Kat blijft miauwen

20-02-2020 21:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Beetje achtergrondinformatie: ik heb een lapjeskat, een poes, van inmiddels alweer 8,5 jaar oud. Ze is nu 7,5 jaar bij mij. In die 7,5 jaar is er best veel gebeurd: ze woont inmiddels in haar vijfde huis en ze heeft tot afgelopen oktober altijd met mijn andere kat samen geleefd (die is bij mijn ex achtergebleven). Inmiddels wonen we dus met zijn tweetjes in mijn nieuwe huis.

Wat meer info over haar: ze is op straat gevonden, ze werd geschat op 1 jaar oud en ik heb haar uit het asiel gehaald. Ze is altijd erg op mij gefocust geweest, nog steeds. Werd graag aangehaald, lag altijd bij me op schoot en sliep bij me op/in bed. Binnen een maand haalde ik mijn andere kat uit het asiel. Het ging een tijdje heel goed tussen die twee, toen een tijdje heel slecht en de afgelopen 4 jaar gingen ze elkaar uit de weg. Geen liefde, maar ook geen ruzie. De sfeer in huis, tussen mij en ex, was vaak om te snijden, het is een gevoelig katje, zij had daar last van. Ze ging zichzelf bijten en krabben, ze wilde alleen nog maar naast me liggen en kwam niet meer op schoot, ze wilde niet aangehaald worden, ze was schichtig. Als ik niet thuis was was zij ook niet thuis, dan zat ze bij de buurvrouw (die gek op haar was).

De dag dat we voor het eerst samen in m’n nieuwe huis waren heeft ze de hele avond op schoot gelegen. ‘s Nachts kroop ze bij me in bed. Dit is nu nog steeds. Zodra ik ga zitten ligt ze op me en zodra ik in bed ga liggen komt ze erbij. Ze heeft zichzelf vanaf dag 1 niet meer gekrabd of gebeten, ze is niet meer schichtig, ze is weer de kat zoals ik haar kende en ze lijkt gelukkig.

So far, so good :)

Nu de reden dat ik dit topic open: ik werk 4 dagen in de week en ben af en toe wel eens een avond weg, zodra ik thuiskom gaat ze als een malle miauwen en blijft ze miauwen totdat ik op de bank zit of in bed lig en ze bij me kan liggen. Ze wil continu aandacht, maar ik ga vaak eerst koken en eten. Soms is ze dus wel een half uur aan het miauwen, totdat ze lijkt te beseffen dat ik echt weer thuis ben en niet wegga. Het is niet alleen ontzettend irritant, ik vind het voor haar ook niet fijn, en ik weet niet hoe ik het moet oplossen. Negeren maakt het erger, na binnenkomst eerst uitgebreid aanhalen en aandacht geven verandert of vermindert het niet, boos worden heeft geen zin en vind ik ook sneu. Ik weet niet precies waarom ze het doet en ik weet ook niet hoe ik het kan veranderen.

Iemand hier een idee?

Ze is overigens lichamelijk helemaal in orde.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Til dr op tijdens het koken zeg iets van een hoge krabpaal in de keuken zodat ze tijdens het koken al die aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
21-02-2020 15:40
Til dr op tijdens het koken zeg iets van een hoge krabpaal in de keuken zodat ze tijdens het koken al die aandacht krijgt.

Dat vind ik een lastige, want ze is erg gefocust op eten (omdat ze van de straat komt, denk ik). Altijd al zo geweest. Ze steelt je eten onder je neus vandaan en bedelt erg, ze mag dus ook niet in de keuken komen als ik bezig ben met snijden/koken.

Toevoeging: ik heb een volledig open keuken, dus ik ben wel in dezelfde ruimte.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-02-2020 16:24
Dat vind ik een lastige, want ze is erg gefocust op eten (omdat ze van de straat komt, denk ik). Altijd al zo geweest. Ze steelt je eten onder je neus vandaan en bedelt erg, ze mag dus ook niet in de keuken komen als ik bezig ben met snijden/koken.

Toevoeging: ik heb een volledig open keuken, dus ik ben wel in dezelfde ruimte.
Dan zorg je dat er eigen brokjes staan. Als ze eenmaal door hebben dat mensen eten voor de mens is en het alternatief brokken is dan word dat vanzelf minder.
Alle reacties Link kopieren
Ach god, arm arm beestje.
Weggehaald bij haar soortgenoot waar ze al 7.5 jaar mee doorbracht. Bij de buurvrouw waar ze dagen lang doorbracht. Uit haar vertrouwde omgeving inclusief vertrouwde geuren e.d. Poes mag nu zelfs niet meer naar buiten. Zit hele dagen weg te kwijnen in haar uppie. En dan kan jij het nog opbrengen om GEIRRITEERD naar zo'n beestje te reageren, omdat je een 'mindere dag' had :-?
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
21-02-2020 16:42
Dan zorg je dat er eigen brokjes staan. Als ze eenmaal door hebben dat mensen eten voor de mens is en het alternatief brokken is dan word dat vanzelf minder.

Dat is een leuke aanname, maar zo simpel is het helaas niet. In mijn oude huis stond haar voer wel in de keuken. Ze is al 7,5 jaar zo en ze blijft eten stelen en bedelen als ze in de keuken komt, dus dat gaat gewoon niet.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ze mag óók al niet in de keuken komen. Arm beestje
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
21-02-2020 16:49
Ach god, arm arm beestje.
Weggehaald bij haar soortgenoot waar ze al 7.5 jaar mee doorbracht. Bij de buurvrouw waar ze dagen lang doorbracht. Uit haar vertrouwde omgeving inclusief vertrouwde geuren e.d. Poes mag nu zelfs niet meer naar buiten. Zit hele dagen weg te kwijnen in haar uppie. En dan kan jij het nog opbrengen om GEIRRITEERD naar zo'n beestje te reageren, omdat je een 'mindere dag' had :-?

Nou nou, calm your tits. Heb je ook gelezen dat ze de laatste jaren zo ongelukkig was dat ze vluchtte naar de buurvrouw als ik er niet was, zichzelf helemaal kaal krabde/beet en totaal geen affectie meer behoefde of tolereerde? En dat ze sinds oktober helemaal is opgebloeid, veel rustiger is geworden, weer veel meer liefde te geven heeft en ook veel meer liefde weer wil ontvangen?

Ze mag wel naar buiten, ze wil het niet. Ze gaat ook niet als de deur openstaat. En ze is maar drie dagen (overdag) alleen thuis. Doe niet zo dramatisch.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-02-2020 16:51
Nou nou, calm your tits. Heb je ook gelezen dat ze de laatste jaren zo ongelukkig was dat ze vluchtte naar de buurvrouw als ik er niet was, zichzelf helemaal kaal krabde/beet en totaal geen affectie meer behoefde of tolereerde? En dat ze sinds oktober helemaal is opgebloeid, veel rustiger is geworden, weer veel meer liefde te geven heeft en ook veel meer liefde weer wil ontvangen?

Ze mag wel naar buiten, ze wil het niet. Ze gaat ook niet als de deur openstaat. En ze is maar drie dagen (overdag) alleen thuis. Doe niet zo dramatisch.
:-D
Alle reacties Link kopieren
Haha, dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Poezie is een mega kletsmajoor en superknuffel. Ze is ook enig kind en de hele dag alleen, wij hebben dus zodra ik thuis kom knuffeltijd en speeltijd. Je hebt een kat, dus je hebt ook de verplichting om je eigen wensen af en toe even aan de kant te schuiven voor haar.

(En nu ik dit zo schrijf, op kantoor, heb ik al helemaal zin om naar huis te gaan en poezeknuffels te krijgen!)
boterbloempje6 schreef:
21-02-2020 16:49
Ach god, arm arm beestje.
Weggehaald bij haar soortgenoot waar ze al 7.5 jaar mee doorbracht. Bij de buurvrouw waar ze dagen lang doorbracht. Uit haar vertrouwde omgeving inclusief vertrouwde geuren e.d. Poes mag nu zelfs niet meer naar buiten. Zit hele dagen weg te kwijnen in haar uppie. En dan kan jij het nog opbrengen om GEIRRITEERD naar zo'n beestje te reageren, omdat je een 'mindere dag' had :-?
Ja lekker dit. Alsof mensen er altijd voor kiezen om te verhuizen.
Ik moet wel even kwijt dat ik geen enkele gelegenheid krijg om even geen zin in Balin te hebben. Er wordt voor een groot deel van de dag op me gejaagd, ik word getackeld, bekopt, bekroeld, gewassen en moet hele verhalen aanhoren en als ik een dagje mijn aandacht ergens anders heb, dan word ik de dag erna volledig genegeerd en moet ik door 100 hoepels springen om enige vergeving te krijgen, dus TO, je hebt het er maar gemakkelijk mee. :|
Alle reacties Link kopieren
EadlynSchreave schreef:
21-02-2020 16:55
Haha, dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Poezie is een mega kletsmajoor en superknuffel. Ze is ook enig kind en de hele dag alleen, wij hebben dus zodra ik thuis kom knuffeltijd en speeltijd. Je hebt een kat, dus je hebt ook de verplichting om je eigen wensen af en toe even aan de kant te schuiven voor haar.

(En nu ik dit zo schrijf, op kantoor, heb ik al helemaal zin om naar huis te gaan en poezeknuffels te krijgen!)

Helemaal mee eens! Daarom open ik ook een topic :) Ik wil graag dat ze gelukkig is. En het is heerlijk om d'r aandacht te geven en met d'r te knuffelen, don't get me wrong.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-02-2020 17:00
Ik moet wel even kwijt dat ik geen enkele gelegenheid krijg om even geen zin in Balin te hebben. Er wordt voor een groot deel van de dag op me gejaagd, ik word getackeld, bekopt, bekroeld, gewassen en moet hele verhalen aanhoren en als ik een dagje mijn aandacht ergens anders heb, dan word ik de dag erna volledig genegeerd en moet ik door 100 hoepels springen om enige vergeving te krijgen, dus TO, je hebt het er maar gemakkelijk mee. :|

Haha ja, ze is wel vergevingsgezind. Vooral omdat ik zondag en maandag de hele dag thuis ben met mijn zoontje van 1,5 en die krijgt toch meer aandacht dan zij :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-02-2020 16:49
Dat is een leuke aanname, maar zo simpel is het helaas niet. In mijn oude huis stond haar voer wel in de keuken. Ze is al 7,5 jaar zo en ze blijft eten stelen en bedelen als ze in de keuken komt, dus dat gaat gewoon niet.
Dat is geen leuke aanname maar ervaring. Heb 10 jaar een kat met een extreem voedsel obsessie gehad maar zolang er over brokjes waren ging het goed.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
21-02-2020 19:37
Dat is geen leuke aanname maar ervaring. Heb 10 jaar een kat met een extreem voedsel obsessie gehad maar zolang er over brokjes waren ging het goed.

Een aanname dat dat dus voor elke kat werkt. Fijn dat het bij jouw kat wel hielp :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-02-2020 22:52
Een aanname dat dat dus voor elke kat werkt. Fijn dat het bij jouw kat wel hielp :)
Je vraagt hier om tips die krijg je maar wuif je zo weg ook prima dan blijft het probleem bestaan. Succes :hello:
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
22-02-2020 05:31
Je vraagt hier om tips die krijg je maar wuif je zo weg ook prima dan blijft het probleem bestaan. Succes :hello:

Ik ben blij met tips, het enige dat ik zeg is dat dit bij mijn kat niet werkt, dus dat een dergelijke aanname niet klopt. Was het maar waar dat elke tip altijd werkt ;)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij thuiskomst veel aandacht gegeven, meteen in de gang al met d’r geknuffeld, veel terug gekletst, ook tijdens het koken, en het ging nu al stukken beter. Ze ging na een minuut of tien in de vensterbank liggen en heeft de rest van de avond bij me op schoot gelegen, en vannacht half op me in bed :heart:

Wel, zie ook de tijd, per ongeluk (hoop ik :lol: ) m’n gezicht gekrabd net en me wakker gemaakt, maar soit.

Dank voor alle tips!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Fijn dat het al wat geholpen heeft! Het lijkt me ook een lastig probleem. Mijn kat was ook aardig aanhankelijk toen ik hem nog binnen hield maar nu hij buiten loopt en zijn energie kwijt kan kijkt hij minder naar me om.
Is het een optie om samen buiten een rondje te gaan lopen met lekker weer? Dat vind mijne echt geweldig en dat doen we elke avond. Hij loopt als een hondje achter me aan.
Het klinkt alsof ze vooral behoefte heeft aan jou dus wellicht haalt dat niets uit maar je kan het proberen in het voorjaar en de zomer. Mijne loopt de hele winter buiten en geeft niets om slecht weer.

Het lijkt me wel een lastig probleem want je kan natuurlijk niet thuis blijven voor haar. Je kan ook een camera ophangen zodat je kan zien wat ze doet als je er niet bent. Of wat interactieve speeltjes kopen voor haar zodat ze zich ook kan vermaken als je niet thuis bent.
Zo krijg ik vandaag een speeltje wat ik op het raam kan plakken met een zuignap met een vogeltje aan het uiteinde, zodat hij daar zelf mee kan spelen. Dat vindt hij denk ik wel leuk. Je hebt ook van die rails met balletjes erop waar ze tegenaan kunnen duwen enzo. Maar geen idee of je kat speelt zonder je.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
21-02-2020 19:37
Dat is geen leuke aanname maar ervaring. Heb 10 jaar een kat met een extreem voedsel obsessie gehad maar zolang er over brokjes waren ging het goed.
Bij onze kat kun je geen brokken laten staan, die eet alles op en wordt dan veel te dik.
En zelfs als ze net gegeten heeft en echt genoeg gehad heeft, aast ze op ons eten.
Deze dame mag bij ons niet in de keuken als we aan het koken zijn, dat is echt niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven