kat heeft klitten in de vacht

03-12-2011 10:17 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn kat is nu 16, ze heeft een niet al te lange, dikke vacht, maar toch heeft ze de laatste tijd vaak klitten in haar vacht. Ze heeft dit nooit eerder gehad. Ik knip ze nu weg (ziet er niet uit). Kan dit ergens op duiden? Bijv. Dat ze zich minder goed verzorgt omdat ze ouder wordt?
Ze worden wat mottig als ze ouder worden. Wel goed dat je ze weghaalt want klitten verstikken de huid. Probeer als je haar klitvrij hebt, haar iedere dag te kammen met een vrij fijne kam, zo hou je de klitten een beetje weg
Waarschijnlijk kan ze niet overal meer bij...

Ik kam mijn oude kat geregeld en aai haar vaak met een vochtig gemaakt oud washandje. Die tip kreeg ik ooit van iemand, dat bootst het wassen een beetje na.
Ik knip ze er ook uit. Dat hebben ze liever niet. Maar ja, je kan ze toch ook moeilijk met zo'n voddig vachtje rond laten lopen. Het liefste zou ik ze laten scheren maar dat lijkt me bij mijn oudste van 18 niet echt een goed plan. Ze is heel mager, heeft totaal geen vet meer op dr lijfje. De ander kan nog wel wat hebben maar ik vrees voor het leven van degene die gaat scheren

Als ze nu liggen te slapen of rustig bij me zitten dan knip ik weg waar ik bij kan. Net ook weer wat bij mijn oudste weggeknipt.

Vochtig washandje heb ik ook wel eens gedaan. Ze worden toch wat vies en vet. Dat aait niet lekker.
Mijn kat was al heel erg ziek toen ze klitten kreeg en te moe zichzelf te verzorgen. Hou dus ook haar gezondheid in de gaten! Er hoeft niets aan de hand te zijn; het is maar een tip.
Inderdaad, dat is ouderdom. Kun je haar niet borstelen met een furminator? Als je knipt, dan knipt je haar bescherming weg. Door het goed bij te houden, hoeft dat niet nodig te zijn.

Overigens is het wel belangrijk om de klitten weg te blijven halen, want klitten kunnen erg pijnlijk zijn, vooral als de vacht nat wordt.
En de tong is niet meer zo ruw, dat scheelt ook veel. Gewoon een beetje helpen dus.
Het is vaak op die leeftijd te wijten aan ouderdom, dan worden ze wat strammer en kunnen ze niet overal meer bij en ze hebben er ook vaak de puf niet meer voor.

Zelf heb ik mijn oude kat hiermee geborsteld, dat vond ze heerlijk:

JA hallooo jou kat kan zijn eigen haren niet kammen hoor !

En dan ga jij je kat ook nog voor gek laten lopen door happen uit zijn vacht te knippen !

Lijkt op een kat met vachtmijt dadelijk.

Mooie ben jij...ben benieuwd wat jij ervan vind als iemand dat bij jou doet !
Ik heb geen idee wat de bovenstaande post toevoegt of naar verwijst?

Kijk wel uit met het knippen, een oud-collega van mij had per ongeluk ook een stukje vel mee geknipt en het arme beestje moest toe gehecht worden.
quote:lies-are-worse schreef op 03 december 2011 @ 14:26:

En dan ga jij je kat ook nog voor gek laten lopen door happen uit zijn vacht te knippen !

Mooie ben jij...ben benieuwd wat jij ervan vind als iemand dat bij jou doet !Heb je het tegen mij? Ik hoop dat je zelf doorhebt dat je poep praat?
quote:lies-are-worse schreef op 03 december 2011 @ 14:26:

Mooie ben jij...ben benieuwd wat jij ervan vind als iemand dat bij jou doet !

Een kat kamt zijn haar inderdaad niet, maar likt het overtallige haar weg. Als hij te oud, te dik of te stram wordt lukt dat niet meer en moet je hem een handje helpen met een borstel. Langharige katten lukt het sowieso niet om alles goed bij te houden, dus daarbij is borstelen ook noodzakelijk.

Een klit moet uit de vacht geknipt worden omdat als de vacht vervild dit enorm gaat trekken aan de huid en dat kan bijzonder pijnlijk zijn. Het mag dan wel lelijk zijn om een hap uit de vacht te knippen, maar in dit geval is het echt noodzakelijk.

Ik zag de Furminator vandaag weer staan bij de Boerenbond. Wel prijzig, maar misschien werkt ie goed tegen klitten. Iemand ervaring mee?
Dat werkt uitstekend bij het verzorgen van langharige katten en katten die erg veel haar verliezen. Voor gewone katten vind ik hem echter te duur en kun je net zo goed een rubberen handschoen nemen om hem te borstelen.

Wat betreft klitten weghalen: met je vingers de klitten uit elkaar trekken en met een bot kinderschaartje wegknippen.
quote:Yvonne77 schreef op 03 december 2011 @ 20:26:

[afbeelding]

Ik zag de Furminator vandaag weer staan bij de Boerenbond. Wel prijzig, maar misschien werkt ie goed tegen klitten. Iemand ervaring mee?Op zich werkt de Furminator heel goed. Maar voor los haar. Niet voor klitten. Dat haar zit nog in het velletje van de kat/hond en dat trek je er dus uit. En dat doet zeer. Lijkt me niet verstandig om een kam te gebruiken om klitten te verwijderen. Daar zijn maar drie opties voor: er uit knippen, je kat scheren of de klitten uit elkaar trekken. Ik zou persoonlijk dan voor optie een of twee gaan. Drie doe ik wel eens maar is niet zo heel effectief. (hangt een beetje van de 'ergte' van de klit af)
Een furminator is erg nuttig, omdat het de haren uit de ondervacht verwijderd. Juist als die haren los gaan komen en de kat ze niet allemaal meer weg krijgt, leveren ze klitten op. De furminator is dus een hulpmiddel om klitten te voorkomen. Als de klit er eenmaal zit, dan ben je al te laat en blijven idd de 3 eerder genoemde opties over. Als de kat lang haar heeft, kun je eventueel de klit er nog uit kammen, maar alleen als er voldoende haar overblijft om het haar bij de vacht vast te houden (zodat je dus idd het haar niet uit zijn / haar vel trekt).
Mijn kat had het laatst ook ineens. ik dacht dat het kwam omdat ze inmiddels 15 is en ik kocht een speciale klittenborstels bij de Jumper. daarna bedacht ik me dat ik twee maanden ervoor was overgestapt op ander voer. Weer wat duurder voer gehaald en haar vacht is weer helemaal prachtig, borstel nog steeds ongebruikt. Dus misschien dat jij ook op ander voer bent overgestapt?
Ik heb de mijne laten kaalscheren, maar die was nog maar 5 jaar oud. Ze heeft gewoon zo'n dikke pels dat ze het alleen niet aan kan. Borstelen heeft ze nooit leuk gevonden (voorzichtig uitgedrukt) dus haar helpen kon ik ook niet.

Was wel grappig, ze was helemaal kaal op kop, poten en staart na. De eerste dagen was ze echt verontwaardigd, ze wilde mij niet aankijken. Ook wilde ze niet naar buiten, terwijl ze normaal bijna niet binnen te houden is, net alsof ze gepest werd door de buurtkatten ofzo

Haar pels is nu terug mooi en volledig vrij van klitten. Tegenwoordig trekt ze de klitten zelf uit vanaf ze beginnen te vormen, ze heeft haar lesje dus wel geleerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven