Ikea vlonders Runnen - ervaring?

10-05-2018 23:49 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met de vlonders van Ikea, de houten variant? Ik overweeg deze voor mijn dakterras maar ben benieuwd naar de ervaringen. Een do of een don’t?
Is het lazuren goed te doen bijvoorbeeld? Alleen bovenkant of ook de onderzijde van de tegel? En het op maat zagen, hoe gaat dat?

Is het leggen een klusje van niets of moet ik er wel even de tijd voor uittrekken? (Ca 15m2)
Ik denk dat het een beetje aan je dakterras ligt. Ik had ooit een terras waar het wat vochtig en schaduwrijk was omdat er een grote boom naast stond. Daar lagen vlonders op van de bouwmarkt maar die bleven niet lang mooi. Na een jaartje of zo waren ze spekglad door de groene aanslag en ze werden er ook echt lelijk van. Maar ik denk dat ze op een droge plek in de zon wel mooier blijven. Al vergrijzen ze dan misschien wel.
Ik heb ze en ben zeer tevreden. Het leggen was een makkie, je hoeft niets te zagen. De tegels zijn vrij klein, je bent er dus wel even mee bezig om ze te leggen maar het ziet er erg mooi uit! Lazuren heb ik nog niet gedaan.
Ik kan ze aanbevelen iig.
Wat ga je eronder leggen? Als je het gelijk op de bitumen/epdm/zwarte laagje-op-je-dak plakt of legt dan heb je wel kans dat er schimmel of houtrot onder ontstaat. Heb je de handleiding van het product al gelezen?
Koffielepel schreef:
11-05-2018 00:49
Wat ga je eronder leggen? Als je het gelijk op de bitumen/epdm/zwarte laagje-op-je-dak plakt of legt dan heb je wel kans dat er schimmel of houtrot onder ontstaat. Heb je de handleiding van het product al gelezen?
Er liggen van die standaard grijze ‘stoeptegels’ op het dakterras, ik was van plan ze er direct op te leggen eigenlijk. Geen ondervloer oid. Wel wil ik ze ‘s winters proberen in de berging te leggen. Hopelijk voorkom ik hiermee snelle veroudering maar ook schimmelvorming.
Hippiemeisje schreef:
11-05-2018 00:37
Ik heb ze en ben zeer tevreden. Het leggen was een makkie, je hoeft niets te zagen. De tegels zijn vrij klein, je bent er dus wel even mee bezig om ze te leggen maar het ziet er erg mooi uit! Lazuren heb ik nog niet gedaan.
Ik kan ze aanbevelen iig.
Ik moet helaas ivm een paar hoeken wel wat bijzagen. Hopelijk valt dat mee!
Hoelang heb jij ze nu? (Blijven ze mooi zonder te lazuren?)
groenteboerin schreef:
11-05-2018 00:28
Ik denk dat het een beetje aan je dakterras ligt. Ik had ooit een terras waar het wat vochtig en schaduwrijk was omdat er een grote boom naast stond. Daar lagen vlonders op van de bouwmarkt maar die bleven niet lang mooi. Na een jaartje of zo waren ze spekglad door de groene aanslag en ze werden er ook echt lelijk van. Maar ik denk dat ze op een droge plek in de zon wel mooier blijven. Al vergrijzen ze dan misschien wel.
Zonzijde, geen bomen :-)
ik ken iemand die ze al een paar jaar op het balkon heeft. ze zet ze ieder jaar in de olie. zijn nog steeds mooi.
Don't cry, buy a bag and move on.
Je hoeft echt niet te zagen. Stukjes die te groot zijn kun je breken.
Ik wilde ze ook in de winter binnen opslaan maar vond het uiteindelijk teveel werk omdat ze zo klein zijn... ze zijn na 1 winter al behoorlijk verweerd, dat wel helaas. Ik heb ze overigens ook gewoon op een betonnen terrasvloer gelegd, geen ondervloer. Gaat prima.
Hippiemeisje schreef:
11-05-2018 07:44
Je hoeft echt niet te zagen. Stukjes die te groot zijn kun je breken.
Ik wilde ze ook in de winter binnen opslaan maar vond het uiteindelijk teveel werk omdat ze zo klein zijn... ze zijn na 1 winter al behoorlijk verweerd, dat wel helaas. Ik heb ze overigens ook gewoon op een betonnen terrasvloer gelegd, geen ondervloer. Gaat prima.
Daarom overweeg ik ook om de vlonders te oliën/lazuren. Hopelijk houd ik ze daarmee wat langer mooi. Maar het binnen opslaan is ook iets wat ik nu denk te gaan doen terwijl ik dat misschien 1 winter concreet doe en het jaar erna denk: het zal wel :P
Ps 1 tegel bestaat uit 4 kleine stukjes. Je klikt ze in elkaar en dan heb je 1 tegel.
Ik weet niet waar je ongeveer woont, maar toevallig hebben ze van 14-5-18 tot (en met?) 20-5-18 een korting van 25% op de Runnen vlonders, alleen bij Ikea Haarlem. Toevallig ook gekocht voor m’n balkon, ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven