Je huis onderverhuren

08-08-2007 14:01 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het tijdelijk onderverhuren van hun huis door bijv. een vertrek/werk naar het buitenland?

Hebben jullie goede tips voor me en wil je jullie situatie met me delen?

Ben benieuwd!
@ brite en lelie. Hier is een ervaringsdeskundige. Kom maar op met die vragen!

Ik heb mijn koophuis nu een keer verhuurd aan een vriendinnejte voor een paar maanden zonder contract, zij stond toen niet ingeschreven op mijn adres, ik wel. Ze heeft het met meubels gehuurd. Ging goed, maar iets op papier kan ik je wel aanraden, want dan kan je in elk geval minder snel discussie krijgen over wat je nu ook alweer met elkaar had afgesproken.

Daarna heb ik het via Rotvast verhuurd aan een stel met een tijdelijk contract voor een half jaar. Ik ben nog steeds ingeschreven blijven staan op dit adres en heb ook mijn hypotheekrente afgetrokken. Ze waren op dit moment een soort inwonende logees en ik bleef hoofdbewoner. Zij hebben zich ingeschreven en zelfs als huurders de energieleverancier benaderd, dat contract stond dus op hun naam. Na 6 maanden hebben we voor 3 maanden verlengd en daarna zijn zijn vertrokken.

Nu ga ik het waarschijnlijk voor een half jaar verhuren aan een stelletje, met een contract voor bepaalde tijd en dat is dan een jaar. Ik ben inmiddels uitgeschreven op het adres. Ik heb wel toestemming gevraagd en gekregen van de gemeente om te verhuren onder de voorwaarden van de leegstandswet. Ik heb ook mijn hypotheekverstrekker om toestemming gevraagd, die heb ik niet gekregen omdat ze dit alleen doen als je voor je werk wordt uitgezonden naar het buitenland. Redelijk zinloos dus om daar toestemming aan te vragen. Maar goed als ik braaf mijn hypotheek betaal hebben ze geen recht om tot executieverkoop ofzo over te gaan en ze willen dat recht niet verspelen door goed te keuren dat er huurders inzitten. Nu kunnen ze als ik niet betaal wel mijn huis veilen en dan zeggen dat ze nooit akkoord zijn gegaan met huurders.

Als je hypotheekrente wil aftrekken moet je op het adres wonen, in elk geval ingeschreven staan. Als je daar niet woont en het verhuurt dan mag je die niet aftrekken. Maar de huur is verder niet belast; er is wel iets met het rekenen van evt. overwaarde in je huis als vermogen dan, maar dat weet ik niet precies, dat was voor mij niet aan de orde.

Ik kan je aanraden om het wel via een bureau te doen, maar dan lijkt Direct Wonen me niet direct de meest betrouwbare optie, ik zou dus wel een vergunning aanvragen, de energierekening op naam van de huurders zetten, zeker een goed contract op te stellen (bijvoorbeeld door zo'n verhuurmakelaar), de mensen eerst ontmoeten en het dus ook niet te doen als jullie elkaar niet meteen goed aanvoelen.

Volgens mij moet je als fiscale partners wel een huishouding met elkaar delen.

Nou ik hoop dat ik iemand met dit epistel heb geholpen.
Hello hello!

Dit is al een oude topic maar toch nog een reactie van mij! Mijn vriend en ik zijn dringend op zoek naar een huurhuis in Groningen, maar het is nogal lastig! Het zit namelijk zo:

- we zijn allebei bezig met de laatste stages/afstuderen (beide als apotheker), we lopen dus fulltime stage maar wonen allebei nog in een studentenhuis met alle overlast van lawaai etc erbij... erg vervelend

- we hebben ons nooit ingeschreven bij de sociale woningbouw omdat we na onze studie niet in Groningen wilden blijven wonen dus tegen de tijd dat we een huisje zouden kunnen betrekken zouden we Groningen al weer zowat uit zijn.

- Alle makelaars die we benaderd hebben willen huurders met een inkomen, alleen wij werken het komende half jaar nog niet. Maar we hebben wel studiefinanciering (en een spaarrekening) die kan laten zien dat we de huur wel een jaar kunnen betalen. Daarnaast zijn we nog wel student, maar leven we niet meer 's nachts, geven we geen feesten meer met keiharde muziek etc...

- Via briefjes in de supermarkt hebben we zelfs niemand kunnen vinden.

Kortom we kunnen niets vinden... Heeft er iemand misschien een tip hoe ik nog zou kunnen zoeken? Of wil er iemand zelf een huis verhuren voor circa 1 jaar? We zouden er echt ongelooflijk blij mee zijn als we iemand konden vinden die ons kan helpen... We zoeken een appartement oid in Groningen stad voor max 750e incl per maand.

Groetjes!!
Hello hello!

Dit is al een oude topic maar toch nog een reactie van mij! Mijn vriend en ik zijn dringend op zoek naar een huurhuis in Groningen, maar het is nogal lastig! Het zit namelijk zo:

- we zijn allebei bezig met de laatste stages/afstuderen (beide als apotheker), we lopen dus fulltime stage maar wonen allebei nog in een studentenhuis met alle overlast van lawaai etc erbij... erg vervelend

- we hebben ons nooit ingeschreven bij de sociale woningbouw omdat we na onze studie niet in Groningen wilden blijven wonen dus tegen de tijd dat we een huisje zouden kunnen betrekken zouden we Groningen al weer zowat uit zijn.

- Alle makelaars die we benaderd hebben willen huurders met een inkomen, alleen wij werken het komende half jaar nog niet. Maar we hebben wel studiefinanciering (en een spaarrekening) die kan laten zien dat we de huur wel een jaar kunnen betalen. Daarnaast zijn we nog wel student, maar leven we niet meer 's nachts, geven we geen feesten meer met keiharde muziek etc...

- Via briefjes in de supermarkt hebben we zelfs niemand kunnen vinden.

Kortom we kunnen niets vinden... Heeft er iemand misschien een tip hoe ik nog zou kunnen zoeken? Of wil er iemand zelf een huis verhuren voor circa 1 jaar? We zouden er echt ongelooflijk blij mee zijn als we iemand konden vinden die ons kan helpen... We zoeken een appartement oid in Groningen stad voor max 750e incl per maand.

Groetjes!!
Mijn huis onderverhuurd aan een meisje. Nu ook sterk de vermoedens dat zij criminele praktijken erop nahoudt. Ik denk dat zij van plan is er een hennepplantage te kweken. Ze is er nooit en heeft altijd de gordijnen dicht. Ik durf zelf met mijn sleutel niet zo goed naar binnen te gaan, bang dat zij mij iets aandoen. Hoe krijg je zo iemand eruit?? zij weet in welke buurt ikzelf woon, dus bang voor repurcussies met criminelen..... HELPPP!!!! Oja huur via de woningbouw dus mag eigenlijk niet...
Interessant topic! In ons geval zoeken we wellicht een huuradres, voor een paar maanden. Regio 010. Heeft iemand goede adressen voor deze stad?
quote:Cate schreef op 11 januari 2011 @ 12:50:

Mijn huis onderverhuurd aan een meisje. Nu ook sterk de vermoedens dat zij criminele praktijken erop nahoudt. Ik denk dat zij van plan is er een hennepplantage te kweken. Ze is er nooit en heeft altijd de gordijnen dicht. Ik durf zelf met mijn sleutel niet zo goed naar binnen te gaan, bang dat zij mij iets aandoen. Hoe krijg je zo iemand eruit?? zij weet in welke buurt ikzelf woon, dus bang voor repurcussies met criminelen..... HELPPP!!!! Oja huur via de woningbouw dus mag eigenlijk niet...Ik zou toch maar snel ingrijpen als ik jou was. Kan je niet langsgaan met een paar stevige mannelijke vrienden?
Heeft iemand het weleens aan de hand gehad, en zo ja hoe eruit te kicken???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven