Kat heeft slecht gebit. Oplossingen?

06-09-2012 19:06 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met mijn katten naar de dierenarts geweest voor de jaarlijkse prikken. En het was geen leuk bezoek.

Bij de ene (14 jaar) voelde de buik niet goed. Ze is ook in een half jaar 1,2 kilo afgevallen. Ze was op dieet, dus dat ze afgevallen is is op zich goed, maar 1,2 kilo is teveel. Er is bloed afgenomen en het is nu afwachten op de uitslag.

Maar mijn vraag gaat over de andere. Zij is 16 jaar en haar gebit is niet goed. Ze heeft al eens eerder onder narcose een complete tandheelkundige behandeling gehad en dat zou ze nu eigenlijk weer moeten hebben. Maar tijdens het onderzoek is er een hartruisje geconstateerd. Vanwege haar hoge leeftijd en het hartruisje (waarmee ze op dit moment gelukkig nog prima mee kan leven) vind de dierenarts (zelf dierentandarts) het risico van een narcose te groot. De kans zou groot zijn dat ze de narcose niet zou overleven en dat is het risico absoluut niet waard.

Doordat ik een beetje van slag af was heb ik niet verder gevraagd naar wat ik nu met dat gebit kan doen. Ik wil niet dat ze daar teveel last van heeft. Ik heb nu ProDen PlaqueOff besteld. Dat is poeder dat je door het eten kan doen en dat zou het tandsteen hopelijk verminderen.

Tandenpoetsen zou misschien een oplossing kunnen zijn, maar een kat van 16 jaar nog aan tandenpoetsen te laten wennen is misschien iets teveel van het goeie.

Heeft er iemand ideeën, oplossingen, opties voor het gebit van mijn kat?
Oke..dank je wel voor je uitleg.
Het is nu even schrikken, maar nierfalen is echt doodgewoon bij een kat van die leeftijd en echt geen ramp als je nu een behandelplan opstelt. Net als gebitsproblemen bij een oudje.

Mijn poes van 16 heeft jarenlang nierfalen gehad en geen enkele behandeling (dat accepteerde ze niet) en dat is jarenlang prima gegaan totdat ze echt oud werd en is ingeslapen omdat ze op was.

Mijn andere poes was 13 toen haar gebit eruit moest en ook zij heeft het nog jaren prima gered todat ze werd ingeslapen om totaal iets anders.

Dit komt echt goed, heus.
Dank je, ben nu wat rustiger. Heb net ook met mijn vader gesproken en ben daardoor ook wat rustiger. Mijn vriend is weg, daar heb ik dus echt niks aan. Zal blij zijn als ik morgen de dierenarts heb gesproken.
Sterkte met je poes! Ik kan me voorstellen dat je schrikt van zo'n uitslag. Ik weet zelf niets van nierfalen, maar zoals Iris het uitlegt klinkt het alsof poes er nog prima verder mee kan leven met weinig ingrijpen.

Voor wat betreft je vriend: heeft hij door hoeveel zorgen je je maakt? Misschien kun je proberen om dat duidelijk te maken; hij hoeft niet hetzelfde te voelen als jij, maar hij kan wel zijn best doen om jouw gevoelens te erkennen.

Tot slot: misschien kun je voor overdag, als je niet thuis bent, een voederautomaat instellen? Doen wij bijv. als we een weekendje weggaan. Erg handig, je stelt gewoon in wanneer het deurtje verder draait (wij hebben een cat mate c50). Enige nadeel is dan wel dat je niet kunt controleren of de gezonde poes niet de nierbrokjes eet, tenzij je ze overdag gescheiden houdt.

Succes met het gesprek morgen voor een behandelplan!
Verdomme!!! Prognose is niet goed. Ze kan 3 dagen aan het infuus, maar dierenarts zegt dat dat hoogstwaarschijnlijk geen nut meer heeft. De waarden zijn schrikbarend hoog. Ga nu dieetvoeding halen en zolang ze eet gaat het nog. Zodra ze niet meer eet of het duidelijk niet goed gaat, dan moet ik haar in laten slapen.
quote:Daantje1970 schreef op 11 september 2012 @ 09:11:

Verdomme!!! Prognose is niet goed. Ze kan 3 dagen aan het infuus, maar dierenarts zegt dat dat hoogstwaarschijnlijk geen nut meer heeft. De waarden zijn schrikbarend hoog. Ga nu dieetvoeding halen en zolang ze eet gaat het nog. Zodra ze niet meer eet of het duidelijk niet goed gaat, dan moet ik haar in laten slapen.

Wow wat erg, dat had ik niet verwacht! Arme kat en arme jij .

Als ze het nierdieetvoer niet lekker vindt is er ook nog nierdieetblikvoer en als ze dat niet eet mag je echt op normaal voer overgaan, zeker nu de waarden toch al schrikbare hoog zijn, want dan kun je haar laatste loodjes nog fijn voor haar maken.

Sterkte .
Ze zit op dit moment van de brokken te eten!! Die vallen gelukkig in de smaak. Heb ook wat blikvoer/zakjes gekregen, vanavond mag mijn vriend kijken of ze die eet. Met snoepjes is ze vrij kieskeurig, maar met eten eigenlijk niet.

Het is niet erg als de andere kat ook van die brokjes eet, blikvoer kan ik gewoon gescheiden eten. Ze zegt wel dat als er normale brokjes staan dat de kat dan voor die kiest. Niet helemaal waar, want nu zit de andere van de brokjes te eten. Maar goed, dat kan de nieuwigheid zijn.

Op de krabpaal staat een bakje gewone brokjes voor de oudste, de andere kan daar niet bij, dus dat scheelt. Ik hoop dat ze op deze manier nog een tijdje doorkan. Zo niet, dan stopt het direct, beestje moet geen pijn hebben.

Heb nu echt geen zin om voor 2 dagen voor mijn werk weg te gaan, zit nu veel liever thuis. Maar ik moet, verdorie.
Dit klinkt gelukkig al iets beter.

Van nierfalen krijgen ze niet snel pijn, maar ze kunnen er wel misselijk van worden (omdat ze zich langzaam vergiftigen aangezien het falen van de nieren heel langzaam steeds meer wordt) en je merkt vanzelf wanneer het genoeg is geweest (dan wordt de vacht mottig, gaat de kat uit de bek stinken van de afvalstoffen uit de nieren en wordt ze erg mager).

Let nu vooral ook op haar gebit, want er is dus een direct verband tussen tandvlees- en gebitsproblemen en nierfalen en dus kan ze bijv. ontstoken tandvlees krijgen.

Je kunt echt rustig gaan werken hoor, want haar toestand is wel zorgelijk door de hoge waarden, maar zal niet opeens ineens totaal verslechteren en aangezien ze lekker eet hoef je nu in ieder geval nog niet aan inslapen te denken.
Mijn hond is al wat ouder, en raakt wat in verval, waaronder zijn gebit. Ik ben op aanraden van de dierenarts een middel gaan gebruiken van PHA (staat volgens mij voor pet health association). Het heet 'gebitsverzorging voor honden' en er is ook een kattenversie. Het is helaas in nederland alleen nog maar online te koop. Anyway, het heeft na een grondige reiniging (zoals iemand al zei is dat eerst nodig) ernorm goed geholpen om de problemen niet terug te laten keren.
Wow, heftig zeg! Ik kan me voorstellen dat je nu liever niet weg zou gaan. Wel fijn dat ze nu wel eet, hopelijk gaat het beter vanaf nu.

Sterkte gewenst!
Ze eet nog steeds flink door, dat is echt al een hele opluchting. Volgens de dierenarts is ze een stoere kat. Met de waarden die zij heeft zou ze stil in een hoekje moeten liggen, maar ze is nog best levendig. Ze miauwt om aandacht, springt op de bank om bij me te liggen, net zoals ze altijd doet.

De andere vindt de brokjes blijkbaar ook erg lekker, want mijn vriend heeft haar al een paar keer weg moeten jagen bij de brokjes. Maar goed, maakt niet uit. Ik hoop zo dat ze door de voeding nog een tijdje bij ons kan blijven, zeker zolang ze zich goed voelt.
En hoe gaat het nu Daantje? Nog verandering in de situatie?
Wat lief dat je dit vraagt!

Het gaat hartstikke goed eigenlijk!! Ze eet, springt overal op (slaapt weer in de hangmat die aan de verwarming hangt), heeft gisteren zelfs gespeeld met de andere kat. Gaat echt heel erg goed.

Vandaag een nieuw, groot kussen voor haar gekocht. Afgeprijsd naar 25 euro, zou ik dus normaal never nooit doen, veel te duur. Maar wil haar wat extra verwennen. Mijn katten gaan dus normaal nooit direct ergens op of in liggen als ik wat nieuws koop en nu lag ze er al binnen anderhalf uur op en ze ligt er nu iedere keer op, helemaal opgekruld. Lekker in de woonkamer zodat ze bij ons is en vannacht leg ik het kussen in de slaapkamer, kijken wat ze dan doet.

Ik hoop dat ze op deze manier nog een hele tijd bij ons kan blijven. In ieder geval kan ik me er een beetje op voorbereiden dat ze niet lang meer bij me zal zijn en is elke week (misschien zelfs maand) meegenomen.
Mijn kat had ook steeds ontsteking na ontsteking en heb zijn gebit laten trekken. Wat is hij opgeknapt! Hij eet zelfs harde brokjes (van de andere poezen). Wel heeft hij een ingevallen bekje maar geen ontstekingen meer.
Het gaat niet goed. Gisteren heeft ze haar eten eruit gegooid en gisterenavond had ze problemen met plassen. Ze ging in de kamer zitten in de plashouding en dan kwamen er 2 druppels uit. Zit ook constant op de bak en ligt verder alleen maar te slapen. Ben bang dat het snel over is.
Arme kat . Sterkte ermee en wacht vooral niet te lang met inslapen, al kan dit ook een tijdelijk inzinking zijn.

O ja, laat haar urine even testen op een blaasontsteking.
Wat vervelend zeg, net nu het weer beter ging. Heel veel sterkte gewenst! Geef haar maar veel knuffels *hug*.
Het is 'gelukkig' een blaasontsteking! Pfff.....heb gisteren in mijn hoofd 100.000 keer afscheid genomen, maar gelukkig was het nog niet nodig. Ze kreeg een antibiotica-prik en voelde zich blijkbaar 's avonds alweer beter. Vanavond een pilletje door het eten gedaan en dat heeft ze opgegeten gelukkig. We hebben dus nog even uitstel.
Ooh gelukkig maar dat het zoiets simpels was. Ik dacht het al toen ik je post las en ik ben echt blij dat ik er niet naast zat.
En dan zeggen ze dat katten niet kunnen praten: ze heeft 3 keer in een plashouding gezeten en alledrie de keren was vlakbij mij. Echt alsof ze wilde zeggen: kijk vrouwtje het gaat niet goed.

De andere was ook zo lief. Heb de halve nacht liggen janken in bed. De andere kat komt nooit bij ons in bed 's nachts. Nu is ze een paar keer bij mij geweest die nacht en ging dan steeds met haar koppie tegen mijn gezicht aan. Echt om te troosten, zo lief!!
Wat een opluchting! Heel fijn dat het meevalt. Wat super schattig dat je andere kat je kwam troosten 's nachts, zal je vast goed hebben gedaan.

En nu hopen dat het vanaf nu alleen maar beter gaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven