Huren of kopen

25-02-2021 14:42 76 berichten
Beste forummers,

Wij hebben wat advies nodig van een onafhankelijke partij.

Mijn vriend en ik zijn al even op zoek naar een huis waar we kunnen settelen. Vanuit huis heb ik altijd geleerd dat huren weggegooid geld is en dat je alleen met een koopwoning een slimme keuze maakt. Helaas is de markt nu erg slecht dus daar lopen we een beetje tegen aan.

En nu komt dan het ding:
Er staat op een ideale locatie een huis te huur, een vrije sector woning. Deze zou voor ons helemaal perfect zijn. Allereerst krijgen we in onze situatie voorrang. Tuin op het zuid-westen, hoekwoning, garage, vier slaapkamers met een vaste trap naar zolder. Moderne keuken. Hoeft niets aan te gebeuren, alleen een vloer. Helemaal perfect. Maar het is huur.......

Zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met vrije sector huur? Wij zouden dan huren van de woningbouwinstantie hier (dus geen particulier) en hoewel er een kans is dat wij op een moment de woning zouden kunnen kopen is dit geen zekerheid.

De prijs van de kale huur is hier €900 (ter vergelijking, een hypotheek hier betaal je gemiddeld €1100 voor)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie zeggen..

Dankjewel alvast!

Gaan kijken of aan je voorbij laten gaan?

Totaal aantal stemmen: 83

Ja! (92%)
Nah! (8%)
novaviva schreef:
25-02-2021 14:49
Ik vind huren geen weggegooid geld, maar de meesten zullen dat anders zien. Het hoeft niet voor altijd te zijn en dan kun je op je gemak wachten tot er iets geschikts om te kopen beschikbaar is.
Ik ben het volledig met je eens. De prijzen van woningen zijn nu zo verschrikkelijk hoog dat vele woningen onder water komen wanneer er zich weer een crisis aandient (en dat zal echt wel weer gebeuren). Dan zit je enorm vast. Daarom kies ik ook voor huur.
veensteker schreef:
25-02-2021 15:12
Je kan tijdelijk daar gaan wonen maar ik zou absoluut kopen. Bij een hypotheek van 1100 euro los je makkelijk 900 euro af elke maand door de lage rente. Nu gooi je elke maand 900 euro weg. De huizenprijzen lijken ook niet te dalen en er valt moeilijk op te sparen tegen die waardevermeerdering.

Gaan jullie voor het eerst samenwonen? Dan zou een huurwoning een goed idee kunnen zijn om uit te vinden of het goed gaat met jullie als jullie samenwonen.

Hebben jullie al uitgezocht hoe hoog de hypotheek kan zijn als jullie willen kopen?
Wie kunnen die hoge huizenprijzen dan uiteindelijk nog betalen? Er zit toch ergens een keer een grens aan? De lonen stijgen namelijk niet met de huizenprijzen mee.
Wat een reacties!

Wij wonen op dit moment 2.5 jaar samen (nu bijna 4 jaar een stel) in een schoenendoos van een appartement en zijn echt toe aan meer beenruimte. We hebben al navraag gedaan naar een hypotheek (zijn al even aan het kijken) maar we komen er gewoon niet tussen.

Ook willen we binnen een niet al te lange tijd gaan kijken of ons een kindje gegund is maar dat gaat niet op 34 vierkante meter :-D

En in mijn jeugd heb ik een keer moeten verhuizen en dat vond ik zo vreselijk dat ik altijd zei dat mijn eerste huis mijn enige huis zou zijn. Mijn eigen nativiteit als tien jarig meisje maar toch schud ik dat niet zo makkelijk van me af en hoop ik stiekem nog steeds in 1 keer mijn forever home te vinden. Moeilijk, i know
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 15:25
Wie kunnen die hoge huizenprijzen dan uiteindelijk nog betalen? Er zit toch ergens een keer een grens aan? De lonen stijgen namelijk niet met de huizenprijzen mee.
Mensen met hoge inkomens en starters die geholpen worden door hun ouders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kijken! Als je nu nog thuis woont is het sowieso heel fijn om eerst te huren en dan te kopen. Als ik meteen vanuit huis een huis had gekocht, had ik een héél ander huis uitgezocht dan dat ik met mijn 1e huurhuisje als ervaring zou doen.En 900 is echt niks voor 4 slaapkamers. Ik vind het een no brainer en zou er zo boven op springen.

Edit: Ik zie nu dat je al huurt. Dan nog zou ik gaan kijken.
ugli wijzigde dit bericht op 25-02-2021 15:28
8.45% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
25-02-2021 15:22
Wij huren inmiddels al 7 jaar vrije sector.
Ik zou graag willen kopen maar we gaan er eigenlijk altijd op achteruit (financieel vs. wat we er voor huis voor terug krijgen).
Ja ik zou het graag meer naar mijn eigen zin maken maar ik woon liever in een fijn huis vanuit waar ik rustig kan kijken naar of er een keer iets langs komt wat een droomhuis is.

Daarnaast kunnen we door de gunstige huur veel geld opzij zetten en beleggen dus zo bouwen we ook nog iets op.
En heb je veel huurverhoging gehad in de tussentijd en is het nog een beetje naar proportie? Zou je het met de kennis van nu net zo hebben gedaan?
Madeliefjees schreef:
25-02-2021 15:27
Mensen met hoge inkomens en starters die geholpen worden door hun ouders.
Die groep krimpt als de economische crisis toeslaat. Dus ik zou me daar echt niet blind op staren.
Met deze huizenmarkt zou ik zeker gaan huren.
Ugli schreef:
25-02-2021 15:27
Kijken! Als je nu nog thuis woont is het sowieso heel fijn om eerst te huren en dan te kopen. Als ik meteen vanuit huis een huis had gekocht, had ik een héél ander huis uitgezocht dan dat ik met mijn 1e huurhuisje als ervaring zou doen.En 900 is echt niks voor 4 slaapkamers. Ik vind het een no brainer en zou er zo boven op springen.

Edit: Ik zie nu dat je al huurt. Dan nog zou ik gaan kijken.
HAHA, was het maar zo'n feest. Als ik toch eens voor een dagje terug kon gaan naar de tijd dat het eten voor me klaar stond als ik uit mijn werk kwam ;) Ik woon inmiddels ongeveer 4 jaar op mezelf in een sociale huurwoning en sinds 2.5 jaar zit mijn vriend bij mij in huis
iammyself schreef:
25-02-2021 15:26
Wat een reacties!

Wij wonen op dit moment 2.5 jaar samen (nu bijna 4 jaar een stel) in een schoenendoos van een appartement en zijn echt toe aan meer beenruimte. We hebben al navraag gedaan naar een hypotheek (zijn al even aan het kijken) maar we komen er gewoon niet tussen.

Ook willen we binnen een niet al te lange tijd gaan kijken of ons een kindje gegund is maar dat gaat niet op 34 vierkante meter :-D

En in mijn jeugd heb ik een keer moeten verhuizen en dat vond ik zo vreselijk dat ik altijd zei dat mijn eerste huis mijn enige huis zou zijn. Mijn eigen nativiteit als tien jarig meisje maar toch schud ik dat niet zo makkelijk van me af en hoop ik stiekem nog steeds in 1 keer mijn forever home te vinden. Moeilijk, i know
Maar watvoor opties heb je als je er nu niet tussenkomt op de koopwoningmarkt? Heb je in de komende jaren gigantische loonsverhogingen in het vooruitzicht waardoor je perspectief opeens beter wordt? Kun je meer gaan werken? Komt er een erfenis?
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 15:31
Maar watvoor opties heb je als je er nu niet tussenkomt op de koopwoningmarkt? Heb je in de komende jaren gigantische loonsverhogingen in het vooruitzicht waardoor je perspectief opeens beter wordt? Kun je meer gaan werken? Komt er een erfenis?
Verhoging in salaris zit er zeker in. Elk jaar gaat dit omhoog, zowel bij mijn vriend als bij mij. Dit staat in onze CAO's vermeld. Verder niet heel veel meer. Wanneer er een kleintje op komst is zal ik zelfs minder gaan werken maar dat compenseert weer met een hoger salaris dus dit zal nagenoeg hetzelfde blijven van mijn kant.
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
25-02-2021 15:28
En heb je veel huurverhoging gehad in de tussentijd en is het nog een beetje naar proportie? Zou je het met de kennis van nu net zo hebben gedaan?
Niet veel, maar dat ligt aan mijn huisbaas.

Achteraf had ik wel eerder willen kopen maar op dat moment kwam het juiste huis voor ons niet langs.
Zeker als je er niet veel aan hoeft te doen kan je toch gewoon vanuit dit huis verder kijken naar eventuele koop.
Het is overduidelijk. Vanavond gaan we ons aanmelden voor de bezichtiging en dan vingers gekruist. We krijgen in elk geval op alles voorrang dus grote kans dat het gaat lukken!

Dank voor alle adviezen!
AnAppleADay schreef:
25-02-2021 15:34
Niet veel, maar dat ligt aan mijn huisbaas.

Achteraf had ik wel eerder willen kopen maar op dat moment kwam het juiste huis voor ons niet langs.
Beetje hetzelfde als bij ons dus, je wilt heel graag maar er komt niets voorbij... Balen joh! Maar fijn dat jullie nu lekker wonen!
Er zitten ook wel echt veel voordelen aan een huurwoning toz koopwoning. Ik ben blij dat ik met mijn (ex) vriend huur en nu gemakkelijk weg kan, zonder vast te zitten aan een koopwoning. Bovendien wordt het onderhoud door de verhuurder geregeld, hoef me nergens mee bezig te houden wat betreft de woning zelf.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 15:37
62.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
25-02-2021 15:28
En heb je veel huurverhoging gehad in de tussentijd en is het nog een beetje naar proportie? Zou je het met de kennis van nu net zo hebben gedaan?
Niet degene die je quote, maar mijn ervaring: Ik woon ook vrije sector en krijg elk jaar zo'n 30-40 euro aan huurverhoging. In mijn contract staat vast hoe hoog het percentage is, dus ze kunnen niet ineens freak sprongen gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
De situatie van nu is anders dan vroeger, dus wat in de tijd van he ouders verstandig was, hoeft dat nu niet meer te zijn.

Huren of kopen heeft allebei voor- en nadelen. Het hangt van je prioriteiten af wat voor jullie het beste is.

Wil je hierna nooit meer verhuizen en wil je investeren in de perfecte woning? Dan is kopen een logische keuze. Dat betekent nu ook dat je geluk, geduld en geld moet hebben.

Vind je het belangrijker om snel de volgende stap te zetten en, dan klinkt dit huis als een heel goede mogelijkheid. Dat is ook op de huidige huurmarkt schaars dus zeg niet bij voorbaat al nee omdat een oudere generatie er andere ideeën over heeft.

Ik zou sowieso gaan kijken want het klinkt als een mooie kans. En ook als je nu gaat huren, kan je later alsnog gaan kopen natuurlijk. Dat is ook het voordeel van huren: de flexibiliteit om te besluiten dat je over twee maanden verhuist zonder gedoe met een huis dat je moet verkopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ja hoe zit het dan met je kansen op de kopersmarkt? Hoeveel hypotheek kunnen jullie krijgen, wat voor huis kun je daarmee kopen etc.. Als de koopoptie er niet is of niet aantrekkelijk genoeg is dan blijft sowieso alleen huren over. Toch?

Verder denk ik ook niet dat de huizenprijzen gaan dalen. Hooguit dat er stabilisatie plaatsvindt met in enkele regio's waar de prijzen door het dak zijn gegaan misschien een klein beetje lager. De bevolkingsgroei is de aanjager van de stijging van huizenprijzen en dat stopt voorlopig niet.
Ugli schreef:
25-02-2021 15:36
Niet degene die je quote, maar mijn ervaring: Ik woon ook vrije sector en krijg elk jaar zo'n 30-40 euro aan huurverhoging. In mijn contract staat vast hoe hoog het percentage is, dus ze kunnen niet ineens freak sprongen gaan maken.
Oh, dat is te overzien! Dat is ook een beetje een angst van me, dat het zo snel stijgt dat we op een bepaald moment buitensporig veel huur moeten betalen. Ik ga ervan uit, omdat de huur via de woningbouwvereniging gaat, dat ze het ook wel volgens de regels doen en dat dat wat jij in je contract had staan bij ons er ook in komt maar als het zover is zal ik dat goed in de gaten gaan houden!
Alle reacties Link kopieren
Doen! Klinkt heel ideaal dit! En vanuit huur kun je altijd nog verder kijken naar een koopwoning
Alle reacties Link kopieren
Het is perfect voor jullie zeg je: Dat je er, in deze tijd, niet al voor de deur staat! Als jullie inkomen de 900 euro met redelijk gemak kan dragen zou je moeten beginnen met duimen dat jullie het mogen bezichtigen en krijgen, indien het bevalt. Dan kan je rustig afwachten wat de huizenmarkt doet de komende jaren. Het klinkt een beetje alsof je bang bent voor de mening van je familie: koophuis = status, huurhuis = sloeber?

Edit: over de voorrang had ik heen gelezen. Is het zeker dat je huis krijgt?
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:32
8.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een huurhuis.In een grote stad in een populaire buurt.En hebben een huis van 120 vierkante meter.voor 670 euro.Hier in de wijk staan er een aantal huizen te koop.En voor ons budget kopen wij nu een flatje van 70 vierkante meter.Onze tijd komt nog wel en zo niet dan niet.Maar de prijzen die ze nu vragen is bizar.Mijn man verdient boven modaal maar zelfs dan bijna niet te doen.
Wij blijven lekker zitten en niks opbouwen tja we hebben een heerlijk ruim huis en dat is ons meer waard dan op een kleine flat te zitten.Ik zou voor huren gaan kopen kan altijd nog En zeker zoals je het huis nu omschrijft klinkt het als een goede kans.
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
25-02-2021 15:36
Beetje hetzelfde als bij ons dus, je wilt heel graag maar er komt niets voorbij... Balen joh! Maar fijn dat jullie nu lekker wonen!
Ja het is wel balen maar ik ben zo blij dat wij dit 'probleem' hebben terwijl we in een huis wonen waar we wel langer kunnen blijven.
Wij hebben ook een kinderwens en ik vind het heel fijn dat wij, in tegenstelling tot vrienden, geen haast hebben om snel iets te moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Huur- en koopwoningen zijn allebei niet makkelijk te vinden op het moment. En verhuizen is niet tof, maar echt niet het einde van de wereld. Ik ben in de laatste 4 jaar 3 x verhuisd en dat raad ik niet aan, maar dat vergeet je ook zo weer.
Dus lekker gaan huren in dit huis wat goed bij jullie past en niet op de top van de markt een huis gaan kopen wat net niet aan je eisen voldoet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven