Huren of kopen

25-02-2021 14:42 76 berichten
Beste forummers,

Wij hebben wat advies nodig van een onafhankelijke partij.

Mijn vriend en ik zijn al even op zoek naar een huis waar we kunnen settelen. Vanuit huis heb ik altijd geleerd dat huren weggegooid geld is en dat je alleen met een koopwoning een slimme keuze maakt. Helaas is de markt nu erg slecht dus daar lopen we een beetje tegen aan.

En nu komt dan het ding:
Er staat op een ideale locatie een huis te huur, een vrije sector woning. Deze zou voor ons helemaal perfect zijn. Allereerst krijgen we in onze situatie voorrang. Tuin op het zuid-westen, hoekwoning, garage, vier slaapkamers met een vaste trap naar zolder. Moderne keuken. Hoeft niets aan te gebeuren, alleen een vloer. Helemaal perfect. Maar het is huur.......

Zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met vrije sector huur? Wij zouden dan huren van de woningbouwinstantie hier (dus geen particulier) en hoewel er een kans is dat wij op een moment de woning zouden kunnen kopen is dit geen zekerheid.

De prijs van de kale huur is hier €900 (ter vergelijking, een hypotheek hier betaal je gemiddeld €1100 voor)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie zeggen..

Dankjewel alvast!

Gaan kijken of aan je voorbij laten gaan?

Totaal aantal stemmen: 83

Ja! (92%)
Nah! (8%)
kerrie-79 schreef:
25-02-2021 15:43
Wij wonen in een huurhuis.In een grote stad in een populaire buurt.En hebben een huis van 120 vierkante meter.voor 670 euro.Hier in de wijk staan er een aantal huizen te koop.En voor ons budget kopen wij nu een flatje van 70 vierkante meter.Onze tijd komt nog wel en zo niet dan niet.Maar de prijzen die ze nu vragen is bizar.Mijn man verdient boven modaal maar zelfs dan bijna niet te doen.
Wij blijven lekker zitten en niks opbouwen tja we hebben een heerlijk ruim huis en dat is ons meer waard dan op een kleine flat te zitten.Ik zou voor huren gaan kopen kan altijd nog En zeker zoals je het huis nu omschrijft klinkt het als een goede kans.
Ja, maar €670 is sociale huur toch? Daar komen veel mensen (en heus geen rijke mensen) nou net niet voor in aanmerking. Met twee inkomens zit je al snel te hoog, en dan is de sprong naar vrije sector vaak heel erg groot.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 16:49
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
25-02-2021 15:36
Er zitten ook wel echt veel voordelen aan een huurwoning toz koopwoning. Ik ben blij dat ik met mijn (ex) vriend huur en nu gemakkelijk weg kan, zonder vast te zitten aan een koopwoning. Bovendien wordt het onderhoud door de verhuurder geregeld, hoef me nergens mee bezig te houden wat betreft de woning zelf.

Nou vast zitten...
Je was de woning nu binnen no time kwijt, en je had een zak geld mee kunnen nemen.
Nu ga je met lege handen weg.
Ik bloei op van een kop koffie!
iammyself schreef:
25-02-2021 15:33
Verhoging in salaris zit er zeker in. Elk jaar gaat dit omhoog, zowel bij mijn vriend als bij mij. Dit staat in onze CAO's vermeld. Verder niet heel veel meer. Wanneer er een kleintje op komst is zal ik zelfs minder gaan werken maar dat compenseert weer met een hoger salaris dus dit zal nagenoeg hetzelfde blijven van mijn kant.
Ik bedoel echt substantiele salarisverhogingen. Met 100-200 euro erbij in je schaal, kun je niet opeens veel meer lenen voor een huis. Reken eens uit hoeveel verhogingen je nodig hebt om er wel tussen te kunnen komen op de markt. Hoeveel jaar duurt dat nog?
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
25-02-2021 16:47
Ja, maar €670 is sociale huur toch? Daar komen veel mensen (en heus geen rijke mensen) nou net niet voor in aanmerking. Met twee inkomens zit je al snel te hoog, en dan is de sprong naar vrije sector vaak heel erg groot.
Dat is helemaal waar.Vrije sector is idd niet te vergelijken met sociale huur idd.Wij zijn scheef huurders.Maar toen wij begonnen met huren hadden we wel een minimaal inkomen.Maar nu verhuizen doen we niet deze ruimte kunnen wij nooit terugkopen.En dan nog het feit dat als wij nu weg gaan dit huis in de verkoop komt ipv nieuwe huurders.
Alle reacties Link kopieren
Doen!!

Ik ben normaal gesproken pro kopen. Maar zie maar eens zó'n huis te vinden als koopwoning voor maar 900 aan maandelijkse kosten ;)

Als alles klopt aan het huis, dan maar huur!! Bovendien moet je nu echt niet wíllen kopen; de prijzen rijzen de pan uit, dát is pas weggegooid geld ;)

Ik ben dan wel nieuwsgierig waarom jullie voorrang zouden krijgen? Wordt jullie huidige woning binnenkort gesloopt of zo?
kerrie-79 schreef:
25-02-2021 17:04
Dat is helemaal waar.Vrije sector is idd niet te vergelijken met sociale huur idd.Wij zijn scheef huurders.Maar toen wij begonnen met huren hadden we wel een minimaal inkomen.Maar nu verhuizen doen we niet deze ruimte kunnen wij nooit terugkopen.En dan nog het feit dat als wij nu weg gaan dit huis in de verkoop komt ipv nieuwe huurders.
Oh geen oordeel hoor. Maar bedoelde te zeggen dat jouw situatie en waarom je huurt dus eigenlijk niet zo veel zegt.
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-02-2021 17:04
Doen!!

Ik ben normaal gesproken pro kopen. Maar zie maar eens zó'n huis te vinden als koopwoning voor maar 900 aan maandelijkse kosten ;)

Als alles klopt aan het huis, dan maar huur!! Bovendien moet je nu echt niet wíllen kopen; de prijzen rijzen de pan uit, dát is pas weggegooid geld ;)

Ik ben dan wel nieuwsgierig waarom jullie voorrang zouden krijgen? Wordt jullie huidige woning binnenkort gesloopt of zo?
Waarschijnlijk omdat ze een sociale huurwoning achterlaten en scheefwoners zijn op het moment?
RodeTulip schreef:
25-02-2021 16:48
Nou vast zitten...
Je was de woning nu binnen no time kwijt, en je had een zak geld mee kunnen nemen.
Nu ga je met lege handen weg.
Ik had een zak geld kunnen meenemen? Ja, als ik een koophuis had gehad maar dat was nooit een optie voor ons dus die vlieger gaat niet op.
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie ook die €1100 aan hypotheek krijgen? Hebben jullie je daar al in verdiept?
Alle reacties Link kopieren
Als ik geld genoeg had zou ik direct weer gaan huren. Het gevoel van vrijheid en je niet druk hoeven te maken over onderhoud e.d. is zo lekker. CV storing: wordt geregeld, lekkage: wordt geregeld, schilderen: wordt geregeld. En dat het geld weggooien is, is ook maar relatief. Je leeft nu. Dan kan je ook gaan zeggen dat een auto weggegooid geld is. Of vakantie. Of kleding. Of eigenlijk alles op basisvoeding na.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je gaat kijken, hopelijk is het helemaal wat je zoekt! Voor dat bedrag aan huur heb je nu geen vergelijkbare (hypotheek op een) koopwoning vermoed ik. Wij hebben ook 8 jaar in de vrije sector gehuurd en heel fijn gewoond waarbij alles geregeld werd. Nu wonen we alweer een paar jaar in een koophuis wat ik met de huidige prijzen niet meer zou willen betalen vanwege de bizarre overwaarde. Dus hopelijk stabiliseert de markt de komende jaren wat. Je kan dan nu zeker 5 jaar fijn wonen totdat je (nu nog te maken) kind naar school moet. Voor die tijd weet je vast wel of je in die buurt wilt blijven of toch ergens anders een huis wil kopen en hopelijk is er dan alsnog een leuk koophuis voor jullie. Succes met kijken!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar van sociale huur naar koophuis verhuisd maar verschil huur en hypotheek is ongeveer gelijk met die van jullie.

Onze kinderen waren toen net 3 en net 1 en zo gewend. Ik zou het in ieder geval niet niet doen met als argument dat je verhuizen als kind vervelend vond.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een fantastisch huis en ook ik zeg: doen!! Als jullie bereid en in staat waren om een hypotheek van 1100 euro te betalen, betekent dat, dat je zo lang je daar woont in ieder geval 200 euro per maand extra kan sparen (zou ik ook zeker doen in jullie geval). Daarnaast zou ik extra sparen voor wat je anders aan onderhoud kwijt zou zijn (toch ook minstens 200-300 per maand). Dan loopt je spaarrekening wat sneller vol en dat biedt ook weer perspectief zodra je zou willen verhuizen.

Ik las ergens dat jullie graag aan kinderen willen beginnen. Wij hebben gewacht met het kopen van ons 'definitieve' huis, tot we zeker wisten dat we daar met een gezin in gingen wonen. Ik moest er niet aan denken om in een of andere Vinex-maxicosi wijk te komen wonen en er na twee of drie jaar achter te komen dat we geen kinderen konden krijgen. Dus ook dat is nog een extra voordeel voor eerst een huurhuis.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
25-02-2021 14:49
Ik vind huren geen weggegooid geld, maar de meesten zullen dat anders zien. Het hoeft niet voor altijd te zijn en dan kun je op je gemak wachten tot er iets geschikts om te kopen beschikbaar is.
Dit. Ik vind het vooral handig als je even rustig wil kijken hoe verder. Is toch veel fijner dan maar even iets kopen om het kopen??
Even een stukje nog over onze voorrangsregeling:
Zodra je een sociale huurwoning van de woningbouwvereniging achterlaat sta jij als 2e in de ranglijst na inderdaad mensen wiens woning wordt gesloopt oid. Nu wordt er op dit moment helemaal niets gesloopt dus ik verwacht niet dat die mensen er zijn. Dus dan is het hopen dat er geen anderen zijn die een woning van de woningbouw achterlaten. Ook hier verwacht ik honderden aanmeldingen omdat mensen die zo'n woning achterlaten eerder gaan kopen als gaan huren. Het koopaanbod is dan ook al verkocht voordat het überhaupt op funda staat terwijl de huurwoningen soms weken lang te huur staan....

We hebben ons aangemeld! 1 maart sluit de inschrijving en daarna worden we uitgenodigd. Spannend!

Uiteraard hebben wij ons ook ruim verdiept in hoeveel hypotheek wij kunnen krijgen en verschillende manieren bekeken om eventueel meer te kunnen lenen maar het aanbod is hier dusdanig schaars en de woningprijs dusdanig hoog dat ik hier een hard hoofd in heb, vandaar dat we nu toch open staan voor huren en na al jullie reacties ben ik er ook niet meer zo sceptisch over, dank daarvoor!!
Top! Wat fijn. Ik duim dat het wat wordt. Laat je weten of het lukt?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn eerst gaan samen wonen in een huurwoning en na een paar jaar doorgestroomd naar een koopwoning. Waarom niet gewoon gaan kijken en desnoods spreek je samen af dat het voor een bepaalde periode is🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 100 procent gaan voor huren.
In deze tijd is er geen haar op mn hoofd die denkt aan kopen in deze markt (behalve als je geen keus hebt).
Jij hebt wel de keuze dus huren plus lekker sparen. Zodat je kan wachten tot die bubbel barst.
Alle reacties Link kopieren
Opmerkelijk dat huren in jullie situatie goedkoper is terwijl het toch een algemeen gegeven is dat met de lage rente huren in de vrije sector overal duurder is dan kopen. Zelfs in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
28-02-2021 19:28
Opmerkelijk dat huren in jullie situatie goedkoper is terwijl het toch een algemeen gegeven is dat met de lage rente huren in de vrije sector overal duurder is dan kopen. Zelfs in Amsterdam.
Dat is natuurlijk omdat die huizenprijzen en daarmee hypotheken zo hoog zijn
Nou, lieve forummers,

Dank voor jullie adviezen. Wij hebben ons ingeschreven op de woning maar helaas voor ons, een ander gezin had de woning waarschijnlijk harder nodig dan wij en wij zullen nog even moeten wachten op ons paleisje. Komt vanzelf, daar heb ik vertrouwen in....
Hè bah. Jammer. Maar zo gaan die dingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer. Wel lief en ook netjes dat je nog even komt updaten.
Hopelijk snel een nieuwe kans op een fijne nieuwe woning! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Mensen huren alleen omdat ze niet kunnen kopen. Daar kunnen goede redenen voor zijn (tijdelijk ergens willen wonen, geen vastigheid willen omdat je toch weer gaat vertrekken, of gewoon onvoldoende middelen om te mogen kopen etc).

Maar met huren bouw je inderdaad niets op. Geen eigen vermogen en geen overwaarde. Ook is het zinloos om veel geld te investeren in een huurhuis. Dus je gaat er geen mooie nieuwe keuken of badkamer inzetten. En voor grote veranderingen heb je altijd toestemming van een ander nodig. Vaak zie je ook in een buurt zo wat de huurwoningen zijn. Daar investeren ze minimaal in. En het onderhoud is standaard (en op momenten waar jij niets over te zeggen hebt). Ook een grotere wisseling van bewoners.

Als ik kijk naar de 60+ generatie zijn mensen met koopwoningen de personen die eerder stoppen met werken. Overwaarde uit de hypotheek halen om leuke dingen te doen of hun kinderen te helpen. En bij medische problemen hebben ze gewoon meer mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
13-03-2021 15:32
Mensen huren alleen omdat ze niet kunnen kopen. Daar kunnen goede redenen voor zijn (tijdelijk ergens willen wonen, geen vastigheid willen omdat je toch weer gaat vertrekken, of gewoon onvoldoende middelen om te mogen kopen etc).

Maar met huren bouw je inderdaad niets op. Geen eigen vermogen en geen overwaarde. Ook is het zinloos om veel geld te investeren in een huurhuis. Dus je gaat er geen mooie nieuwe keuken of badkamer inzetten. En voor grote veranderingen heb je altijd toestemming van een ander nodig. Vaak zie je ook in een buurt zo wat de huurwoningen zijn. Daar investeren ze minimaal in. En het onderhoud is standaard (en op momenten waar jij niets over te zeggen hebt). Ook een grotere wisseling van bewoners.

Als ik kijk naar de 60+ generatie zijn mensen met koopwoningen de personen die eerder stoppen met werken. Overwaarde uit de hypotheek halen om leuke dingen te doen of hun kinderen te helpen. En bij medische problemen hebben ze gewoon meer mogelijkheden.
Joh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven