Isolatiefolie ramen

03-01-2016 23:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Vriend en ik wonen sinds de zomer samen in ons eerste eigen (huur) appartementje. Wonen hier met erg veel plezier. Zitten op de hoek van een flat met veel ramen en een heel mooi uitzicht. Alleen het is koud in de winter! Het is een oud gebouw en met die ramen vliegt de warmte weer weg,

Nu ben ik aan het kijken naar raamisolatie folie maar ik heb echt geen idee naar welk merk/type ik moet kijken. Heeft iemand ervaring met een merk en werkte het ook echt? Of misschien andere tips? Hoop iets bedacht te hebben voor het echt echt koud wordt buiten.
@Koettie, mooi uitzicht inderdaad. Zou ik ook niet willen missen.

Voor de oplossing met van die (4 stuks maar) vraagtekenhaakjes zijn maar 4 gaatjes nodig. Met een priem een gaatje/beginnetje maken en dan dat haakje erin schroeven. In de zomer kun je de haakjes weghalen. Als je gaat verhuizen blijven er maar 4 gaatjes over die makkelijk weg te werken zijn.

Als het echt hele zware gordijnen zijn die je kunt krijgen (zou ze overigens wel op maat (ver)maken als dat mag), moet je misschien wat grotere haken nemen, maar lijkt mij ook geen probleem?

Nu de belasting op gas 23% omhoog gaat, toch zeker de moeite waard een simpele maar effectieve oplossing te vinden?!

@Marie89 - kosten professionele raamfolie (laten) aanbrengen weet ik niet meer (ging toen ook om een heel bedrijf, dus zal afwijken van particulier).

Heb je iets aan zoiets voor die 3 ramen van 50x50 cm:

http://www.perlaplast-kun ... ashelder-2-t-m-20-mm.html

Ook bij Gamma soortgelijk spul te koop: platen zijn dun en in de winkel bedekt met blauwe afdekfolie ter bescherming.

In dat soort platen kun je kleine gaatjes in de hoeken (laten) boren zodat je ze kunt ophangen aan een spijker/haakje in het (houten) kozijn. Voor dat formaat raam (50x50 cm) ook nog betaalbaar.
quote:Gebruna schreef op 04 januari 2016 @ 15:27:

Voor de oplossing met van die (4 stuks maar) vraagtekenhaakjes zijn maar 4 gaatjes nodig. Met een priem een gaatje/beginnetje maken en dan dat haakje erin schroeven. In de zomer kun je de haakjes weghalen. Als je gaat verhuizen blijven er maar 4 gaatjes over die makkelijk weg te werken zijn.

Als het echt hele zware gordijnen zijn die je kunt krijgen (zou ze overigens wel op maat (ver)maken als dat mag), moet je misschien wat grotere haken nemen, maar lijkt mij ook geen probleem?

Nu de belasting op gas 23% omhoog gaat, toch zeker de moeite waard een simpele maar effectieve oplossing te vinden?!

@Marie89 - kosten professionele raamfolie (laten) aanbrengen weet ik niet meer (ging toen ook om een heel bedrijf, dus zal afwijken van particulier).

Ook bij Gamma soortgelijk spul te koop: platen zijn dun en in de winkel bedekt met blauwe afdekfolie ter bescherming.

In dat soort platen kun je kleine gaatjes in de hoeken (laten) boren zodat je ze kunt ophangen aan een spijker/haakje in het (houten) kozijn. Voor dat formaat raam (50x50 cm) ook nog betaalbaar.

Serieus? Wordt gas zo veel duurder? Ivm dat gedoe in Groningen ofzo?

Ik ga die platen eens bekijken!
quote:Gebruna schreef op 04 januari 2016 @ 15:27:

In dat soort platen kun je kleine gaatjes in de hoeken (laten) boren zodat je ze kunt ophangen aan een spijker/haakje in het (houten) kozijn. Voor dat formaat raam (50x50 cm) ook nog betaalbaar.Denk dat dat inderdaad de beste optie is. En staat nog wel leuk ook denk ik. Heb de gordijnen nog niet gezien maar theater gordijnen zijn wel flink zwaar denk ik. Dus inderdaad eens kijken naar stevige haken! En op maat maken kan ik zelf misschien nog wel. Of iig proberen
Geloof dat ik mij zelfs heb vergist: het is geen 23% maar nog erger, namelijk 32%

http://www.telegraaf.nl/d ... ors_omhoog_in_2016__.html

"...De energiebelasting op gas gaat per 1 januari namelijk met 32 procent omhoog naar 30,5 eurocent per kuub.

Voor een huishouden met een gemiddeld gasverbruik betekent dit een tegenvaller van 132 euro per jaar, zo blijkt uit berekeningen van vergelijkingssite Gaslicht.com.

Daar staat tegenover dat de energietaks op stroom met 16 procent omlaag gaat...."
Gebruna, zou jij misschien een foto kunnen maken van je doeken? Of weet je hoe het genoemd wordt? Dan kan ik het laten zien aan vriend en huisbaas. Google brengt me niet zo ver.
quote:Gebruna schreef op 04 januari 2016 @ 15:45:

Geloof dat ik mij zelfs heb vergist: het is geen 23% maar nog erger, namelijk 32%

http://www.telegraaf.nl/d ... ors_omhoog_in_2016__.html

"...De energiebelasting op gas gaat per 1 januari namelijk met 32 procent omhoog naar 30,5 eurocent per kuub.

Voor een huishouden met een gemiddeld gasverbruik betekent dit een tegenvaller van 132 euro per jaar, zo blijkt uit berekeningen van vergelijkingssite Gaslicht.com.

Daar staat tegenover dat de energietaks op stroom met 16 procent omlaag gaat...."Ah, per saldo dus zo'n 52 euro voor een gemiddeld huishouden. Toch goed om te weten. Volgens mij heeft mijn energieleverancier dat niet laten weten. Of zijn ze dat ook niet verplicht?
Vrees dat foto's niet gaat lukken.

Mijn zomer-voorziening is nu opgeborgen. In de winter heb ik (dubbelglas) geen last van de kou als ik de overgordijnen sluit; mijn radiatoren zitten ook niet onder mijn van-vloer-tot-plafond ramen.

Ik zou het "voor de foto" uit de berging kunnen halen en even ophangen, maar dan weet ik vervolgens niet hoe ik een foto moet overzetten op de PC. Nog afgezien van het feit dat ik hier geloof ik eerst rechten moet hebben om plaatjes te kunnen plaatsen?

Maar voor bijv. dat grote raam: twee stukken stof van 1.50+ breed en 1.30/1,40 hoog.

Omzomen (heb ik zelf gedaan door twee maal omvouwen (dus stof iets ruimer nemen/knippen) en dan rijgdraad er door heen in dezelfde kleur.

Op de hoeken bevestiging (lus) maken.

Wilde eerst zeilringen in de hoeken latenmaken, zie:

https://www.google.nl/webhp?source=sear ... zeilringen

Maar mijn zonwerende stof is erg licht van gewicht (licht zilvergrijs van kleur), dus uiteindelijk heb ik op de hoeken van die hele gewone grote, dikke haarelastieken vastgezet waarmee ik de "lappen" aan het vraagtekenhaakje hang. Gaat prima.

's Morgens haak je de twee middelste lussen/elastieken los en dan hangt het linkergordijn dus op dat meest linkse haakje en het rechtergordijn hangt op het meest rechtse haakje. 's Avonds haak je de twee losse lussen/elastieken weer op de middelste haken.

Als de gordijnen overdag niet zo mooi op hun haakje hangen, dan schuif je gewoon de overgordijnen die er al hangen een heel klein stukje dicht zodat je er niet direct tegenaan hoeft te kijken?

De eigenaar van het huis hoeft het op zich geen mooie oplossing te vinden, zij hoeft in principe alleen maar akoord te gaan met 4 gaatjes in het kozijn - die je bij vertrek zelf makkelijk bij kunt werken.

Als je vriend het "niet mooi" vindt, zul je toch andere/duurdere opties moeten overwegen.

Of een hoge gasrekening (of een koud huis/kamer) voor lief nemen.

Als het erg opvalt c.q. "niet mooi" oogt, kun je overigens in het geval je visite krijgt, de extra kou-wering gewoon even helemaal weghalen?!
Nou, je hebt me iig op ideeën gebracht. Thanks. Wat zou ik toch moeten zonder forum, zou er zelf echt nooit opgekomen zijn.
@Marie, die kunststof platen werken goed, maar zijn erg krasgevoelig. En bedenk waar je ze wil laten in de zomer.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 04 januari 2016 @ 18:09:

@Marie, die kunststof platen werken goed, maar zijn erg krasgevoelig. En bedenk waar je ze wil laten in de zomer.

We hebben een opberghok en een vliering. Dat zou kunnen toch? De krasgevoeligheid maakt eigenlijk niet zo veel uit, als het maar warmte binnen houdt.

En kan zo'n raam dan eigenlijk nog open?
Ligt eraan. Als je het op het raam zelf bevestigt, het gedeelte dat draait of kiept, kan je raam nog open. Zet je het vast op het kozijn daarbuiten, dan kun je er niet meer bij en kun je het niet meer openen zolang het erop zit.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik weet niet of je een all-in huurprijs betaalt? Want iklees op de site van de huurcommissie dat je ook een klacht in kunt dienen vanwege de hoge stookkosten. Die ga ik dus opstarten, die procedure. Je moet wel eerst om verbetering vragen aan je huurbaas, maar daar hebben ze standaard formulieren voor. Onze huurbaas gaat zeker nee zeggen dus ik ga de rest ook vast invullen. Duurt wel twee maanden maar ik hoop dat je dan met terugwerkende kracht geld terugkrijgt. Wij betalen namelijk 600 euro kale huur en 350-400 stookkosten, voor een antikraakpand dus zo'n 950-1000 euro. Absurd natuurlijk, dat weten we al jaren maar sinds october staan we ingeschreven via de BAG procedure en kunnen we de huurcommissie ook langs laten komen. Dus als je je ook blauw betaalt aan stookkosten omdat er niks geisoleerd is, daar mag je dus naar vragen om dat te verhelpen. Als je verhuurder dat niet doet, kan de huurcommissie langs komen en dan kan je huur worden verlaagd. Ik ga het zeker proberen, ik heb toch niks te verliezen. Ze kunnen je er niet uitzetten omdat je de huurcommissie in hebt geschakeld, volgens mij.
Het is een soort van half inclusief. Zit er allemaal in, tenzij er extra bijbetaald moet worden. Ik heb al gevraagd of ze inzicht heeft in hoe en wat en ze heeft net ook foto's van de meterstanden enzo gevraagd dus dat horen we hopelijk ook volgende wee. Wel goed om te weten! Een vriendin van me heeft ook zo'n situatie nu.
De folie lag vandaag bij de Action voor 4,-, betreft het uitzicht, je hoeft het ook niet over de hele raam te plakken, een rand boven en onder kan natuurlijk ook. Alle beetjes helpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven