kaartspel pang

12-07-2010 12:13 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wie kent het familiespel Pang? Het is al een heel oud spel.

Ik heb het vroeger heel vaak gespeeld bij mijn opa en oma. Nu vond ik het spel op zolder en wil het graag weer spelen. Alleen ik weet niet meer hoe!

Heb het zeker 15 jaar niet meer gespeeld dus ben alle regels ervan kwijt. Kan er niks over vinden op google.

Wie kan me helpen?
Ik ken het verder niet maar dit vond ik op Google. Het is zeer beknopt maar misschien heb je er net genoeg aan om je geheugen op te frissen.

Pang is een nostalgisch familie, cijferspel.Je moet series van cijfers maken. Speel zo snel mogelijk je pangkaarten in de juiste cijfer volgorde uit en probeer dit bij anderen te verhinderen. Roep luid PANG als je tegenspeler een fout maakt.

Succes ermee
Dankjewel,

Ik ga nog even proberen wat meer te vinden. Ik kan me herinneren dat er in het midden van de tafel ook nog kaarten lagen opgestapeld.
Even gegoogeld:

Het spel bestaat uit 10 series van kaarten die genummerd zijn van 1 tot 15. De kaarten worden tussen de spelers verdeeld. De kaarten liggen gesloten. De bovenste kaart wordt omgedraait voor de andere kaarten gelegd. Iedere speler heeft zijn eigen aflegstapel. Het doel is zo snel mogelijk al je kaarten kwijt te raken. Er zijn strenge regels welke kaart je moet spelen en waar die moet komen te liggen. Maak je daarin een fout, dan mogen de andere spelers PANG roepen. De eerste speler mag zijn aflegstapel onder de aflegstapel van de speler die de fout maakte leggen.

Je moet als je kunt een kaart van je aflegstapel leggen. Als dat niet kan moet je een kaart van je dichte stapel spelen. De bestemming is eerst de bestemmingsstapels. Die moeten nummeren van 1 tot 15. Daarna aflegstapels van tegenstanders. De waarde moet dan 1 hoger of lager zijn dan wat er ligt. Als je nergens kunt dan afleggen op je eigen stapel en dan is je beurt voorbij. Als je dichte stapel op is en je moet een kaart leggen, dan draai je je eigen aflegstapel om en ga je daarmee verder.

En als dit nog niet duidelijk genoeg is, kun je

hier (tegen betaling) de spelregels opvragen.
Via bol.com:

Doel van het spel

Speel zo snel mogelijk je pangkaartjes in de juiste cijfervolgorde uit, probeer dit te verhinderen bij je tegenstander. Winnaar is degene die het eerst zijn pangstock heeft uitgespeeld.

Spelverloop

Iedere speler ontvangt 10 kaarten, dit wordt de pangstock genoemd. De spelers leggen deze kaarten voor zich op tafel en draaien de bovenste kaart om. Vervolgens krijgt iedere speler 5 kaarten, deze kaarten worden de hand genoemd. De kaarten mogen ingezien worden.Verdeel de overblijvende kaarten in stapeltjes van 5 en leg deze kruiselings op elkaar. Telkens wanneer een speler de kaarten van zijn hand verbruikt heeft, vraagt hij om een nieuw stapeltje. Wanneer een speler kaart nummer 1 in z'n hand heeft, mag hij deze naar het midden van tafel uitspelen. Vervolgens moet deze reeks gevolgd worden door nummer 2, 3 enz. Het is de bedoeling dat in het midden van de tafel series gevormd worden van kaart nummer 1 t/m 15. Deze series vormen de sporten van de ladder. Zo gaat het spel verder totdat een speler als eerste zijn pangstock heeft uitgespeeld.
In het Engels heet het spel Flinch en zijn er veel meer spelregels te vinden, bij voorbeeld hier en hier.
Dankjulliewel!!! Hier kan ik mee verder!

Kan ik eindelijk weer eens pangen!

Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven