Ik word poetsvrouw help ?!
dinsdag 12 februari 2019 om 23:15
woensdag 13 februari 2019 om 00:02
Hangt ook van de mensen af hoor. Toen ik jouw leeftijd had deed ik dit werk ook een tijdje. Ik kan me nog een van de eerste herinneren. Het hele huis blonk, ik trots en blij dat ik dat had gedaan in die 3 uurtjes. Lag er de week erna een kil briefje, dat ik was vergeten het spiegeltje in de badkamer te lappen. Vond dat zo'n domper.
Het enige advies dat ik je kan geven is dus, let op details. Bovenop deuren, spiegels etc.
Het enige advies dat ik je kan geven is dus, let op details. Bovenop deuren, spiegels etc.
woensdag 13 februari 2019 om 00:12
Meubels in de was zetten? Koper poetsen? Gebeurd dat nog? Sjonge.Superhuisvrouw schreef: ↑12-02-2019 23:26Dat is niet besproken ? Vragen wat zou u graag gedaan willen hebben. Ramen lappen, badkamer tegels afnemen. Strijken. Meubels in de was zetten, koper poetsen![]()
woensdag 13 februari 2019 om 01:53
Belangrijk is dat je goed luistert naar wat de persoon gedaan wil hebben. Omdat je nog niet weet hoeveel je bijv in 2 of 3 uur gedaan kan hebben is het belangrijk dat je in ieder geval de belangrijkste dingen doet ( meestal badkamer(s), wc, keuken (aanrecht schoonmaken en splashback, gootsteen, deurtjes kastjes) afstoffen woonkamer, stofzuigen, vloeren dweilen.
Vraag wat de prioriteiten zijn. Daarnaast kan de persoon werkzaamheden aangeven die je doet als je tijd overhebt ( bijv afstoffen slaapkamers, ramen schoonmaken)
Werkvolgorde: Doe bijv eerst badkamer en wc, dan afstoffen, dan keuken, dan stofzuigen en als laatste dweilen.
Als je eerst stofzuigt en later afstoft krijg je weer stof op meubels wat omhoog vliegt door stofzuigen.
Verder idd aparte doekjes voor keuken, badkamer en wc.
Vraag wat de prioriteiten zijn. Daarnaast kan de persoon werkzaamheden aangeven die je doet als je tijd overhebt ( bijv afstoffen slaapkamers, ramen schoonmaken)
Werkvolgorde: Doe bijv eerst badkamer en wc, dan afstoffen, dan keuken, dan stofzuigen en als laatste dweilen.
Als je eerst stofzuigt en later afstoft krijg je weer stof op meubels wat omhoog vliegt door stofzuigen.
Verder idd aparte doekjes voor keuken, badkamer en wc.
woensdag 13 februari 2019 om 12:53
woensdag 13 februari 2019 om 13:31
Zo, jou hoef ik alvast niet als werkster...Dymphnatam schreef: ↑13-02-2019 13:27Gewoon alles met van die vochtige doekjes afnemen en die daarna in een vuilniszak proppen.
Als je daarna het pand verlaat, de vuilniszak weggooien.
Klaar!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 13 februari 2019 om 13:34
Bij afstoffen: werk in een rondje de kamer af. Begin in een hoek en en ga zo langs alles wat tegen de wand aanstaat, hoog (randje boven deur) en laag (plinten). Daarna de dingen die midden in de kamer staan. Zo vergeet je niets.
Mijn volgorde toen ik nog in de schoonmaak zat:
1 afstoffen
2 zuigen (ook keuken, badkamer en wc) en evt. dweilen
3 badkamer (in elk geval kranen en wastafel en muren in douche) en wc, daarna dweilen
4 keuken (in elk geval gasfornuis en aanrecht)
5 vragen wat ze nog gedaan willen hebben, of zelf iets voorstellen (deuren schoonmaken, ramen zemen, meubels uitzuigen, bovenop keukenkastjes schoonmaken)
Mijn volgorde toen ik nog in de schoonmaak zat:
1 afstoffen
2 zuigen (ook keuken, badkamer en wc) en evt. dweilen
3 badkamer (in elk geval kranen en wastafel en muren in douche) en wc, daarna dweilen
4 keuken (in elk geval gasfornuis en aanrecht)
5 vragen wat ze nog gedaan willen hebben, of zelf iets voorstellen (deuren schoonmaken, ramen zemen, meubels uitzuigen, bovenop keukenkastjes schoonmaken)
woensdag 13 februari 2019 om 13:48
Mijn hulp begint boven:
stoffen, stofzuigen, dweilen, trekt de bedden even recht (ik heb altijd opgeruimd voor ze komt)
Badkamer & wc
Dan neemt ze onze trap nat af
Doet beneden: stoffen, stofzuigen, dweilen
Keuken: aanrecht leeg, lapje over de kasten etc.
En elke keer een grotere klus: badkamer ontkalken of ramen lappen oid
Bedden verschonen, strijken etc doe ik altijd zelf
ze geeft aan, welke schoonmaakmiddelen & doekjes etc ze graag gebruikt
stoffen, stofzuigen, dweilen, trekt de bedden even recht (ik heb altijd opgeruimd voor ze komt)
Badkamer & wc
Dan neemt ze onze trap nat af
Doet beneden: stoffen, stofzuigen, dweilen
Keuken: aanrecht leeg, lapje over de kasten etc.
En elke keer een grotere klus: badkamer ontkalken of ramen lappen oid
Bedden verschonen, strijken etc doe ik altijd zelf
ze geeft aan, welke schoonmaakmiddelen & doekjes etc ze graag gebruikt
woensdag 13 februari 2019 om 13:53
Toen ik zelf poetste (was ook nog jong) heb ik samen met de vrouw des huizes de eerste keer samen gepoetst, zodat ik kon zien hoe zij het deed en daarna die routine aangehouden. Extra’s vroeg ze om.
Toen ik zelf een hulp kreeg, met haar een rondje door het huis gemaakt en gezegd wat ik altijd deed en hoe. Ze doet het mss iets anders, maar wel hoe ik het hebben wil.
En geef ook vooral aan dat je wilt horen als je iets niet naar wens doet. Veel mensen voelen zich bezwaard daartoe en gaan zich zitten ergeren.
Toen ik zelf een hulp kreeg, met haar een rondje door het huis gemaakt en gezegd wat ik altijd deed en hoe. Ze doet het mss iets anders, maar wel hoe ik het hebben wil.
En geef ook vooral aan dat je wilt horen als je iets niet naar wens doet. Veel mensen voelen zich bezwaard daartoe en gaan zich zitten ergeren.
woensdag 13 februari 2019 om 15:34
PJK, ben jij dat?Superhuisvrouw schreef: ↑12-02-2019 23:26Dat is niet besproken ?
Vragen wat zou u graag gedaan willen hebben. Ramen lappen,badkamer tegels afnemen . Strijken.Meubels in de was zetten,koper poetsen![]()
woensdag 13 februari 2019 om 16:05
Dit gebeurt echt hoor. Meerdere keren zulke verhalen gehoord. Ook in hotels doen ze dit, ze pakken niet telkens een schoon doekje.
De schoonmaakster van mijn schoonmoeder legde altijd de vieze doekjes op het aanrecht in de keuken als ze klaar was. Dus ook het doekje waar ze de wc's mee schoon had gemaakt... Hetzelfde aanrecht waar het eten bereid werd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
donderdag 14 februari 2019 om 14:12
Vraag dus even wat de bedoeling is, want ontsmetten zou voor mij dus echt niet hoeven. ‘Gewoon’ schoonmaken volstaat.Moemoe64 schreef: ↑13-02-2019 12:53- Altijd van hoog naar laag werken (bij stoffen).
- Niet vergeten deurklinken en lichtschakelaars te ontsmetten
- liefst verschillende doekjes gebruiken: waar ik vroeger poetste was het voor de WC een rood doekje, voor de badkamer een blauw doekje, voor de keuken een groen doekje.
En al dat afgestof hoeft voor mij ook niet. Daar verplaats je alleen maar stof mee. Ik heb liever dat je met een vochtig doekje (wasbaar, geen wegwerp) schoonmaakt.