Hygiëne

10-10-2009 11:40 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?

Ik las net in een blad, dat je je toilet elke dag moet schoonmaken en als je partner of kind ziek is, moet hij/zij een ander toilet gebruiken (indien mogelijk)...ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Toilet elke dag schoonmaken doe ik echt niet, daar heb ik geen tijd voor (en ook geen zin in). Als zoon (4 jr.) bijv. over de rand heeft geplast, dan haal ik daar zo'n soort vochtig Glorix-doekje overheen, prima wat mij betreft.

Hetzelfde met dieren. Wij zijn allemaal gek op dieren en voor mijn zoon zijn dieren vanzelfsprekend, hij is er gek op en vindt ze echt niet vies. Op de kinderboerderij staan overal borden, dat je na het aaien van een dier je handen moet wassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger toen ik nog een paard had, ooit mijn handen heb gewassen voor het eten...

Mijn zoon kreeg op diezelfde kinderboerderij een lik van een koe over zijn gezicht, hij veegt het af met zijn mouw, aait de koe en loopt door, geen probleem. Je ziet sommige ouders in shock kijken hoe ik dit goed kan vinden...

Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?

p.s. mijn huis is altijd opgeruimd, ik ga niet naar bed als er nog overal zooi ligt, ik stofzuig iedere dag i.v.m. hond, maar het schoonmaken wil ik nog wel eens een beetje voor mij uitschuiven...
Voor alle mensen die touw hun sla onder de stromende kraan wassen i.v.m. bacterien: kun je net zo goed niet doen.

Sla wassen op die manier gaat alleen zand tegen. Als je bang bent voor bacterien, dan moet je de sla minimaal 30 minuten in het water laten weken en dan afspoelen onder de stromende kraan. Bacterien zitten namelijk op een hele nare manier vast op oppervlakken.

Sla was ik als dat nodig (dus als ie optisch vies is) is en verder niet. Ik krijg nog steeds wel eters
quote:Lika schreef op 11 oktober 2009 @ 15:15:

[...]

Eh... bij appie hebben ze gewassen en ongewassen spinazie. Die ongewassen spinazie moet je inderdaad een paar keer wassen, maar in de gewassen sla of spinazie ben ik echt nog nooit zand tegen gekomen hoor. En die was ik dus ook niet. Is geen kwestie van het te veel werk vinden, maar van geen dingen doen die ik onnodig vindt. En dat dat iets zou zeggen over de kwaliteit van mijn maaltijden vind ik al helemaal belachelijk.

En hoe wassen ze dat dan?

Even spoelen, meer niet.

Spinazie moet je thuis ook een aantal x wassen wil je het helemaal schoon hebben.

Het gaat niet alleen om zand, maar vuil.

Het water is pas ook na lange tijd helder.

Maar goed, als jij er niks tegen hebt om vuile groenten te eten, wie ben ik om je te corrigeren.
quote:Surface2 schreef op 11 oktober 2009 @ 16:49:

Voor alle mensen die touw hun sla onder de stromende kraan wassen i.v.m. bacterien: kun je net zo goed niet doen.

Sla wassen op die manier gaat alleen zand tegen. Als je bang bent voor bacterien, dan moet je de sla minimaal 30 minuten in het water laten weken en dan afspoelen onder de stromende kraan. Bacterien zitten namelijk op een hele nare manier vast op oppervlakken.

Sla was ik als dat nodig (dus als ie optisch vies is) is en verder niet. Ik krijg nog steeds wel eters Ik week het dus een keer of 3.
quote:daffyduck schreef op 11 oktober 2009 @ 15:58:

[...]

Helemaal mee eens,die sla is al gewassen,was trouwens ook nooit me champignons,houd wel van een beetje paardemest...of aardbeien,vreet ze zo uit het bakkie op........ohhhh zou ik daarom nooit eters krijgen? ze hebben altijd smoesjes....als ik ze uitnodig?!

Ik heb nergens gezegd dat jullie geen eters hebben.

Alleen dat de mijne blij met mijn gewassen groenten zijn.
quote:jackie23 schreef op 10 oktober 2009 @ 14:27:

[...]

Dat klopt, ik heb wel eens iets gelezen dat een hond heel weinig bacteriën in zijn bek heeft...weet niet meer precies hoe het zat, het was iets in de trant van dat een mens niet zo snel ziek wordt van een hondenlik, maar dat een hond wel ziektes van een mens kan krijgen....o.i.d....

Hondenbek is qua bacterien idd schoner dan mensenmond naar het schijnt.

Toch zoen ik liever met mijn vriend dan met mijn hond.
quote:dorus schreef op 11 oktober 2009 @ 15:08:

@equus; komt daar waars ook niet helemaal door hoor. Dat snap ik zelf ook wel, maar doordat ik zelf niet zo'n miemel ben met overal altijd superschoon mee omgaan bouw je wel weerstand op, vind ik althans.Tuurlijk heeft je immuunsysteem prikkeling nodig, maar er is voor mij wel een verschil tussen normale hygiëne en vies met eten omgaan. Ik verwacht bijv. als ik in een restaurant ga eten ook dat de beste kok of kokkin na een toiletbezoek eerst zijn/haar handen wast, voordat er aan mijn eten begonnen wordt.
Voor BE:

DEN HAAG - Consumenten schatten het risico van milieuverontreiniging in voeding onterecht hoog in. Zij laten bijvoorbeeld groente en fruit links liggen uit angst dat er bestrijdingsmiddelen in zitten.

© Gezondheidsnet

Daardoor bestaat het gevaar dat mensen ongezond eten. Dat stelt het Voedingscentrum donderdag naar aanleiding van onderzoek onder bijna drieduizend consumenten en ruim honderd voedingswetenschappers en toxicologen.

Het onderzoek is uitgevoerd door CentERdata. Consumenten schatten risico's van met name chemische voedselveiligheid veel hoger in dan voedingswetenschappers en toxicologen. In een artikel in het vaktijdschrift Voeding Nu stelt het Voedingscentrum dat Nederlanders zich relatief weinig zorgen maken over het gezondheidseffect van hun voedingspatroon.

Veilig

Ze zien minder risico in het eten van teveel vet en zout dan in producten die mogelijk verontreinigd zouden kunnen zijn, terwijl groente en fruit altijd gezonder zijn. ,,Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest als nu'', zegt het Voedingscentrum.

In het onderzoek zetten wetenschappers een ongebalanceerd voedingspatroon, zoals veel calorieën, zout en tussendoortjes, op de eerste plaats als het gaat om gezondheidsrisico's. Zij vinden dat je het beste kan kiezen voor een gezond eetpatroon.

Schijf van vijf

Zaken als groente, fruit en vis mijden omdat ze bestrijdingsmiddelen of lood zouden bevatten, is niet aan te raden. Het Voedingscentrum benadrukt dat eten uit de bekende Schijf van Vijf nog steeds het beste is. Het gaat dan om een dagelijkse keuze uit groente en fruit, brood en aardappelen, zuivel, vetten en olie en caloriearme dranken.

Tenminste ik neem aan dat jij je fruit ook 3 keer weekt?
quote:Surface2 schreef op 11 oktober 2009 @ 16:49:

Volgens mij moet je er dan ook nog iets aan toevoegen, jodium ofzo, om het schoner te krijgen. In aziatische landen lees je in luxere restaurants dan ook dat ze de sla hebben gewassen in 'iodined water' (als ik het me goed herinner) en dat het dus veilig is om te eten. Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:dorus schreef op 11 oktober 2009 @ 15:01:

Ik kook meerdere keren per week voor anderen.. m'n vriend bv. Maar die wordt er ook niet ziek van hoor. Moet eerlijk zeggen dat als een vriendin komt eten en die meehelpt in de keuken dat ik dan wel netjes m'n handen was. Wel zonder er over na te denken dat dan wel.

En vlees aanraken met m'n handen doe ik nooit, dat gaat altijd met een tang, of zo uit t bakkie de pan in.

Mijn grote boodschaptijdstip is altijd standaard om 9 uur 's ochtends.. dus het duurt nog uren voordat ik dan ga koken. Maar mocht er iets mis gaan, dan was ik ze natuurlijk wel. Het is meer achteloosheid dan bewuste viezigheid van mezelf hoor.

Ben net als elninjoo nooit ziek in wazige landen waar de rest van de gemiddelde toerist wel aan de schijt raakt.. Da's dan wel weer het voordeel denk ik.

Vlees niet aanraken is onzin.

Je wast je handig grondig en het vlees wordt er gebakken.
quote:Star schreef op 11 oktober 2009 @ 17:04:

[...]

Hondenbek is qua bacterien idd schoner dan mensenmond naar het schijnt.

Toch zoen ik liever met mijn vriend dan met mijn hond.Tsja, je vriend likt zichzelf niet af en snuffelt niet in zijn stront.
quote:zusenzo schreef op 11 oktober 2009 @ 18:30:

Voor BE:

DEN HAAG - Consumenten schatten het risico van milieuverontreiniging in voeding onterecht hoog in. Zij laten bijvoorbeeld groente en fruit links liggen uit angst dat er bestrijdingsmiddelen in zitten.

© Gezondheidsnet

Daardoor bestaat het gevaar dat mensen ongezond eten. Dat stelt het Voedingscentrum donderdag naar aanleiding van onderzoek onder bijna drieduizend consumenten en ruim honderd voedingswetenschappers en toxicologen.

Het onderzoek is uitgevoerd door CentERdata. Consumenten schatten risico's van met name chemische voedselveiligheid veel hoger in dan voedingswetenschappers en toxicologen. In een artikel in het vaktijdschrift Voeding Nu stelt het Voedingscentrum dat Nederlanders zich relatief weinig zorgen maken over het gezondheidseffect van hun voedingspatroon.

Veilig

Ze zien minder risico in het eten van teveel vet en zout dan in producten die mogelijk verontreinigd zouden kunnen zijn, terwijl groente en fruit altijd gezonder zijn. ,,Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest als nu'', zegt het Voedingscentrum.

In het onderzoek zetten wetenschappers een ongebalanceerd voedingspatroon, zoals veel calorieën, zout en tussendoortjes, op de eerste plaats als het gaat om gezondheidsrisico's. Zij vinden dat je het beste kan kiezen voor een gezond eetpatroon.

Schijf van vijf

Zaken als groente, fruit en vis mijden omdat ze bestrijdingsmiddelen of lood zouden bevatten, is niet aan te raden. Het Voedingscentrum benadrukt dat eten uit de bekende Schijf van Vijf nog steeds het beste is. Het gaat dan om een dagelijkse keuze uit groente en fruit, brood en aardappelen, zuivel, vetten en olie en caloriearme dranken.

Tenminste ik neem aan dat jij je fruit ook 3 keer weekt?

Uiteraard, wat je ermee wil zeggen snap ik niet.

Maar gelukkig ben ik goed geinformeerd om te weten dat het beter is om te wassen.

Hoef jij niet te doen, hoor.

Zonde van die 5 minuten werk.
Jij eet zeker ook nooit diepvriesgroente BE? Dan zul je nl ook moeten vertrouwen op hoe het in de fabriek gewassen wordt.
Zo, mensen gaan wel diep zeg. Hoe je het ook draait, het is gewoon beter om voedsel te wassen.
Klopt Samrel, maar als jij gewassen groenten koopt, dan hoef je ze toch niet nog een kwartier of hoelang ook, te weken.

Je gaat toch niet dood, als jij je sla één keer wast.

Je kan ook doorslaan en voor je het weet wordt je dan dus ziek, als je een keer 10 minuten weekt ipv een kwartier.
quote:zusenzo schreef op 11 oktober 2009 @ 20:04:

Klopt Samrel, maar als jij gewassen groenten koopt, dan hoef je ze toch niet nog een kwartier of hoelang ook, te weken.

Je gaat toch niet dood, als jij je sla één keer wast.

Je kan ook doorslaan en voor je het weet wordt je dan dus ziek, als je een keer 10 minuten weekt ipv een kwartier.

Gewassen of ongewassen groente, ik ga er niet vanuit dat het echt goed is gedaan, daarom doe ik het zelf. Niks mis mee, integendeel.

Dit is geen doorslaan, komt niet eens in de buurt. Gewoon niet meer dan normaal, lijkt me.

Ik was al jaren mijn voedsel voor het bereiden, eet ook veel lekkerder trouwens.

Word ik echt niet ziek van.

Voedsel schoonmaken is gewoon iets positiefs hoor.
Ik zeg toch ook nergens dat je ze niet moet wassen!

Brown Eyes weekt haar groenten 3 keer, dat is doorslaan, voor mij althans.

Jij weekt je groenten ook 3 keer?

Natuurlijk is het normaal je groenten te wassen.
Wat Brown Eyes doet, vind ik geen doorslaan, voor haar is even spoelen gewoon niet voldoende lijkt me. En daar kan ik ook gewoon in meekomen.
quote:Lika schreef op 11 oktober 2009 @ 19:34:

Jij eet zeker ook nooit diepvriesgroente BE? Dan zul je nl ook moeten vertrouwen op hoe het in de fabriek gewassen wordt.

Nee, klopt.

Je tweede zin is dus niet van toepassing.
quote:Samarel schreef op 11 oktober 2009 @ 20:10:

[...]

Gewassen of ongewassen groente, ik ga er niet vanuit dat het echt goed is gedaan, daarom doe ik het zelf. Niks mis mee, integendeel.

Dit is geen doorslaan, komt niet eens in de buurt. Gewoon niet meer dan normaal, lijkt me.

Ik was al jaren mijn voedsel voor het bereiden, eet ook veel lekkerder trouwens.

Word ik echt niet ziek van.

Voedsel schoonmaken is gewoon iets positiefs hoor.

Precies, ik dus ook.

Niet naief zijn en lekker zelf wassen.

Ziek zijn, omdat je je groente wast

Dat is echt te humoristisch voor woorden.
quote:zusenzo schreef op 11 oktober 2009 @ 20:13:

Ik zeg toch ook nergens dat je ze niet moet wassen!

Brown Eyes weekt haar groenten 3 keer, dat is doorslaan, voor mij althans.

Jij weekt je groenten ook 3 keer?

Natuurlijk is het normaal je groenten te wassen.

Voor jou wel, omdat jij minder waarde hecht aan hygiene.

Overigens ging dat om spinazie/sla e.d, omdat daar veel vuil inzit.

Tomaten was ik gewoon goed.

Vind het vanzelfsprekend, doen koks ook.
quote:Samarel schreef op 11 oktober 2009 @ 20:19:

Wat Brown Eyes doet, vind ik geen doorslaan, voor haar is even spoelen gewoon niet voldoende lijkt me. En daar kan ik ook gewoon in meekomen.

Klopt, kwestie van gezond verstand.

En ik ben er niet te lui voor.

Om te zeuren voor die 5 minuten werk, maar wel de hele dag forummen.

Tsja, het is maar waar je waarde aan hecht.
BE, ik heb op de MDL gewerkt en weet dus echt wel wat hygiene is en hecht daar zeker waarde aan.

Jouw visie op hygiene ism hoe jij je groenten bereid is onzinnig.

En ja, natuurlijk wordt jij ziek als jij je groenten eens een keer niet wast, want je lichaam kan deze bacterien dan niet goed verwerken, want is dat niet gewend.

Je groenten 3 keer weken is onzin, echte onzin.

Maar ach, ga zo door en haal heel fijn in de jouw stijl, andere naar beneden door te zeggen dat diegene die geen smetvrees hebben geen waarde hechten aan hygiene.

Maar ga maar lekker zo door, jouw tijd, jouw lichaam.

Iets kan zeker ook te schoon zijn.
Fijn hé, anderen naar de beneden halen, jij voelt je vast beter, is goed voor jouw zelfvertrouwen, helaas is het overduidelijk hoe triest je bent.

Aardig zijn is vast ook zonde van jouw tijd,

Tja het is maar waar je waarde aan hecht.
quote:zusenzo schreef op 11 oktober 2009 @ 21:26:

En ja, natuurlijk wordt jij ziek als jij je groenten eens een keer niet wast, want je lichaam kan deze bacterien dan niet goed verwerken, want is dat niet gewend.

Dus met andere woorden, als je groenten heel goed wast heb je geen weerstand...Apart.
Zusenzo...wat is MDL?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven