Inschrijven voor wachtlijst sociale huur of niet?

21-10-2021 15:50 282 berichten
Situatie: ongehuwd samenwonend met partner in een particuliere huurwoning en nu een huis gekocht in een andere regio. Mijn salaris is nu boven de sociale huurgrens. Geen kinderen maar in de toekomst mogelijk wel.

Ik overweeg me in te schrijven voor sociale huur. Voor het geval dat we uit elkaar gaan ik een hoge plek heb in de wachtrij. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt en hoe ik er dan bij zit wat betreft werk en inkomen.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
21-10-2021 19:27
Ik probeer wel om niet zomaar van alles uit mijn dikke duim te zuigen.
ik ook niet
Sherlock schreef:
21-10-2021 19:27
Wat is dat bedrag netto? Misschien 30.000? (Ik zeg maar wat, want geen idee.)

Ik heb een maandinkomen van ca. 1.000 euro (iets van 14.000 p/j bruto). Als je per jaar dus zo'n 30.000 euro netto hebt, heb je 16.000 euro méér.
Kun je daar dan geen niet-sociale huur van huren?
Een tweekamer appartement in de randstad heb je niet zo snel onder de €1000 per maand. Plus servicekosten en GWL etc. In je eentje is dat vrijwel ondoenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
21-10-2021 19:27
Waarom denk je dat? Bij een groot deel van mijn kennissenkring kan dat namelijk wel. Ik snap dat dat als arts, winkelmedewerker of klantenservice niet gaat maar bij heel veel banen wel.

De wereld is niet alleen wat je zelf kent hè?
stel je die vraag nou aan jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Kan wel, maar dan gaat er een enorm deel van je salaris dus op aan woonlasten.
kerst schreef:
21-10-2021 19:29
ik ook niet

En nu ga je me achtervolgen op het forum.
Werkelijk te sneu.
kerst schreef:
21-10-2021 19:23
Meeste banen kan je niet zelf je tijden bepalen.
Nu met dat thuis werken en zo kunnen een heleboel mensen dat wel hoor.
Kees— schreef:
21-10-2021 19:29
Een tweekamer appartement in de randstad heb je niet zo snel onder de €1000 per maand. Plus servicekosten en GWL etc. In je eentje is dat vrijwel ondoenbaar.

Nou, dat is mijn eigenlijke vraag dus. Waarom zou je met 16.000 euro méér géén hoge huur kunnen betalen? Dat is iedere maand dik 1.000 euro extra om een dergelijke hoge huurprijs te kunnen voldoen.

Misschien leg ik het niet goed uit. Ben niet zo handig in mezelf uitdrukken. :) Misschien dat iemand die me kan volgen het beter kan verwoorden.
Muurbloempje115 schreef:
21-10-2021 15:57
Altijd doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta niet ingeschreven. Ik heb er als jong volwassene nooit bij stil gestaan en nu vraag ik me af wat ik er nog mee opschiet. Er zijn zoveel mensen die op een huis wachten dat ik het de moeite niet waard vind.
Ik zou nu ook niet in aanmerking komen voor sociale huur.
Sherlock schreef:
21-10-2021 19:34
Nou, dat is mijn eigenlijke vraag dus. Waarom zou je met 16.000 euro méér géén hoge huur kunnen betalen? Dat is iedere maand dik 1.000 euro extra om een dergelijke hoge huurprijs te kunnen voldoen.

Misschien leg ik het niet goed uit. Ben niet zo handig in mezelf uitdrukken. :) Misschien dat iemand die me kan volgen het beter kan verwoorden.
Er is geen recht op toeslagen. En de huren stijgen elk jaar meer dan het loon. En over het algemeen heb je in de randstad veel minder ruimte voor heel veel meer geld.

Sociale huurwoningen hier heb je een eengezinswoning onder de huurtoeslaggrens terwijl je voor een particulier appartement van 50m2 €1200 betaalt.
anoniem_404391 wijzigde dit bericht op 21-10-2021 19:39
0.07% gewijzigd
Sherlock schreef:
21-10-2021 19:27
Wat is dat bedrag netto? Misschien 30.000? (Ik zeg maar wat, want geen idee.)

Ik heb een maandinkomen van ca. 1.000 euro (iets van 14.000 p/j bruto). Als je per jaar dus zo'n 30.000 euro netto hebt, heb je 16.000 euro méér.
Kun je daar dan geen niet-sociale huur van huren?

Huren in de vrije sector zijn tegenwoordig zelden nog onder de 1000 euro per maand, en verhuurders hanteren een inkomenseis van 3,5 à 4 keer de maandhuur. Met 30.000 kom je dus niet in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn 18e een blauwe maandag ingeschreven gestaan maar acht de kans dat ik ooit voor een sociale huurwoning in aanmerking kom nihil.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je ergens een half miljoen euro in een oude sok hebt steken: Altijd inschrijven.
Better safe than sorry.

Je slaat jezelf toch tegen het hoofd als de wachttijd in je buurt over 10 jaar 10 jaar blijkt te zijn, je op dat moment dringend een woning nodig hebt wegens bijvoorbeeld relatie-breuk en je dus al 10 jaar kon ingeschreven staan?
Maar je geen inschrijfduur hebt omdat je het nu niet nodig achtte.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je altijd inschrijven! Je weet nooit hoe het er in de toekomst aan toe gaat, ik kan het weten helaas.
Ik sta al 20 jaar ingeschreven in de hoofdstad. Ik verdien teveel om in aanmerking te komen mara ik kijk voor de gein wel eens wat ik zou kunnen krijgen. Nou niks hoor. Ja, 45 m2 in de slechtste wijken buiten de ring. Niets wat geschikt is voor mij en 2 kinderen als het nodig mocht zijn. Ik begrijp ook van mensen die ik ken bij de gemeente dat de meeste woningen naar voorrangskandidaten gaan.
Als je niks mankeert en je komt niet uit de daklozen-/vrouwen-/asiel-/psychiatrische- opvang, dan kan je het schudden.

Er zijn te weinig woningen en/of is geen doorstroming, waardoor er maar weinig te verdelen valt en ja, dan gaan schrijnende situaties en wettelijke voorrangskandidaten voor. Misschien dat het in andere steden anders is.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 21-10-2021 20:14
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
21-10-2021 19:37
Ik sta niet ingeschreven. Ik heb er als jong volwassene nooit bij stil gestaan en nu vraag ik me af wat ik er nog mee opschiet. Er zijn zoveel mensen die op een huis wachten dat ik het de moeite niet waard vind.
Ik zou nu ook niet in aanmerking komen voor sociale huur.
Ik ook niet, niet bij stil gestaan. Ik heb als student 3 jaar in België en later 3 jaar in Polen gewoond, dan zou ik de opgebouwde jaren dus alweer kwijt zijn? Ik weet niet hoe het leven loopt, en of ik in Nederland mijn leven op ga bouwen. Ik zou het misschien doen als ik ergens een vast contract vond.
KamilleT schreef:
21-10-2021 19:40
Ik heb vanaf mijn 18e een blauwe maandag ingeschreven gestaan maar acht de kans dat ik ooit voor een sociale huurwoning in aanmerking kom nihil.
Dan is die kans op dit moment inderdaad nihil ja. Mooi dom van je, dat je je inschrijving niet gewoon hebt gecontinueerd.

Wij staan hier in Z. al ingeschreven vanaf het moment dat we hier arriveeerden (een jaar of 16 inmiddels). En dat blijft zo. Want op dit moment maken we inderdaad geen enkele kans op een sociale huurwoning wegens te veel inkomen hahaha, maar je weet maar nooit wat er in de toekomst gebeurt met dat inkomen of met de relatie. En dan zou het toch wel erg zuur zijn als we helemaal opnieuw moeten beginnen met inschrijfduur opbouwen niewaar.
kerst schreef:
21-10-2021 19:24
Fijn dat je me daar even op wijst. Gelukkig doe jij dat nooit en weet jij alles.
Ze doet tenminste niet alsof ze alles weet. En dat eigenlijk bijna overal onzin zit te verkondigen zoals jij wel doet.
Alle reacties Link kopieren
Altijd inschrijven.

Ik verdiende op een gegeven moment ook te veel voor een sociale huurwoning. Maar kon toen wel een mooie, nieuwe moderne woning kopen van de woningbouwvereniging, alleen omdat ik al tig jaar ingeschreven stond. Bij ons gaan de meeste koopwoningen die de woningbouw van de hand doet ook op inschrijving. Daarnaast weet je nooit hoe het leven loopt, bij de meeste woningbouwverenigingen is het inschrijfgeld daarnaast verwaarloosbaar.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
21-10-2021 19:31
Kan wel, maar dan gaat er een enorm deel van je salaris dus op aan woonlasten.
Nee kan niet. Want je moet 3x tot 5x de huur als bruto maandloon hebben. Als je maandloon 1000 euro is, dan kun je dus maar voor 200 tot 300 euro huur huren, een studentenkamer kost al meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
21-10-2021 19:37
Ik sta niet ingeschreven. Ik heb er als jong volwassene nooit bij stil gestaan en nu vraag ik me af wat ik er nog mee opschiet. Er zijn zoveel mensen die op een huis wachten dat ik het de moeite niet waard vind.
Ik zou nu ook niet in aanmerking komen voor sociale huur.
Zelfs vanaf het buitenland kan je je inschrijven als woningzoekend.
https://www.woonnetrijnmond.nl/service- ... land-woon/
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet doen? Totdat het systeem afgeschaft wordt.
Kees— schreef:
21-10-2021 19:37
Er is geen recht op toeslagen. En de huren stijgen elk jaar meer dan het loon. En over het algemeen heb je in de randstad veel minder ruimte voor heel veel meer geld.

Sociale huurwoningen hier heb je een eengezinswoning onder de huurtoeslaggrens terwijl je voor een particulier appartement van 50m2 €1200 betaalt.

Maar die toeslagen vertegenwoordigen nooit dat bedrag van 16.000 euro. Paar duizend, hooguit.

Dat je in een stad minder meters krijgt dan in een dorp, begrijp ik. Maar dat staat dus los van dat verschil in inkomen en huurprijs.
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 21-10-2021 20:50
0.32% gewijzigd
RikM schreef:
21-10-2021 19:38
Huren in de vrije sector zijn tegenwoordig zelden nog onder de 1000 euro per maand, en verhuurders hanteren een inkomenseis van 3,5 à 4 keer de maandhuur. Met 30.000 kom je dus niet in aanmerking.
Ah, oké. Het zit 'm dan in wat de verhuurder eist. En niet in het 'niet betaalbaar' an sich. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, staat echt iedereen ingeschreven bij de woningstichting? Kan het bijna niet geloven. Ik ken in mijn omgeving niemand die ingeschreven staat.

Ik kom er zelf niet voor in aanmerking qua salaris en daarnaast hebben we ons huis bijna afbetaald plus mss wel een ton overwaarde op ons huis. Dus mocht het fout gaan is er voor ons beide voldoende om met een kleine hypotheek wat nieuws te kunnen kopen.
Lach hard, duik diep, kom terug..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven