Kat eens wat anders geven...

16-03-2012 14:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze kat is 8 maanden en krijgt al zijn hele leventje Prins brokjes. Nu zag ik vanmorgen bij de supermarkt dat er zoveel keus is aan natvoer. Ik wil hem dit af en toe gaan geven, gewoon voor de lekker. Ik heb ergens gelezen dat dit niet echt gezond is maar voor af en toe moet kunnen.

Nu heb ik hier twee kleine blikjes staan van Gourmet Gold, zeevis in bechamelsaus , het moet niet gekker worden hahaha.

Ook heb ik een blikje mousse met tonijn.

Is een zo'n blikje ter vervanging van 1 portie brokjes à 40 gram? Kan dat zo de hele dag blijven staan? Hij is een rustige eter namelijk.

Hij krijgt af en toe verse gerookte zalm, vind je heerlijk! Tonijn op olie is hij minder gek op.

Wie kan mij hier iets over vertellen?

Alvast bedankt!
Verse gerookte zalm lijkt mij nogal zout voor een kat eigenlijk.

Bij ons krijgen twee kleine poezen samen een bakje brokjes (Royal Canin) een zakje/blikje zachtvoer (Gourmet oid) en een schaaltje water. Daar doen ze de hele dag mee.

Als je kat geen schranser is dan kun je dat natvoer er gewoon naast geven, dan doet ie vanzelf langer met zijn brokjes.
Kook gewoon zo nu en dan eens een wijting, wel alle graatjes eruit peuteren. Het ruikt niet lekker maar de meeste katten zijn er dol op.
verba volant, scripta manent.
Nee, 40 gr brokjes staat qua voedingswaarde gelijk aan 3 tot 4 gourmet blikjes. En kan dientenhalve ook niet als vervanging dienen in de zin 1 blikje tegenover 40 gram voeding. Mijn kleine (net zou oud) krijgt het heel af en toe, maar dan heeft hij binnen een uur alweer honger.
Tonijn op olie lijkt me ook niet zo gezond, doe dan tonijn op water.

Je kunt ook verse hart halen bij de winkel, vind mijn kat helaas niet lekker. Maar die lust ook helemaal niks behalve brokken.
Je hebt ook speciaal natvoer voor kittens. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel.

Onze kat krijgt brokken en van hetzelfde merk een zakje natvoer 's avonds. Altijd brokjes in saus, in één bepaalde smaak, mijn kat houdt niet van variatie.
Gerookte zalm voor een kat?! Dat is echt veel te zout. Hier krijgt kat soms voor de lekker een blikje gourmet. Ik geef hem 1/3 van zo'n miniblikje op een schoteltje, omdat ik het vies vind als dat de hele dag staat uit te drogen. Hij krijgt dan iets minder brokjes (die krijgt hij iedere ochtend afgepast en doet hij mee tot de volgende dag).

Waar ik hem echt een plezier mee doe is een stukje gekookte vis of kip. Gewoon in water, zonder kruiden of wat dan ook. Maar ook dan maar een klein stukje. Het is geen grote eter en ik wil verse dingen ook niet de hele dag laten staan..
Ik heb deze vraag ook eens bij de dierenarts neergelegd. Altijd maar diezelfde brokjes, mag dan niet af en toe en stukje goeie vis o.i.d.. (Natvoer komt er hier niet in)

Het kwam er op neer dat hij zei: Als je je kat echt een plezier wil doen, zorg dan dat ze knap voer krijgt en verder niets.

Oftewel, geen snoepjes/tussendoortjes maar gewoon gezond voer.
Ik heb hier altijd brokken staan voor de katten en 1 keer in de week krijgen ze een zakje felix als tractatie. Vinden ze heerlijk!
Valerie, ik heb hetzelfde gevraagd bij de dierenarts en mijne zei dat je inderdaad goed voer moet geven, maar dat je best mag variëren in de uitvoering. Dus beide zijn van hill's, in mijn geval.
Oh, dat ook zeker natuurlijk! Maar ik bedoel dat je niet je kat als mens moet gaan zien, en blikjes met bechamelsaus o.i.d. moet gaan geven alsof dat een extra 'traktatie' is.

Voor een kat is eten, gewoon eten... en wil je je kat een plezier doen zorg je voor eten wat kwalitatief goed is zodat hij/zij gezond blijft.
Katten die ik heb gehad kregen altijd vlees (KVV en soms o.a. een kuikentje of kippennekje erbij), in brokken zit naar mijn mening te veel zout, graan en andere ongezonde ingrediënten die vleeseters niet nodig hebben. Mijn katten (broer en zus) zijn 20 en 21 jaar geworden zonder ooit de DA te hebben gezien, is misschien toeval maar ik denk dat het met o.a. goed voer te maken heeft.
Dank voor de reacties!

Hij krijgt niet veel gerookte zalm hoor, maar twee kleine stukjes. Alleen als wij het eten en dat is niet zo vaak.

Ok, ik zal eens gaan informeren bij de dierenspeciaalzaak of er ook natvoer is van het Prins. Of even Google-en.

Tonijn op olie kreeg ik van hier als tip ivm het erge verharen. Hij lust het ook niet. Ook hiervan maar een klein beetje gegeven, geen bakje op dus.

Ik schrok vanmorgen van de vele keus natvoer, echt ongelofelijk ook hele rare ombinaties.

Ik zal ze terugbrengen en me laten voorlichten bij de dierenwinkel.
Naar mijn weten is Prins kwalitatief goed voer, beter als de supermarkt merken.
Hier trouwens een duidelijk stuk over vers voeren

link
Onze kat krijgt twee keer per week natvoer van whiskas, het beest weet exact op welke dag

En als ik ergens een blikje tonijn (op water!) voor nodig heb zet ik het zo goed-als-lege blikje voor de kat neer. Die schuift vervolgens met haar kop erin de hele keuken door En als ik een gesplitst ei nodig heb en het eigeel niet, dan gaat dat ook op een bordje. Verder krijgt onze kat nooit bewekt voedsel.

(Er is wel eens een ongekookte garnaal op de grond gevallen tijdens het pellen. Er werd twee keer aan geroken en tegenaan getikt en geen aandacht meer aan besteed. Hoe ver van de natuur staan die beesten tegenwoordig eigenlijk af? )
Mijn vroegere katten (heilige birmanen) zijn 19 jaar geworden. Ze kregen brinta pap aangemaakt met melk (mee begonnen omdat de één in het begin als kitten zo moeizaam at) ieders een kuiken (fijngemalen) en daarnaast kippenhartjes en runderlappen in kleine stukjes en rauw. Een keer per week kregen ze tonijn uit blik op water.

Mijn huidige katten (inmiddels één overleden) kregen blaasgruis dieet brokjes van Hills of Royal canin en zakjes van Royal canin. De overige zakjes (natvoer) voor blaasgruis vonden ze niet te eten. De kat die overleden is was de blaasgruiskater (17 jaar geworden)

De overgeblevene kat (nu 18 jaar) krijgt nu zo'n 100 gram uit blik (whiskas, qourmet e.d.) plus whiskas brokjes en van hills brokjes voor atrose.

Als ze ouder worden beginnen ze vaak steeds moeilijker en minder te eten.

Ik lees hier vaak op het forum dat je de goede voeding moet geven maar mij lijkt dat de meeste mensen (voeding voor nier en blaasgruis uitgezonderd) gewoon hun brokjes en natvoer bij de super halen.
quote:lisa2 schreef op 16 maart 2012 @ 15:41:

Ik lees hier vaak op het forum dat je de goede voeding moet geven maar mij lijkt dat de meeste mensen (voeding voor nier en blaasgruis uitgezonderd) gewoon hun brokjes en natvoer bij de super halen.Hoezo denk je dat? Zo gewoon vind ik dat namelijk niet. Hier wordt nooit voer uit de supermarkt gehaald. Van de dierenarts of Royal Canin. En onze kat heeft geen 'dieet'voer nodig.
Onze katten krijgen huismerkvoer van de agrarische winkel. Om het maar zo te noemen En één keer in de week delen ze een klein blikje (wat een feest!)
Bij ons ziet de kat dat zakje of blikje als een gebakje voor op zondag. Hij wordt direct wakker als de kast van de meterkast alleen al open gaat want daar ligt het voer.

Verder krijgt hij de rest van de week brokjes van whiskas/felix/gourmet. Net wat er in de aanbieding is.

Als wij een keer kip eten krijgt hij een beetje van de snijrestjes en dat vindt hij heerlijk. Net zoals het vocht uit een blikje tonijn. Meestal als ik zoiets klaar maak draait hij al rondjes om mijn bern heen dus dan krijgt hij ook wat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven