huishouden plannen?
woensdag 10 oktober 2018 om 08:03
Ik zoek tips.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
3 dagen werken van 8 tot 6
en 2 dagen per week vrij. (Op woensdag en op vrijdag.)
2 kids 1 van 5 en 1 van 1 jaar
Nou merk ik dat ik op mijn (zogenaamde
) vrije dag erg druk ben met huishouden. En dan vooral wasgoed. Strijken doe ik al niet een meer!! Wasgoed verzamelen. was opvouwen en opruimen en wassen.
Wat mijn vooral stoort is de berg wat er ligt. En omdat opruimen ervan vaak langzamer gaat dan ik wil.
ik stoor mij de hele dag dan aan huishoudelijke dingen wat er nog ligt..
Samen met mijn kids wasjes doen en ophangen vindt ik echt vreselijk Duurt zo lang.
Eigenlijk wil ik mijn wasdag verplaatsen.. maar hoe?
ik was nu meestal op woensdag vrijdag en zaterdag.
Hoe doen jullie dat? Hoe kunnen wij onze huishouden beter organiseren?
Hoe kun je meer vrij zijn en ontspamnen op je vrije dag met je kids.
Mijn situatie.
man werk 40 uur
ik werk 24 uur.
3 dagen werken van 8 tot 6
en 2 dagen per week vrij. (Op woensdag en op vrijdag.)
2 kids 1 van 5 en 1 van 1 jaar
Nou merk ik dat ik op mijn (zogenaamde

Wat mijn vooral stoort is de berg wat er ligt. En omdat opruimen ervan vaak langzamer gaat dan ik wil.
ik stoor mij de hele dag dan aan huishoudelijke dingen wat er nog ligt..
Samen met mijn kids wasjes doen en ophangen vindt ik echt vreselijk Duurt zo lang.
Eigenlijk wil ik mijn wasdag verplaatsen.. maar hoe?
ik was nu meestal op woensdag vrijdag en zaterdag.
Hoe doen jullie dat? Hoe kunnen wij onze huishouden beter organiseren?
Hoe kun je meer vrij zijn en ontspamnen op je vrije dag met je kids.

woensdag 10 oktober 2018 om 08:07
's Nachts de wasmachine aan, iedere nacht. 's Ochtends eerst was ophangen (evt wekker 10 minuten eerder), dan pas kinderen uit bed etc. Iedere avond als de kinderen op bed liggen de was afhalen. Evt opvouwen uitstellen tot je 'vrije' dag.
Ook andere huishoudelijke klusjes doen zonder kinderen. Op je werkdagen ben je dus pas na 18u thuis. Is je man toevallig vroeger thuis? Kan hij dan niet een kwartier of een half uur iets doen zonder dat jij en de kinderen thuis zijn? Zodat dat niet meer 's avonds of in het weekend hoeft?
Ook andere huishoudelijke klusjes doen zonder kinderen. Op je werkdagen ben je dus pas na 18u thuis. Is je man toevallig vroeger thuis? Kan hij dan niet een kwartier of een half uur iets doen zonder dat jij en de kinderen thuis zijn? Zodat dat niet meer 's avonds of in het weekend hoeft?
woensdag 10 oktober 2018 om 08:15
Als je kinderen niet naar een kdv gaan op je “vrije” dagen, werk je méér dan 24 uur.
De taakverdeling herzien is misschien lastig, maar vraag je man eens een zaterdag te doen wat jij normaal op een woensdag doet. ZONDER jou in huis dus.
Daarna bespreken wat jullie beiden nodig vinden voor jullie huis & kinderen, accepteren dat jij niet alleen de norm stelt daarbij, en nieuwe afspraken maken.
Mijn voorspelling:
1. Huishoudhulp
2. Minder hoge normen
3. Betere taakverdeling waarbij je man wat meer gaat doen dan hij nu denkt
De taakverdeling herzien is misschien lastig, maar vraag je man eens een zaterdag te doen wat jij normaal op een woensdag doet. ZONDER jou in huis dus.
Daarna bespreken wat jullie beiden nodig vinden voor jullie huis & kinderen, accepteren dat jij niet alleen de norm stelt daarbij, en nieuwe afspraken maken.
Mijn voorspelling:
1. Huishoudhulp
2. Minder hoge normen
3. Betere taakverdeling waarbij je man wat meer gaat doen dan hij nu denkt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
woensdag 10 oktober 2018 om 08:22
woensdag 10 oktober 2018 om 08:27
Ik werk 3,5e dag, vriend 4. Ik heb geen vast schema voor de was eigenlijk. Wij slapen in t weekend om en om uit en de wasmachine staat op de voorzolder naast onze slaapkamer. Ik deed vaak de was in t weekend met de tv erbij. Maar ook regelmatig een was erin die ik dan ophing als kind op bed lag.
Sinds kort wilde vriend van zijn stofzuigtaak af dus hebben we “geruild” en nu doet hij voortaan de was. Voor mijn gevoel draait dat ding nu dagelijks. Hij spreid het dus waar ik meestal 3 of 4 wassen in 1 dag (inclusief beddengoed) deed.
Sinds kort wilde vriend van zijn stofzuigtaak af dus hebben we “geruild” en nu doet hij voortaan de was. Voor mijn gevoel draait dat ding nu dagelijks. Hij spreid het dus waar ik meestal 3 of 4 wassen in 1 dag (inclusief beddengoed) deed.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
woensdag 10 oktober 2018 om 08:39
Mijn motto wat de was betreft is idd, bijna iedere dag draait er wel een was.Ik vind het idd belangrijk dat de was schoon en droog is. Het opvouwen (en strijken)vind ik minder belangrijk. Bij het afhalen van de was kijk ik al wat we die avond of de volgende dag nodig zijn. Als ik de was opgehangen heb dan hang ik sokken al paarsgewijs op en bij het afhalen bundel ik ze gelijk tot paar. Meestal vouw ik de was die we niet nodig zijn ook gelijk op, omdat ik het dan toch al per stuk in handen heb. Was die in de droger is geweest blijft vaak wel een dag staan. Ik zorg sowieso dat ik de wasmachine altijd vol draai en ik kijk bij het sorteren naar het soort was, was van ons en van de kinderen gaat gewoon bij elkaar in, vanaf het begin al.Marana-- schreef: ↑10-10-2018 08:07's Nachts de wasmachine aan, iedere nacht. 's Ochtends eerst was ophangen (evt wekker 10 minuten eerder), dan pas kinderen uit bed etc. Iedere avond als de kinderen op bed liggen de was afhalen. Evt opvouwen uitstellen tot je 'vrije' dag.
Sowieso vind ik het fijn om eerder uit bed te zijn dan de kinderen.
Nog een aanvulling, je hebt het over het verzamelen van de was. Moet je dan nog alle kamers bij langs omdat daar allemaal wasgoed ligt? Dat zou ik dan anders organiseren. Ik heb meerdere wasmanden en sorteer de was dus gelijk bij het uitdoen. De wasmanden staan bij elkaar in een kamer. Wasmand vol is wasmachine aan. Als ze tegelijk vol zijn kijk ik welke het belangrijkste is.
wilma36 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 08:57
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
11.79% gewijzigd
woensdag 10 oktober 2018 om 08:39
Was verzamelen? Zorg ervoor dat op strategische plaatsen wasmanden staan en maak er een spelletje van met de kinderen dat ze zelf vieze kleding in de wasmand gooien.
Kies voor vouwen een strategische tijd als de kinderen bv tv kijken, douchen of in bed liggen. Meteen in een lege wasmand stapelen, opruimen in de kasten komt wanneer je er tijd voor hebt.
Kies voor vouwen een strategische tijd als de kinderen bv tv kijken, douchen of in bed liggen. Meteen in een lege wasmand stapelen, opruimen in de kasten komt wanneer je er tijd voor hebt.

woensdag 10 oktober 2018 om 08:41
Ik wil dus juist op mijn vrije dag niet met huishouden bezig zijn, dus doe bijna alles doordeweeks. Ik werk 32 uur en ben alleenstaand met 2 kinderen dus ook geen zeeën van tijd.
Ik zorg dat ik iedere dag een was in machine doe, opvouwen doe ik als ze op bed liggen voor de tv. De vloer doe ik iedere dag even een swiffer overheen en stofzuigen doe ik 1x per week, ook meestal in de avond.
De badkamer als de kinderen in bad gaan, toiletten even tussendoor (schoonmaakdoekjes liggen bij het toilet). De kinderkamers doen ze zelf, iig het speelgoed opruimen. Als ze naar hun vader zijn maak ik hun kamers goed schoon en verschoon alle bedden. Op woensdag ben ik vrij en dan doe ik boodschappen, maar verder weinig aan huishouden. Heeft meestal toch geen zin omdat ze dan meestal vriendjes over de vloer hebben.
Ik zorg dat ik iedere dag een was in machine doe, opvouwen doe ik als ze op bed liggen voor de tv. De vloer doe ik iedere dag even een swiffer overheen en stofzuigen doe ik 1x per week, ook meestal in de avond.
De badkamer als de kinderen in bad gaan, toiletten even tussendoor (schoonmaakdoekjes liggen bij het toilet). De kinderkamers doen ze zelf, iig het speelgoed opruimen. Als ze naar hun vader zijn maak ik hun kamers goed schoon en verschoon alle bedden. Op woensdag ben ik vrij en dan doe ik boodschappen, maar verder weinig aan huishouden. Heeft meestal toch geen zin omdat ze dan meestal vriendjes over de vloer hebben.
woensdag 10 oktober 2018 om 08:45
Met 4 mensen in huis is het handiger vaker te wassen. Ik hou de was altijd bij. Voor ik ga werken zet ik de wasmachine aan ( uitgesteld programma zodat ie net klaar is als ik thuis kom), zodra ik thuis ben hang ik het op of gaat het in de droger. Wat eind van de avond al droog is, vouw ik op. Wat nog niet droog is, vouw ik de volgende dag in de avond op. Zo is het nooit een gigantische berg en ben ik redelijk snel klaar. Is het wat meer, dan vouwen mijn man en ik het samen op.
Situatie is hier trouwens ongeveer hetzelfde qua werkdagen/werktijden. Op mijn ene vrije dag doe ik "de snelle schoonmaakbeurt" (toiletpot schoonmaken, doekje door de wastafels, een snelle stofzuigbeurt-alleen woonkamer), op mijn andere vrije dag doe ik alles grondiger en ben ik dus meer tijd kwijt.
Ik vind dat prettig werken zo, omdat ik dus 1 dag behoorlijk wat tijd over heb voor leuke dingen.
Opruimen kun je dan met elkaar elke dag even doen, zo hou je het bij.
Nog een tip die ik heel goed vind werken: in het weekend kook ik graag uitgebreid. Ik maak vaak stoofpotten of curry's in grotere hoeveelheden en vries dan een deel in. Het ene deel eten we dan in het weekend, het andere deel trek ik uit de vriezer op hele drukke werkdagen
Situatie is hier trouwens ongeveer hetzelfde qua werkdagen/werktijden. Op mijn ene vrije dag doe ik "de snelle schoonmaakbeurt" (toiletpot schoonmaken, doekje door de wastafels, een snelle stofzuigbeurt-alleen woonkamer), op mijn andere vrije dag doe ik alles grondiger en ben ik dus meer tijd kwijt.
Ik vind dat prettig werken zo, omdat ik dus 1 dag behoorlijk wat tijd over heb voor leuke dingen.
Opruimen kun je dan met elkaar elke dag even doen, zo hou je het bij.
Nog een tip die ik heel goed vind werken: in het weekend kook ik graag uitgebreid. Ik maak vaak stoofpotten of curry's in grotere hoeveelheden en vries dan een deel in. Het ene deel eten we dan in het weekend, het andere deel trek ik uit de vriezer op hele drukke werkdagen

venusss wijzigde dit bericht op 10-10-2018 08:51
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
12.76% gewijzigd
woensdag 10 oktober 2018 om 08:48
Hier in huis doet man de was. Hij vult hem ‘s avonds, dan draait hij (met timer) de volgende dag aan het eind van de middag, en direct na zijn werk hangt man de was op.
Wat hier heel veel tijd scheelt is dat we vrijwel alle kleding ophangen. Dan gaat het eerst nat en goed uitgeslagen (dus kreukelvrij) op de hanger aan het droogrek, en eenmaal droog gaat het zo aan diezelfde hanger van het droogrek de kast in. We vouwen en strijken hier dus vrijwel niets. Wat niet aan hangers gaat (handdoeken, sokken, ondergoed) verdwijnt ongevouwen in lades en manden.
Wat hier heel veel tijd scheelt is dat we vrijwel alle kleding ophangen. Dan gaat het eerst nat en goed uitgeslagen (dus kreukelvrij) op de hanger aan het droogrek, en eenmaal droog gaat het zo aan diezelfde hanger van het droogrek de kast in. We vouwen en strijken hier dus vrijwel niets. Wat niet aan hangers gaat (handdoeken, sokken, ondergoed) verdwijnt ongevouwen in lades en manden.

woensdag 10 oktober 2018 om 08:51
Elke dag wassen. Als ik er niet aan toe kom dan zet ik de wasmachine ook wel op een timer aan (dat ik het er voor ik naar bed ga ingooi en de machine gaat draaien als we opstaan). Een groter gedeelte van de spullen in de droger.
Samen 'savonds voor de tv een berg wasgoed wegvouwen. Er de gewoonte van maken om vlak voor/ vlak na kinderbedtijd (net wanneer je de puf op kunt brengen) samen een kwartiertje huis te houden.
Robotstofzuiger laten rijden op jouw werkdagen.
Samen 'savonds voor de tv een berg wasgoed wegvouwen. Er de gewoonte van maken om vlak voor/ vlak na kinderbedtijd (net wanneer je de puf op kunt brengen) samen een kwartiertje huis te houden.
Robotstofzuiger laten rijden op jouw werkdagen.
woensdag 10 oktober 2018 om 08:51
Wij gaan binnenkort meer hangruimte creëren in onze kledingkast, dan kan alle was die toch opgehangen moet worden meteen op een hanger en dan als het droog is zo de kast in. Dan blijven er alleen topjes en broeken over om te vouwen. Ondergoed en zo vouw ik niet: ik heb mandjes in de kast en daar gooi ik het zo in. Iedere poging tot een netjes gevouwen en georganiseerde onderbroekenlade is na een dag alweer ongedaan gemaakt.

woensdag 10 oktober 2018 om 08:52
Ik heb gisteren een was aangezet toen ik uit mijn werk kwam. Opgehangen na het eten. In het ideale geval zou ik die vanavond na het eten opvouwen en in de kast leggen (10 minuten). Dat laatste schiet er meestal bij in.
Ik was zodra er van een soort een halve tot hele trommel ligt, of wanneer ik iets schoon nodig heb.
Soms schuif ik het door naar het weekend. Aan mijn rekje passen ongeveer twee wassen, dus dan gooi ik er een in zodra de was aan het rekje droog is.
Het is toch eigenlijk geen echt werk? 1 minuut sorteren, 1 minuut vullen en aanzetten, 5 minuten ophangen en 10 minuten vouwen en opruimen. Max een kwartier per was en niet aaneengesloten.
Ik was zodra er van een soort een halve tot hele trommel ligt, of wanneer ik iets schoon nodig heb.
Soms schuif ik het door naar het weekend. Aan mijn rekje passen ongeveer twee wassen, dus dan gooi ik er een in zodra de was aan het rekje droog is.
Het is toch eigenlijk geen echt werk? 1 minuut sorteren, 1 minuut vullen en aanzetten, 5 minuten ophangen en 10 minuten vouwen en opruimen. Max een kwartier per was en niet aaneengesloten.
woensdag 10 oktober 2018 om 08:56
Hier huishouden van 5 personen waaronder 3 kinderen. De kinderen sporten heel veel (heb het even opgeteld: in totaal 13x per week)
Man werkt fulltime, maar gedeeltelijk vanuit huis en ik werk 4 dagen.
Geen huishoudelijke hulp.
Vanwege het vele sporten was ik dagelijks. Elke ochtend vul ik de machine en dat scheelt heel veel. Zou ik het opsparen dan zie kom ik er op bepaald moment niet meer doorheen.
Zo min mogelijk strijken. Dat helpt ook. Stofzuigen doe ik dagelijks. Dweilen zo'n 2 x per week.
De rest is bijwerken wat ik ter plekke tegen kom. Man doet trouwens ook wel heel; veel.
Man werkt fulltime, maar gedeeltelijk vanuit huis en ik werk 4 dagen.
Geen huishoudelijke hulp.
Vanwege het vele sporten was ik dagelijks. Elke ochtend vul ik de machine en dat scheelt heel veel. Zou ik het opsparen dan zie kom ik er op bepaald moment niet meer doorheen.
Zo min mogelijk strijken. Dat helpt ook. Stofzuigen doe ik dagelijks. Dweilen zo'n 2 x per week.
De rest is bijwerken wat ik ter plekke tegen kom. Man doet trouwens ook wel heel; veel.
woensdag 10 oktober 2018 om 08:56
Wassen gewoon elke dag minimaal 1. Als ik moet werken dan programeer ik sochtends de wasmachine in zodat hij klaar is als ik thuis kom en hang hem dan op. Of ik zet hem aan als ik thuiskom en na het eten ff ophangen. Of savonds voor ik naar bed ga en sochtends ophangen. Wat droog is haal ik af en vouw dat direct op. Niks opsparen. Strijken heb ik afgeschaft.
Met kleine kinderen als je man de kinderen in bad en op legt kun jij snel ff wat aan het huishouden doen. Of je man doet wat aan het huishouden als jij de kinderen op bed legt
Met kleine kinderen als je man de kinderen in bad en op legt kun jij snel ff wat aan het huishouden doen. Of je man doet wat aan het huishouden als jij de kinderen op bed legt

woensdag 10 oktober 2018 om 09:06
Geen kwestie van kunnen maar ik laat mijn 8 jarige echt de was niet doen. Die snapt niet dat zijn nieuwe rode trui niet bij een wit sportshirt in kan.
Ze moeten het wel zelf in de wasmand doen.
woensdag 10 oktober 2018 om 09:06
Nummer*Zoveel schreef: ↑10-10-2018 08:48Hier in huis doet man de was. Hij vult hem ‘s avonds, dan draait hij (met timer) de volgende dag aan het eind van de middag, en direct na zijn werk hangt man de was op.
Ik ben hier van de was maar ik doe het ook ongeveer zo. Wel worden handdoeken, ondergoed en sokken gevouwen. Als het wat meer is (Lonneke is dol op sokken) dan zet ik de mand tussen ons in en mag zij haar eigen sokken bij elkaar zoeken. Dat is dan in de winter, als het de droger in gaat.
Op zomerse dagen hang ik alles lekker buiten, en dan gaan de sokken per paar aan de lijn.
Voor de rest;
Twee keer per jaar grote schoonmaak. Verder bijhouden. Dagelijks na het koken de keuken opruimen en aanrecht schoonmaken. Ook elke avond even alle rommeltjes weg.
Na het douchen douchedeur en kraan even drogen, na het tandenpoetsen wastafel drogen (Gewoon allemaal dus. Niet laten liggen voor mama). Om de drie dagen met een bezem over de vloer. Wekelijks even een vochtig doekje over de tafels en kasten en dan ook na het bezemen dweilen. Dat is met een uurtje wel geregeld.
Badkamer poetsen is tegenwoordig de taak van Lonneke. Ze doet dat niet zoals het eigenlijk zou moeten maar goed, het ziet er redelijk uit en er komt verder toch niemand. En Man doet de taken die niet vaak hoeven maar wel een halve middag kosten. Het schoonmaken van de oven of frietenpan bijvoorbeeld. Naast de klassieke taken als vuilnis, gras maaien, auto´s wassen en overwerken

ceylon wijzigde dit bericht op 10-10-2018 09:11
3.67% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 10 oktober 2018 om 09:07
Wij werken beide 36 uur momenteel. Man 4,5 dag en ik 4 lange dagen.
Ik zou afstappen van je vaste was dagen maar gewoon wassen wanneer je een volle trommel hebt van iets. Ik heb een wasrek waar 2 wassen op kunnen, maar meestal hangt er maar een. Zodra die droog is steek ik de volgende in.
Behalve beddengoed, dat steek ik in de droger. Soms schiet het er bij in en dan kan ik op zaterdag zomaar 3 wassen draaien. Was vouwen/strijken doen wij hier net wie er zin in heeft.
Koken: We koken bepaalde gerechten in het groot en kunnen altijd wel een bakje van iets uit de vriezer trekken als we geen tijd hebben om te koken (dat geld bijv ook als de was is opgestapeld en we dus of de was kunnen doen, of koken 's avonds).
Boodschappen laat ik aan huis bezorgen.
Zorg er wel altijd voor dat ik om 20.30 niks meer hoef zodat ik nog kan sporten of niks doen.
1 x per week huren we een schoonmaakhulp in voor de grote klussen.
Terwijl een van ons kookt en tafel dekt haalt de ander een stofzuiger door de keuken en de woonkamer (hond).
Een zooitje blijft het toch wel met kleine kinderen in huis, maar ik merk wel dat sinds we het allemaal gewoon structureel bijhouden het meer aan kant is en dat geeft rust.
Ik zou afstappen van je vaste was dagen maar gewoon wassen wanneer je een volle trommel hebt van iets. Ik heb een wasrek waar 2 wassen op kunnen, maar meestal hangt er maar een. Zodra die droog is steek ik de volgende in.
Behalve beddengoed, dat steek ik in de droger. Soms schiet het er bij in en dan kan ik op zaterdag zomaar 3 wassen draaien. Was vouwen/strijken doen wij hier net wie er zin in heeft.
Koken: We koken bepaalde gerechten in het groot en kunnen altijd wel een bakje van iets uit de vriezer trekken als we geen tijd hebben om te koken (dat geld bijv ook als de was is opgestapeld en we dus of de was kunnen doen, of koken 's avonds).
Boodschappen laat ik aan huis bezorgen.
Zorg er wel altijd voor dat ik om 20.30 niks meer hoef zodat ik nog kan sporten of niks doen.
1 x per week huren we een schoonmaakhulp in voor de grote klussen.
Terwijl een van ons kookt en tafel dekt haalt de ander een stofzuiger door de keuken en de woonkamer (hond).
Een zooitje blijft het toch wel met kleine kinderen in huis, maar ik merk wel dat sinds we het allemaal gewoon structureel bijhouden het meer aan kant is en dat geeft rust.