Iemand ervaring met huisbewaring?

29-03-2013 12:24 23 berichten
BEdankt!
Alle reacties Link kopieren
Huh? waarom zouden huisbewaarders niet mogen trouwen van de woningbouwvereniging?

Dit haal ik van de site van Ymere:

In uw gemeente kunnen aanvullende regels gelden. Neem hiervoor contact op met Ymere of uw gemeente of stadsdeel.

Hoe werkt het?

* U zoekt zelf een kandidaat voor de huisbewaring. U draagt de kandidaat voor aan Ymere voor uw vertrek. Huisbewaring kunt u alleen vooraf regelen.

* Ymere vraagt u een voorwaardelijke opzegging van uw contract te ondertekenen. Bent u niet op de afgesproken datum terug, dan vervalt uw huurcontract.

* U blijft als huurder verantwoordelijk voor uw woning en het naleven van de huurovereenkomst.

* De huisbewaarder heeft geen recht op huurtoeslag. Uw recht op huurtoeslag kan veranderen. Lees er meer over op www.toeslagen.nl, zoek op 'onderhuur'.

* De huisbewaarder is verplicht zich op uw adres in te schrijven bij de gemeente.

Jij blijft verantwoordelijk voor naleving van het huurcontract. Dat lijkt me wel eng, met 2 (vreemde?) mensen en jij op zo'n afstand.

Edit: hier vindt je een folder over huisbewaring:

http://www.ymere.nl/ymere ... urschap-en-woningruil.pdf
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik had er ook niet bij stilgestaan, maar ik lees op verschillende websites dat de huisbewaarders niet gehuwd mogen zijn danwel een geregistreerd partnerschap mogen hebben. En op de site van de gemeente amsterdam lees ik weer dat huisbewaarders wél aanspraak kunnen maken op huurtoeslag.

Je zou zeggen dat het dan per woningbouw verschilt, maar recht op huurtoeslag bij onderhuur/huisbewaring zou toch overal hetzelfde geregeld moeten zijn, of niet?
In die folder van Ymere staat wel iets over medehuurderschap. Dat is wat anders dan huisbewaring.

Medehuurderschap

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, wordt uw

partner automatisch medehuurder. Het maakt niet uit of de

huurovereenkomst hiervoor of hierna is aangegaan. Een mede­

huurder heeft huurbescherming en alle overige rechten en plichten

van het huurrecht. Hij is dus ook aansprakelijk voor het betalen

van de huur en het naleven van de Algemene huurvoorwaarden.
quote:greenbean schreef op 29 maart 2013 @ 12:52:

En op de site van de gemeente amsterdam lees ik weer dat huisbewaarders wél aanspraak kunnen maken op huurtoeslag.

Je zou zeggen dat het dan per woningbouw verschilt, maar recht op huurtoeslag bij onderhuur/huisbewaring zou toch overal hetzelfde geregeld moeten zijn, of niet?Maar JIJ houdt het huurcontract (en moet bij Ymere een voorlopige opzegging tekenen) dus kun JIJ ook de huurtoeslag aanvragen.
Maar dat heeft dan geen gevolgen voor de huisbewaring?
quote:himalaya schreef op 29 maart 2013 @ 12:56:

[...]

Maar JIJ houdt het huurcontract (en moet bij Ymere een voorlopige opzegging tekenen) dus kun JIJ ook de huurtoeslag aanvragen.Ik heb er zelf geen recht op. En ik kan voor de huisbewaarders geen huurtoeslag aanvragen.
quote:greenbean schreef op 29 maart 2013 @ 13:00:

[...]

Ik heb er zelf geen recht op. En ik kan voor de huisbewaarders geen huurtoeslag aanvragen.Als je inkomen niet verandert (doordat je op reis gaat en geen inkomen hebt) en er nu geen recht op hebt, dan kun je ook niet voor de huisbewaarders huurtoeslag aanvragen als ik dat zo lees.
Hm, ok. Das wel balen voor de huisbewaarders, die rekenden daar wel een beetje op.
Bij de belastingdienst zeggen ze dat de duur en de vorm van de overeenkomst, en met wie de overeenkomst gesloten is niet van belang is voor de huurtoeslag, dus de huisbewaarders kunnen het blijkbaar toch aanvragen.
quote:greenbean schreef op 29 maart 2013 @ 18:56:

Bij de belastingdienst zeggen ze dat de duur en de vorm van de overeenkomst, en met wie de overeenkomst gesloten is niet van belang is voor de huurtoeslag, dus de huisbewaarders kunnen het blijkbaar toch aanvragen.

Ontzettend late reactie, maar ik zit ook te twijfelen of ik wel of niet huurtoeslag mag aanvragen. Op de site van gemeente Amsterdam staat van wel, toen ik ze opbelde werd ik naar de Belastingdienst gestuurd waar de persoon die ik aan de lijn had niet zag waarom ik er geen recht op had. Ze had alleen geen idee wat huisbewaring betekende. Weet jij of de huisbewaarders met succes huurtoeslag hebben kunnen aanvragen? Ik wil namelijk niet aan het eind van het jaar een brief krijgen waarin staat dat ik alles terug moet betalen.

Alvast bedankt!
Ze gaan de huurtoeslag wel aanvragen en hebben daar volgens de belastingdienst ook gewoon recht op. De woning moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen. Welke dat zijn staat op de site van de belastingdienst.
quote:greenbean schreef op 13 juni 2013 @ 15:15:

Ze gaan de huurtoeslag wel aanvragen en hebben daar volgens de belastingdienst ook gewoon recht op. De woning moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen. Welke dat zijn staat op de site van de belastingdienst.Dank je! Ik ga voor de zekerheid morgen weer de belastingdienst bellen. Ik voldoe aan alle eisen, alleen dat huisbewaring ding wordt niet genoemd op de site. Op mijn contract staat dat ik het niet mag aanvragen maar als de belastingdienst en de gemeente zeggen dat ik er aanspraak op heb dan zal ik die kans ook zeker benutten.
hoezo staat dat in je contract?

Het gaat er om dat het huis waarin je woont geschikt is voor het ontvangen van huurtoeslag. Of dat nou onderhuur is of niet, huisbewaringsschap is of niet. Bij de belastingdienst weten ze er meer over.
Sorry, ik bedoelde niet mijn contract maar de voorwaarden op het huisbewaring aanvraagformulier. Maar ik ga zeker de belastingdienst nog een keer raadplegen, vermoed dat dat recht gewoon bestaat maar dat het nadelig is voor de woningcorporaties. Belastingdienst gaat er sowieso als enige over dus ik vertrouw op hun woord.
Ja, soms staat dat inderdaad in de voorwaarden. Mijn huisbewaarders kregen van de woningbouw ook te horen dat het niet kon, maar ze konden niet uitleggen waarom. Die huurtoeslag staat gewoon helemaal los van degene van wie je huurt, dus de woningbouw heeft daar helemaal niets over te zeggen.
Ah mooi. Nou dat is goed nieuws. Dank je greenbean!
Het is trouwens wel belangrijk dat degene die het huis in bewaring geeft dan dus geen huurtoeslag ontvangt.. Ik laat me uitschrijven, maar misschien doet niet iedere verhuurder dat... Ik zou dat wel even checken als ik jou was!
Mijn zus, de verhuurder, schreef zich aan het begin van de huisbewaring al in in een ander gemeente. Dus als het goed is kan ik de huurtoeslag met terugwerkende kracht ontvangen, vanaf juli 2012.
Ok. Succes ermee!
Dank je
Hey greenbean, ik wilde je nog laten weten dat ik net nog een keer de belastingdienst heb gebeld en zij inderdaad zeiden dat ik huurtoeslag kan aanvragen. Ik ben nu blij dat ik deze topic ben tegengekomen.
Goed zo, succes ermee!

ps bij de woningbouw lullen ze dus uit hun nek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven