Kapot draai element comibmagnetron

28-02-2010 13:57 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stond net in de keuken lekker lasagne te maken en warmde mijn oven alvast voor (is een combimagnetron). Toen ik de lasagne echter in de oven wilde zetten viel het mij op dat de plaat niet meer draaide, ik heb de oven even uitgezet om te kijken wat er aan de hand was en het draai elementje was gewoon afgeknapt.

Nou vroeg ik me af of ik de oven/ magnetron nog wel kon gebruiken. Kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden, als het echt niet kan, bak ik de lasagne vanavond wel bij mijn vriend af (dat kan toch ook wel?)
Semper ubi sub ubi
Bij mij is de schaal kapot, dus ook geen draaiend plateau meer. Ik zou die lasagna gewoon afbakken maar halverwege even de schaal omdraaien en aan het eind even in de gaten houden of de kaas niet te donker wordt.
Dat doet de mijne ook, geen idee wat er mis mee is. Draai de schaal af en toe eventjes om. De hete lucht verspreidt zich toch wel door de hele oven, dus alles word wel warm, maar voor een knapperig bovenkantje draai ik hem af en toe.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de lasagne net weer in de oven gezet en houd het even in de gaten.

Normale ovens hebben ook geen draaifunctie, dus achteraf gezien had ik eigenlijk ook eerst even rustig moeten gaan nadenken voordat ik hier mijn vraag ging stellen
Semper ubi sub ubi
quote:Idreamofgenie schreef op 28 februari 2010 @ 14:13:

Normale ovens hebben ook geen draaifunctie, dus achteraf gezien had ik eigenlijk ook eerst even rustig moeten gaan nadenken voordat ik hier mijn vraag ging stellen

Bij normale ovens komt de warmte van onder (daar zit het gas) en wordt de warmte dus redelijk goed door de ruimte verdeeld. Er is dan alleen een verschil in temp tussen onder en boven.

Bij combimagnetrons komt de warmte van achter (ventilator die de warmte gemaakt door de grill bovenin verspreidt) en dan is er een verschil in temp tussen achter en voorin de oven.

Vandaar dat er dan wel gedraaid moet worden. Maar dat kun je ook handmatig doen.
Ik heb hier al een paar jaar een combimagnetron zonder draaiplateau.

Er kunnen nu veel grotere schalen in dan met draaipl.

Deze bevalt mij uitermate fijn!!
Gewoon even een nieuw draaielementje halen bij de onderdelenboer van de week, en dan doet ie het weer.

En ook zonder draaifunctie kun je het apparaat gewoon gebruiken.

Bij mij brak ie laatst ook af, kostte iets van 5 euro.
De lasagne lijkt te lukken!

Bedankt voor alle tips.
Semper ubi sub ubi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven