K...k...koud! (Tips voor verkleumen op zolder)

25-03-2020 22:38 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook ik werk, net als velen, thuis. Mijn werkplek is op zolder en ik heb het zó koud!
De verwarming op zolder slaat niet of nauwelijks aan als de zon vol in de woonkamer schijnt en dus kom ik elke keer verkleumd beneden. Ik zou natuurlijk een elektrische kachel of zo’n verwarmingskussen kunnen aanschaffen, maar ik ben bang dat de stoppen er dan uit vliegen. Er is namelijk al heel veel aangesloten op één stopcontact.
Extra warme kleding helpt onvoldoende. Verhuizen naar een andere kamer is ook geen optie.
Wie heeft de tip voor mijn koude lijf?
Je hebt een merk Zibro kamin, dat zijn heel goed beveiligde petroleumkacheltjes die heel veel warmte geven. Wel raam op een kiertje want ze trekken zuurstof.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 23:45
Elke meterkast heeft een aardlekschakelaar. Echt gewoon elke.

Ja.
En met wat prutswerk ben je aan het einde van je stroomdraden op zolder of elders, je aardlekfunctie dáár weer kwijt. :)
Als ik maar één laptop had en mijn thuiswerken hangt daar van af, zou ik het er niet op wagen dat alles netjes en goed is aangelegd.
Alle reacties Link kopieren
Deuren open zetten, warmte stijgt op.
Kruik. Warme deken, thermo ondergoed, wollen kleding. Bewegen. Gemberthee. Soep bij je lunch.
Een verlengsnoer naar beneden met een kacheltje dat je af en toe aan doet. Beneden ramen even open, zodat het er afkoelt, gordijn sluiten zodat het er niet opwarmt door de zon. Lunch wandelen, buiten.
petra123456 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 12:45
0.75% gewijzigd
C⨀urage schreef:
25-03-2020 23:59
Ja.
En met wat prutswerk ben je aan het einde van je stroomdraden op zolder of elders, je aardlekfunctie dáár weer kwijt. :)
Als ik maar één laptop had en mijn thuiswerken hangt daar van af, zou ik het er niet op wagen dat alles netjes en goed is aangelegd.
Daar ga ik wel vanuit aangezien het gekeurd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
26-03-2020 00:20
Daar ga ik wel vanuit aangezien het gekeurd moet worden.

Ik kan inmiddels voorspellen wat het volgende is dat je gaat zeggen. ;-D
Je weet dan waarschijnlijk ook dat alles ná de meterkast niet gekeurd hoeft te worden. En dat wat in de meterkast met aardlekbeveiliging begint, elders in het huis de aardlekbeveiliging kwijtgeraakt kan zijn. Dus ook dat ene stopcontact dat de vorige bewoner zo mooi heeft aangelegd...
Alle reacties Link kopieren
Warme sokken en een Snuggie over je joggingbroek... of zoals iemand al zei een verlengsnoer van beneden voor een elektrische deken
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
25-03-2020 23:00
Zo werkt dat niet.
Zeer zeker wel.
En nou is het afgelopen!
Als je ketel niet meer aanslaat als je beneden een radiator dicht draait heb je te weinig radiatoren hangen. Slecht voor de ketel en slecht voor de stookkosten. :)
Als hete lucht kachel op stroom niet lukt dan is dit misschien wat. Desnoods 2 neerzetten.
https://youtu.be/9WEGlQ4xBa8?list=PLASD ... 4XdzRLXjwu
Beneden gaan werken?
Of een CV monteur laten komen en individueel regelbare knoppen laten installeren.
Alle reacties Link kopieren
Veel heet blijven drinken (je warmt het beste op van binnenuit) Warme chocomel (cacao vooral) werkt verwarmend. Net als kaneel :)

Hoeveel afstand zit er tussen de ketel en de radiator op zolder? Omdat je schrijft dat de ketel beneden hangt. Als dat twee verdiepingen is, zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn. Het kost best veel moeite om dat warme water helemaal naar boven te pompen, zeker als de thermostaat snel afslaat (want beneden snel warm door de zon)
strings-attached schreef:
26-03-2020 03:35
Als je ketel niet meer aanslaat als je beneden een radiator dicht draait heb je te weinig radiatoren hangen. Slecht voor de ketel en slecht voor de stookkosten. :)
Als hete lucht kachel op stroom niet lukt dan is dit misschien wat. Desnoods 2 neerzetten.
https://youtu.be/9WEGlQ4xBa8?list=PLASD ... 4XdzRLXjwu

Meest logische reden dat de ketel niet aanslaat is dat de ruimte waarin de thermostaat zich bevindt warm genoeg is.

Thermostaat op de radiator boven is de meest logische oplissing.

Of de viva ‘there I fixed it’ methode toepassen en een zak bevroren doperwten op de radiator kwakken natuurlijk. :facepalm:
Mevrouw84 schreef:
25-03-2020 23:11
Maar, dan moet je een handig iemand in huis hebben. Ik zie een probleem...
Ik zie een (de!) oplossing. Zoiets hebben wij ook en het werkt perfect. Beter dan dat gedoe met trui, kruik, thee, kacheltjes, snuggles etc. Kun je zelf doen. En ‘handig iemand’ is zelfs in deze tijd nog wel te vragen/regelen.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 07:33
1.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het écht niet mogelijk om ergens anders te zitten? Desnoods een tafel in de slaapkamer zetten of zo? Ik zit nu steeds met mijn laptop in de woonkamer omdat ik het op zolder niet warm genoeg vind. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 07:21
Meest logische reden dat de ketel niet aanslaat is dat de ruimte waarin de thermostaat zich bevindt warm genoeg is.

Thermostaat op de radiator boven is de meest logische oplissing.

Of de viva ‘there I fixed it’ methode toepassen en een zak bevroren doperwten op de radiator kwakken natuurlijk. :facepalm:
En dus draai je in die ruimte de radiatoren dicht en stel je de thermostaat hoger in dan de heersende temperatuur in die ruimte.
En nou is het afgelopen!
C⨀urage schreef:
26-03-2020 00:40
Ik kan inmiddels voorspellen wat het volgende is dat je gaat zeggen. ;-D
Je weet dan waarschijnlijk ook dat alles ná de meterkast niet gekeurd hoeft te worden. En dat wat in de meterkast met aardlekbeveiliging begint, elders in het huis de aardlekbeveiliging kwijtgeraakt kan zijn. Dus ook dat ene stopcontact dat de vorige bewoner zo mooi heeft aangelegd...
Dan zou je dus geen een stopcontact kunnen gebruiken.
Hoe is het op je slaapkamer? Aangezien dit wel even gaat duren: kan je van het weekend je slaapkamer naar zolder verplaatsen en van je oude slaapkamer je werkplek maken?

Anders: thermo ondergoed van de Hema vind ik erg fijn, scheelt echt een hoop.

Wat is de reden dat je niet in de huiskamer kan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor iets als dit gaan: https://wifithermostaten.nl/evohome/hon ... n-uit.html

Knop op de radiator, thermostaat aansluiten op de plek van de oude, en je kunt per kamer inregelen hoe warm het wordt. De knop op de radiator is namelijk de werkelijke thermostaat, het kastje aan de muur is om de knoppen te programmeren en signalen van de knoppen naar de ketel door te sturen. Oftewel, knop op zolder zegt "te koud" tegen kastje aan de muur, en die zegt tegen de ketel "je moet stoken".
Let er wel op dat er altijd minimaal 1 radiator in huis moet zijn met een ouderwetse knop, die een stukje openstaat. Het water in het systeem moet kunnen stromen, om plaatselijk te hoge druk te voorkomen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Kan je beneden de kachels uitdraaien? Zodat ze boven alleen aan slaan? Dat doe ik tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Veel lichaamsbeweging maakt dat je hart flink al het bloed naar ver afgelegen delen pompt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Verwarming even goed hoog opstoken. Dus niet de normale temperatuur, maar echt een paar graden warmer.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
26-03-2020 07:48
Dan zou je dus geen een stopcontact kunnen gebruiken.

Ah, je hebt je best gedaan om een onvoorspelbaar antwoord te geven. :P
de aardlekbeveiliging zit in de 3e groen of groen/gele draad (als de goede kleur is gebruikt) van een stroomdraad. Een klutser kan er voor kiezen om die niet door te trekken, maar alleen de essentiële 2: de blauwe en de bruine (of rode). In dat geval doet het stopcontact het (nog) prima. Het heeft alleen geen aardlekbeveiliging meer.
Tips voor verkleumen op zolder

Alle ramen open
Dakisolatie weghalen
Tochtstrips weghalen
In je blootje werken
Alle reacties Link kopieren
To, ik zit ook op zolder. Wat bij mij helpt:
- Thermokleding aan (sowieso laagjes dragen als shirt, trui, vest, dat werkt beter dan één dikke trui)
- Warme sokken
- Warme pantoffels
- Een sjaal.
- Thee drinken
- Regelmatig bewegen

Worst case: handschoenen zonder vingers.

Maar zorg ervoor dat je warm bent voor je je aankleed, want anders wordt de kou geisoleerd en blijf je koud.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
gizzmo-returns schreef:
26-03-2020 08:36
Verwarming even goed hoog opstoken. Dus niet de normale temperatuur, maar echt een paar graden warmer.

Dit is het enige wat bij ons werkt. Even flink warmer zetten dan dat het in de kamer is waar de thermostaat hangt.

Radiatoren waar de thermostaat hangt uit werkt iig hier niet, omdat dan de ketel helemaal niets meer doet.
C⨀urage schreef:
26-03-2020 08:38
Ah, je hebt je best gedaan om een onvoorspelbaar antwoord te geven. :P
de aardlekbeveiliging zit in de 3e groen of groen/gele draad (als de goede kleur is gebruikt) van een stroomdraad. Een klutser kan er voor kiezen om die niet door te trekken, maar alleen de essentiële 2: de blauwe en de bruine (of rode). In dat geval doet het stopcontact het (nog) prima. Het heeft alleen geen aardlekbeveiliging meer.
Je hebt het over kortsluiting door niet goed doorverlengde stopcontacten en niet weten of/dat die stopcontacten er zijn. Dan kan je dus geen een stopcontact gebruiken.

Maar schijnbaar wil je heel graag winnen oid, dus bij deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven