Iemand verstand van vogelsoorten?

25-08-2011 00:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een hele tijd internet lopen afspeuren op zoek naar een vogeltje dat ik vandaag gezien en gehoord heb. Had geen fototoestel bij me. Mocht ie er morgen nog zitten dan maak ik zeker een foto.

Het is een klein vogeltje, formaat koolmees. Met een oranje snavel.

Ik ging op het geluid af en hij maakt het geluid alsof je 1x in een piepbeest/speelgoedbeest knijpt. Hij was niet bang en kwam vlak voor me op een tak zitten. Kop leek wat bruingrijzig en achterop bij de staart nog wat gestreept. Ik dacht: ik onthou het wel en kijk wel even in de natuurgids maar kan tot nu toe niks vinden.

Iemand een idee welk vogeltje ik gezien heb?
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Klinkt als een ontsnapt zebravinkje.
Een boomkruiper? Die is wel wat kleiner dan een koolmees overigens
zebravinkjes:

Het dichtsbij komt nog een keep maar ik herinner me hem niet zo kleurig? En de snavel juist wat meer oranje.

Keep:

Heeft 'ie een kuif?
Het geluid wat je beschrijft klinkt toch echt heel zebra- vinkerig. Dat is een tamelijk uniek geluid.
Hahahhaa heb even op YT het geluid van een zebravink gehoord en ja kan me indenken dat je dat zegt! Het was telkens ook 1 piep, niet zoveel achter elkaar als die zebravinken op YT doen.

Maar qua kleur weet ik het niet... ohh ik hoop zo dat ie er morgen nog zit!

Ondertussen allemaal alvast heel erg bedankt voor 't meedenken!

Oh en geen kuif.
Op http://www.vogelvisie.nl/ kun je de keep aanklikken en dan het geluid horen. Ik herinner me het ongeveer zoals het laatste geluid van de 2 verschillende die je hoort.
quote:blinkiebill schreef op 25 augustus 2011 @ 01:05:

Een boomkruiper? Die is wel wat kleiner dan een koolmees overigensHeb gegoogled maar boomkruiper is het volgens mij niet.
De staartmees dan? Zo schattig!
Da's geen staartmees iig.

misschien kan je het hier vragen: http://www.vogelvisie.nl/forum/index.php
deze hebben een oranje snavel en maken duidelijk het goede geluid ;)

http://youtu.be/2Cers3vJcos
quote:xxxpluis schreef op 25 augustus 2011 @ 08:23:

deze hebben een oranje snavel en maken duidelijk het goede geluid ;)

http://youtu.be/2Cers3vJcos

Nou we zijn er uit, dankjewel! Overduidelijk.

(dat zijn zebravinken )
Wat leuk, zebravinkjes. Mijn broer heeft ze vroeger gehad en wat later ik ook. Wat toen typisch was dat ze bij elkaar, of in ieder geval bij het vrouwtje althans de nek kaalplukte. Waardoor ze een kaal nekje had. Toen ik een nestje ophing in de kooi en wat nest materiaal in de kooi legde was dat meteen weer afgelopen. Ze legde wel meteen eitjes en verschillende buurkinderen heb ik toen een zebravinkje gegeven. Wat ik me ook nog goed kan herinneren is dat ze er altijd een bende van maakte in de vogelkooi. Ik had oorspronkelijk ook een stel Oost-Afrikaanse 'ekstertjes' in dezelfde kooi zitten. Die konden pas leuk fluiten en zingen, maar toen ze bezoek kregen van de zebravinkjes die van origine uit Australië komen, toen werden ze helaas heel stil. Die had ik natuurlijk nooit samen in een kooi moeten houden. Maar ja, ik was nog heel jong en onervaren hierin.

Hier een leuke site over ekstertjes, zebravinken en andere tropische vogeltjes.
Was het misschien een Gors?

Oh en dat youtube filmpje was enig.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ben net een uur buiten geweest en in het begin vooral roeken gezien, tja dan komen kleine vogeltjes niet tevoorschijn gok ik.

Daarna nog een duif op een nest, een prachtige libelle en merels etc maar niet de vogel die ik bedoelde.

Het begon te regenen en onweren dus ben maar naar huis gegaan. Op de terugweg meende ik hem 1 keer wel te horen. Ben nog blijven staan maar niks meer.

Misschien vanavond of morgen even weer kijken. Mocht ik iets zien of fotograferen dan meld ik het zeker.

Over de gors: heb via internet het geluid gehoord dat een gors maakt en zo'n geluid was het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven