Kamers bezichtigen.

07-04-2011 11:45 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag a.s heb ik een uitnodiging gekregen voor een hospiteeravond en ik heb toegezegd om te komen.

Vanochtend kreeg ik bericht van een ander huis dat ik daar ook mag komen kijken, en dat zou dan vandaag al kunnen.

Stel nou dat het huis van vanmiddag mij wel ziet zitten, wanneer zouden ze dat dan (normaal gesproken) laten weten?

En wat is de fatsoenlijke termijn om zelf te laten weten of ik het ook zie zitten? Of word er al vanuit gegaan dat als ik reageer op een kamer, ik deze ook zal accepteren?

Ik wil wel graag de kamer van komende dinsdag ook bekijken, zonder daar deze kamer (eventueel) mee op het spel te zetten.

Het lijkt me niet handig om te zeggen dat ik nog andere uitnodigingen heb lopen, maar is het 'raar' om te zeggen dat ik er nog even over na wil denken voordat ik mijn keuze maak?

Of loop ik dan het risico dat zij voor iemand kiezen die direct toezegt daar te willen wonen?

Iemand enig idee wat de normale gang van zaken hiervan is?
Waarom zou het raar zijn als je er nog even over na wilt denken? Ik vind het overigens ook niet raar om te zeggen dat je dinsdag nog een andere afspraak hebt.

Ik zou gewoon open kaart spelen.
The time is now
Ik vertelde vroeger altijd wel als ik nog andere afspraken had lopen (want: dat bevestigt je status als goede kandidaat en laat zien dat je serieus op zoek bent), maar legde er altijd wel heel erg dik bovenop dat de betreffende kamer mijn absolute voorkeur had en dat de andere kamer een veel mindere noodoplossing zou zijn
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Open kaart spelen. Waardeer ik veel meer als mensen komen kijken. Weet ik tenminste dat ze eerlijk zijn naar hun huisgenoten (waaronder ik dus) en dat vind ik belangrijk.
Wat mij betreft hoef je niets te vermelden. Ga eerst maar eens hospiteren, als ze je vanavond al blij bellen dat je het bent geworden reageer je enthousiast, als de kamer van morgen nog leuker is EN je wordt ook daar gevraagd kun je altijd nog de eerste kamer afbellen omdat je toch iets anders hebt gevonden dat aan nog meer eisen voldoet.

Misschien niet heel leuk voor het eerste huis, maar zij kunnen toch ook gewoon de nummer 2 van de lijst bellen....
Sowieso naar allebei de kamers gaan. En in het huidige kamer-klimaat is het helemaal niet raar om naar meerdere kamers te kijken. Ook hoeft dat nog helemaal niet te betekenen dat je een kamer zeker neemt. Je kunt gewoon bij het huis van vanmiddag vragen wanneer je ongeveer bericht kunt verwachten, en ook even vragen of je alleen gebeld wordt als je het wel bent geworden, of dat ze je ook bellen als je het niet bent geworden. Daar is niets raars aan. Dan komt het in ieder geval over alsof je je zaakjes kunt regelen, en niet bang bent vragen te stellen. Succes!

In welke regio zoek je? (En hoe erg is het gesteld met de kamernood daar?)
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 07 april 2011 @ 11:58:

Misschien niet heel leuk voor het eerste huis, maar zij kunnen toch ook gewoon de nummer 2 van de lijst bellen....Nadat ze die eerder al hebben gezegd dat ze voor iemand anders hebben gekozen? Lekker begin voor de nummer twee....
The time is now
Daar hebben julllie wel een punt inderdaad.

Ik dacht dat het ongeinteresseerd over zou komen

maar als je duidelijk maakt dat je de desbetreffende kamer echt leuk vind, zal dat wel meevallen.

Maar zal het huis dan niet 'bang' zijn dat als ze de keuze voor mij maken, ik dan al voor een andere kamer gezwicht ben?

Dat zij juist op safe spelen door iemand te kiezen die niet bezig is met andere kamers?
quote:kwestievanlef schreef op 07 april 2011 @ 12:02:

Maar zal het huis dan niet 'bang' zijn dat als ze de keuze voor mij maken, ik dan al voor een andere kamer gezwicht ben?

Dat zij juist op safe spelen door iemand te kiezen die niet bezig is met andere kamers?Ik zou het gek vinden als ze hun keuze daarop baseren. Met een huisgenoot is het vooral belangrijk dat er een goede klik is. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor iemand kiezen waarmee ze dit niet hebben, alleen maar omdat deze persoon eerder toezegt.
The time is now
Ik zou ook voor de optie van Kaaatje gaan.

Waarschijnlijk hoor je vandaag al of je de kamer hebt. Ik zou als je daar gaat kijken gelijk vragen wanneer ze het je willen laten weten. Misschien komt er morgen ook nog wel iemand kijken.

Als je de kamer krijgt, zou ik enthousiast reageren (mits je de kamer natuurlijk zou willen!). En dan zou ik gewoon komende dinsdag naar de andere kamer gaan kijken, afwachten of ze je daar willen en dan je keuze maken.

Zelfs als je liever de tweede kamer zou willen, maar ze je daar afwijzen, zou ik dat niet in het huis waar je komt te wonen melden. Heeft geen enkel nut. Als ze je bij allebei willen, zou ik dat wél zeggen in het huis waar je komt te wonen. Dan vind je hun namelijk het leukste en dat wil iedereen wel horen.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar in mijn tijd (zei oma) was er altijd een grote kans dat je de kamer niet kreeg. Simpel omdat er soms wel 8 mensen werden uitgenodigd, voor 1 kamer.
Waarschijnlijk krijg je dezelfde dag nog te horen of je de kamer hebt gekregen of niet..... Mensen die 'nog even na willen denken' worden vaak afgewezen omdat de kamers het liefst zo snel mogelijk weer vol moeten zitten.

Het is dus een keuze die je moet maken:

- Als je de kamer van vandaag krijgt, deze nemen (als het je bevalt) en de andere te laten schieten...

- Erover nadenken en naar de andere kamer gaan kijken, met als grote kans dat je voor de kamer van vandaag wordt afgewezen.

- De kamer van vandaag aannemen als die je bevalt. Alsnog naar de andere kijkavond gaan en eventueel de kamer van vandaag weer afzeggen (hoewel niet netjes)
@ Gember.

Dat zal ik vragen inderdaad! Dat is handig, dan weet ik zelf ook waar ik aan toe ben. Ik zoek een kamer in de regio Groningen!
Normaal gesproken wordt alleen de persoon die is gekozen gebeld, juist voor het geval dat die twijfelt of niet wil, dan kan daarna eventueel de nummer 2 gebeld worden.

Overigens zou ik zeker niet vertellen dat erover na wil denken. Bij bijna alle huizen die ik ken zou je het dan niet worden. Er is een kamertekort dus meestal zijn er mensen genoeg om uit te kiezen (wij hebben wel eens 30 meisjes langsgehad). Als jij uitgekozen wordt maar zegt dat je twijfelt, is het heel simpel; voor jou 10 anderen....

Dan kan je beter eerst ja zeggen en als de andere kamer leuker is alsnog afbellen.
Is het je eerste kamerbezichtiging? Ik zou er niet te hard van uit gaan dat je het ook wordt, kijkavonden zijn de laatste jaren echt verschrikkelijk met soms drie groepen van 10 mensen ofzo. Echt belachelijk..
Volgens mij valt het in Groningen relatief mee met kamernood toch? Ik heb alleen op kamers gewoond in steden waar je alles aan moest nemen wat je krijgen kon, omdat je anders in de winter nog steeds in een tentje op een kampeerterrein stond....
Naira, waarom 30 meisjes? Dan kun je toch ook niet eens meer echt kiezen? Wij hebben altijd maximaal 6-7 mensen. Zodat iedereen een eerlijke kans krijgt en wij nog weten wie wie was.
Wij maakten ook altijd een strikte selectie uit de reacties. Zodat we er ongeveer 7/8 uitnodigden. (Op de een of andere manier komen er altijd een paar niet opdagen). En als we daar niemand leuk genoeg uit vonden, zetten we gewoon weer een advertentie.

Maar ik weet dat ze bijvoorbeeld in Delft vaak avonden met 30 man hebben.
Ik snap het ook niet zo goed, want ik kan me niet voorstellen dat je 30 reacties echt zó leuk vind dat je ze wel in huis zou willen hebben. Ik ben wel eens in zo'n groep geweest en ik had het idee dat ik meer was uitgenodigd zodat ze maar konden laten zien dat ze zoveel belangstelling voor de kamer hadden. Er is me niet 1 vraag gesteld, het was allang duidelijk wie ze zouden kiezen.
Ik ben ook wel eens op kijkavonden geweest waar ze ontzettend veel mensen hadden uitgenodigd. Het hele huis stond dan vol en de bewoners zelf kon je soms niet eens spreken.

In 'mijn' huis maken we inderdaad ook een selectie van ongeveer 6 mensen. Wanneer daar niks bij zit, nog een kijkavond plannen.
Bij ons was het normaal dat je diezelfde avond nog iemand liet weten dat hij/zij het werd én we belden de anderen ook allemaal op om te zeggen dat zij het niet waren geworden. Wel zo netjes. Dat kan dus alleen niet wanneer jij nog bijna een week afwacht. In ons geval had je dus alleen diezelfde avond even bedenktijd. Als jij aangaf dat je tot dinsdag wilde wachten waren we voor de nummer twee gegaan. Voor hetzelfde geval had je alsnog nee gezegd namelijk en konden wij weer van voor af aan beginnen met het hele gedoe. Het is echt veel werk een hospiteeravond organiseren. Ik ben het dus ook niet eens met wat hierboven staat over dat in het 'huidige kamer klimaat' niet raar is om naar meerdere kamers te kijken. Juist wel raar! Er was en is nog steeds zo'n tekort aan kamers, het is krijgen wat je krijgen kan. De reden dat iedereen meerdere kamers langs gaat is omdat je er niet zomaar eentje krijgt, niet omdat je zo ruim de keus hebt en het voor het uitkiezen hebt.
Oh ja afschuwelijk van die hospiteeravonden die eerder op een soort huisfeest leken, zoveel mensen waren er. En maar kijken wie er het leukste doet.. Daarom nodigden wij geloof ik altijd max rond de 6 à 7 mensen uit. En om de beurt, niet tegelijkertijd.
quote:Banba schreef op 07 april 2011 @ 12:00:

[...]

Nadat ze die eerder al hebben gezegd dat ze voor iemand anders hebben gekozen? Lekker begin voor de nummer twee....Ik ben ooit zo aan een kamer gekomen, boeiend dat ze mij minder leuk vonden als nummer 1 op de lijst. Ze vonden me leuker dan nummer 3 tot en met 8. En zelfs als ze die al hadden gebeld, ik had een kamer en ook nog eens een fijne.
Wij wilden juist altijd iedereen een zo eerlijk mogelijke kans geven en dus nodigden we veel mensen uit en werken in 2 rondes. Na een uurtje blijven er dan iets van 5 over waar je nog uitgebreid mee kan kletsen. Als het niet klikt zijn ze maar een uurtje kwijt, en dan gun je iig de kans om een goede eerste indruk in persoon te maken. Dat zegt toch veel meer dan een mailtje, want na een paar jaar in een studentenhuis leer je ook wel dat een leuk mailtje niet hetzelfde als een leuk persoon is ;)

Na ja, iedereen zn eigen systeem... Uit ervaring bleek dat dit het beste werkt.
quote:bunnerbobbelien schreef op 07 april 2011 @ 12:20:

Bij ons was het normaal dat je diezelfde avond nog iemand liet weten dat hij/zij het werd én we belden de anderen ook allemaal op om te zeggen dat zij het niet waren geworden. Wel zo netjes. Dat kan dus alleen niet wanneer jij nog bijna een week afwacht. In ons geval had je dus alleen diezelfde avond even bedenktijd. Als jij aangaf dat je tot dinsdag wilde wachten waren we voor de nummer twee gegaan. Voor hetzelfde geval had je alsnog nee gezegd namelijk en konden wij weer van voor af aan beginnen met het hele gedoe. Het is echt veel werk een hospiteeravond organiseren. Ik ben het dus ook niet eens met wat hierboven staat over dat in het 'huidige kamer klimaat' niet raar is om naar meerdere kamers te kijken. Juist wel raar! Er was en is nog steeds zo'n tekort aan kamers, het is krijgen wat je krijgen kan. De reden dat iedereen meerdere kamers langs gaat is omdat je er niet zomaar eentje krijgt, niet omdat je zo ruim de keus hebt en het voor het uitkiezen hebt.Maar je hebt toch al een hospiteerborrel gehad, dan kun je toch gewoon iemand anders die ook aardig leek bellen. Die heef took last van de kamernood!
quote:naira1986 schreef op 07 april 2011 @ 12:35:

Wij wilden juist altijd iedereen een zo eerlijk mogelijke kans geven en dus nodigden we veel mensen uit en werken in 2 rondes. Na een uurtje blijven er dan iets van 5 over waar je nog uitgebreid mee kan kletsen. Als het niet klikt zijn ze maar een uurtje kwijt, en dan gun je iig de kans om een goede eerste indruk in persoon te maken. Dat zegt toch veel meer dan een mailtje, want na een paar jaar in een studentenhuis leer je ook wel dat een leuk mailtje niet hetzelfde als een leuk persoon is ;)

Na ja, iedereen zn eigen systeem... Uit ervaring bleek dat dit het beste werkt.Tja, ik vind het niet zo eerlijk om 25 mensen uit te nodigen 'voor niks'. Mijn ervaring is namelijk dat het dan héél lastig is om er nog tussen te komen, als mensen al een klik hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven