Kat binnen/tuin

28-02-2016 00:32 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben 2 hele lieve (junior) poezen! We zijn gek op ze. We twijfelen nu alleen heel erg of we ze zelf op pad in de buurt willen laten gaan, vooral door allerlei horror verhalen wat mensen met katten op straat doen.

Ik wil ze het naar buiten gaan niet ontnemen. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik ze in de tuin kan laten komen zonder dat ze over de schutting naar de buren (= een kattenhater) klimmen. Hebben jullie goede tips of ervaringen hiermee?

Ik las op internet iets over een omheiningssysteem met draad of draadloos, heeft iemand hier ervaring mee?
quote:grizzella schreef op 28 februari 2016 @ 10:32:

Wij hebben bovenaan de schutting een plank over de hele lengte van ong 30 c diep, met boekenplank steunen gemaakt. Dan kunnen ze wel omhoog klimmen maar bovenaan botsen ze tegen de planken en dan kunnen ze dus niet over de schutting heen. Aan de achterkant van de tuin staat een tuinhuisje, en om te voorkomen dat ze via die kant eruit gaan hebben we over de laatste 3 metervan de tuin een net gespannen. Katten kunnen zo in de tuin maar niet eruit, werkt prima.

Maar er kunnen wel vogels en vliegjes in om op te jagen? Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor veilige omheining. Mijn dochter is ertegen omdat het zo vreselijk was toen onze kat werd doodgereden.

Heb je nooit vreemde katten in de tuin die er dan niet meer uit kunnen?
Onze buren, die hij dagelijks ziet omdat hij altijd in hun tuin hangt met zijn mattie (de buurkat) die mogen hem nu heeeel soms kort aaien.

Thuis is het een onwijze knuffelkont, maar alleen bij ons en mijn ouders en zus.
Grief is just love with nowhere to go
Wij gaan binnenkort ook onze tuin kattenproef maken. Wij gaan een net/kippengaas haaks op de schutting zetten. Op google vind je een hoop afbeeldingen hoe je het kan doen, wat je mooi vindt, bij jou past etc. Inspiratie genoeg
Vliegjes om op te jagen zitten er inderdaad, vogels niet zo veel, die laten het wel uit hun hoofd om in onze tuin te komen zitten met drie katten . Er zijn tot nu toe gaan vreemde katten in de tuin geweest...
Kunnen we ook stellen dat honden niet op straat horen, en wel in een kooi?

Beetje gek dat honden wel zouden mogen rennen, en katten niet. Ook katten hebben dat nodig.
quote:theamuts schreef op 28 februari 2016 @ 10:57:

Beetje gek dat honden wel zouden mogen rennen, en katten niet. Ook katten hebben dat nodig.

Wat een rare vergelijking weer. Een hond laat je uit, die zet je toch niet in de tuin van de buren om daar te rennen en te poepen en piesen?

Een kat kan prima rennen in een huis. En als je vindt dat dat niet genoeg is,laat je je ze in je eigen tuin. Genoeg manieren om ze daar te houden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:theamuts schreef op 28 februari 2016 @ 10:57:

Als die hond ongevraagd bij mij in de achtertuin komt schijten, vind ik het ook raar ja.

En katten kunnen binnen ook prima rennen hoor. Trap op en af, over de verdieping door de kamers heen. Ik zie het probleem niet.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 28 februari 2016 @ 11:11:

[...]

Als die hond ongevraagd bij mij in de achtertuin komt schijten, vind ik het ook raar ja.

En katten kunnen binnen ook prima rennen hoor. Trap op en af, over de verdieping door de kamers heen. Ik zie het probleem niet.Het probleem is er toch wel. Binnen kunnen ze niet jagen en sociaal omgaan met andere katten. Mijn twee katten zitten dagenlang smachtend voor het raam, vooral in het voorjaar als de kattenhormonen weer opspelen. Ze zijn overigens zelf wel geholpen.
quote:MinkeDeWit schreef op 28 februari 2016 @ 11:15:

[...]

Het probleem is er toch wel. Binnen kunnen ze niet jagen en sociaal omgaan met andere katten. Mijn twee katten zitten dagenlang smachtend voor het raam, vooral in het voorjaar als de kattenhormonen weer opspelen. Ze zijn overigens zelf wel geholpen.Daar hebben de katten van mijn vrienden geen last van. Die hebben het prima naar hun zin samen en zitten ook niet voor het raam ofzo. Vermaken zich prima binnen en soms in de ren. Zo is elke kat weer anders hè. Het zijn net mensen
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 28 februari 2016 @ 11:16:

[...]

Daar hebben de katten van mijn vrienden geen last van. Die hebben het prima naar hun zin samen en zitten ook niet voor het raam ofzo. Vermaken zich prima binnen en soms in de ren. Zo is elke kat weer anders hè. Het zijn net mensen

Ik weet van sommige fokkers dat ze alleen kittens verkopen aan mensen met een buitenren. Die katten komen dus al generaties niet buiten. Ik denk dat die makkelijker binnen te houden zijn dan katten die het al eens hebben ervaren. Het zijn net mensen

De katten van mijn zus blijven gewoon bij de drempel van de voordeur staan. Vluchten eerder naar binnen dan dat ze er vandoor gaan.
Katten kunnen vaak prima rennen in de tuin. Mij gaat het er vooral om dat er ontzettend veel katten doodgereden worden of 'kwijt' raken. Zeker in de lente gaan er dankzij de hormonen veel dieren dood. Honden poepen trouwens over het algemeen niet bij de buren in de tuin of lopen ongevraagd naar binnen..
Veel verschillende ideeën!

Ik heb niet het idee dat onze katten perseé naar buiten willen, ze kijken wel af en toe bij het raam naar buiten, maar als mijn vriend of ik door de deur gaan proberen ze niet omdat mee naar buiten te gaan of te 'ontsnappen'. Ze zijn binnen ook wel lekker actief, speels en naar mijn idee tevreden. Toch wil ik ze zelf laten kiezen...

Op internet kwam ik wat ik hier ook las zo'n omheiningssysteem tegen met of zonder draad en met een band en die gaat piepen of trillen als ze te dicht bij komen. Heeft iemand hier nog ervaringen mee?
Indien je Facebook hebt, neem dan eens een kijkje op de pagina 'Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan'. Daar kun je heel veel ideeën op doen over hoe je je katten in je tuin kunt houden. Wij hebben zelf schuin gaas op de bovenkant van de schutting.

Succes!
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 27-03-2016 10:56
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
In mijn wijk is er 1 doorgaande weg. Daarop zijn alleen al deze week twee katten aangereden. Ik zal jullie de details besparen, maar zeker eentje heeft het niet overleefd. In de lente letten katten totaal niet op, hormonen overheersen. Denk asjeblieft eens aan een kat veilige tuin! Of hou je kat zoveel mogelijk binnen in de lente.
Onze kat kwam voorheen ook niet buiten, totdat we vorige jaar zijn verhuisd naar een huis met tuin.

Hij kan met een tuigje over het gehele grasveld bij ons in de tuin lopen/spelen. Hij is echt super blij als hij buiten is. Als ik jou was zou ik dan ook zeker kijken of jou katten het ook zo leuk vinden ondanks dat ze het niet gewend zijn buiten te komen. Word er altijd zo vrolijk van als ik hem door de tuin zie rennen en rollen.

We gaan binnenkort een kattenluikje en buitenverblijf voor hem bouwen zodat hij als we niet thuis zijn ook veilig naar buiten kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven