Hygiëne

10-10-2009 11:40 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?

Ik las net in een blad, dat je je toilet elke dag moet schoonmaken en als je partner of kind ziek is, moet hij/zij een ander toilet gebruiken (indien mogelijk)...ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Toilet elke dag schoonmaken doe ik echt niet, daar heb ik geen tijd voor (en ook geen zin in). Als zoon (4 jr.) bijv. over de rand heeft geplast, dan haal ik daar zo'n soort vochtig Glorix-doekje overheen, prima wat mij betreft.

Hetzelfde met dieren. Wij zijn allemaal gek op dieren en voor mijn zoon zijn dieren vanzelfsprekend, hij is er gek op en vindt ze echt niet vies. Op de kinderboerderij staan overal borden, dat je na het aaien van een dier je handen moet wassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger toen ik nog een paard had, ooit mijn handen heb gewassen voor het eten...

Mijn zoon kreeg op diezelfde kinderboerderij een lik van een koe over zijn gezicht, hij veegt het af met zijn mouw, aait de koe en loopt door, geen probleem. Je ziet sommige ouders in shock kijken hoe ik dit goed kan vinden...

Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?

p.s. mijn huis is altijd opgeruimd, ik ga niet naar bed als er nog overal zooi ligt, ik stofzuig iedere dag i.v.m. hond, maar het schoonmaken wil ik nog wel eens een beetje voor mij uitschuiven...
Goed van je Yoerie!

Mag ik vragen wanneer jij besefte dat je dwangmatig bezig was?
quote:jackie23 schreef op 10 oktober 2009 @ 14:27:

[...]

Dat klopt, ik heb wel eens iets gelezen dat een hond heel weinig bacteriën in zijn bek heeft...weet niet meer precies hoe het zat, het was iets in de trant van dat een mens niet zo snel ziek wordt van een hondenlik, maar dat een hond wel ziektes van een mens kan krijgen....o.i.d.... Als je (schaaf)wondjes hebt op je armen en benen genezen deze vaak sneller wanneer de hond deze goed schoonlikt. Veel honden doen dat ook uit zichzelf wanneer ze een wondje constateren bij hun baasje.
quote:Samarel schreef op 11 oktober 2009 @ 22:10:

[...]

:puke:

Serieus? Bij wortels doe ik het al helemáál.

Heb je wel een een schoongemaakte wortel naast een niet schoongemaakte gelegd en vergeleken?

Niet schoongemaakte wortels zien er ook niet bepaald smakelijk uit.

Wortels schrapen vind ik ook geen leuk werk, daarom schaaf (met een dunschiller of kaasschaaf) ik het. Is minder werk.

Ik ook, always!

Zusenzo; jij bent ziek dat je vind dat ik overdrijf op basis van mijn groenten. Zegt genoeg over jouw hygiene, moet er niet aan denken!
quote:mischa04 schreef op 11 oktober 2009 @ 23:27:

Haha, dus ik ben nog niet zo smerig als ik dacht?!

Brown Eyes hangt nu boven de toiletpot denk ik!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het te smerig voor woorden vind, maar iedereen moet het zelf weten.

Overigens maak ik ook niet veel/vaak schoon, maar wil mijn groenten wel op eigen kleur kunnen herkennen. :-)
quote:hinde schreef op 12 oktober 2009 @ 12:00:

[...]

Als je (schaaf)wondjes hebt op je armen en benen genezen deze vaak sneller wanneer de hond deze goed schoonlikt. Veel honden doen dat ook uit zichzelf wanneer ze een wondje constateren bij hun baasje.En ik maar denken dat mijn hond gewoon op bloed belust is
Zusenzo, dat heeft even geduurd hoor, voor ik het zelf ook doorhad. Toen ik me begon te beseffen dat ik niet meer kon genieten van leuke dingen omdat ik dan alleen maar kon denken over wat dat voor schoonmaakklussen zou opleveren, tjsa, dat was wel duidelijk toen.

Maar goed, zoals ik al zei, dat heeft even geduurd voordat ik dat durfde toegeven.
Heb niet alles doorgelezen dus misschien is dit de overbekende mosterd.

Ik zag laatst een of ander nieuw consumentenprogramma waarin getest werd hoe je je handen het best reinigen. Hier werd een test gedaan met zeep, desinfecterende zeep, water en nog iets (vergeten!)

Na gedegen onderzoek door de universiteit van Wageningen (dacht ik) kwam uit het onderzoek naar voren dat zeep, desinfecterend of niet, geen bal uitmaakte in het verminderen van de bacterieen . Gewoon water had het beste effect als, heel belangrijk die als, je maar lang genoeg waste. Na 40 seconde had je het beste resultaat.

Dus al die onzin die ze proberen ons wijs te maken, hebben enkel als doel een product te verkopen dat we niet nodig hebben. We denken dat het beter is en gelukkig is het tegendeel bewezen.
quote:Brown_Eyes schreef op 12 oktober 2009 @ 18:54:

[...]

Zusenzo; jij bent ziek dat je vind dat ik overdrijf op basis van mijn groenten. Zegt genoeg over jouw hygiene, moet er niet aan denken!En Brown Eyes werkt hier wederom verder aan haar eigen zelfvertrouwen (nutteloos btw ) door andere mensen naar beneden te trappen, chapeau.
quote:rastafun schreef op 13 oktober 2009 @ 02:32:

Heb niet alles doorgelezen dus misschien is dit de overbekende mosterd.

Ik zag laatst een of ander nieuw consumentenprogramma waarin getest werd hoe je je handen het best reinigen. Hier werd een test gedaan met zeep, desinfecterende zeep, water en nog iets(vergeten!)

Na gedegen onderzoek door de universiteit van Wageningen (dacht ik) kwam uit het onderzoek naar voren dat zeep, desinfecterend of niet, geen bal uitmaakte in het verminderen van de bacterieen . Gewoon water had het beste effect als, heel belangrijk die als, je maar lang genoeg waste. Na 40 seconde had je het beste resultaat.

Dus al die onzin die ze proberen ons wijs te maken, hebben enkel als doel een product te verkopen dat we niet nodig hebben. We denken dat het beter is en gelukkig is het tegendeel bewezen.Van die desinfecterende handgel (schoon zonder water, enz.). Ik heb er ook over gehoord. Die desinfecterende handgel heb ik ook in mijn tas, maar eigenlijk voor niks. Ik heb begrepen dat je daar de bacteriën alleen maar mee uitveegt...
Ach, het psychologische effect werkt soms ook prima...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
[quote]Nammma schreef op 10 oktober 2009 @ 11:51:

Dit lijkt inderdaad begin van smetvrees...want dan kun je niks meer aanraken (wc-klinken in elk openbaar gebouw, trapleuningen) of je moet de hele dag door je handen wassen...

Ik maak mijn toilet ook niet elke dag schoon, ongeveer 2 x per week. Als ik naar het toilet ben geweest, was ik wel mijn handen.

Als ik een hond aai, moet ik net in de gelegenheid zijn de handen te wassen...anders vergeet ik het ook.

Ik heb van die flesjes water (neem ik mee naar het werk). Men zegt dat je die na gebruik weg moet gooien...ik drink er al weken uit! Ik ben nooit ziek....[/quote]

En waarom zou dat moeten?! Ik heb ook een flesje van Spa en dat was ik elke avond gewoon af met afwasmiddel en vul het weer met water. Wat een kul zeg. Alsof de afvalberg nog niet groot genoeg is.

Ik was na toiletbezoek en dieren aaien wel altijd mijn handen of ik maak ze schoon met desinfectgel. Maar verder; wc poets ik 2 keer per week, er ligt hier best wat stof onder de bank en het bed, ik eet rustig iets op dat op de vloer is gevallen (thuis dan).

Ik vind dat mensen soms wel wat doorslaan hoor, je wordt gewoon gek gemaakt door de reclame en media. Elke week is eht weer wat anders.
quote:elninjoo schreef op 10 oktober 2009 @ 13:38:

Ik spoel vis/vlees/groente ook nooit af. Ik bak/kook 't gewoon goed gaar.Afspoelen van vlees is iets typisch surinaams volgens mij. Ik zelf doe het ook, ben niet surinaams trouwens. Je verwijdert zo eventuele botsplinters en bloedresten op bijvoorbeeld kipfilet.
.
quote:Ipanemacabana schreef op 14 oktober 2009 @ 10:48:

[...]

Afspoelen van vlees is iets typisch surinaams volgens mij. Ik zelf doe het ook, ben niet surinaams trouwens. Je verwijdert zo eventuele botsplinters en bloedresten op bijvoorbeeld kipfilet.

ik koop meestal kipblokjes of reepjes en vaak al gemarineerd, dus zou 'n beetje zonde van de marinade zijn dat af te spoelen

en op hele kip/kalkoenfilets heb ik nog nooit bloed of bot zien zitten bij mijn weten
quote:Brown_Eyes schreef op 12 oktober 2009 @ 18:57:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het te smerig voor woorden vind, maar iedereen moet het zelf weten.

Overigens maak ik ook niet veel/vaak schoon, maar wil mijn groenten wel op eigen kleur kunnen herkennen. :-)Brown Eyes, je overdrijft wel een beetje hoor. Zoals je het hier opschrijft vind ik je vrij extreem (misschien valt het in de praktijk wel mee, maar zo komt het op mij over ).
Ik ben wel schoon, maar niet overdreven.

Gewoon, de normale hygiëneregels. Handen wassen voor het eten en na het toilet, wat ik wel vies vind zijn de handvaten van supermarktkarretjes of de stangen in de bus, dan was ik wel meteen mijn handen. Andere dingen ben ik weer niet vies van

Met dieren vind ik wel dat je moet uitkijken. Vooral op een kinderboerderij of met honden. Maar ja, een lik over je hand of je gezicht en daarna goed wassen, ik denk niet dat je er te hysterisch over moet doen. Mijn huis is schoon, maar er zal heus wel eens iets blijven liggen. Ik heb het liever opgeruimd, dat vind ik eigenlijk nog belangrijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven