Ik wil dat huis!!

08-06-2019 08:22 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,
man en ik zijn gisteren naar een huis gaan kijken (terwijl we niet direct de intentie hadden om te verhuizen) en jullie raden het al.. ik wil dat huis hebben :whip:
Het probleem is dat er meer kapers op de kust liggen. De bezichtigen zijn donderdag, maar wij gaan dinsdag op vakantie, dus we mochten eerder gaan kijken. Als we terugkomen van vakantie moeten we de makelaar laten weten of we een bod willen uitbrengen. Iedereen mag één bod uitbrengen en de verkopers kiezen dan met wie ze in zee willen gaan. Hij zei dat andere dingen ook belangrijk zijn zoals oplevering enzo, omdat zij nog hun nieuwe huis moeten opknappen. Daar willen we met liefde rekening mee houden, maar hebben jullie misschien verder nog tips???? Ik dacht als we ons bod op papier uitbrengen dan kunnen we erbij zetten dat we een jong gezin zijn en daar ons gezin willen uitbreiden en onze kinderen in die woning willen laten opgroeien, zoiets en dan hopen dat ze het ons gunnen :hyper:
Of zeg ik dan iets heel geks :biggrin:
Dus dames kom maar op met de tips, behalve heeel hoog bieden :bonk:
Hoe krijgen we die gunfactor :cheer:
Ik heb trouwens wel een verhaal waarbij de gunfactor de enige verkoopfactor was. Vrienden van ons verwachtte een baby en hadden een peuter. Ze woonde in de binnenstad en fietsten naar een park. Peuter was bezig met zindelijk worden en bij het park aangekomen bleek het theehuis dicht die dag. Toen zagen ze dat er openhuis was in een huis aan het park. Hij is toen voorzichtig gaan vragen of de kleine even mocht plassen. :-? De originele bewoners vonden dat geen probleem.

Hij ging met peuter plassen, zij stond in de hal te praten dat het zo’n mooi huis was. Zij zag mooi glas-in-lood, originele details, tegeltjes op de wand, tuindeuren met bogen, tuin met veel groen.. De originele bewoners waren teleurgesteld dat alle kijkers alleen spraken over ‘tuindeuren er uit, tuin straktrekken, glas er uit, vloer vervangen en uitbouwen-uitbouwen-uitbouwen’ :-(

Wilde mijn vrienden het misschien niet kopen? :?: o_o Dat kon vast niet, zei mijn vriendin. Hij werkte als coördinator bij een kringloop en festivals, zij een start-up met papierwaren. Ze kregen twee telefoonnummers mee van de originele bewoners. Één van hun financieeladviseur en de andere van hun zelf. Moesten ze maar kijken of ze überhaupt een hypotheek konden krijgen. Ja kon, van €225.000 bleek en het huis stond te koop voor €400.000.

3 maanden later kregen ze de sleutel :heart: Ze werden vrienden en komen nu nog bij elkaar over de vloer :) Als we daar borrels hebben zijn de originele bewoners er ook en vertellen ze weetjes over het huis en hoe de buurt gegroeid is.
Ik denk dat ik beide zou benoemen. Eerst starten met het bod, dan onder welke voorwaarden, wat jullie eigen situatie is (bijvoorbeeld: wij zitten nu in een huurhuis, gesproken met een hypotheekadviseur en het is zeker dat we dit kunnen krijgen), dan flexibiliteit in opleverdatum benoemen. Alle zakelijke dingen eerst, en dan afsluiten met "over ons: we zijn een jong gezin die hier zelf willen gaan wonen". Over die uitbreiding niks zeggen, daar zou ik ook een beetje naar van worden. Maar mocht je op een gelijk bod uitkomen en de ander is een investeerder, dan is het voor de verkopers wellicht fijn te weten dat jullie er zelf in gaan (dat laatste overigens m.n. In de randstad)
Als je alles heel goed hebt laten berekenen kan je kopen zonder voorbehoud. Je weet toch wat je kan lenen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Lievejetje schreef:
08-06-2019 09:27
De rente is wel fijn, wij gaan hetzelfde betalen voor een veel groter huis.
.
Als je door verkoop je hypotheek vroegtijdig opengooit is dat mooi meegenomen ja. Liep ie rentevastperiode niet ook binnenkort af? Want dan waren je maandlasten bij het oude huis toch lager. Zet je nu de rente lang vast zodat je hetzelfde blijft betalen ook als de hypotheekrente toch weer gaat stijgen?
nerdopviva schreef:
08-06-2019 09:58
Als die mensen er al 30 jaar woonden, hadden ze geen kinderen (meer) in huis, neem ik aan. Denk je echt dat ze blij zouden worden van een jong gezin naast zich?
.
Liever een gezin dat het huis gekocht heeft dan eentje dat het huurt (dan is de kans hier groot dat het een expatgezin wordt met geen enkele binding met de buurt).
GlitterCupcake schreef:
08-06-2019 10:48
Ik heb trouwens wel een verhaal waarbij de gunfactor de enige verkoopfactor was. Vrienden van ons verwachtte een baby en hadden een peuter. Ze woonde in de binnenstad en fietsten naar een park. Peuter was bezig met zindelijk worden en bij het park aangekomen bleek het theehuis dicht die dag. Toen zagen ze dat er openhuis was in een huis aan het park. Hij is toen voorzichtig gaan vragen of de kleine even mocht plassen. :-? De originele bewoners vonden dat geen probleem.

Hij ging met peuter plassen, zij stond in de hal te praten dat het zo’n mooi huis was. Zij zag mooi glas-in-lood, originele details, tegeltjes op de wand, tuindeuren met bogen, tuin met veel groen.. De originele bewoners waren teleurgesteld dat alle kijkers alleen spraken over ‘tuindeuren er uit, tuin straktrekken, glas er uit, vloer vervangen en uitbouwen-uitbouwen-uitbouwen’ :-(

Wilde mijn vrienden het misschien niet kopen? :?: o_o Dat kon vast niet, zei mijn vriendin. Hij werkte als coördinator bij een kringloop en festivals, zij een start-up met papierwaren. Ze kregen twee telefoonnummers mee van de originele bewoners. Één van hun financieeladviseur en de andere van hun zelf. Moesten ze maar kijken of ze überhaupt een hypotheek konden krijgen. Ja kon, van €225.000 bleek en het huis stond te koop voor €400.000.

3 maanden later kregen ze de sleutel :heart: Ze werden vrienden en komen nu nog bij elkaar over de vloer :) Als we daar borrels hebben zijn de originele bewoners er ook en vertellen ze weetjes over het huis en hoe de buurt gegroeid is.
Wauw! :love:
Prrrr, mauw miawwwww.
erizito schreef:
08-06-2019 10:58
.
Liever een gezin dat het huis gekocht heeft dan eentje dat het huurt (dan is de kans hier groot dat het een expatgezin wordt met geen enkele binding met de buurt).

Liever een rustig (ouder) stel zonder kinderen dan een jong gezin.
redbulletje schreef:
08-06-2019 10:03
Inderdaad zeg! Zeker als de buren ook al wat ouder zijn en de kids het huis uit. Dan maak je ze blijer met 'n kindvrij koppel van rond de 50 dan met een gezin waarbij nog een huilbaby op de planning staat.
Ik kom uit zo'n buurt. De meeste mensen wonen er al zo'n dertig jaar. Langzamerhand gaan mensen verhuizen en verjongt de buurt. De meeste mensen zijn blij met weer wat leven in de brouwerij, sterker nog: een aantal van hen zijn inmiddels oppas-opa en oma en hebben zelf één of meerdere dagen per week kleinkinderen over de vloer. Niet iedereen heeft een bloedhekel aan kinderen hoor ;-)

Een kindvrij koppel van rond de vijftig zal niet snel een eengezinswoning kopen, het is gewoon niet realistisch om dat te denken.
nerdopviva schreef:
08-06-2019 10:05
Klopt helemaal, ik heb het dan ook vooral over het idee van sommige ouders dat de nieuwe buren vast heel blij worden van hun gezin. Ik vind dat een hele vreemde gedachte.

Dat ben ik met je eens, maar dat heeft niets met leeftijd te maken.
GlitterCupcake schreef:
08-06-2019 10:24
Met bepaalde constructies mag dat wel. De voorwaarde is dat iedereen er van op de hoogte is dat het zo zal verlopen. Dus alles inzichtelijk en transparant.

Het schrikt denk ik wel kopers af en trekt opkopers aan.
Ja hoor, hier in de wijk is toen ik een huis aan het kopen was ook een huis verkocht via openbare biedingen. Echt lachen want ik kon online alles volgen. Ging om een mooi opgeknapte eengezinswoning. Vanafprijs expres laag ingezet op 160.000. Ging uiteindelijk weg voor 276.500. In het begin waren er tien mensen aan het bieden en op het laatst twee mensen die steeds elkaar aan het overbieden waren. Heerlijk. Compleet gestoord want vergelijkbare huizen liggen op echt max 200.000
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Jane-Ice schreef:
08-06-2019 11:08
Wauw! :love:

Het grappige is dat wij bijna hetzelfde verhaal hadden gehad. We gingen via marktplaats twee vintage lampjes ophalen bij een mooi vintage huis. Onze dreumes rent als een malle de grote tuin in, man er achteraan en ik keek mijn ogen binnen uit. De verkoopster verkocht haar ouderlijk huis. Wij waren toen op zoek naar een huis en dit was wel een droomwoning.

Alleen was daar al net de koop gesloten. Wat had die verkoopster spijt zeg. Want die kopers liepen na de koop ook door het huis met ‘dit gaan we slopen, hier rukken we de ziel er uit..’ :-(
suzyqfive schreef:
08-06-2019 11:28
Ja hoor, hier in de wijk is toen ik een huis aan het kopen was ook een huis verkocht via openbare biedingen. Echt lachen want ik kon online alles volgen. Ging om een mooi opgeknapte eengezinswoning. Vanafprijs expres laag ingezet op 160.000. Ging uiteindelijk weg voor 276.500. In het begin waren er tien mensen aan het bieden en op het laatst twee mensen die steeds elkaar aan het overbieden waren. Heerlijk. Compleet gestoord want vergelijkbare huizen liggen op echt max 200.000
Wauw wat ben ik blij dat het bij ons anders ging.
Eerste bezichtiging, gelijk bod gedaan (onder de vp) en binnen 10 minuten geaccepteerd. Alle verdere bezichtigingen zijn gelijk geannuleerd. Wonen er nu dik een jaar. Bevalt nog steeds top
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ikzegookwat schreef:
08-06-2019 11:23
Ik kom uit zo'n buurt. De meeste mensen wonen er al zo'n dertig jaar. Langzamerhand gaan mensen verhuizen en verjongt de buurt. De meeste mensen zijn blij met weer wat leven in de brouwerij, sterker nog: een aantal van hen zijn inmiddels oppas-opa en oma en hebben zelf één of meerdere dagen per week kleinkinderen over de vloer. Niet iedereen heeft een bloedhekel aan kinderen hoor ;-)

Een kindvrij koppel van rond de vijftig zal niet snel een eengezinswoning kopen, het is gewoon niet realistisch om dat te denken.

Toen wij bij de laatste bezichtiging in de tuin stonden hoorde ik ook de buurvrouw ‘oh leuk ze hebben een zoontje’ zeggen. Die mensen zijn in de 70 jaar gok ik.

En wij op onze beurt keken vanaf het balkon in de tuinen er omheen en vonden het leuk om trampolines te zien. Speelkameraadjes!
suzyqfive schreef:
08-06-2019 11:28

Idd via onlinebiedingen is een optie. Maar het kan ook zijn dat een makelaar de biedingen inzichtelijk maakt voor iedereen die het wil inzien. Kan ook via een notaris.

Wat een gekke markt hè?
Ik heb mijn huis ook echt op gunfactor gekregen. De bewoonster wilde er mensen laten wonen met liefde voor het huis, de buurt. Het moest voor haar goed voelen. Het ging haar niet zozeer om de hoogste prijs want haar man was (jong) overleden en ze wilde er weg (bleef wel in dezelfde straat). Het huis voelde voor mij gewoon meteen goed. Voor haar voelde ik (met vijf kinderen) meteen goed.

Ik denk dat als je iets van gunfactor mee wil krijgen je meer over de huidige bewoners moet weten om te kunnen bepalen welke gunfactor je dan zou moeten kunnen hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle mensen die hier wel obv de gunfactor een huis hebben gekregen hadden dus liefde voor (de originele staat van) het huis. De gunfactor is direct verbonden aan het product dat gekocht wordt. De wens van gezinsuitbreiding is nog steeds niet langs gekomen ala gunfactor. Dus to, wil je een gunfactor erin gooien, kies dan iets dat met het huis te maken heeft.
GlitterCupcake schreef:
08-06-2019 10:48
[..]
Hoe dan? Verlaagden ze de verkoopprijs naar 225 of konden ze een huis kopen van 4 ton met een hypotheek van 225? In dat laatste geval: doe mij ook die financieel adviseur? :rofl:
Snowpink schreef:
08-06-2019 11:46
Alle mensen die hier wel obv de gunfactor een huis hebben gekregen hadden dus liefde voor (de originele staat van) het huis. De gunfactor is direct verbonden aan het product dat gekocht wordt. De wens van gezinsuitbreiding is nog steeds niet langs gekomen ala gunfactor. Dus to, wil je een gunfactor erin gooien, kies dan iets dat met het huis te maken heeft.
Jawel hoor, bij mij wel.
Naast wat al genoemd is: niet bieden onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Of als je die wel wil laten uitvoeren, aangeven dat je die wil laten doen voor het tekenen van het voorlopige koopcontract. Mocht er dan toch van alles mis zijn aan het huis, dan hoeven jullie niet opnieuw te onderhandelen over de prijs (voordeel voor de verkoper). Zo hebben wij ons huis gekregen, terwijl wij niet het hoogste bod hadden.
Snowpink schreef:
08-06-2019 11:47
Hoe dan? Verlaagden ze de verkoopprijs naar 225 of konden ze een huis kopen van 4 ton met een hypotheek van 225? In dat laatste geval: doe mij ook die financieel adviseur? :rofl:

In het eerste geval: als je zo'n deal maakt met je kinderen komt de belastingdienst er bij met schenking-belasting. Hoe is dat dan nu opgelost? Van 400.000 naar 225.000 krijg je niet met een nieuw taxatierapport weggepoetst?
Je kunt bij je bod en voorwaarden zeker een persoonlijke noot voegen, een compliment of iets korts over je zelf en je woon droom.

Twee jaar geleden verkochten wij een jaren ‘30 huis wat we zelf gerenoveerd hebben. De kopers hadden niet het hoogste bod, scheelde 1500 met nr 1. Wel een gunfactor met een baby tweeling en zij was in de wijk geboren.
Verder hadden ze heel soepele voorwaarden voor de verhuisdatum, wij waren aan het verbouwen en ik hoog zwanger dus een pre voor ons.

We hadden uiteindelijk 18 biedingen waarvan 15 boven VP. Het lag allemaal redelijk bijelkaar.

Ons huidige herenhuis werd verkocht door de vorige eigenaar met als wens een gezin/ familie. Geen kantoorpand zoals veel gebeurd tenzij de animo en biedingen echt buitenproportioneel laag zouden zijn natuurlijk. Dus bij de eerste bezichtigingen waren alleen particulieren en wij sloten de koop.
Kia•Ora schreef:
08-06-2019 08:30
Hiermee zou ik je onderop de stapel leggen. We gaan en zakelijke en niet een persoonlijke overeenkomst aan.

Ik zou de punten erbij zetten als, overdracht in overleg geen probleem met x tijd wachten. En wat de makelaar nog meer benoemd heeft.

Ik zou ook niet heel hoog bieden, bied met je hoofd en niet met je hart...
Dit dus, ik zou ook afhaken bij persoonlijke verhalen als: Kinderwens ed

En denk er in je vakantie nog eens over na, zoals je het nu verteld lijkt het me vooral een opwelling
_CarmiggelT_ schreef:
08-06-2019 09:12
Ik vind kopen zonder voorbehoud van financiering geen goed advies.

Tenzij je een flink bedrag op de bank hebt staan (de helft van de vraagprijs ofzo), of een mega overwaarde op je huidige huis. Maar dan nog zou ik liever wat overbieden en het voorbehoud financiering gewoon behouden.

Kopers kiezen toch vaak de partij met de beste voorwaarden. Bij ons was dat het feit dat we ons eigen huis al hadden verkocht, iets meer hadden geboden dan de vraagprijs én flexibel waren in datum overdracht.
Je financiert bijvoorbeeld door een familiehypotheek. A heeft geld en krijgt geen rente, en B leent dat geld tegen een normaal tarief. Allebei blij,A krijgt meer rente dan de banken geven, en B hoeft geen ellenlange procedure in met de banken, mét risico op weigeren.
De verkoper krijgt heeft dan sneller zekerheid en kan eerder handelen.
lattemachiato schreef:
08-06-2019 10:09
Ik weet niet waar het is, maar in de Randstad heb je absoluut een aankoopmakelaar nodig die het bod voor je doet. Dit is onze ervaring en we hebben het ook van anderen gehoord. We hadden eerst diverse keren geboden, tot wel 20% boven de vraagprijs. Gunstige voorwaarden ook, geen voorbehoud van financiering, toch afgewezen. Telkens ging het naar iemand met een aankoopmakelaar. Intussen begonnen we ook verhalen van anderen te horen met een aankoopmakelaar, dat hun makelaar na de uiterste biedingstermijn nog ging bellen met de verkoopmakelaar en dat hij het werd. Ik houd er totaal niet van, maar zo lijkt het helaas te werken. Dus de laatste keer zijn we tijdens de bezichtiging gewoon gaan vissen bij de verkoopmakelaar of we een aankoopmakelaar moesten hebben. Natuurlijk zei hij geen ja, maar tussen de regels door was het duidelijk. We hebben zelfs maar gevraagd welke dan en die heeft het voor ons geregeld met een aanmerkelijk lager bod dan wij zelf zouden hebben gedaan. Inderdaad nog tot 5 kwartier na de sluiting van de biedingen over en weer zitten bellen met ons en verkoopmakelaar en toen was het rond.
Het gaat er dus om dat je de gunfactor hebt van de verkoopmakelaar, en die gunt het aan zijn vriendjes. Zo pikken ze over en weer een graantje mee.
Wie zegt dat hij alle biedingen naar zijn client doorspeelt? Het is een schimmig wereldje.
Deze ervaring heb ik ook. Een eigen makelaar die je in alles bijstaat, net als een vaste notaris.
47084 schreef:
08-06-2019 13:12
Je financiert bijvoorbeeld door een familiehypotheek. A heeft geld en krijgt geen rente, en B leent dat geld tegen een normaal tarief. Allebei blij,A krijgt meer rente dan de banken geven, en B hoeft geen ellenlange procedure in met de banken, mét risico op weigeren.
De verkoper krijgt heeft dan sneller zekerheid en kan eerder handelen.
Maar dat heb je dan (neem ik aan) van te voren al besproken, en dan heb je geen ontbindende voorwaarde meer nodig.
Ik had zelf ook geen ontbindende voorwaarde nodig, omdat ik mijn nieuwe (goedkopere) woning grotendeels kon financieren vanuit de overwaarde van mijn oude huis. Maar dat is heel iets anders dan out of the blue adviseren om te bieden zonder voorbehoud van financiering. Daar kunnen mensen echt door in de problemen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven