Karakter kitten bepalen?
dinsdag 20 augustus 2019 om 14:49
Hoi allemaal! Ik kom even binnenvallen met een brandende vraag.
Na lang wikken en wegen hebben mijn vriend en ik een kitten geadopteerd. Ik heb mijn hele leven katten gehad (22 jaar lang dus), maar dit is mijn eerste "eigen", zonder ouders. Ik moet wel zeggen dat ik het spannend vind.
De laatste kat die bij mijn ouders in huis is gekomen, is inmiddels 16 jaar geleden, dus hoe hij als kitten was kan ik mij niet meer herinneren. Hij is zijn hele leven onvoorspelbaar en bijna vals geweest. Langslopen en in benen vliegen, hard doorbijten en meer van dat gedrag. Mijn moeder zegt dat de moederpoes ook al niet helemaal 100 was, en ze het dus "had kunnen weten". Ik ben eerder van mening dat mijn broer en ik als kleine kinderen niet gehoord hadden van het begrip "persoonlijke ruimte" en wij hem bij wijze verpest hebben.
Onze nieuwe kitten, Mowgli, is het compleet tegenovergestelde. Hij is nu 10,5 week oud en we hebben hem net een weekje. Waar wij zijn, is hij, hij ligt in mijn nek tijdens de afwas en wanneer ik achter mijn bureau zit te werken. Hij slaapt op mijn kussen en komt overdag echt om aandacht en knuffels vragen (althans, zo vat ik het op). Vriendlief zou er bijna jaloers van worden
.
Nu is mijn vraag, kan ik hier uit opmaken dat het een knuffelkat wordt, of zijn alle kittens leuk en knuffelig? Kan ik hem sturen om knuffelig te blijven of is dit iets wat nu eenmaal in zijn karakter zit (of niet)?
Na lang wikken en wegen hebben mijn vriend en ik een kitten geadopteerd. Ik heb mijn hele leven katten gehad (22 jaar lang dus), maar dit is mijn eerste "eigen", zonder ouders. Ik moet wel zeggen dat ik het spannend vind.
De laatste kat die bij mijn ouders in huis is gekomen, is inmiddels 16 jaar geleden, dus hoe hij als kitten was kan ik mij niet meer herinneren. Hij is zijn hele leven onvoorspelbaar en bijna vals geweest. Langslopen en in benen vliegen, hard doorbijten en meer van dat gedrag. Mijn moeder zegt dat de moederpoes ook al niet helemaal 100 was, en ze het dus "had kunnen weten". Ik ben eerder van mening dat mijn broer en ik als kleine kinderen niet gehoord hadden van het begrip "persoonlijke ruimte" en wij hem bij wijze verpest hebben.
Onze nieuwe kitten, Mowgli, is het compleet tegenovergestelde. Hij is nu 10,5 week oud en we hebben hem net een weekje. Waar wij zijn, is hij, hij ligt in mijn nek tijdens de afwas en wanneer ik achter mijn bureau zit te werken. Hij slaapt op mijn kussen en komt overdag echt om aandacht en knuffels vragen (althans, zo vat ik het op). Vriendlief zou er bijna jaloers van worden
Nu is mijn vraag, kan ik hier uit opmaken dat het een knuffelkat wordt, of zijn alle kittens leuk en knuffelig? Kan ik hem sturen om knuffelig te blijven of is dit iets wat nu eenmaal in zijn karakter zit (of niet)?
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:51
Ik heb twee kittens van de boerderij, die overigens wel veel met mensen in contact zijn geweest.
Ze zijn nu 5 maanden, 1 was van begin af aan al heel aanhankelijk en is nog steeds een enorme knuffelaar. De ander was wel knuffelig maar begint nu steeds meer zijn eigen gang te gaan. Ik kan hem drie keer aaien, hij ligt wel graag bij me maar liever niet op schoot omdat hem dat te onrustig is. De hele tijd aaien vind hij ook niet echt wat.
Ze zijn nu 5 maanden, 1 was van begin af aan al heel aanhankelijk en is nog steeds een enorme knuffelaar. De ander was wel knuffelig maar begint nu steeds meer zijn eigen gang te gaan. Ik kan hem drie keer aaien, hij ligt wel graag bij me maar liever niet op schoot omdat hem dat te onrustig is. De hele tijd aaien vind hij ook niet echt wat.
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:47
dinsdag 20 augustus 2019 om 21:19
Hij was ruim 9,5 week, dat valt toch wel mee?sugarmiss schreef: ↑20-08-2019 17:47Oh wat een leukerd
Ik denk dat hij wel zo knuffelig blijft.
Alleen jammer dat je hem zo vroeg en onder de vlooien hebt opgehaald.
Hoe leuk deze ook is, je had niet deze moeten nemen.
Hopelijk heb je er niet voor betaald.
Zodat je de wanpraktijken van deze "fokkers" in stand houdt.
Daarnaast heb ik een klein symbolisch bedrag (voor de ontwormkuur etc) voor hem betaald. Moeten kittens uit “per ongeluk nestjes” dan maar gedumpt worden langs de weg, omdat we anders fokkers in stand houden?
dinsdag 20 augustus 2019 om 21:23
9,5 week is al flink beter, dan de zes weken die ik hier ook wel lees.
dinsdag 20 augustus 2019 om 21:29
sugarmiss schreef: ↑20-08-2019 17:47Oh wat een leukerd
Ik denk dat hij wel zo knuffelig blijft.
Alleen jammer dat je hem zo vroeg en onder de vlooien hebt opgehaald.
Hoe leuk deze ook is, je had niet deze moeten nemen.
Hopelijk heb je er niet voor betaald.
Zodat je de wanpraktijken van deze "fokkers" in stand houdt.
Een dag niet geoordeeld is een dag niet geleefd voor jou hé.
En als je goed gelezen had dan kon je weten dat dit een perongeluknestje was.
En waarschijnlijk niet zo slecht af met die 9,5 week daar weg ivm vlooien en niet zo veel kennis bij dat gezin.
Geniet lekker van je kitten TO!
dinsdag 20 augustus 2019 om 21:38
Onze knuffelkat was als kitten enorm schuw en angstig. Dat is hij nog steeds, behalve naar ons. Het liefst hangt hij de hele dag tegen je aan geplakt en geeft kopjes met de kracht van een bulldozer. Onze voormalige terrorkitten is nu een terrorkater. Hij zit wel graag tegen je aan, maar aaien staat hij alleen toe als het hem uitkomt. Teveel aaien irriteert hem waardoor hij uithaalt.
dinsdag 20 augustus 2019 om 21:42
Wat een lief katje!!!! Wij hebben ook een ex-zwervertje.....veel geduld en liefde en nu is ze nog steeds geen schootkat ( hoeft ook niet) maar ze wil altijd bij ons in de buurt zijn....visite is nog steeds niet welkom dan taait ze af maar Man, mijn moeder, zus en ik zijn gelukkig oké bevonden. Ze is zo n grote lieverd ......heerlijk eigenzinnig en zoveel angsten overwonnen....ben super trots op haar.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:33
Per ongeluk omdat ze niet de moeite hadden genomen om poes te steriliseren.PoesinBoots schreef: ↑20-08-2019 21:29Een dag niet geoordeeld is een dag niet geleefd voor jou hé.
En als je goed gelezen had dan kon je weten dat dit een perongeluknestje was.
En waarschijnlijk niet zo slecht af met die 9,5 week daar weg ivm vlooien en niet zo veel kennis bij dat gezin.
Geniet lekker van je kitten TO!
En ook dan kan je gewoon je kittens ontvlooien. To schrijft ook nog dat het kitten licht ondervoed was.
En niet zoveel kennis bij dat gezin.
Moederpoes voedt een kitten zelf wel op. En iedereen weet echt wel dat je een kat hoort te ontvlooien, ontwormen en in te enten.
Maar mensen vinden het blijkbaar lekker om de dietenredder uit te hangen.
Het is een leuk kitten maar het is gewoon echt niet verstandi on aan dit soort praktijken mee te werken.
woensdag 21 augustus 2019 om 11:37
welke praktijken heb je het over?sugarmiss schreef: ↑21-08-2019 11:33Per ongeluk omdat ze niet de moeite hadden genomen om poes te steriliseren.
En ook dan kan je gewoon je kittens ontvlooien. To schrijft ook nog dat het kitten licht ondervoed was.
En niet zoveel kennis bij dat gezin.
Moederpoes voedt een kitten zelf wel op. En iedereen weet echt wel dat je een kat hoort te ontvlooien, ontwormen en in te enten.
Maar mensen vinden het blijkbaar lekker om de dietenredder uit te hangen.
Het is een leuk kitten maar het is gewoon echt niet verstandi on aan dit soort praktijken mee te werken.
Deze kitten komt niet van een broodfokker (die praktijken moet je niet aan meewerken inderdaad)
Kitten komt uit een huishouden, waar ze blijkbaar wat weinig verstand van dieren hebben. Das klote voor de poes die er nog woont, maar waarom zou TO de kitten niet moeten nemen???
woensdag 21 augustus 2019 om 11:48
Mijn poes is nu 10 jaar oud, ik kreeg haar toen ze 10 weken was.
Eigenlijk is ze nog precies hetzelfde als toen ze klein was.
Altijd klimmen, gelukkig nu niet meer in mijn blote benen om op het aanrecht te komen.
Ze is nog steeds aanhankelijk, als het haar uitkomt. Net als toen ze een kitten was moet ik nog steeds eerst haar stemming peilen voor ik haar aai, anders bijt ze. Ze is nog steeds het meest eigenwijze, meest egoïstische en grappigste beest dat ik ooit gehad heb, net als toen ze klein was.
Het is een draakje. Nu en toen.
Ze heet Sam, maar zij denkt waarschijnlijk dat ze NEE!!! heet.
Eigenlijk is ze nog precies hetzelfde als toen ze klein was.
Altijd klimmen, gelukkig nu niet meer in mijn blote benen om op het aanrecht te komen.
Het is een draakje. Nu en toen.
Ze heet Sam, maar zij denkt waarschijnlijk dat ze NEE!!! heet.
delite_ wijzigde dit bericht op 21-08-2019 13:47
0.50% gewijzigd
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
woensdag 21 augustus 2019 om 13:35
Wat een dotje heb je!
Lekker blijven knuffelen. En tijdens het knuffelen ook aan zijn pootjes en voetzolen zitten. Dat hebben katten niet zo graag maar de mijne zijn het zo gewend dat ze het zelfs fijn vinden. Nageltjes knippen is daardoor geen probleem. Ook elke keer bij het kammen even in zijn bekje naar de tandjes kijken en oogjes 'schoonmaken'. Onze Coontjes bleken 'zwakke' tanden te hebben en omdat we vanaf kitten al in hun bekje keken kan ik nu makkelijk tanden poetsen.
Wij hebben 2 broertjes. De ene plakt het liefst de hele dag tegen ons aan. Hij 'buidelt' in mijn badjas. De ander wil niet opgepakt worden of op schoot maar komt vragen om gestreeld en flink geknuffeld te worden als hij daar zin in heeft. Ze zijn beiden heel relaxt en slapen vaak zelfs op hun rug met het buikje onbeschermd. Dat is een teken dat ze zich veilig voelen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 21 augustus 2019 om 13:43
Dat is wel echt een Maine Coon kwaal hé. De oom van mijn draak mist ook al meerdere tanden/kiezen. En die is pas 4.
Ik was gisteren met Herman bij de dierenarts en ze zei dat hij gelukkig niet het zwakke gebit van een MC heeft. Scheelt dat hij een kruising is denk ik.
woensdag 21 augustus 2019 om 13:46
Zeker! Gelukkig attendeerde de DA ons er heel vroeg op dat er iets van verkleuring aan de hoektanden was. Ze krijgen nu half om half dental en Coonvoer en gelukkig kunnen we poetsen. Bij de laatste controle toonden ze de DA spierwitte tanden! Dus deze aanpak werkt gelukkig.PoesinBoots schreef: ↑21-08-2019 13:43Dat is wel echt een Maine Coon kwaal hé. De oom van mijn draak mist ook al meerdere tanden/kiezen. En die is pas 4.
Ik was gisteren met Herman bij de dierenarts en ze zei dat hij gelukkig niet het zwakke gebit van een MC heeft. Scheelt dat hij een kruising is denk ik.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 21 augustus 2019 om 14:31
Poesinboots, heb jij een Herman? Wat een ontzettend toffe naam voor een kat! Mijn katten heten Miep en Adelheid.
(Adelheid is een Brit en een fantastisch nuffig knuffelig beestje. Miep is een vuilnisbakkie en weliswaar niet de knapste, maar wel een geinig geval)
TO, ik denk dat je kat blijft zoals hij is. Van alle katten die wij hebben gehad bleven ze doorgaans als volwassen kat de grote variant van hun kittenversie. De een was en bleef knuffelig, de ander meer op zichzelf en de volgende valsig.
TO, ik denk dat je kat blijft zoals hij is. Van alle katten die wij hebben gehad bleven ze doorgaans als volwassen kat de grote variant van hun kittenversie. De een was en bleef knuffelig, de ander meer op zichzelf en de volgende valsig.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:50
*TanteSjaan* schreef: ↑21-08-2019 14:31Poesinboots, heb jij een Herman? Wat een ontzettend toffe naam voor een kat! Mijn katten heten Miep en Adelheid.(Adelheid is een Brit en een fantastisch nuffig knuffelig beestje. Miep is een vuilnisbakkie en weliswaar niet de knapste, maar wel een geinig geval)
Ja, dank je
Adelheid vind ik ook geweldig! Ik heb een Brit gehad vroeger en die heette James (Jamie als roepnaam)
woensdag 28 augustus 2019 om 20:47
Even een update, Mo is nog steeds erg knuffelig en aanhankelijk! Wel begint de pubertijd al een beetje op te komen (tot grote schrik van de planten in huis), maar ook dat is nog te overzien.
Afgelopen weekend een grote kittendate gehad met de net wat oudere kitten van mijn ouders en de nog wat oudere kitten van mijn broer. Ontzettend leuk gespeeld met zijn drieën, begon met wat geblaas maar werd echt leuk spelen.
Mowgli was wel een beetje het onhandige knuppeltje van het stel, snel afgeleid door insecten etc., maar dat past juist ook wel heel goed bij mij. Daarnaast was hij bij uitstek de meest knuffelige!
Afgelopen weekend een grote kittendate gehad met de net wat oudere kitten van mijn ouders en de nog wat oudere kitten van mijn broer. Ontzettend leuk gespeeld met zijn drieën, begon met wat geblaas maar werd echt leuk spelen.
Mowgli was wel een beetje het onhandige knuppeltje van het stel, snel afgeleid door insecten etc., maar dat past juist ook wel heel goed bij mij. Daarnaast was hij bij uitstek de meest knuffelige!