kat heeft last van obstipatie

16-01-2011 22:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat kent een nieuw trucje. Hij kan de koelkast openmaken. Dit doet hij als we in bed liggen of als we er niet zijn. Als we 'sochtends beneden komen of thuis van het werk ligt de keuken bezaait met hetgeen hij die nacht of dag heeft opgepeuzeld.

Nu is de koelkast nooit heel erg gevuld en staan er veel potjes in. Maar wat hij altijd te pakken heeft is homp kaas en allerlei vleeswaren voor op brood.

Buiten dat de koelkast de hele nacht of dag openstaat en hij alles aanvreet wat we die dag gekocht hebben, is dit ook niet gezond voor hem lijkt me.

Nu is me opgevallen dat hij al 2 dagen niet normaal poept. Hij poept nog wel, maar hij zit tientallen keren per dag op de bak te doen alsof hij poept, maar er komt niks uit. Dan gaat hij er weer af. Soms meteen terug erop en dan komt er niks en er weer af. Het lijkt wel of er iets dwarszit wat er niet uit wil.

Wellicht dat het te maken kan hebben met dat hij iets uit de koelkast heeft gegeten, misschien is het iets anders. Ik weet het niet, heb dit nog nooit meegemaakt. Iemand van jullie een idee? En kan ik dit zelf oplossen mbv iets uit de dierenwinkel of is dit toch iets voor de dierenarts?
Dit is iets voor de dierenarts en dat moet je direct morgen doen. Als er iets dwars zit, dan kan dat echt gevaarlijk zijn.
Zo snel mogelijk naar de dierenarts, en intussen een klemmetje op de koelkast zetten zodat hij er niet opnieuw bij kan. Jammer genoeg weten katten niet altijd wat goed voor ze is...
Heeft hij een opgezette buik? Is het pijnlijk als je aan zijn buik zit? Je zou eventueel olie kunnen geven om de ontlasting wat soepeler te maken. Maar in dit geval zou ik toch echt even langs de DA gaan. Of in ieder geval even telefonisch overleggen met de dierenarts.

Sterkte met je kat!
Dierenarts! Bellen! Kat opsluiten -hoe zielig ook- totdat je een slot of klem op de koelkast hebt gezet.
http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/c ... d2_01.html

3e van boven, universele sluiting.

Sjonge, ben ik blij dat ik niet zulke slimme katten heb...
Naar de dierenarts en de koelkast minimaal met een stuk tape dichthouden.

Kan het rare gedrag, om de koelkast te plunderen, te maken hebben met verveling of iets dat hij het kattenvoer niet lust?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hij heeft geen opgezette buik en het is ook niet pijnlijk. Hij gaat spinnen en erbij liggen als ik hem daar aanraak. Hij oogt ook niet echt ziek. Hij rent nog steeds heel het huis door en speelt met zn balletje.

We hebben nu een geimproviseerd slot op de koelkast gemaakt. Juno2001, dat is precies wat we nodig hebben! Is dat ergens te koop in de winkel? Gamma of praxis ofzo?
Abrikozenvlaaitje ik denk dat het dan wel mee valt. Maar voor de zekerheid zou ik toch de DA bellen.

Mijn kat had twee weken terug een deel van een wattenstaafje gegeten. Ik had dezelfde stress als jij... ook in het weekend. Dus gebeld. Advies gekregen maar maandags zat ik toch bij de DA. Ik ben best een miep als het op mijn katten aankomt en zit er liever te vaak dan te weinig. Gelukkig was er niets en is het er na een tijdje er weer netjes uitgekomen.
Ik weet niet of het te maken heeft met verveling. Ik heb niet het idee dat hij zich verveelt. Hij heeft veel speeltjes en speelt daar ook vaak mee, ook kan hij zich goed vermaken met zelfbedachte spelletjes zoals onder het bed zitten wachten tot ik langs loop en dan pootje haken, of in mijn tenen bijten als ik op de bank zit, of de secondewijzer op de klok aanvallen.
Helemaal mee eens vliegvogeltje! Beter te veel dan te weinig. Katten kunnen het je ook niet zeggen als er wat mis is en wat er dan mis is. Beter zeker weten dan achteraf spijt.
Ik denk dat hij gewoon weet waar het lekkers verstopt ligt. Mijn katten weten waar de kattensnoepjes verstopt liggen en doen er alles aan om die la open te krijgen. Het zal mij niet verbazen als het ze op een dag lukt.
Hij heeft iets gevonden dat hem bevalt, namelijk de mogelijkheid tot eten en daar maakt hij gebruik van. Dit komt dus niet door verveling, maar door zijn instinct tot het vinden van eten. Niets zal hem hiervan weerhouden, dus valt dit niet af te leren en dus moet je de koelkast afgrendelen.

Het kan zijn dat hij geobstipeerd is, maar het kan ook urine zijn wat er niet uit komt door een blaasontsteking of blaasgruis.

Ga dus morgen even naar je DA toe, want dat laatste is gevaarlijk.
Dan heb ik nog een vraagje. Ik heb een reismandje voor als hij bij iemand gaat logeren of naar de DA moet. Maar dit is echt living hell voor hem. We moeten hem altijd met 2 man sterk erin zien te krijgen. Hij zet zich helemaal schrap en steekt al zn pootjes uit zodat hij er niet in kan. Eenmaal erin is hij helemaal in paniek. Ik vind het echt heel zielig en wil hem hier liever niet in vervoeren. Herkent iemand dit en heeft iemand een tip om het anders te doen?
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 16 januari 2011 @ 23:10:

Dan heb ik nog een vraagje. Ik heb een reismandje voor als hij bij iemand gaat logeren of naar de DA moet. Maar dit is echt living hell voor hem. We moeten hem altijd met 2 man sterk erin zien te krijgen. Hij zet zich helemaal schrap en steekt al zn pootjes uit zodat hij er niet in kan. Eenmaal erin is hij helemaal in paniek. Ik vind het echt heel zielig en wil hem hier liever niet in vervoeren. Herkent iemand dit en heeft iemand een tip om het anders te doen?

- Zet de bak op zijn kant met de opening naar boven;

- Gooi een handdoek over de kat en rol hem daar in;

- Doe hem met handdoek en al in de bak, achterlijf eerst en kop later!

Als hij erin in paniek is kun je van te voren met een kuur Zylkène starten, dat is een natuurlijk kalmeringsmiddel of hem wennen aan een tuigje. Sommige katten kunnen namelijk echt niet tegen een bak en dan kun je het beter laten.
Kont eerst in het mandje zodat je hem er makkelijker in krijgt Verder vind ik t altijd pech voor de poes maar dit moet nou eenmaal
Het Viva forum is papaja.
Dat is een goede tip, dat ga ik eens proberen!

@ NymphadoraTonks; dat is misschien wel zo, maar ik kan vind het echt zielig om hem ergens helemaal in te frotten, haast met grof geweld want hij biedt veel weerstand en is best sterk. Daarna is hij helemaal in paniek!
Voor die mand zou je ook kunnen proberen de kat er meer aan te laten wennen. Laat de mand open in huis staan en doe er wat snoepjes in. Verder geen aandacht meer aan schenkn en gewoon laten staan. Grote kans dat de kat nieuwsgierig wordt en op onderzoek uit gaat. Als de snoepjes eruit zijn, weer nieuw lekkers erin doen. Op die manier gaat de kat de mand met iets positiefs associeren.
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 16 januari 2011 @ 23:19:

Dat is een goede tip, dat ga ik eens proberen!

@ NymphadoraTonks; dat is misschien wel zo, maar ik kan vind het echt zielig om hem ergens helemaal in te frotten, haast met grof geweld want hij biedt veel weerstand en is best sterk. Daarna is hij helemaal in paniek!Dat grof geweld kun je voorkomen met die handdoek, want dan kan hij zijn poten niet gebruiken, maar die paniek in de bak is wel echt zielig. Kan hij los aan een tuigje denk je?
Ja dat vind ik ook heel naar om te zien.

Het is een binnenkat, hij kan wel naar buiten, maar wil hij niet. Beetje schijterig. Weet dus niet of aan een tuigje gaat werken, maar het valt te proberen.

Bedankt voor de tip allemaal! Ik ga zometeen de dierenarts bellen.
Naar de dierenarts geweest, wellicht blaasontsteking met evetueel blaasgruis. Hij heeft een prik gehad met antibiotica en iets dat de zwelling van plasbuis tegengaat. Nu moeten we een urinemonster nemen en dat afgeven.

Bedankt voor alle reacties
Ach gossie toch.. sterkte met je kat! Hopelijk is hij snel weer de helemaal de oude!
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 17 januari 2011 @ 19:48:

Naar de dierenarts geweest, wellicht blaasontsteking met evetueel blaasgruis. Hij heeft een prik gehad met antibiotica en iets dat de zwelling van plasbuis tegengaat. Nu moeten we een urinemonster nemen en dat afgeven.

Bedankt voor alle reacties

Aha, dat dacht ik al. Gelukkig was je er snel bij, want blaasgruis is ontzettend pijnlijk als de urinebuis helemaal verstopt is geraakt en het kan zelfs dodelijk zijn (als de blaas uiteindelijk scheurt omdat de urine niet weg kan).

Geluukig is een blaasontsteking te verhelpen met de AB injectie die hij heeft gekregen en bij blaasgruis kan hij op een blaasgruisdieet.

Al met al niet zo grote ramp gelukkig.
Iris je had het idd bij het juiste eind.. dat bewijst maar weer dat je een echte kattenkenner bent!
quote:vliegvogeltje schreef op 17 januari 2011 @ 20:52:

Iris je had het idd bij het juiste eind.. dat bewijst maar weer dat je een echte kattenkenner bent!Dank je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven