Is dat normaal?

06-08-2010 18:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas verhuisd, heb nu een hoekhuis en achter ons loopt een paadje naar de tuinen van de andere huizen. Wij zelf gebruiken dit paadje nooit omdat wij de tuin aan de zijkant eruit gaan.

Nou sprak 1 van onze buren er ons vandaag op aan dat wij wel het onkruid weg moest halen achter onze tuin in het paadje, want hij had daar elke keer last als hij er langs fietste (het stond iets van 30cm hoog denk ik) en het was onze taak om dat stuk te onderhouden. Hij vroeg het niet onvriendelijk en het was ook een wat oudere man, dus ik heb het gewoon weggehaald (het was ook maar 3 minuten werk ofzo, dus geen probleem).

Maar ik verbaasde me wel over de vanzelfsprekendheid waarop hij het zei. Hij vroeg het niet in de vorm van een vraag, maar echt een vriendelijke vorm van doe dat even. Is dit een normale (algemeen bekende) regel? (zou best kunnen hoor, heb zelf nog nooit een paadje achter m'n tuin gehad die ik zou moeten onderhouden) Of zou dit onderling met de buren afgesproken zijn (tegen ons is niks gezegd).
quote:Missprincesa schreef op 06 augustus 2010 @ 18:48:

[...]

Nou als het zoveel sneeuwt als afgelopen winter dan wordt het wel een vervelende klus elke keer voor een stuk dat ik (en de rest van de buurt niet kan zien, behalve als je door het paadje rijdt) en niet kan gebruiken.

Maar beetje alles netjes houden vind ik geen probleem hoor, daar hoeft verder niemand mij officieel toe te verplichten.

Ja dat klopt.. is idd geen leuke klus. Maar ja, als jouw oudere buurman daar door moet ploegen, uitglijdt en zijn heup breekt en jou daarvoor aansprakelijk stelt lijkt me toch nog minder prettig.

En hoe groot is het paadje nou helemaal? Lijkt me toch geen stuk van 10 bij 10 dat je sneeuw/onkruid vrij moet maken?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het is wel zo´n 12 a 13 meter lang (gelukkig niet zo breed). Nou zit ik net te denken...zou ik ook de stoep naast het huis helemaal sneeuwvrij moeten houden.
quote:biol schreef op 06 augustus 2010 @ 18:34:

yep.. dat hoort er inderdaad bij. Het is zelfs nog gekker.. Als het heel hard sneeuwt of ijzelt ben je verplicht om de stoep voor je huis sneeuw/ijzel vrij te maken. Gebeurt het dat iemand uitglijdt en een been breekt kan je ( met nadruk KAN) daarvoor aansprakelijk worden gehouden.Niet meer, hoor.
Ja hoor, ook sneeuw-vrij! Is toch officieel medegedeeld door Jan-Peter? Of hoeft het nu niet meer van onze liberale Mark? Lastig lastig...
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2010 @ 18:50:

@missprincesa

Of je het zelf wel of niet gebruikt of ziet is dus niet relevant.

Nou ja, ik vind dat dus wel relevant. De stoep (en tuin) voor en naast het huis ziet iedereen; buren, mensen die gewoon op 'doorreis' zijn etc. Dus dat moet je gewoon netjes houden vind ik.

Het paadje zie je niet (heeft een bocht direct aan het begin) tenzij je er dus echt doorloopt. Andere buren of 'doorreizers' zien het niet. Heeft wat mij betreft dus wel wat minder prioriteit.
Oh, Poez weet het beter
Missprincipesa, ik denk dat je de functie van het gangetje uit het oog verliest. Die gangen zijn vooral bedoeld om mensen bij brand en calamiteiten een vluchtweg te bieden. Als iedereen daar huizenhoog onkruid laat groeien, dan komt niemand er meer door als het echt een keer nodig is.
Missprincipesa, ik denk dat je de functie van het gangetje uit het oog verliest. Die gangen zijn vooral bedoeld om mensen bij brand en calamiteiten een vluchtweg te bieden. Als iedereen daar huizenhoog onkruid laat groeien, dan komt niemand er meer door als het echt een keer nodig is.
Ik kon de link van Poez niet lezen, maar heb even gegoogled en zie nu dat deze burgerplicht (om de stoep sneeuwvrij te houden) niet landelijk meer geldt. In een aantal gemeenten staat het nog wel in de plaatselijke verordening.
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2010 @ 19:23:

Ik kon de link van Poez niet lezen, maar heb even gegoogled en zie nu dat deze burgerplicht (om de stoep sneeuwvrij te houden) niet landelijk meer geldt. In een aantal gemeenten staat het nog wel in de plaatselijke verordening.Dat zou kunnen.. Wij kregen vorige jaar een brief dat het dus moest.. en daarbij dus ook de waarschuwing dat je een boete kunt krijgen als je het niet doet.. dus waarschijnlijk geldt het in onze gemeente nog wel...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven