is dit huis de ware?

19-03-2010 21:34 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar verhalen van mensen die een huis kochten waar ze niet meteen 100% zeker over waren, (bijv. omdat ze er dingen voor moeten achterlaten zoals een leukere buurt), maar waar ze achteraf wel heel blij mee waren. Of misschien ook wel niet.

Ze zeggen dat je geen huis moet kopen als je erover twijfelt. Maar is het niet zo dat op elk huis wel iets aan te merken is? En kan je ook blij zijn met een huis wat meer een soort 'verstandshuwelijk' is?

Zoals jullie al begrijpen ben ik nu zelf bezig met de aankoop van een huis en vind ik het moeilijk er echt voor te kiezen. Dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
ja ik ken het, Ik was in eerste instantie ook niet super enthousiast over onze woning. Maar dit kwam vooral dat ik te ver bij me familie vandaan ging wonen.

Nu 3 jaar verder woon ik er met veel plezier, Al blijft het wel knagen dat ik me familie niet in de buurt heb wonen.
Hmmm, moeilijk, want wij zitten midden in onze verhuizing, en hebben, zoals het er nu uitziet, 100% ons droomhuis gevonden.

We hebben er zelfs een andere woning waar we mee bezig waren, voor opgezegt, omdat het toch niet goed voelde ( nieuwbouwproject)

We gaan volgend weekend over, en alles aan het huis is leuk en mooi en geweldig. De buurt, de grootte, de lichtinval, de hoeveelheid kamers, de tuin. Ik kan geen enkel minpuntje bedenken. En dat is maar goed ook. Want ik vind woongenot echt een van de belangrijkste dingen in het leven. En dan is alleen het beste goed genoeg ( binnen je haalbare kaders dan he, ik doel niet op paleis soestdijk zoals je begrijpt )
Een huis koop je niet voor het leven maar omdat het op een bepaald moment in een bepaalde situatie bij je past en dat het haalbaar is. Mooier, groter, beter etc. kan altijd maar perfecte huizen bestaan alleen op t.v en in het gooi denk ik. En daar moeten ze zelfs de buitenschilder wel eens inhuren

Maak het jezelf niet te moeilijk, over een nacht ijs gaan is niet nodig maar als je geen beslissing neemt blijf je zittten waar je nu zit. Veel plezier!
bedankt voor jullie reacties. Ik vind het geloof ik heel moeilijk om mijn vertrouwde omgeving achter te laten. Als ik tegen mezelf zeg dat ik/we altijd weer het huis kunnen verkopen en dat ik het gewoon een jaar ga aankijken, vind ik het makkelijker om de keuze te maken.

Het is ook een afweging die ik met mijn vriend samen moet maken. Hij vind het huis zelf het belangrijkst, en ik de omgeving.
Als het mijn huis is waar je bezig bent: niet nadenken, maar doen. Gewoon kopen!
Gewoon het huis weer verkopen na een jaar zit er met de huidige markt natuurlijk niet in. Je betaalt al 6% belasting, plus nog hypotheekkosten, makelaar, notaris etc. Dat is gauw 8 a 10% van de prijs van het huis die er nog eens bijkomt, en die je kwijt bent als je na een jaar gaat verkopen.
quote:sien78 schreef op 19 maart 2010 @ 21:58:

(...)

Hij vind het huis zelf het belangrijkst, en ik de omgeving.

Allebei is belangrijk en heb jij volgens mij meer gelijk dan je vriend.

Zo las ik in een van de biografieën (ik heb twee boeken hiervan) van Donald Trump dat m.b.t. van onroerend goed, een huis is ook onroerend goed, op de eerste plaats locatie(=ook omgeving) belangrijk is, op de tweede plaats ook locatie, derde plaats locatie en dan pas prijs en de rest. Dit is wel gechargeerd. De locatie/omgeving ceteris paribus bepaalt voor een groot deel de prijs van het huis.
Delphicat: dat klopt natuurlijk, maar wil niet zeggen dat je ergens moet blijven om het geld als je er echt heel ongelukkig van wordt. (ik denk niet dat het in mijn geval zo'n vaart zal lopen, maar het geeft me wel een prettig gevoel dat ik het niet als een levenslange verbintenis hoef te zien).
Okee, als je het kunt lijden om ruim 25.000 euro te verliezen (geschat minimaal verlies bij verkoop na een jaar van een huis van 300.000 euro).
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is.beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik heb ongeveer 'n half jaar rondgeshopt in mijn omgeving voordat ik het huis vond waar het zodanig mee klikte dat ik er graag wilde wonen. Als je van plan bent in 'n bepaalde buurt te willen blijven wonen én je gaat veel tijd/geld investeren in het verbouwen van je woning, vind ik wel dat het huis, ligging, omgeving helemaal naar wens moeten zijn. Voor 'n 'het gaat wel' huis of locatie zou ik passen.
Niet voor minder dan de ware gaan!
quote:Sophiepapa schreef op 19 maart 2010 @ 22:20:

[...]

Allebei is belangrijk en heb jij volgens mij meer gelijk dan je vriend.

Zo las ik in een van de biografieën (ik heb twee boeken hiervan) van Donald Trump dat m.b.t. van onroerend goed, een huis is ook onroerend goed, op de eerste plaats locatie(=ook omgeving) belangrijk is, op de tweede plaats ook locatie, derde plaats locatie en dan pas prijs en de rest. Dit is wel gechargeerd. De locatie/omgeving ceteris paribus bepaalt voor een groot deel de prijs van het huis.

Eensch. Een huis kun je tot op zekere hoogte veranderen, de locatie niet.

Er zijn maar weinig huizen in NL die ik aantrekkelijk vind, nog even afgezien van de prijs, maar als het huis echt leuk lijkt dan bekijk ik de directe omgeving......en denk.....laat maar.

Dat beiden "kloppen" komt maar zelden voor.
Wat voor mij geldt: er zijn altijd wel punten waar je iets op hebt/kan aanmerken, maar het ligt er maar net aan hoe belangrijk je de punten vindt.

Toen ik op zoek was naar een huis, (heb er zo'n 20 bekeken), was het uiteindelijke huis eigenlijk het eerste huis waarvan ik zoiets had 'dit wordt mijn huis'. Ok, het heeft dan weliswaar geen bad en ik wil eigenlijk een grotere tuin, maar ondanks dat 'dit wordt mijn huis'.

Verder vinden mijn ouders: het huis is prettig op het moment dat je jezelf kan voorstellen dat je er ongeveer 3 jaar gaat wonen. Langer is namelijk niet voor te stellen en kan je ook nooit zo zeggen (er kan ten slotte van alles gebeuren) en drie jaar is wel een termijn waarop je aan een koophuis ongeveer evenveel geld hebt uitgegeven als aan een huurhuis (wel afhankelijk van economische omstandigheden, maar ik geloof dat dit wel grofweg geldt)
Ik ken het niet. Wij waren direct verliefd op deze plek en wonen er nu inmiddels 10 jaar. Ik moet er niet aan denken om ooit te verhuizen en het te verkopen, voor nog geen miljoen!
wie de mens kent houdt van dieren
Ik heb 3 maanden geleden mijn huis gekocht. Had eerder een zelfde soort huis gezien en was gelijk verliefd maar toen ik belde was ik net te laat. Daarna wel een aantal andere huisjes bekeken (die veel kleiner waren) en mijn vriend zag dat wel zitten maar ik bleef twijfelen. Daarna kwam ons huis op de markt. Gelijk wezen kijken en ik wist eigenlijk van te voren al dat dit hem zou worden. Mn vriend was nog niet helemaal zeker, maar ging uiteindelijk toch inzien dat we voor dit geld niet iets groters zouden vinden als starterswoning en dat dit wel een mooie plaats was, geen auto's voor de deur, alleen wandelpad. Nu zijn we er beide erg blij mee. Het enige nadeel is dat ik een uur moet reizen voor mn werk, maar ja, vriend is in 5 min. op zn werk en als er eventueel kinderen komen zal ik toch minder gaan werken.
Ik blijf erbij dat je het bij twijfel niet moet doen. Stel dat het idd niks wordt en je gaat het verkopen, zit je toch met die schuld. Dan kan je het maar beter in 1 keer goed doen en geen schuld over houden. Wij waren meteen verliefd op ons huis en bij de 1e stap binnen wisten we het al. We zijn ook maar 1 keer gaan kijke. Ik zou er toch wel echt goed over na denken. Het is geen pakje boter wat je koopt en er is een hoop geld mee gemoeid. Zonde om dat te besteden aan iets dat het toch net niet helemaal is voor je.
Toen ik mijn eerste appartement kocht vond ik de huiskamer nogal smal en miste ik een balkon. Mijn toenmalige vriendin, nu echtgenoot en moeder van onze dochter en het uitzicht gaven de doorslag om het appartement toch te kopen en wij hebben er geen spijt van gehad. De locatie vinden wij ideaal.

Daarvoor heb ik zelf ook jaren gezocht en gekeken om een appartement te kopen. Op een gegeven moment weet je wel wat je het beste kan kopen met je budget.
Je moet wel realistisch blijven. Dus als blijkt dat alle huizen die jou aanspreken 3 ton blijken te kosten en je hebt maar 2 ton te besteden dan zul je toch genoegen moeten nemen met een minder mooi huis.

Maar laat je door je vriend niet overhalen in een buurt te gaan wonen die je zelf niet als prettig ervaart. Een wijk of dorp/stad die je niet aanstaat daar zul je je nooit thuisvoelen en dus ook niet met plezier wonen.

Als een huis in theorie perfect is maar je er geen goed gevoel bij hebt, niet aan beginnen!

Als je wel een goed gevoel hebt bij een huis maar het alleen jammer vind dat de slaapkamers/woonkamer niet wat groter is of er geen ruimte is voor een bad. Dan kan je de aankoop wel overwegen.
Tsja, wanneer is een huis de ware? Men zegt dat je verliefd moet worden en dat je het meteen voelt als het HET huis is... Ik denk echter dat verliefdheid heel snel weer over kan zijn als je rationeel gaat bedenken of het huis wel aan alle wensen voldoet. Vaak is het toch compromissen sluiten (tenzij je een heel groot budget hebt)

Ik ben met mijn vriend al bijna een jaar op zoek naar ons eerste koophuis en HET huis zijn we nog niet tegengekomen. Maar wel meerdere huizen waar we prima zouden kunnen wonen... Soms omdat de locatie heel goed was en het huis ook wel prima (maar je hart ging er niet sneller van kloppen) en soms was het huis helemaal geweldig maar moest er nog voor min 30.000 verbouwd worden waardoor het hele feest toch niet door kan gaan. Zo lijkt er (tenminste in ons geval) toch altijd wel iets te zijn waardoor je toch kunt gaan twijfelen.

Ik denk dat je realistisch moet blijven, voor ons budget (2 - 2,5 ton) gaan wij niet ons droomhuis vinden wat aan alle wensen en eisen zal voldoen. Dit eerste huis zal dus nooit de ware zijn, maar wel op dit moment heel goed kunnen voelen waardoor het minder uitmaakt dat er geen bad in zit, kleine tuin of weet ik wat.

Alleen moeten we dat huis nog vinden en kunnen betalen...
Wij hebben net onze eerste koopwoning verkocht (onder voorbehoud dan..) na 15 jaar plezierig wonen. Ik heb de eerste twee jaren met een vakantiegevoel rondgelopen en mijn 3 kinderen zijn hier heel gelukkig groot geworden, met veel speelruimte, groen en een groot zwembad om de hoek. Nu is mijn jongste 16 en is de oudste van 21 al het huis uit en zijn we gaan inventariseren in hoeverre we over een paar jaar nog een zolderverdieping met twee extra kamers en een bergvliering nodig hebben. Als hobbyruimte niet ideaal en om nou nog jaren met een lege zolderverdieping te wonen vonden we ook geen strak plan.

We zijn gaan uitzoeken wat voor de toekomst beter bij ons past en hebben een woning gekocht zonder zolder, maar met een inpandige garage (klusruimte) een grote tuin aan het water op het westen (loungen na het werk) en een in een grotere woonplaats met beter OV voor mijn pubers. En een droomlocatie met vrij uitzicht en een oude dorpskern op loopafstand...

We hebben wel 3 jaar moeten wachten voordat een woning van ons gewenste type te koop werd gezet..

Op 1 juli krijgen we de sleutel en we gaan hierna nooit meer verhuizen!! Droomhuismissie volbracht...

Voor iedere fase in je leven en voor ieder budget is wel een woning te vinden, maar locatie (sfeer van de nabije omgeving) is inderdaad de belangrijkste factor.
Dansen is leuker dan lopen
Jaren geleden gevallen voor een appartement met een woonkamer van 9 bij 4,5. Een hele groene omgeving. Flat is goed bevallen, echter had geen vervoer dus het was toch iets te ver bij de voorzieningen vandaan.

Nu een jaren 80 huis. Een eensgezinswoning met een logische, efficiente indeling. Geen droomhuis maar wel een heel prettig huis.

vind zelf oude huizen het mooist, maar jaren verbouwen met kids nee dank je. Ben dan blij met ons huis met een mooi stuk groen voor de deur waar de kids lekker kunnen spelen.

Mijn vriend heeft het aan zn rug dus zou toch niet kunnen verbouwen dus ben tevreden. Geen huis waar je meteen verliefd op wordt maar gewoon een praktisch huis wat toch alles heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven