op mijn vrije dagen en dan gelijk bij het opstaan, dan kunnen we er 's avonds alweer de bedden mee opmaken of handdoeken van gebruiken, dat scheelt heel veel vouwwerk.
Kleding dus ook in de avond, ik kom om 17:00 uur thuis en dan gelijk een was aan die ik de avond ervoor al had klaar gezet. Nog even de laatste dingen erbij en draaien, na het eten hang ik het dan op en ruim de was van gisteren dan gelijk op. Kleding was ik in een vrij strak, vast schema. Drie tieners met (bij)banen en wedstrijdsport die op tijd weer over hun juiste sets moeten kunnen beschikken.
Kleding dus ook in de avond, ik kom om 17:00 uur thuis en dan gelijk een was aan die ik de avond ervoor al had klaar gezet. Nog even de laatste dingen erbij en draaien, na het eten hang ik het dan op en ruim de was van gisteren dan gelijk op. Kleding was ik in een vrij strak, vast schema. Drie tieners met (bij)banen en wedstrijdsport die op tijd weer over hun juiste sets moeten kunnen beschikken.
woensdag 10 oktober 2018 om 10:10
veel moeders hebben al moeite om taken uit handen te geven richting hun partnerJollyRider schreef: ↑10-10-2018 09:14dat is wat telt natuurlijk. Toch noemde ik het omdat me opvalt hoeveel ouders (vooral moeders imho) zichzelf naar een zenuwtoeval werken om de kinderen maar geen enkele verantwoordelijkheid te geven. En ik vind dat raar. Kinderen moeten van iemand leren mede-verantwoordelijkheid te dragen voor het gezin, en ze kunnen dat ook.

woensdag 10 oktober 2018 om 10:15
De was vind ik nou juist het simpelste wat er is. Ik doe dat vaak tussendoor. 's Avonds een wasje aanzetten en voor ik naar bed ga even ophangen bijvoorbeeld. Voor afhalen geldt hetzelfde. Alleen strijken kost wat meer tijd maar dat doe ik lekker in het weekend met Netflix erbij terwijl mijn vriend zich om de kinderen bekommert. Vind het wel relaxt eigenlijk.
woensdag 10 oktober 2018 om 10:18
En veel vaders zijn slim genoeg om dan vooral zichzelf niet op te dringen. En als vrouwlief vervolgens klaagt dat hij te weinig doet het maar gelaten over zich heen te laten komen. Je moet je vrouw haar onredelijkheden gunnen

(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 10 oktober 2018 om 10:25
Dit dus.JollyRider schreef: ↑10-10-2018 09:14dat is wat telt natuurlijk. Toch noemde ik het omdat me opvalt hoeveel ouders (vooral moeders imho) zichzelf naar een zenuwtoeval werken om de kinderen maar geen enkele verantwoordelijkheid te geven. En ik vind dat raar. Kinderen moeten van iemand leren mede-verantwoordelijkheid te dragen voor het gezin, en ze kunnen dat ook.
Ik vertelde ooit aan een mede-moeder wat mijn dochter zoal thuis moest doen toen ze 12 was. Haar mond viel open. Dat allemaal??? Wowwwwwwwww.
En dan ging het om heel normale dingen. Eigen kamer opruimen, eigen spullen in de wasmand doen, na het tandenpoetsen even een doekje door de wastafel, cavia´s verzorgen, tafel dekken, mee boodschappen doen, na school lunchtrommeltje in de vaatwasser. Maar daar kwamen de kinderen thuis, gooiden jassen, tassen en schoenen door het hele huis, ploften met telefoon op de bank en moeder ruimde na haar werk vervolgens alles op.
Tussen 5 en 15 jaar hebben we de klussen uitgebreid en vergroot. En natuurlijk, met vijf doe je dingen nog onder begeleiding. Maar dat neemt niet weg dat ze best een keertje kunnen helpen met sokken ophangen of met een doekje over de keukentafel kunnen vegen. Daar wordt het niet streeploos van trouwens, maar dát vond ik dan weer niet zo´n probleem.
Toen ze afgelopen zomer bij een restaurant werkte, samen met nog zo wat jeugd, en het een keertje rustig was, werd er gevraagd wie er ramen kon lappen. Ze was de enige.
Ronduit bizar vond ik dat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

woensdag 10 oktober 2018 om 10:26
Dat je man 40 uur werkt en jij 'maar' 24 ontslaat hem natuurlijk niet van het huishouden. Huishouden loopt ook in het weekend door. Hij zou dus 2/7e van het huishouden kunnen doen en jij 5/7e. Zodat je niet alles op het weekend aan laat komen.
Zet alle taken eens op een rij, alle kleine dingen zoals een doekje over de salontafel halen, maar ook dingen als de tuin, de administratie, de boodschappen, koken met kind naar sport etc. Wij hebben dat vijf jaar geleden eens gedaan en ons 'huishouden' omvatte toen wel ongeveer dertig uur werk per week. Die dertig uur hebben we toen naar rato verdeeld.
Zet alle taken eens op een rij, alle kleine dingen zoals een doekje over de salontafel halen, maar ook dingen als de tuin, de administratie, de boodschappen, koken met kind naar sport etc. Wij hebben dat vijf jaar geleden eens gedaan en ons 'huishouden' omvatte toen wel ongeveer dertig uur werk per week. Die dertig uur hebben we toen naar rato verdeeld.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 10:41
5.03% gewijzigd
woensdag 10 oktober 2018 om 10:32
Precies. Ik zie de hulpeloosheid van de leeftijdgenoten van mijn kinderen en dan ben ik blij dat die van ons al wat jonger geleerd hebben verantwoordelijkheid te nemen en niet voor alles bij pa en ma aan te kloppen.
Maar goed, ik ben een ouwe lul natuurlijk en daar hoort klagen over de jeugd van tegenwoordig bij

(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 10 oktober 2018 om 10:39
tot zij zuchtend in bed gaat verklaren, dat pas als hij stofzuigt, zij weer zuigtJollyRider schreef: ↑10-10-2018 10:18En veel vaders zijn slim genoeg om dan vooral zichzelf niet op te dringen. En als vrouwlief vervolgens klaagt dat hij te weinig doet het maar gelaten over zich heen te laten komen. Je moet je vrouw haar onredelijkheden gunnen![]()
woensdag 10 oktober 2018 om 10:42

(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 10 oktober 2018 om 10:49
JollyRider schreef: ↑10-10-2018 10:32Precies. Ik zie de hulpeloosheid van de leeftijdgenoten van mijn kinderen endan ben ik blij dat die van ons al wat jonger geleerd hebben verantwoordelijkheid te nemen en niet voor alles bij pa en ma aan te kloppen.
Maar goed, ik ben een ouwe lul natuurlijk en daar hoort klagen over de jeugd van tegenwoordig bij![]()
Soms voel ik me daar dan ook weer schuldig over.
Het clubgebouw van de sportvereniging wordt door de teams zelf schoongehouden. Kinderen vanaf vijftien/zestien moeten dat dus ook doen. Staan die van mij weer de wc's te poetsen én de douches te schrobben terwijl hun teamgenootjes in dezelfde tijd nog maar nauwelijks de kantine geveegd krijgen. Zin er ook nog ouders die vinden dat hun prinsjes niet hoeven helpen etc.
woensdag 10 oktober 2018 om 13:25
Haha; ik deel het wel hoor; de man van een vriendin van mij 'mag' van haar niet strijken omdat hij een keer een schroeiplek in een blouse heeft veroorzaakt (zijn eigen blouse notabene) Dar snap ik echt niks van. Jammer hoor, maar volgende keer beter. Dat zo'n man dan niet meer 'mag' strijken.... Waarschijnlijk vind hij het wel prima zo, ik neem het 'm niet kwalijk
En inderdaad: natuurlijk kunnen de kinderen prima hun steentje bijdragen. Ik merk ook dat bepaalde dingen die bij ons heel gewoon zijn nzeker niet vanzelfsprekend zijn (en dat begint inderdaad al met jas ophangen, tas uitpakken, Eigen brood smeren, tas inplakken, eigen was in de wasmand stoppen en zo.
Bij ons heel vanzelfsprekend. Ik zie het ook niet als een taak maar als onderdeel van de opvoeding.
Verder in huis maar 2 regels:
ik verwacht dat je je 'normaal' gedraagt (geen ruzie, we slaan elkaar niet de kop in, je hebt geen brutale mond en zo)
Je ruimt je eigen troep op
Moet te doen zijn zou je denken, maar ik moet ze er geregeld op aanspreken nog. Maar goed; ik ga er maar vanuit dat als we dat consequent blijven doen het uiteindelijk wel goed komt

En inderdaad: natuurlijk kunnen de kinderen prima hun steentje bijdragen. Ik merk ook dat bepaalde dingen die bij ons heel gewoon zijn nzeker niet vanzelfsprekend zijn (en dat begint inderdaad al met jas ophangen, tas uitpakken, Eigen brood smeren, tas inplakken, eigen was in de wasmand stoppen en zo.
Bij ons heel vanzelfsprekend. Ik zie het ook niet als een taak maar als onderdeel van de opvoeding.
ik verwacht dat je je 'normaal' gedraagt (geen ruzie, we slaan elkaar niet de kop in, je hebt geen brutale mond en zo)
Moet te doen zijn zou je denken, maar ik moet ze er geregeld op aanspreken nog. Maar goed; ik ga er maar vanuit dat als we dat consequent blijven doen het uiteindelijk wel goed komt

woensdag 10 oktober 2018 om 13:55
chocomousse schreef: ↑10-10-2018 13:25
Moet te doen zijn zou je denken, maar ik moet ze er geregeld op aanspreken nog. Maar goed; ik ga er maar vanuit dat als we dat consequent blijven doen het uiteindelijk wel goed komt![]()
Van vriendinnen met al wat oudere kinderen weet ik; het gaat over. Zodra ze hun eigen huis hebben weten ze precies waar de kapstok voor dient, een wasmand is uitgevonden en hoe de vuilnisbak werkt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.