Kat is niet helemaal fit

20-07-2021 16:30 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Mijn katje is niet helemaal fit; normaal heeft ze nooit wat, en nu wel. Ik kan er ook niet de vinger op leggen wat het wel is (ik kan me suf googelen, maar daar lees ik alleen maar de enge opties ;)). Uiteraard loopt ze nu ok bij de dierenarts.

Poes was vorige week erg suf en stil, dus naar de dierenarts geweest. Bleek koorts te hebben, en een flink zere keel, klein piepje in haar ademhaling. Ze is aan de ab gezet, heeft een koortsremmer (prik) gehad, en voor thuis nog een pijnstiller.
Ze is sindsdien alweer wat alerter, komt weer bij me liggen, en eet en drinkt ook weer, hetzij minder dan 'normaal'. Ook is ze nog steeds traag in haar doen en laten, slaapt veel, en staat niet stabiel op haar pootjes. Als ze drinkt, gaat dat ook traag en met een scheef koppie.

Ik ben inmiddels (iom de da) gestopt met de pijnstiller om te kijken hoe ze daar op reageert. ook is ze goed op gewicht, vocht, en gaat gewoon op de bak e.d. Koorts is ook weg.

Maar dat suffe, en dat ze zo onstabiel op haar pootjes staat (alsof ze een beetje aangeschoten is, uitglijdt), ik maak me daar toch wat zorgen om. Hebben jullie ervaring dat dat van de ab kan komen of de pijnstiller, of is het gewoon nog even uitzieken? we zijn inmiddels 5/6 dagen verder. Kuurtje is vandaag afgerond.

Morgen weer controle door de da, hebben jullie tips waar ik eventueel op door kan vragen? Ohja, ze is trouwens 10 jaar oud.

Groet,
Femmeke
Alle reacties Link kopieren
Zou ze een ontsteking in haar oor hebben? (Scheef kopje, wankel)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet geruststellend klinken, hoe ze er nu aan toe is. Zeker omdat de behandeling klaar is.
Ik denk dat ik de dierenarts idd weer naar haar zou laten kijken en ook zeker vragen of hij haar bloed wil controleren. Ik denk zelf nu in de richting van iets met de nieren, maar weet er niet genoeg vanaf.

Sterkte, want dit is zo rot.
Alle reacties Link kopieren
@Aliva, haar oren waren helemaal schoon. Maar, ik zou het wel kunnen vragen morgen.
Alle reacties Link kopieren
@Saivash, dankje, ja ik vind het ook echt vervelend om haar zo te zien.
Bloed prikken ga ik zeker vragen!
Alle reacties Link kopieren
Het kan iets in de hersenen zijn. Wat je kunt doen is kijken naar de pupilreflex als je denkt dat het zwalken erger is. En dan even met een lampje kijken hoe snel/of de pupil reageert.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Komt ze buiten? Kan het zijn dat ze door gif bv onkruidverdelger gelopen is en dat met wassen binnen heeft gekregen?
Alle reacties Link kopieren
@ Tickel, dat is een goed, zal vragen of ze naar haar pupillen willen kijken. Ze zwalkt niet heel erg, maar ze huppelt niet meer, komt niet vlot aanrennen zoals ze deed. Ze loopt traag, en heeft daarbij iets minder controle over haar pootjes lijkt het.

@Valentijn 101: ze komt niet buiten nee, ze is een binnenkat, en ligt af en toe op het balkon vogeltjes te kijken.
Ik zou ook bloed laten prikken. Ik ken beide beelden maar niet tegelijk na een kuur. Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Sterkte, niks aan.
Alle reacties Link kopieren
@miekmv: bloedprikken staat nu zeker op de agenda ja
Femmeke87 schreef:
20-07-2021 16:46
@miekmv: bloedprikken staat nu zeker op de agenda ja
Zie je ook verbetering in het lopen of is dat even slecht gebleven?
Alle reacties Link kopieren
katten kunnen ook corona krijgen,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
20-07-2021 16:47
Zie je ook verbetering in het lopen of is dat even slecht gebleven?
Nee, daar zie ik geen verbetering in, qua stabiliteit. Wel dat ze qua energie iets actiever en alerter is dan afgelopen donderdag toen ik haar naar de dierenarts gestuurd heb. (ik ben gisteren ook geweest, vandaar dat ik weet dat alles qua gewicht enzo goed was).
Femmeke87 schreef:
20-07-2021 16:53
Nee, daar zie ik geen verbetering in, qua stabiliteit. Wel dat ze qua energie iets actiever en alerter is dan afgelopen donderdag toen ik haar naar de dierenarts gestuurd heb. (ik ben gisteren ook geweest, vandaar dat ik weet dat alles qua gewicht enzo goed was).
Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.
Alle reacties Link kopieren
@nlies: dat heb ik ook wel eens gehoord ja, hoop zeker dat dat het niet is. ik heb zelf verder geen klachten (gehad).

@miekemv; bedankt voor het meedenken, ik laat het sowieso even weten morgen
Femmeke87 schreef:
20-07-2021 17:06
@nlies: dat heb ik ook wel eens gehoord ja, hoop zeker dat dat het niet is. ik heb zelf verder geen klachten (gehad).

@miekemv; bedankt voor het meedenken, ik laat het sowieso even weten morgen
Heel graag. Je zou zeggen een niesziekte variant.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel een beetje als een poliep klinken, heeft de dierenarts daarop gecheckt?
Alle reacties Link kopieren
@karenina7; nee, daar heeft de da nog niet naar gekeken, .aar dat ga ik wel vragen of dat iets zou kunnen zijn, dankje.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend vond ik de poes al wat beter over komen.

Ze heeft bloed geprikt: al haar waardes zijn goed, ze had alleen wat laag eiwit, maar dat was begrijpelijk gezien de koorts die ze heeft gehad.

Haar oortjes zijn niet meer warm, ze kijkt beter uit haar ogen en wordt ietsje actiever.

Nu eerst laten bijtrekken; ze moet meer gaan eten, en wat actiever worden, dat heeft even tijd nodig.

En dan kijken of ik de pijnstiller kan geven als ze last van haar onderrug lijkt te hebben. Ze heeft waarschijnlijk artrose, en dat zou haar wankele lopen kunnen verklaren.

Ben voor nu wel weer wat gerust gesteld. Bedankt voor jullie mee denken!
Dank voor de update! Dan was het een virus icm artrose. Hopelijk blijft haar vooruitgang zich voortzetten.
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Even een update: inmiddels zijn we 5 dagen verder en de kat is helaas er niet op vooruit gegaan. Koorts e.d. is wel helemaal weg. Maar het wankele lopen wordt absoluut niet beter, en ze gaat steeds slechter eten en drinken. Ik ben afgelopen donderdag weer met de pijnstiller begonnen, iets lagere dosering, want ze leek te veel pijn te hebben. Dus nu krijgt ze weer elke dag, en vandaag ook de volle dosering gegeven, hoop dat dat iets gaat helpen. Drinken zie ik haar niet meer doen (nou ben ik natuurlijk ook niet 24/7 thuis), en qua eten eet ze alleen nog maar de gelei van het natvoer, gelei snack, en misschien 1 brokje per dag. Dus ik denk dat dat morgen of overmorgen weer een ritje dierenarts gaat worden, hopelijk mét uitsluitsel wat ze heeft.. Want hier wordt ik echt niet blij van, ze heeft gewoon pijn..
Alle reacties Link kopieren
Beste Femmeke,

Ik lees net je bericht. Wat een zorgen steeds zeg.

Misschien klink ik super idioot, maar je verhaal doet me zo ontzettend aan iets denken.
Ik heb zelf ervaringen met streptokokken a infecties, dus als mens, niet bij dieren.
En de dingen die jij beschrijft, de eerdere infectie, zere keel, scheve kopje en die gewrichtsontstekingen die ook zo ontvlammen, maken dat ik direct daar aan denk.
Ik heb niet genoeg verstand van bacteriële infecties bij katten en weet al helemaal niet of die zich het zelfde presenteren als bij mensen. Bovendien schreef jij dat ze al wel antibiotica heeft gehad vorige week. Dat zou dan toch wellicht geholpen moeten hebben.
Maar ik weet wel dat voor de bestrijding van de streptokok a een bepaald soort antibiotica gewenst is en voor redelijk lange tijd.

Het niet of nauwelijks eten en drinken zou alleen al veroorzaakt kunnen worden door de vreselijke pijn in de gewrichten.

Nogmaals, waarschijnlijk denk ik veel te ver en klinkt het idioot. Maar wellicht is dit het navragen waard bij de dierenarts?
Alle reacties Link kopieren
En als de pijn dus ook daadwerkelijk veroorzaakt wordt door artrose of welke vorm van ontsteking in de gewrichten dan ook, weet ik uit ervaring met mijn eigen kat vroeger, dat alleen pijnstillers vaak niet genoeg doen. Dan zou ik ook echt (tijdelijk) om ontstekingsremmers vragen. Dat hoeft vaak niet blijvend in gebruik te zijn en kun je in veel gevallen afbouwen tot een minimale onderhoudsdosering.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op met ontstekingsremmers ivm de nieren.
Alle reacties Link kopieren
@Saivash; dank voor je reactie; ik ga er op doorvragen wat voor soort virus of bacterie ze gehad zou kunnen hebben. En als ontstekingsremmers zouden helpen om haar weer fitter, en ook aan het eten, te krijgen, zou dat zeker fijn zijn.

@aliva; klopt ja, ook de pijnstilling die ze nu krijgt moet in principe met eten gegeven worden, waarschijnlijk ook vanwege de nierfunctie, maar dan moet de kat wel eten natuurlijk.

Eind van de middag kan ik terecht, ben benieuwd wat ze nog voor haar kunnen betekenen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven