Hygiëne

10-10-2009 11:40 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?

Ik las net in een blad, dat je je toilet elke dag moet schoonmaken en als je partner of kind ziek is, moet hij/zij een ander toilet gebruiken (indien mogelijk)...ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Toilet elke dag schoonmaken doe ik echt niet, daar heb ik geen tijd voor (en ook geen zin in). Als zoon (4 jr.) bijv. over de rand heeft geplast, dan haal ik daar zo'n soort vochtig Glorix-doekje overheen, prima wat mij betreft.

Hetzelfde met dieren. Wij zijn allemaal gek op dieren en voor mijn zoon zijn dieren vanzelfsprekend, hij is er gek op en vindt ze echt niet vies. Op de kinderboerderij staan overal borden, dat je na het aaien van een dier je handen moet wassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger toen ik nog een paard had, ooit mijn handen heb gewassen voor het eten...

Mijn zoon kreeg op diezelfde kinderboerderij een lik van een koe over zijn gezicht, hij veegt het af met zijn mouw, aait de koe en loopt door, geen probleem. Je ziet sommige ouders in shock kijken hoe ik dit goed kan vinden...

Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?

p.s. mijn huis is altijd opgeruimd, ik ga niet naar bed als er nog overal zooi ligt, ik stofzuig iedere dag i.v.m. hond, maar het schoonmaken wil ik nog wel eens een beetje voor mij uitschuiven...
Ja ik vind dat je gelijk hebt. Er is nou zo'n reclame op de tv waarbij je gewezen wordt op het aantal bacteriën dat je op je handen krijgt als je wisselgeld aanneemt of als je kind een konijn aait. Zo'n onzin, je zou er bijna smetvrees van krijgen.
pluk de dag
Dit lijkt inderdaad begin van smetvrees...want dan kun je niks meer aanraken (wc-klinken in elk openbaar gebouw, trapleuningen) of je moet de hele dag door je handen wassen...

Ik maak mijn toilet ook niet elke dag schoon, ongeveer 2 x per week. Als ik naar het toilet ben geweest, was ik wel mijn handen.

Als ik een hond aai, moet ik net in de gelegenheid zijn de handen te wassen...anders vergeet ik het ook.

Ik heb van die flesjes water (neem ik mee naar het werk). Men zegt dat je die na gebruik weg moet gooien...ik drink er al weken uit! Ik ben nooit ziek....
Ik vind het ook een hoop overdreven gedoe. Goed om smetvrees te ontwikkelen. Ga niet twijfelen aan jezelf door al die praat!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Als ik elke keer nadat ik mijn hond geaaid heb, mijn handen zou moeten wassen, kon ik wel bij de kraan blijven staan.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ach ja. Je kan het overtrokken noemen. Tot je kind van een vrolijk bezoekje aan een geitenboerderij een heftige campylobacterinfectie oploopt. Eerst lijkt het gewoon een simpel buikgrioepje, tot er bloed in z'n luier zit.

Dieren zijn vies. Dieren rollen door de poep, likken aan poep, likken elkaars kont, etc. En als je kind een dier aait, krijgt ie dus de bacterien uit die poep aan z'n handen. En wat doen kinderen met hun handen? Juist, die stoppen ze in hun mond.

En zo'n 'gezellige' lik van een dier over het gezicht van je kind? Gatver. Lach het maar vrolijk weg van 'kijk mij eens geweldig lekker losjes bezig zijn', maar je kind kan er dood aan gaan.

Wel eens van Q-koorts gehoord?
De laatste tijd met die zgn mex. griep, was ik mijn handen wat vaker, maar je zou er idd smetvrees mee aan kunnen wakkeren bij sommige mensen.

Maar bij een gedeelte van sommige mensen is het misschien wel eens goed er op in te gaan, zoals het de laatste tijd gaande is met de hygiene.
quote:jackie23 schreef op 10 oktober 2009 @ 11:40:

Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?

Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?

Praat voor jezelf, niet voor 'ons' met 'wij'.

Iedereen is anders en iedereen doet dingen anders.
Tilalia: Juist! Helemaal met je eens. Dan maar smetvrees. Hier wordt de plee elke dag gepoetst en de handen vaak gewassen.
quote:Elmervrouw schreef op 10 oktober 2009 @ 11:52:

Als ik elke keer nadat ik mijn hond geaaid heb, mijn handen zou moeten wassen, kon ik wel bij de kraan blijven staan. Eens! Ik zou dan ook anti-bacterieel mondwater moeten kopen, want hond krijgt ook wel eens een zoen op zijn kop.
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 11:52:

En zo'n 'gezellige' lik van een dier over het gezicht van je kind? Gatver. Lach het maar vrolijk weg van 'kijk mij eens geweldig lekker losjes bezig zijn', maar je kind kan er dood aan gaan.

Wel eens van Q-koorts gehoord?

Q-koorts verspreid zich via de lucht en een lik is dus helemaal niet nodig. Wat je hier zegt is dus onzin. Een simpel bezoekje aan de boerderij of langs een weiland met dragers rijden kan al genoeg zijn. Maar helemaal binnen blijven dan?

Hieronder een stukje van het RIVM.

Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?

Melkgeiten, schapen en koeien zijn de belangrijkste bron van de ziekte voor de mens in Nederland. Maar ook andere dieren zoals honden, katten, konijnen, duiven en andere vogels kunnen besmet zijn. De ziekte wordt soms door teken van dier op dier overgedragen. Geïnfecteerde dieren zijn meestal niet ziek. Zij scheiden de bacterie uit in de urine, ontlasting, melk, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater. Vooral tijdens een abortus of geboorte uit een geïnfecteerd dier vindt enorm veel uitscheiding van de bacterie plaats. De ziekte wordt overgebracht naar de mens doordat in de lucht aanwezige fijnstof met de bacterie besmet raakt en door de mens wordt ingeademd. Het drinken van rauwe melk kan ook een bron van besmetting zijn. Dieren zijn besmettelijk zolang zij de bacterie bij zich dragen. Dierproducten kunnen langdurig besmettelijk zijn. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen
Uitbraak E.coli op Britse kinderboerderij

13 sep 2009 08:12

Twaalf kinderen zijn in het ziekenhuis opgenomen na een uitbraak van E.coli op een kinderboerderij in het Engelse Surrey. Vier van de kinderen zijn er ernstig aan toe. In totaal zijn tot nu toe 36 besmettingen gemeld maar dat kan de komende dagen nog oplopen.

De uitbraak is afkomstig van Godstone Farm, een boerderij met een groot aantal verschillende dieren waaronder koeien, varkens, kippen, schapen en geiten, en een reeks andere attracties. Godstone Farm krijgt in de zomer zeker 2.000 bezoekers per dag maar is nu op last van de Health Protection Agency, de dienst voor de gezondheidsbescherming, gesloten. Volgens de HPA dateert de eerste besmetting al van 8 augustus. De HPA spreekt van een opvallend grote uitbraak en probeert de oorzaak daarvan zo snel mogelijk te achterhalen. De dienst denkt dat dat echter nog wel enkele weken kan duren.

Bron: Argrarisch Dagblad.

Ik ben niet zo'n hygienefreak, opgegroeid op het platteland tussen de koeien, schapen, varkens, noem maar op en heb een tijd een argrarische opleiding gedaan, daarna opleiding voor paraveterinair. Maar wat de omgang met dieren betreft ben ik wel erg op hygiene gespitst, ik weet wat er kan gebeuren.

Maar verder, mijn kinderen mogen rustig door de modder rollen, ik maak niet dagelijks het toilet schoon, loop niet de hele dag te poetsen en te stoffen en ik gooi handdoeken niet na 1 keer gebruiken in de was. Handen wassen na toiletbezoek is standaard, evenals handen wassen voor het eten.
Hoe doen de mensen die , in mijn ogen, te hygienisch zijn dat op vakantie, openbare wc's etc.

Teveel poetsen, handen wassen vind ik overdreven. Mensen krijgen geen tijd om anti-stoffen op te bouwen.

Een voorbeeld. vriendin had 2 kinderen en poetste echt elke dag het huis van boven tot onder. de oudste had last van bronchitis en zij ging ermee naar de huisarts. Gelukkig kende de huisarts haar en vroeg hoe vaak zij poetste.

Advies... Minder poetsen. Kinderen moeten de kans krijgen om anti-stoffen op te bouwen.

Zij is met haar poetswoede toen maar bij de thuiszorg gegaan.

Handen worden hier na wc bezoek, en voor het eten gewassen.

Wc's worden 2 keer per week gepoetst en wij zijn nooit ziek.

Deurklinken, telefoons en afstandbedieningen eens per week.
quote:bosaapje schreef op 10 oktober 2009 @ 12:04:

Hoe doen de mensen die zo, in mijn ogen, te hygienisch zijn dat op vakantie, openbare wc's etc.

Teveel poetsen, handen wassen vind ik overdreven. Mensen krijgen geen tijd om anti-stoffen op te bouwen.

Een voorbeeld. vriendin had 2 kinderen en poetste echt elke dag het huis van boven tot onder. de oudste had last van bronchitis en zij ging ermee naar de huisarts. Gelukkig kende de huisarts haar en vroeg hoe vaak zij poetste.

Advies... Minder poetsen. Kinderen moeten de kans krijgen om anti-stoffen op te bouwen.

Zij is met haar poetswoede toen maar bij de thuiszorg gegaan.

Handen worden hier na wc bezoek, en voor het eten gewassen.

Wc's worden 2 keer per week gepoetst en wij zijn nooit ziek.

Deurklinken, telefoons en afstandbedieningen eens per week.Ik ben wel behoorlijk schoon, maar tegelijkertijd nóóit ziek! :D
quote:Riz schreef op 10 oktober 2009 @ 12:03:

[...]

Q-koorts verspreid zich via de lucht en een lik is dus helemaal niet nodig. Wat je hier zegt is dus onzin. Een simpel bezoekje aan de boerderij of langs een weiland met dragers rijden kan al genoeg zijn. Maar helemaal binnen blijven dan?

Hieronder een stukje van het RIVM.

Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?

Melkgeiten, schapen en koeien zijn de belangrijkste bron van de ziekte voor de mens in Nederland. Maar ook andere dieren zoals honden, katten, konijnen, duiven en andere vogels kunnen besmet zijn. De ziekte wordt soms door teken van dier op dier overgedragen. Geïnfecteerde dieren zijn meestal niet ziek. Zij scheiden de bacterie uit in de urine, ontlasting, melk, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater. Vooral tijdens een abortus of geboorte uit een geïnfecteerd dier vindt enorm veel uitscheiding van de bacterie plaats. De ziekte wordt overgebracht naar de mens doordat in de lucht aanwezige fijnstof met de bacterie besmet raakt en door de mens wordt ingeademd. Het drinken van rauwe melk kan ook een bron van besmetting zijn. Dieren zijn besmettelijk zolang zij de bacterie bij zich dragen. Dierproducten kunnen langdurig besmettelijk zijn. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen

Dat debacterie in de lucht zit, wil niet zeggen dat je dat fijnstof niet gezellig aan je handen kan krijgen.

Nog een gevalletje overdreven hygiene: Nog geen maand terug werd er bekend dat er 36 mensen ziek zijn geworden van e.coli op een kinderboerderij. Als die 4 kinderen die er ernstig aan toe waren hun handen nou hadden gewassen, waren ze misschien niet ziek geworden.

Maar goed, wees vooral lekker ontspannen, en laat je kind lekker z'n handen niet wassen nadat ie ee dier heeft geaaid dat jij niet kent. Laat em vooral in z'n gezicht likken. Maar ga dan niet lopen piepen als je kind ziek wordt. En roem jezelf vooral niet op je geweldige ontspannen ouderschap.

Wassen jullie je handen ook niet als je naar de wc bent geweest? Komt in principe op hetzelfde neer...
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 12:10:

[...]

Dat debacterie in de lucht zit, wil niet zeggen dat je dat fijnstof niet gezellig aan je handen kan krijgen.

Nog een gevalletje overdreven hygiene: Nog geen maand terug werd er bekend dat er 36 mensen ziek zijn geworden van e.coli op een kinderboerderij. Als die 4 kinderen die er ernstig aan toe waren hun handen nou hadden gewassen, waren ze misschien niet ziek geworden.

Maar goed, wees vooral lekker ontspannen, en laat je kind lekker z'n handen niet wassen nadat ie ee dier heeft geaaid dat jij niet kent. Laat em vooral in z'n gezicht likken. Maar ga dan niet lopen piepen als je kind ziek wordt. En roem jezelf vooral niet op je geweldige ontspannen ouderschap.

Wassen jullie je handen ook niet als je naar de wc bent geweest? Komt in principe op hetzelfde neer...

Jullie? Wie bedoel je daarmee?

Heb ik gezegd dat ik mijn handen niet was nadat ik een geit heb geaaid of wat dan ook? Sterker nog...met mijn zwangerschap en voorgeschiedenis kom ik niet eens in de buurt van die beesten....precies zoals t RIVM mij aanraadt. Maar dat terzijde

Ik bedoelde met mijn stukje alleen maar te zeggen dat je die lik dus niet nodig hebt, maar dat het ook in de lucht zit. Kan je dus beter helemaal niet naar de kinderboerderij gaan. En handen wassen helpt dan niet hoor. Een gasmasker misschien.
[quote]bosaapje schreef op 10 oktober 2009 @ 12:04:

Hoe doen de mensen die , in mijn ogen, te hygienisch zijn dat op vakantie, openbare wc's etc.

Ik ben wel voorzichtig met openbare wc's. Weerstand opbouwen is prima, maar ik heb geen zin andermans hepatitis, e-coli of salmonella. Handen wassen in zo'n openbaar toilet is meestal viezer dan het niet doen, dus voor dat soort gevallen heb ik altijd een flesje desinfectiespul in mijn tas. Niet dat dat helpt tegen virussen maar het is tenminste wat.

Wij staan hobbymatig een keer of 10 per jaar een paar dagen op verschillende evenementen met vaak als enige toiletgelegenheid een dixie. Na zo'n dixiebezoekje heb ik wel altijd de neiging om eens flink te schrobben, daar heb ik echt een hekel aan.
pfff tilalia, voel je niet zo aangevallen

ik vind het ook allemaal erg overdreven. kinderen kunnen zo amper weerstand opbouwen.

gewoon verstand gebruiken en matig zijn. dus natuurlijk even handen wassen als ze de hele middag op de kinderboerderij zijn geweest en dan een boterham gaan eten, of als je naar de wc bent geweest, maar van een beetje modder onder de nagels wordt geen kind ziek.
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 11:54:

[...]

Praat voor jezelf, niet voor 'ons' met 'wij'.

Iedereen is anders en iedereen doet dingen anders.hou je dan ook aan je eigen uitspraken en ga niet lopen wijzen met: blijven jullie maar ontspannen amar dan moet je niet piepen als je kind ziek wordt
ik ben volgens mij behoorlijk onhygiënisch. ik poets mijn handen nooit, behalve na de wc, en zelfs dan niet altijd.

ook poetsen is niet mijn ding en ben ik erg slordig in

ik ben al 15 jaar niet meer ziek geweest, geen griepje of wat dan ook...
Bij de kinderboerderij heb ik eigenlijk altijd een potje met zeep bij (die je niet hoeft af te wassen), maar dat is niet na elk dier. Meestal als we even wat gaan drinken haal ik het er even over heen.

Ik poets niet dagelijks de wc en andere schoonmaakklusjes schuif ik ook wel eens voor me uit. Mijn kinderen zijn bijna nooit ziek en ikzelf eigenlijk ook niet.
Er zijn ook uitbraken van e-coli in een kinderdagverblijf, een keuken van een restaurant of bejaardenhuis. Het kan nu eenmaal gebeuren op een plek waar veel mensen bij elkaar komen. Shit happens ().

Is dat niet de wet van de grote getallen? Waar veel mensen bij elkaar komen heb je ook een grotere kans om ziek te worden/ruzie te krijgen/vertrapt te worden dan dat je in je eentje in een hutje op de hei gaat zitten.

Er is niets mis met normale hygiëne in acht te nemen, maar de een wordt nu eenmaal ziek terwijl hij/zij overbovenmatig schoon is, de ander krijgt niets terwijl hij/zij zijn eten koopt op een lokale markt in een ontwikkelingsland (moi...). Je moet het ook gewoon een beetje treffen in het leven.

Ik doe zelf in ieder geval niets extra's dan ik de afgelopen 40 jaar al deed, nu er mexicaanse griep heerst (hoewel ik nog niemand in mijn omgeving heb gehoord die dat heeft).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een tijdje terug was er een item in het nieuws over kinderen die ziek werden na een bezoekje aan de kinderboerderij. Waar het geloof ik om ging is dat het meestal 'stadse' kinderen waren die ziek werden van het aanraken van dieren, omdat zij inderdaad geen weerstand hebben opgebouwd. Er werd gezegd dat de hygiëneregels voor hen belangrijk waren, maar dat het eigenlijk nog beter was om je kind van jongs af aan in aanraking te laten komen met dieren, zodat je op latere leeftijd niet heel spastisch hoeft rond te lopen met zeep etc.

@ TO: ik vind dat je gelijk hebt, maar ik ben dan ook opgegroeid op het platteland, van jongs af aan in aanraking geweest met dieren en daarvan nooit ziek geworden.
Ik ben waarschijnlijk verre van hygienisch. Was echt niet continu mijn handen als ik op reis ben en krijg dan toch dagelijks 'n hoop vies geld in m'n handen terwijl ik met diezelfde handen even later 'n broodje op eet. Ziek word ik bijna nooit op reis, dus ik ga er vanuit dat ik 'n redelijke weerstand heb opgebouwd omdat ik niet zo panisch doe over bacterieen.

Toilet haal ik 'n borstel door als er sporen in zitten en 1 keer in de zoveel tijd 'n scheut glorix. Nu zeik ik niet op de bril of naast de pot, dat scheelt natuurlijk weer wel.
Ik was mijn handen altijd na een toiletbezoek, en voor het eten. Ow en altijd met zeep.

Ik ga de deur niet uit voordat ik een frisse douche heb genomen en ik stap ook niet eerder mijn bed in 's avonds.

Mijn tanden en tong poets ik 3 keer per dag en daarbij spoel ik ook.

Mijn toilet maakt ik niet elke dag schoon, maar wel vaak.

Als ik dieren aai, was ik achteraf wel mijn handen. Ik hou er niet van als ze aan mijn hand of gezicht likken, dat vind ik echt smerig, dus mocht dat voorkomen dan was ik het direct.

Ik ga liever niet naar openbare toiletten, maar als het voorkomt, zit ik niet op de bril maar hang ik er boven.

Voedsel was ik ook grondig voor gebruik, ook kip (bouten), lang niet iedereen was het/ maakt het schoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven