Iemand verstand van auto's? :)

09-08-2018 13:31 24 berichten
Hoi! Ik ben even op zoek naar meningen over onze auto.

Afgelopen vrijdag reed ik op de snelweg ong. 130 toen hij ineens afzakte naar 120 en niet meer harder wilde. Temperatuur van de motor schoot ineens naar het rood dus gestopt op de vluchtstrook, even af laten koelen en toen met kachel op heet&ramen open de afslag genomen (nog 200mtr ongeveer) en meteen op de carpool gaan staan.
Koelvloeistof totaal op. Bijgevuld, ging 3 liter in. Naar huis gereden, temp. bleef netjes. Weer bijgevuld, volgende dag lekkage onder de motorkap, totaal ongeveer zo'n 5 liter bijgevuld.

Garage gebeld, die heeft komende dinsdag tijd (meteen tijdens de APK).
Gisteren weer wat lekkage, kon er zo'n 200ml bijgooien. Naar de garage gereden omdat we de auto eigenlijk nog nodig hebben komend weekend.
Hij heeft er zonder overleg een flesje Bardahl radiateur spul in gegooid, wat een eventueel lek (tijdelijk) moet dichten. Hij denkt dat de radiateur kapot is en wil die dinsdag wel vervangen.

Nu doet de fan het sinds vrijdag ook niet meer bedacht ik me vandaag. De temperatuur van de koelvloeistof staat netjes op 90 graden, maar ook nadat de auto een tijdje stilgestaan heeft geeft hij meteen 90 graden aan bij starten.
Is het niet meer voor de hand liggend dat de fan of thermostaat of beiden kapot zijn? De lekkage is weg, maar die constante temperatuur zonder werkende fan baart me zorgen. En ik wil ook niet dat de radiateur straks vervangen is en dat het toch de thermostaat blijkt...

Hopelijk heeft er hier iemand meer verstand van dan ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval niet meer mee rijden.
Een goede garage gaat opzoek naar de oorzaak van je probleem. Zal daar een offerte voor maken, en dan kan jij beslissen of en hoe je dit wilt maken.

Nu niet meer rijden, en afwachten tot dinsdag
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bardahl stop lek is troep en slibt de radiator dicht. Dus ook de thermostaat. De meting van je thermostaat is niet meer betrouwbaar.

Je gebruikt dat alleen als je in de middle of shit staat en je moet verder. Of als je een kosteloos brik rijdt en je geeft niks om je auto. Ik heb het wel in de auto’s liggen voor noodgevallen op afstand.

De garage had heeeeel veel kunnen doen voordat ze er stop lek in goten. Lees je voortaan eerst in voor dat je akkoord gaat. Ff googelen ter plekke.

Het is trouwens niet te verwijderen.
Ik was er niet bij toen hij het er in deed. Vandaar ook 'zonder overleg'.
Auto is geen kosteloos brik ;-) dus vandaar dat ik al meerdere keren contact heb gehad met de garage. Onze 'eigen' garage waar we normaal altijd gaan, is dicht tijdens de bouwvak helaas.
Garage nog een keer gebeld, die denkt aan de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator. Waarschijnlijk een opdonder gehad door het oververhit zijn van de motor.

De bardahl is er trouwens in gegaan nadat de fan al niet meer aansloeg. Dus dat zal niet de eerste oorzaak zijn, al is het wel behoorlijke rotzooi helaas.
Klinkt inderdaad als de kachelradiateur.
Niet meer mee rijden totdat de auto gemaakt is.

En de fan?
Hoe dan ook moet je radiator vervangen worden, want die was lek..... Koelwater verlies je niet door een kapotte fan of thermostaat.

Dus of dat spul er nou in zit maakt niet uit.

Als de fan het ook niet meer deed, dan zou het kunnen dat die toevallig kapot ging, maar het kan ook zijn dat er iets tegenaan is gekomen waardoor hij stuk is gegaan en waardoor de radiator is gaan lekken.

Wij hebben ooit een stuk puin onder de auto gekregen die een schoep van de fan afbrak en daarna dus de radiator lek sloeg.
Hecamel schreef:
09-08-2018 14:12
Hoe dan ook moet je radiator vervangen worden, want die was lek..... Koelwater verlies je niet door een kapotte fan of thermostaat.

Dus of dat spul er nou in zit maakt niet uit.

Als de fan het ook niet meer deed, dan zou het kunnen dat die toevallig kapot ging, maar het kan ook zijn dat er iets tegenaan is gekomen waardoor hij stuk is gegaan en waardoor de radiator is gaan lekken.

Wij hebben ooit een stuk puin onder de auto gekregen die een schoep van de fan afbrak en daarna dus de radiator lek sloeg.
In een auto zit geen radiator ;-)
lise1985 schreef:
09-08-2018 14:13
In een auto zit geen radiator ;-)
Teur, ik twijfelde nog..... En ik weet het ook gewoon.... Ach ja, bijna weekend of zo.
Is niet zekering stuk van de fan, geen koelvloeistof verbruik bij olie ,? Check dop op sludge.
slobberbone schreef:
09-08-2018 14:47
Is niet zekering stuk van de fan, geen koelvloeistof verbruik bij olie ,? Check dop op sludge.
Zekering moet ik even opzoeken waar 'ie zit / welke het is ;-)
De olie is netjes en ook geen sludge op de dop. Geen witte rook uit de uitlaat of slechter lopen van de motor. De garage dácht aan de radiateur maar heeft nog niets onder druk gezet. Zou eventueel ook een slang kunnen zijn die alleen lekt onder druk.
Kachel doet het wel prima. En de motor voelde ook niet heet aan, koelvloeistof blijft op peil nu.
Nou, als je 5 liter koelvloeistof verliest dan verwacht ik dat je garage wel sporen hiervan kan terugvinden. D.w.z. als het tenminste naar buiten lekt. Als het naar binnen lekt (dus ergens de motor in) dan komt het in de olie terecht (en vormt het sludge, waarvan je aangeeft dat je dat niet hebt) of komt het ergens in de verbranding terecht (en veroorzaakt het witte rook uit de uitlaat, waarvan je ook aangeeft dat je dit niet hebt).

Als je in korte tijd 5 liter koelvloeistof verbruikt zou ik de auto niet onnodig gebruiken totdat het lek gevonden is.
lilyjo schreef:
09-08-2018 14:50
Zekering moet ik even opzoeken waar 'ie zit / welke het is ;-)
De olie is netjes en ook geen sludge op de dop. Geen witte rook uit de uitlaat of slechter lopen van de motor. De garage dácht aan de radiateur maar heeft nog niets onder druk gezet. Zou eventueel ook een slang kunnen zijn die alleen lekt onder druk.
Kachel doet het wel prima. En de motor voelde ook niet heet aan, koelvloeistof blijft op peil nu.
Totdat de auto gemaakt is, niet meer gebruiken.

Ofwel de kachelradiateur is lek, wat heel aannemelijk is in jouw geval, ofwel er lekt inderdaad een leiding.
Hoe dan ook, ga niet zelf klooien en laat je garage het z.s.m. repareren.
Er lag wel duidelijk koelvloeistof op de bodemplaat. En het halve motorblok is roze nu. Het lijkt er op dat het er in één keer uitgespoten is.
Dus het lekt niet naar binnen in ieder geval.
Als de kachelradiateur lek is, lekt de koelvloeistof de auto in toch? De lekkage zit overduidelijk naast het expansievat / voorin de motorkap)
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:08
Er lag wel duidelijk koelvloeistof op de bodemplaat. En het halve motorblok is roze nu. Het lijkt er op dat het er in één keer uitgespoten is.
Als de auto op de brug staat zal het dus overduidelijk zijn waar het lek precies zit.
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:10
Als de kachelradiateur lek is, lekt de koelvloeistof de auto in toch? De lekkage zit overduidelijk naast het expansievat / voorin de motorkap)
Klopt en dat ruik je als bestuurder ook heel duidelijk. Zoete, weeïge geur, heel smerig.
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:08
Vreemd dat garage bij zo,n grote lekkage een smerig goedje erin gooit. Ik zou eerst willen weten waar het lek is voor zelfde geld was het een slang en kun je zo vervangen.
De theorie van de garage is nu: lekkage bij radiateur óf overdruk door kapotte thermostaat, of uit het expansievat gespoten of bijv. een leiding gescheurd door de overdruk.
Auto staat nu stil in ieder geval. Dinsdag moet ie maar nagekeken worden. Baal er van dat zoiets precies gebeurd als je eigen vertrouwde garage er niet is :)
Andere optie hier is KwikFit maar daar heb ik al eens eerder een vervelende ervaring gehad met de keuring. Die rij ik liever voorbij.
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:21
De theorie van de garage is nu: lekkage bij radiateur óf overdruk door kapotte thermostaat, of uit het expansievat gespoten of bijv. een leiding gescheurd door de overdruk.
Auto staat nu stil in ieder geval. Dinsdag moet ie maar nagekeken worden. Baal er van dat zoiets precies gebeurd als je eigen vertrouwde garage er niet is :)
Andere optie hier is KwikFit maar daar heb ik al eens eerder een vervelende ervaring gehad met de keuring. Die rij ik liever voorbij.
Je kan hem zelf ook goed warm draaien en zo zaken uit sluiten. Nitfit zou ik ook links laten liggen. Beetje garage komt er zo achter met het koelsysteem aftepersen.
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:21
Klinkt plausibel
slobberbone schreef:
09-08-2018 15:34
Je kan hem zelf ook goed warm draaien en zo zaken uit sluiten. Nitfit zou ik ook links laten liggen. Beetje garage komt er zo achter met het koelsysteem aftepersen.
Heb ik gedaan inderdaad gisteren voordat ik naar de garage reed. Op de bovenste slang vanaf het expansievat zat wel aanslag van de vloeistof. En dan op het motorblok exact in het midden van de auto. Onder de slang ook wat. Vandaar dat ik aan de slang dacht en dan een klein scheurtje die alleen onder hoge druk lekt.
Zo op het oog bij warme motor die stationair draait nergens lekkage vandaan te zien. Had het een stuk makkelijker gemaakt :)
lilyjo schreef:
09-08-2018 15:38
Heb ik gedaan inderdaad gisteren voordat ik naar de garage reed. Op de bovenste slang vanaf het expansievat zat wel aanslag van de vloeistof. En dan op het motorblok exact in het midden van de auto. Onder de slang ook wat. Vandaar dat ik aan de slang dacht en dan een klein scheurtje die alleen onder hoge druk lekt.
Zo op het oog bij warme motor die stationair draait nergens lekkage vandaan te zien. Had het een stuk makkelijker gemaakt :)
Hij kan op veel plaatsen lekken, vaak daar waar je het niet ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven