kat in huis geslopen.

20-07-2013 09:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met de warmte heb ik nu 's nachts de ramen open, ook het raam boven een schuurtje. Nou is daar vannacht een kat doorheen geklommen...en de hond is daar (met veel kabaal) achteraan gegaan.

Volgens mij is alles (gelukkig) goed afgelopen, tenminste er is geen schade in huis, hond heeft niks en van de kat ben ik niet zeker, denk dat die ook niks heeft (zag hem alleen nog uit het raam springen).

Ik weet niet van wie die kat is, dus kan ook niet even checken.

Maar wat nu? Ik voel er eigenlijk weinig voor om dat raam de komende dagen dicht te laten (we hebben al besloten om om deze reden een hor te plaatsen, maar daar hebben we pas woensdag tijd voor).

Wat als kat nog een keer op bezoek komt en er wel schade is aan het huis (bijv. gordijnen) of erger 1 van de dieren. Ben ik daarvoor dan aansprakelijk? Voor mijn gevoel zou dat onterecht zijn, maar de regels zijn niet gemaakt naar de maatstaven van mijn rechtvaardigheidsgevoel :p

En als ik er niet achterkom wie de eigenaar is, zou mijn verzekering dan vergoeden?
Die kat komt echt niet weer hoor! Die zal wel drie keer uitkijken!

Maar voor de zekerheid zou ik een strookje aluminium-folie over het kozijn hangen. Dus over het onderste randje van je kozijn hangen en dan een beetje naar beneden laten wapperen. Met een stukje schilderstape vastplakken.

Daar houden katten helemaal niet van!
Haha, het is ook niet zo dat ik bang ben voor katten, maar meer dat hond/kat elkaar verwonden.

De kans op een inbreker acht ik (onterecht misschien) heel erg klein.
In ieder geval goede tips gekregen, bedankt!
Elninjoo wie zegt dat die kat ook van de buren is? Beetje wij-zij denken, dit!
quote:Missprincesa schreef op 20 juli 2013 @ 10:04:

@ Saracenen: over inbrekers heb ik helemaal nog niet nagedacht, haha. En op het moment vind ik binnen sluipende katten ook enger dan binnen sluipende mannen :pMet zo'n hond hoef je daarvoor ook helemaal niet bang te zijn
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als de kat van de buren binnenkomt en bij zijn vlucht voor de hond in de gordijnen blijft hangen of zijn nagels uitzet op je nieuwe bank dan zijn de buren aansprakelijk voor de schade die hun kat veroorzaakt aan jouw gordijnen/bank.

Probleem is wel dat jij moet bewijzen dat het hun kat was.

Je krijgt meestal niet zo snel een foto gemaakt van die kat.

Bijt jouw hond in jullie huis/tuin die kat morsdood dan ben jij niet aansprakelijk omdat het op jouw terrein is gebeurd en de buren er maar voor te zorgen hebben dat die kat niet bij jullie binnenkomt.

Grijpt jouw hond zijn kans en bijt die kat tijdens een wandelingetje dan ben jij aansprakelijk want die kat mag daar op de stoep zitten en het is jouw hond die gebeten heeft.
Katten mogen los lopen en je hebt er zelf voor te zorgen dat ze niet ongewenst binnen komen. Ik snap wel dat het vervelend is, maar ik zou me als katteneigenaar niet verantwoordelijk voelen voor het feit dat jouw hond mijn kat door je huis heen jaagt en dat er daardoor schade is ontstaan.

Toch maar iets sneller de horren plaatsen?

Daarnaast eens met de rest. Denk niet dat die kat snel terug komt .
quote:Ephina schreef op 20 juli 2013 @ 11:43:

Katten mogen los lopen en je hebt er zelf voor te zorgen dat ze niet ongewenst binnen komen. Ik snap wel dat het vervelend is, maar ik zou me als katteneigenaar niet verantwoordelijk voelen voor het feit dat jouw hond mijn kat door je huis heen jaagt.

.Katten mogen loslopen maar mogen ook niet ongewenst het huis van een ander betreden. Dat je dat een kat niet kan uitleggen is het probleem van de katteneigenaar. Je kan je wel niet aansprakelijk voelen maar je bent het wel als jouw kat schade aanricht in het huis van een ander.

Katten mogen los lopen en je hebt er zelf voor te zorgen dat ze niet ongewenst binnen komen. Ik snap wel dat het vervelend is, maar ik zou me als katteneigenaar niet verantwoordelijk voelen voor het feit dat jouw hond mijn kat door je huis heen jaagt en dat er daardoor schade is ontstaan.

Maar toch blijft het feit dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent als je kat schade aanbrengt.
Tjah :-/ Jammer de bammer. Eerst bewijs leveren dat het ook werkelijk mijn kat is die de gordijnen gescheurd heeft. En dan niet aankomen met een kapot gordijn.

Katten mogen los lopen en je hebt er zelf voor te zorgen dat ze niet ongewenst binnen komen. Ik snap wel dat het vervelend is, maar ik zou me als katteneigenaar niet verantwoordelijk voelen voor het feit dat jouw hond mijn kat door je huis heen jaagt en dat er daardoor schade is ontstaan. Ik zou me als hondeneigenaar niet verantwoordelijk voelen als die hond 'n kat van kant zou maken op mijn eigen terrein. Dan heb je daar vast ook geen problemen mee?
quote:elninjoo schreef op 20 juli 2013 @ 11:50:

[...]

Ik zou me als hondeneigenaar niet verantwoordelijk voelen als die hond 'n kat van kant zou maken op mijn eigen terrein. Dan heb je daar vast ook geen problemen mee?

Risico van het los laten lopen van je kat, niet? Hij kan ook aangereden worden. Mijn punt is slechts dat een kat vrij mág lopen. Met eventuele overlast maar ook de gevaren van dien. Als mijn kat in iemands tuin blijft poepen betekent dat simpelweg gewoon niet dat ik mijn kat binnen moet houden of dat ik de schone nieuwe aarde ga vergoeden (ff hypothetisch).

Overigens houd ik mijn kat gewoon binnen en is mijn terras verder afgerasterd omdat ik hem tegen dingen als bovenstaande wil beschermen. Evenals dat ik niet wil dat hij over de terrassen van mijn buren struint. Maar ik hóef dat niet te doen.
quote:Ephina schreef op 20 juli 2013 @ 11:48:

Tjah :-/ Jammer de bammer. Eerst bewijs leveren dat het ook werkelijk mijn kat is die de gordijnen gescheurd heeft. En dan niet aankomen met een kapot gordijn.Zeg je ook jammer de bammer als je kat wordt doodgebeten?
quote:Missprincesa schreef op 20 juli 2013 @ 11:53:

[...]

Zeg je ook jammer de bammer als je kat wordt doodgebeten?Zie bovenstaand bericht
quote:viva-amber schreef op 20 juli 2013 @ 09:25:

Waarschijnlijk is de kat zo geschrokken van de hond dat ie niet meer terug komt.

Dat dacht ik dus ook meteen.

Die zie je echt niet meer terug, hoor.

Katten zijn niet achterlijk.

Die onthouden na 1 keer echt wel waar de kust niet veilig is.
Je kunt ook de hond bij het open raam in de buurt leggen. Is goed tegen én katten én inbrekers.

En Ephina, je kunt je dan wel niet verantwoordelijk voelen, je bent het wel! Dus als mijn hond bij jou binnensluipt, je hele tent afbreekt omdat zij achter jouw kat aanzit, jij niet kunt aantonen dat het mijn hond is (of niet weet dat het mijn hond is), dan heb je daar geen enkel probleem mee, want ja, ik hoef me niet verantwoordelijk te voelen? En stel je hierbij dan ook even voor dat mijn hond een elektrische band om heeft, dan is ze volgens een uitspraak van de rechter nl. ongezien aangelijnd!
Wat bedoel je met bewijs? Als ik jouw kat heb gezien, vind je dat voldoende bewijs of wil je er echt een foto van.

Gewoon een 'schuldige' aanwijzen terwijl je niks hebt gezien is natuurlijk onzinnig, het kan net zo goed een andere kat zijn geweest. Helemaal waar ik woon, krijg een stuk of 10 katten in de voortuin, een paar in de achtertuin en nu dus ook 1 in huis.

Ik vind het eerlijk gezegd niet mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij mijn huis/tuin niet in kunnen.

Ga er wel wat aan doen, want wil geen ongelukken, maar mijn verantwoordelijkheid? Nee.

Vind het wel mijn verantwoordelijkheid dat mijn hond op straat geen katten aanvalt. Nou laat ik hem 1 nooit op straat los en 2 negeert hij ze op straat. Dus daar heb ik geen problemen mee.
quote:pyramids schreef op 20 juli 2013 @ 11:56:

[...]

Dat dacht ik dus ook meteen.

Die zie je echt niet meer terug, hoor.

Katten zijn niet achterlijk.

Die onthouden na 1 keer echt wel waar de kust niet veilig is.Een aantal komt elke keer (waaronder deze volgens mij) ook steeds terug in de achtertuin, ondanks dat hond ze al meerdere malen heeft weggejaagd, vandaar dat ik er niet helemaal gerust op ben. Hoop dat je gewoon gelijk hebt, maar voor de zekerheid ga im toch wat voorzorgsmaatregelen treffen tot zondag.
Ziva, als jouw hond buiten jouw eigen terrein is dien jij bij hem in de buurt te zijn om dit soort dingen te voorkomen. Als ik mijn kat dit zou zien doen is het een ander verhaal. Maar ik ben niet bij mijn kat als hij buiten is. En ja princesa. Als je een bewijs zou hebben dat ik geloof zou ik me wel verantwoordelijk voelen. Daarnaast heb ik dan bewijs voor de verzekering waardoor ik het op die manier met je op zou lossen. Maar like i said, ik houd mijn kat binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven