Huizenjacht topic

16-02-2024 10:15 247 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de huidige huizenmarkt is het vinden en bemachtigen van een koopwoning een flinke uitdaging. Dus het leek mij leuk om een kletstopic te starten voor eenieder die op zoek is naar een huis.

In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.

Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Evenmijnhartluchten schreef:
18-02-2024 21:38
Mag ik vragen hoeveel je (ongeveer) teveel geboden denkt te hebben?

Dat lijkt me inderdaad wel een reden om toch nog terug te krabbelen. 30000 teveel betalen voor een huis lijkt mij ook niks.
Het is een hoop geld natuurlijk maar als je bekijkt dat je dan voor zo’n 70 euro per maand extra wel dit huis hebt dan is het wel te behappen vind ik. Tuurlijk betaal je liever niet teveel maar op je hypotheek bedrag per maand is het geen giga bedrag. Als je er veel voor moet laten weer wel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontdekking423 schreef:
11-03-2024 12:03
Ik weet niet of het hier past, maar vooruit!
Enige tijd geleden hier een topic aangemaakt, voor een vaste lasten overzicht bij een eventuele koop.

Deze week heb ik (eindelijk) een appartementje gezien wat het voor mij helemaal lijkt te zijn. Over 2 dagen de bezichtiging gepland, maar aangezien het een "starters" appartement is verwacht ik veel concurrentie.
Aangezien ik een tijdje geleden ruim 12% had overboden en het niet was geworden (dat appartement was veel te laag in de markt gezet), ben ik nu toch wat zenuwachtiger geworden.

Het appartement wat ik ga bezichtigen heeft:
- Bevindt zich Delft
- is 78 m2 (ruim!)
- Ziet er van binnen netjes uit (niet het allernieuwste maar je kan er direct in)
- staat te koop vanaf 265.000

Ik heb zelf al een aankoopmakelaar die mee zal gaan, maar ben toch benieuwd naar jullie tips/tricks.
Op Funda heb je onder elke woning een gemiddelde m2 prijs van de buurt, dit appartement zit er 150 euro per m2 boven.
Daarnaast heb ik via walterliving een indicatie opgevraagd en daar kwam een "knockout" bod uit van 280k. Dit vind ik gezien de staat en grootte zelf wel weinig.
Via het kadaster erachter gekomen dat de meest recente transactie in de wijk een half jaar geleden is (verkoopprijs van 300k ,maar dat appartement was 10 m2 groter en had een erg grote tuin).

Hoe zouden jullie zoiets aanvliegen met betrekking tot het uitbrengen van een bod? (uiteraard zal ik ook luisteren naar mijn eigen makelaar, maar alle tips zijn welkom!)
Als het goed is, heeft je aankoopmakelaar alle informatie over recent verkochte appartementen in de buurt. Dus die kan een goede indicatie geven van wat ‘marktconform’ is.

Verder gaat het erom wat je zelf maximaal zou kunnen/willen betalen. En wat vind je belangrijk? Wil je het heel graag hebben, ook als achteraf blijkt dat je ook 15k lager had kunnen bieden? Of wil je echt graag de beste prijs?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontdekking423 schreef:
11-03-2024 12:03

Daarnaast heb ik via walterliving een indicatie opgevraagd en daar kwam een "knockout" bod uit van 280k. Dit vind ik gezien de staat en grootte zelf wel weinig.
Ik zou de informatie van walterliving sowieso met een (grof) korreltje zout nemen. Ik heb in 2022/2023 een aantal woningen ver- en gekocht en de prijsinformatie die in hun systeem stond m.b.t. tot deze verkopen klopte nooit. Ik weet niet waar ze hun gegevens vandaan halen, maar het huis van mijn ouders stond uiteindelijk bijvoorbeeld als "verkocht onder de vraagprijs" vermeld, terwijl deze gewoon voor de vraagprijs verkocht is.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken Delft redelijk goed. Dit wordt een biedingsstrijd. In deze stad gaan de prijzen nog steeds ver boven de vanaf/vraag prijs.
Houd in gedachte wat je kan vs. Wil betalen. Ook op maandbasis.
Ontdekking423 schreef:
11-03-2024 12:03
Ik weet niet of het hier past, maar vooruit!
Enige tijd geleden hier een topic aangemaakt, voor een vaste lasten overzicht bij een eventuele koop.

Deze week heb ik (eindelijk) een appartementje gezien wat het voor mij helemaal lijkt te zijn. Over 2 dagen de bezichtiging gepland, maar aangezien het een "starters" appartement is verwacht ik veel concurrentie.
Aangezien ik een tijdje geleden ruim 12% had overboden en het niet was geworden (dat appartement was veel te laag in de markt gezet), ben ik nu toch wat zenuwachtiger geworden.

Het appartement wat ik ga bezichtigen heeft:
- Bevindt zich Delft
- is 78 m2 (ruim!)
- Ziet er van binnen netjes uit (niet het allernieuwste maar je kan er direct in)
- staat te koop vanaf 265.000

Ik heb zelf al een aankoopmakelaar die mee zal gaan, maar ben toch benieuwd naar jullie tips/tricks.
Op Funda heb je onder elke woning een gemiddelde m2 prijs van de buurt, dit appartement zit er 150 euro per m2 boven.
Daarnaast heb ik via walterliving een indicatie opgevraagd en daar kwam een "knockout" bod uit van 280k. Dit vind ik gezien de staat en grootte zelf wel weinig.
Via het kadaster erachter gekomen dat de meest recente transactie in de wijk een half jaar geleden is (verkoopprijs van 300k ,maar dat appartement was 10 m2 groter en had een erg grote tuin).

Hoe zouden jullie zoiets aanvliegen met betrekking tot het uitbrengen van een bod? (uiteraard zal ik ook luisteren naar mijn eigen makelaar, maar alle tips zijn welkom!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Even stoom afblazen! Afgelopen week geboden op ons droomhuis in een klein dorp. We wisten al dat er veel interesse in was, maar hebben meer dan 10% boven de vraagprijs geboden en alsnog waren er meerdere biedingen ver boven ons bod (richting een ton boven de vraagprijs!) We hadden al helemaal bedacht hoe we het gingen inrichten, wat we gingen verbouwen/ verven en wat we met de tuin zouden gaan doen. Nu even over de teleurstelling heen komen en maar weer verder zoeken...
Alle reacties Link kopieren Quote
joanna86 schreef:
16-03-2024 10:51
Even stoom afblazen! Afgelopen week geboden op ons droomhuis in een klein dorp. We wisten al dat er veel interesse in was, maar hebben meer dan 10% boven de vraagprijs geboden en alsnog waren er meerdere biedingen ver boven ons bod (richting een ton boven de vraagprijs!) We hadden al helemaal bedacht hoe we het gingen inrichten, wat we gingen verbouwen/ verven en wat we met de tuin zouden gaan doen. Nu even over de teleurstelling heen komen en maar weer verder zoeken...


Toevallig vandaag op de site van de NOS: https://nos.nl/artikel/2512940-makelaar ... klaar-huis
"Een woning moet wel helemaal af zijn en een goed energielabel hebben", zegt Alina Bijzitter van Slim Makelaardij in Groningen. "Er wordt dan al gauw 30.000 of 40.000 euro overboden. Het is vooral een stadse ontwikkeling. In de buitengebieden zien we het veel minder."
"In het prijssegment voor starters, tot zo'n 450.000 euro, zie je dat regelmatig enorm overboden wordt. Tot wel zo'n 20 procent", zegt Desirée Bakker-van Duren, makelaar in Zwolle.

En dat zijn dan zelfs makelaars ver buiten de randstad.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
joanna86 schreef:
16-03-2024 10:51
Even stoom afblazen! Afgelopen week geboden op ons droomhuis in een klein dorp. We wisten al dat er veel interesse in was, maar hebben meer dan 10% boven de vraagprijs geboden en alsnog waren er meerdere biedingen ver boven ons bod (richting een ton boven de vraagprijs!) We hadden al helemaal bedacht hoe we het gingen inrichten, wat we gingen verbouwen/ verven en wat we met de tuin zouden gaan doen. Nu even over de teleurstelling heen komen en maar weer verder zoeken...
Wat ontzettend balen! Helaas heel herkenbaar :| Hopelijk komt er snel weer een leuk huis op de markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meauve01 schreef:
08-03-2024 19:57
Hoe is het gegaan?

Ons huis is verkocht! Een week nadat het op Funda kwam. Heel fijn dit, en ook nog een stuk boven de vraagprijs.
Gefeliciteerd! Ons huis is ook verkocht na een week op Funda, en ver boven de vraagprijs! En die was al veel hoger dan wat wij zelf dachten ervoor te krijgen.

Nu wachten tot het nieuwe huis, zoveel zin in!

Gaan jullie ver weg verhuizen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
16-02-2024 10:30
Ik weet niet hoe die mensen zonder voorbehoud bieden, ik neem aan dat ze geen risico nemen, maar dat ze gewoon vooraf al heel goed in kaart hebben wat financieel kan en dus binnen hun veilige marge zitten?
Als ik naar mijn situatie kijk geldt dat ik de huidige woning hier wel echt verkocht moet hebben en een zgn. exchange moet hebben plaatsgevonden. Hier ben je pas later gevonden zonder schadeplichtig te zijn. Zonder die zekerheid zou het onverantwoord zijn om te bieden.

Is dat eenmaal rond dan kunnen man en ik uit eigen middelen vrij makkelijk een huis kopen - zelfs volledig hypotheek vrij, omdat we veel vermogen hebben opgebouwd de afgelopen 10 jaar. En als ik toch een kleine hypotheek nodig zou hebben (zeg €300K) dan verwacht ik dat dit geen probleem zal opleveren. Indien de bank daaraan geen medewerking zou verlenen kan ik van familie lenen indien nodig. Op deze manier kun je dus zonder financieringsvoorbehoud bieden. Een verkoper gaat graag voor zekerheid. Dat gezegd hebbende: ik zie wel echt de schaarste. In het gebied waar wij kijken waren er in 2017 ruim 40 huizen te koop. Inmiddels zijn dat er 10.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
joanna86 schreef:
16-03-2024 10:51
Even stoom afblazen! Afgelopen week geboden op ons droomhuis in een klein dorp. We wisten al dat er veel interesse in was, maar hebben meer dan 10% boven de vraagprijs geboden en alsnog waren er meerdere biedingen ver boven ons bod (richting een ton boven de vraagprijs!) We hadden al helemaal bedacht hoe we het gingen inrichten, wat we gingen verbouwen/ verven en wat we met de tuin zouden gaan doen. Nu even over de teleurstelling heen komen en maar weer verder zoeken...

Ja, dat is naar. Wij hadden dat ook in Juni. Een huis waar ik meteen verliefd op was. Nog voordat het in de officiële verkoop stond zijn we naar Nederland gekomen en hebben meteen de vraagprijs geboden. Aankoopmakelaar verklaarde ons voor gek, want zo hard zou het wel niet lopen. Zonder verkoop eigen woning en met een job in de UK en inkomen in £££ was het een lastig verhaal. Uiteindelijk ging een andere partij er mee aan de haal voor €115k meer dan de vraagprijs en zonder voorbehoud. Een les: ons huidige huis moet eerst verkocht zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
joanna86 schreef:
16-03-2024 10:51
Even stoom afblazen! Afgelopen week geboden op ons droomhuis in een klein dorp. We wisten al dat er veel interesse in was, maar hebben meer dan 10% boven de vraagprijs geboden en alsnog waren er meerdere biedingen ver boven ons bod (richting een ton boven de vraagprijs!) We hadden al helemaal bedacht hoe we het gingen inrichten, wat we gingen verbouwen/ verven en wat we met de tuin zouden gaan doen. Nu even over de teleurstelling heen komen en maar weer verder zoeken...
Wij zijn hier ook meerdere keren doorheen gegaan. Echt een paar huizen waar ik flink verdrietig over was.

Uiteindelijk hebben we het geluk gehad dat we een prachtig droomhuis hebben kunnen kopen, dat mooier is dan al die huizen waar ik verdrietig over ben geweest. We kregen hulp van de makelaar, het moest zo zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het momenteel erg rustig met het aanbod van leuke huizen..zou dat kunnen komen door de komende NVM open huizendag op 6 april? Dat de meeste verkopers er voor kiezen om vlak daar voor pas hun huis in de verkoop te doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocovlok schreef:
25-03-2024 17:04
Ik vind het momenteel erg rustig met het aanbod van leuke huizen..zou dat kunnen komen door de komende NVM open huizendag op 6 april? Dat de meeste verkopers er voor kiezen om vlak daar voor pas hun huis in de verkoop te doen?
Hier is het ook alweer een tijd stil qua nieuw aanbod. De huizen die hier nu meedoen met de open huizendag zijn vooral huizen die al langer te koop staan. Zijn er ook niet veel die nu meedoen. Zelf zou ik er niet zo’n zin in hebben als verkoper dus ik zou alleen meedoen als het niet storm loopt qua bezichtigingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
26-03-2024 07:41
Hier is het ook alweer een tijd stil qua nieuw aanbod. De huizen die hier nu meedoen met de open huizendag zijn vooral huizen die al langer te koop staan. Zijn er ook niet veel die nu meedoen. Zelf zou ik er niet zo’n zin in hebben als verkoper dus ik zou alleen meedoen als het niet storm loopt qua bezichtigingen.
Klopt! Hier vooral de duurdere huizen, ver boven ons budget. Het zou mij eigenlijk wel fijn lijken als verkoper. Alles op 1 dag ipv verspreid. Als er op die open dag een geïnteresseerde bij zit dan scheelt dat een hoop gedoe.
Nouja, de speurtocht gaat verder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocovlok schreef:
26-03-2024 08:05
Klopt! Hier vooral de duurdere huizen, ver boven ons budget. Het zou mij eigenlijk wel fijn lijken als verkoper. Alles op 1 dag ipv verspreid. Als er op die open dag een geïnteresseerde bij zit dan scheelt dat een hoop gedoe.
Nouja, de speurtocht gaat verder!

Dat is wel zo, maar aan de andere kant is het ook maar afwachten of de mensen die langskomen oprecht geïnteresseerd zijn of vooral nieuwsgierig,

Ik zit zelf niet in de huizenmarkt momenteel, maar mijn ouders hebben hun huis te koop staan. Zij zijn zelf op reis maar hebben mij gevraagd om op 6 april hun woning open te gooien voor eventuele bezichtigingen op de open huizen dag. Ik ben heel benieuwd of er iemand komt.
Huis staat nu 3 weken te koop, maar er is pas 1 bezichtiging geweest en 1 stond gepland en is afgezegd, dus mijn moeder is momenteel erg zenuwachtig dat er nooooooit iemand hun huis wil kopen. Ik denk dat het wel meevalt, maar het is niet bepaald een starterswoning, dus je moet er even de juiste koper voor vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben wel twee huizen op het oog die we willen bezoeken tijdens de open huizendag. Die huizen vinden we te duur en daarom staan ze waarschijnlijk al langer te koop. Dus mochten ze in de toekomst zakken in prijs dan zijn we er vast geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
26-03-2024 08:40
We hebben wel twee huizen op het oog die we willen bezoeken tijdens de open huizendag. Die huizen vinden we te duur en daarom staan ze waarschijnlijk al langer te koop. Dus mochten ze in de toekomst zakken in prijs dan zijn we er vast geweest.
Precies dat! Wij hebben ook een huis op t oog wat we net te duur vinden maar al wel ruim 5 weken te koop staat. Om dan op afspraak te bezichtigen vind ik dan ook weer niks. Maar tijdens zo'n open dag gaat het toch wat makkelijker en dan inderdaad hopen dat de prijs nog eens gaat zakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbele post
chocovlok wijzigde dit bericht op 26-03-2024 21:59
Reden: Dubbel!
97.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas doen er hier vrijwel geen huizen mee met de Open Huizendag. De vorige keer dat wij een huis zochten (10 jaar geleden) deden vrijwel alle te koop staande huizen mee.

We gaan komende week weer kijken bij een huis. Vraagprijs >1 miljoen (!) voor een rijtjeshuis :|

Ik denk dus niet dat dat hem gaat worden, maar we hebben besloten dat we toch maar moeten blijven kijken ipv alles op Funda al af te schieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde het inderdaad ook, dat er bijzonder weinig huizen meedoen aan de open huizen dag. Jammer hoor!

Het wordt wel mooi weer, dus ik hoop dat dat de drempel voor mensen verlaagd om toch lekker op de fiets te springen en een rondje langs een aantal huizen te maken.
Onze deur staat open.. ben heel benieuwd.

Nog een vraagje trouwens; verwachten jullie bij een open huizen dag ook koffie/thee en dergelijke als jullie ergens langsgaan? Of is het vooral een rondleiding en een gesprek over het huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet perse koffie en thee verwachten bij een open huizenroute..maar je zorgt er dan wel voor dat mensen langer blijven en niet als een razende het huis door gaan en dan weer weg zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laylamum schreef:
04-04-2024 09:06
Ik hoorde het inderdaad ook, dat er bijzonder weinig huizen meedoen aan de open huizen dag. Jammer hoor!

Het wordt wel mooi weer, dus ik hoop dat dat de drempel voor mensen verlaagd om toch lekker op de fiets te springen en een rondje langs een aantal huizen te maken.
Onze deur staat open.. ben heel benieuwd.

Nog een vraagje trouwens; verwachten jullie bij een open huizen dag ook koffie/thee en dergelijke als jullie ergens langsgaan? Of is het vooral een rondleiding en een gesprek over het huis?

Ik ben een echte koffie junk, dus mij maak je er wel blij mee. Ik zou zo'n Nespresso apparaat neerleggen en lekkere koffie cups erbij, en een thermoskan met heet water voor de thee.

Enne mini chocolaatjes; mars, snickers, bounty etc.

Succes :thumbsup:
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
04-04-2024 09:02
Helaas doen er hier vrijwel geen huizen mee met de Open Huizendag. De vorige keer dat wij een huis zochten (10 jaar geleden) deden vrijwel alle te koop staande huizen mee.

We gaan komende week weer kijken bij een huis. Vraagprijs >1 miljoen (!) voor een rijtjeshuis :|

Ik denk dus niet dat dat hem gaat worden, maar we hebben besloten dat we toch maar moeten blijven kijken ipv alles op Funda al af te schieten.
https://www.funda.nl/koop/haarlem/huis- ... sstraat-9/


Zoals in de link hierboven.

Schiet me maar lek, maar ik ga echt geen 1,1 miljoen betalen voor wat glas in lood ramen en een gangetje met graniet vloertje.

Ze zeggen altijd locatie locatie locatie, maar dit gaat nergens over.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet verwachten (als in: als het er niet was, zou ik niet verontwaardig zijn, en dat waarschijnlijk niet eens merken). Maar iets te eten neerzetten (niet iets met bordjes, schoteltjes en vorkjes, het moet in principe met 1 hand te eten zijn) kan geen kwaad om mensen net even iets langer te laten kijken. Ik had destijds stukken boterkoek geloof ik.
Hier zie ik bij 60% van de huizen wel zo’n banner op Funda, dus blijkbaar doen er hier wel veel mee.

Mijn ouders hebben hun huis ook te koop staan, maar die hebben deze week al 10 kijkers gehad, dus die geloven het zo wel, en doen niet mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
04-04-2024 18:10
https://www.funda.nl/koop/haarlem/huis- ... sstraat-9/


Zoals in de link hierboven.

Schiet me maar lek, maar ik ga echt geen 1,1 miljoen betalen voor wat glas in lood ramen en een gangetje met graniet vloertje.

Ze zeggen altijd locatie locatie locatie, maar dit gaat nergens over.
De huizenmarkt is echt knettergek :'(

Het huis dat wij gaan bekijken is 10m2 groter en heeft een grotere tuin, maar weer slechter geïsoleerd. Maar verder inderdaad vergelijkbaar.

En het erge is dat dit soort huizen waarschijnlijk ook gewoon voor de vraagprijs of zelfs nog meer verkocht gaat worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven