Kat is agressief

22-10-2019 19:40 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben een 3 1/2 jaar oude kater. Hij is gecastreerd maar enorm agressief tegen onze volwassen thuiswonende dochter.

Hij heeft het voornamelijk op haar gemunt maar heel soms op een ander. Het is bijna dagelijks dat hij haar aanvalt. Zijn oren gaan gespitst staan en zijn hele houding is anders. Hij vliegt haar echt aan en bijt haar erg hard. Loslaten doet hij niet zo maar. We hebben van alles geprobeerd zoals weg duwen, schreeuwen en nat spuiten. Helaas weet de dierenarts ook niet waarom hij dat doet en wat wij er tegen kunnen doen.

De kat komt overigens gewoon buiten en kan zijn energie kwijt.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en weet een oplossing?

Groeten
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-10-2019 22:38
Iemand die een kat fysiek mishandelt om bepaald gedrag af te dwingen houdt niet van katten, punt.
Niet bepaald gedrag af te dwingen. Maar om bepaald gedrag te voorkomen. Namelijk dat je aangevallen wordt.
Avena schreef:
25-10-2019 09:42
Dat. Maar het zijn ook compleet andere dieren. Honden leven in roedels, die hiërarchisch georganiseerd zijn. Er is een alfahond en als het goed is, staat de baas boven de alfahond. Ik ben ook bij honden niet voor straffen, maar bij honden moet je wel heel duidelijk zijn dat jij de baas bent en dat de hond jou moet gehoorzamen. Een hond kun je op dat gebied ook van alles leren. Rusten in een bench bijvoorbeeld.

Een kat gaat dat laatste nooit begrijpen of accepteren. Een kat kent het principe van gehoorzamen niet. Bij katten is er onderling wel dominantie, maar dat werkt niet als een hiërarchie met onderwerping. Een kat leert oorzaak en gevolg: als ik op het aanrecht spring en het personeel is thuis, dan komt er een plantenspuit. Maar een kat leeft niet in een hiërarchische structuur.

Maar zowel bij honden en katten, bij afwijkend gedrag (wat agressief gedrag naar mensen is), dan moet je bij een hond gaan trainen en bij een kat op zoek gaan naar de oorzaak en proberen de omstandigheden te veranderen. Straffen maakt het gedrag waarschijnlijk alleen maar erger.
Jij redeneert als een kattenmens. Jij denkt dat honden maakbaar zijn en katten ongenaakbaar. Dat is niet zo. De innerlijke aard van een wezen, daar kun je niet aan komen. Daar kun je niet bij. Niet bij mensen en niet bij dieren. Ook honden zijn maar tot bepaalde hoogte trainbaar. Er zijn rassen die je niet los kunt laten, want de jacht is te sterk. Maar bij katten wordt dit toegestaan, bij honden niet.
Het verschil zit hem grotendeels in wat de mensen er van maken: de tolerantie naar het ene dier, en de intolerantie naar het andere dier.
Het ene dier mag overal loslopen en alles kapot maken en uitmoorden. Het andere dier mag dat niet.
Het ene dier mag aanvallen en bijten en komt er mee weg, het andere dier moet direct afgemaakt worden.

IK heb een waarschuwing gekregen voor dit topic vanwege mijn reacties.
Maar in een ander topic over iemand die het probleem van haar hond beschreef, dat hij veranderde nu hij ouder word, maar die nog niemand iets gedaan heeft schreeuwde iemand anders "direct afmaken, waar wacht je nog op???"
voel je het verschil? Heeft het vivaforum toen ingegrepen? Ja, naar mij toe omdat ik fel uithaalde naar die persoon.

Katten kunnen opgevoed worden en zijn trainbaar. Het is lastig, maar het is mogelijk. Een vriendin van mij roept haar katten en ze komen. Dat doen ze alleen bij haar, niet bij haar man. Verder is ze absoluut de baas in huis en bepaalt zij wat er mag en wat er niet mag. Zij is geen personeel van haar katten en aanvallen accepteert ze niet. Een kat van haar deed dat bij een van haar andere katten en die heeft ze flink gegrepen en tegen de grond gedrukt. Dat zien jullie waarschijnlijk als mishandeling, maar het probleem was wél opgelost. Noem het corrigeren, noem het straffen, wat je wil. Ik denk dat het voor de kat geen verschil maakt. Deze kat , die een dominant heerschap was, heeft het tegen haar afgelegd en het geaccepteerd. En vergis je niet, er was sprake van heel veel liefde tussen die kat en het baasje.

Weet dat een kattenbeet vol met bacteriën kan zitten wat het gevaarlijk kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Iones eens dat van katten veel meer getolereerd wordt dan van honden - en dat dit op zijn minst toch merkwaardig is.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
26-10-2019 09:49
Ik ben het met Iones eens dat van katten veel meer getolereerd wordt dan van honden - en dat dit op zijn minst toch merkwaardig is.
Dat vind ik ook merkwaardig. Ik vraag me ook af hoe dat komt. Verwachten mensen niet dat katten ook ‘leerbaar’ zijn en/of wordt een agressieve kat niet als gevaarlijk gezien? Hetzelfde effect als bij kleine honden, vaak genoeg zijn die vreselijk onopgevoed. En alle schade aan de natuur en tuinen door katten omdat ze zonder toezicht los rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dochter al het voeren van de kat laten doen, ook veel spelen en bij goed gedrag een katrensnoepje laten geven, ook stoeien met ovenwanten zodat ze geen angst heeft en valt de kat haar aan dan moet dochter haar de kamer uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
26-10-2019 10:26
Ik zou dochter al het voeren van de kat laten doen, ook veel spelen en bij goed gedrag een katrensnoepje laten geven, ook stoeien met ovenwanten zodat ze geen angst heeft en valt de kat haar aan dan moet dochter haar de kamer uitzetten.
Dat is echt géén goed idee. Niet doen. Je leert een kat nooit aan om met je handen te spelen, echt niet gaan stoeien met een agressieve kat! Het belonen van goed gedrag moet je heel goed timen. Voeren en snoepjes geven laten haar niet stijgen in de ‘achting’ van de kat. Dat kun je later gebruiken om de band te verstevigen, als de kat weer respect toont.
Niet alles gelezen maar:
Lastig om een antwoord te geven als je de situatie niet ziet. Corrigeren jullie zelf ook de kat als hij dochter aanvalt? En ik kan me voorstellen dat als dochter de kat als kitten tegen zijn zin te vaak heeft vastgehouden, de kat zich nu afreageerde en een negatieve associatie heeft. Ik kan me ook voorstellen dat dochter zich al gespannen of juist “agressief” opstelt omdat ze erop voorbereid is en de kat dit ook aanvoelt.

Ik zou eventueel de kat in andere ruimte zetten wanneer dochter komt, daarna pas kat weer binnenlaten. Wanneer kat aanvalt, één front vormen en duidelijk maken dat dit niet getolereerd wordt. (Maar aub niet allemaal tegelijk gaan schreeuwen, laat de “leider” jij of man het initiatief vormen) Kat direct corrigeren en wegzetten in andere ruimte, eigenlijk net zoals met honden soms ook geadviseerd wordt (uit “roedel” zetten). Na tijdje kat weer terug laten komen. Proberen niet te gespannen de volledige aandacht/focus naar kat te laten gaan, maar ook gewoon eigen ding doen en doorgaan waar je mee bezig bent. Wel positief gedrag belonen, dus niet negeren.
TO heb je al tips van hier geprobeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven