Kat met dwangneurose - hoe corrigeren?

14-06-2010 21:46 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik betwijfel of iemand het antwoord weet - maar goed, ik probeer het gewoon.

Mijn kat heeft de laatste jaren flink wat voor haar kiezen gekregen - de oude kat is gestorven, er is een kitten bijgekomen die nu weer is gestorven, ik ben uit huis gegaan en ze heeft artrose gekregen.

Dit heeft tot aardig veel stress en pijn geleid. We hebben een tijdje anti-stress pillen gegeven, maar aangezien ze een hekel heeft aan pillen toegediend te krijgen, leverde dat ook stress op en begon ze een hekel te krijgen aan mijn pa. Daar zijn we dus weer gestopt.

Door de stress en pijn is ze zich overmatig gaan wassen op de plekken waar de pijn zit, en begon ze overal kale plekken te krijgen (rug, achterpoten, zijkanten, stukje van staart). Ik kreeg opeens een Sphynx-kat! De dierenarts heeft uiteindelijk vloeibare medicatie gegeven voor haar artrose, en die sloeg goed aan. Het wassen bleef echter. Volgens de dierenarts is het een dwangneurose.

Nu heeft ze ook vloeibare medicatie tegen de stress, wat goed helpt. Ze begint zelfs weer kleine haartjes te krijgen.

Maar zelfs nu is ze nog veel te vaak aan het wassen. Ze weet dat het niet mag, want je hoeft haar naam maar te zeggen en dan kijkt ze meteen zo "onschuldig" op, zoals alleen katten en kinderen dat kunnen. Of ze gaat onder het bed verder. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van heel vaak corrigeren voordat het een beetje overgaat.

Maar wat is nu de beste manier van corrigeren?

Boos worden? Dat werkt denk ik ook niet erg stressverlagend. Daarnaast vind ik het ook niet leuk om constant boos te zijn op mijn kat, want ik zie haar al veel te weinig en dan wil ik het wel leuk houden.

Dus ik ben nu 'lief' aan het corrigeren: als ze het gaat doen leidt ik haar meestal af met knuffelen. Dat is wel leuker om te doen maar werkt het wel? Of het gaat ze het nu juist doen om aandacht te krijgen?

Dus in het kort : wie heeft er ook een kat (gehad) die een irritante gewoonte heeft, die hij/zij minstens 20 keer per uur wil uitvoeren, en hoe leer je dat af?
Liever elitair dan een pauper!
cognitieve therapie?
Of regressietherapie, misschien is het iets uit het vorig leven van de kat.
het is hier binnen beter dan buiten
Unfinished business 'n stuff
Of de kat op de naughty chair, en consequent blijven.
anti depressiva?
Regressietherapie it is!

Annetd, ik ga het gewoon proberen om haar te corrigeren zonder te straffen, als ik er straks 2 weken ben. Kijken of het helpt. Ben daar sowieso wel voor, want ik ben niet zo van het straffen. Meestal vind ik alles goed.
Pas even op met het feliway stopcontact ding.

Hij zat op een zeker moment versmolten met mijn muur en vloer in het stopcontact bij ons. Had wel ernstig kunnen worden denk ik. Ben zelf dus wel klaar met die dingen. MIsschien hebben wij gewoon giga pech gehad met dat ding en gebeurd het anders nooit maar een gewaarschuwd mens etc.
Er bestaan tegenwoordig ook gewoon diervoeders die goede resultaten geven bij arthrose. Denk aan J/D van Hill's of Mobility Support van Royal Canin. Ik heb hier erg goede ervaringen mee, zelfs zo goed dat pijnmedicatie soms niet eens meer nodig is.

Het likken kàn een dwangneurose zijn, maar er zijn nog zoveel andere zaken die het likken kunnen veroorzaken. Denk aan vlooienallergie (alleen te voorkomen door structureel iedere 3-4 weken te behandelen met een GOED vlooienmiddel, denk aan Advantage, of Bolfo Gold (deze laatste is wel wat duurder, de eerste is alleen te krijgen bij dierenartsen), en bij vlooienallergie hoef je echt geen vlooien of vlooienpoepjes te vinden, het bezoekje van 1 vlo per maand kan voldoende zijn voor een levenlang jeuk en dus overmatig likken), of andere allergieën (vaak alleen te achterhalen via allergietesten, nieuwste is allergietesten via bloedonderzoek).

Daarnaast kan het ook jeuk zijn waarbij je er nooit achter zal komen waar het vandaan komt. Er bestaan ook middelen tegen dit soort jeuk in capsulevorm, dit heet Atopica. Ook hier heb ik erg goede ervaringen mee. Dit is wel iets wat via de dierenarts moet worden voorgeschreven, en het is dus wel weer iets wat moet worden toegediend, dus niet echt stressverlagend...

Ik heb zelf een kat gehad die zichzelf helemaal kaallikte, ook op achterpoten, staart, buik en flanken, en die bleek allergisch te zijn voor huisstofmijt. Toen we een aantal jaren later waren verhuisd en in plaats van slecht gelegd laminaat met veel naden gingen wonen op een tegelvloer is ze veel minder gaan likken en groeide het haar bijna volledig weer aan.

Het is een erg lastige situatie, wat ik wel weet is dat àls het neurotisch zou zijn, straffen echt absoluut NIET werkt. Wat al eerder is gezegd, je voegt extra stress toe en dit werkt absoluut niet positief. Afleiding kan helpen, maar echt afleren kun je het hiermee niet. Dit is meer iets wat tijdelijk werkt. Neurotisch gedrag heeft vaak iets met stressfactoren te maken, en zolang die stressfactoren aanwezig zijn, blijft het neurotische gedrag. Met afleiding doe je niks aan de stressfactoren. Maar ja, hoe kom je erachter wat de stressfactoren zijn?

Als het idd neurotisch is en er speelt geen jeuk, is het de vraag voor wie je er iets aan wilt doen. Heeft de kat er echt last van? Dit soort dwangmatig gedrag ontstaat omdat de kat bij het uitvoeren van deze 'handeling' een prettig gevoel krijgt. Okee, de kale huid ziet er niet mooi uit, maar zolang ze zichzelf niet kapotlikt...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je, als de mogelijkheden er zijn, er iets aan moet proberen te doen, maar soms helpt gewoon niks, en dan is het verstandig te kijken in hoeverre de kat wordt beperkt in haar leven. Is deze beperking zo goed als nihil, moet je je afvragen of je het niet gewoon moet accepteren, hoe moeilijk ook.

Nog even een reactie op Twompie, ik heb zelf nog nooit iets gehoord over de Feliway in dit opzicht (ik verkoop ze op mijn werk zelf ook), waar je wel altijd op moet letten is of het flaconnetje niet leeg is. Heb je melding gemaakt bij de dierenarts (of winkel) waar je de Feliway had gekocht? Zolang de fabrikant dit soort dingen niet hoort kunnen ze er ook niks mee natuurlijk. Ik heb zelf al lange tijd een Feliway in mijn stopcontact en ik merk niks van smeltend plastic of wat dan ook. Zo heet wordt ie ook niet... Je moet natuurlijk wel de voorzorgsmaatregelen in acht nemen, dus zorg voor voldoende ruimte rondom de Feliway, en hang hem altijd rechtop.

De Feliwayverdamper is niet anders dan de bekende luchtverfrissers, voor zover ik weet is daar ook niks in die trant van bekend. Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof hoor, maar het kan best een fabricagefout zijn geweest...

Succes Kalliope!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Pims76 schreef op 14 juni 2010 @ 21:57:

Ik zat echt met m'n mond open. Ben geen kattenkenner en -liefhebber en wist niet dat dit soort gedrag voorkomt.

Haha, dat dacht ik al na het lezen van je eerste reactie!

Maar inderdaad, dit komt dus voor, het is echt vreselijk als je kat psychische klachten krijgt. Iedereen die nooit zo'n beest heeft gehad lacht zich eerst kapot en vindt het daarna allemaal flauwekul, maar nee, die beesten zijn gecompliceerder dan je denkt.

On-topic: een kraagje klinkt natuurlijk stressverhogend, maar het zorgt er natuurlijk wel voor dat ze die gewoonte afleert... Stuur een mailtje naar een kattengedragstherapeut, of bel erheen en vraag wat die aanraden. Deze kun je bijv. bellen met een korte vraag over kattengedrag, zonder dat er meteen een consult aan te pas moet komen. Misschien hebben zij wel een oplossing.
quote:Soezie81 schreef op 17 juni 2010 @ 12:01:

Er bestaan tegenwoordig ook gewoon diervoeders die goede resultaten geven bij arthrose. Denk aan J/D van Hill's of Mobility Support van Royal Canin. Ik heb hier erg goede ervaringen mee, zelfs zo goed dat pijnmedicatie soms niet eens meer nodig is.

Het likken kàn een dwangneurose zijn, maar er zijn nog zoveel andere zaken die het likken kunnen veroorzaken. Denk aan vlooienallergie (alleen te voorkomen door structureel iedere 3-4 weken te behandelen met een GOED vlooienmiddel, denk aan Advantage, of Bolfo Gold (deze laatste is wel wat duurder, de eerste is alleen te krijgen bij dierenartsen), en bij vlooienallergie hoef je echt geen vlooien of vlooienpoepjes te vinden, het bezoekje van 1 vlo per maand kan voldoende zijn voor een levenlang jeuk en dus overmatig likken), of andere allergieën (vaak alleen te achterhalen via allergietesten, nieuwste is allergietesten via bloedonderzoek).

Daarnaast kan het ook jeuk zijn waarbij je er nooit achter zal komen waar het vandaan komt. Er bestaan ook middelen tegen dit soort jeuk in capsulevorm, dit heet Atopica. Ook hier heb ik erg goede ervaringen mee. Dit is wel iets wat via de dierenarts moet worden voorgeschreven, en het is dus wel weer iets wat moet worden toegediend, dus niet echt stressverlagend...

Ik heb zelf een kat gehad die zichzelf helemaal kaallikte, ook op achterpoten, staart, buik en flanken, en die bleek allergisch te zijn voor huisstofmijt. Toen we een aantal jaren later waren verhuisd en in plaats van slecht gelegd laminaat met veel naden gingen wonen op een tegelvloer is ze veel minder gaan likken en groeide het haar bijna volledig weer aan.

Dat dacht ik ook al. Is er überhaupt serieus naar de differentialen gekeken door de DA? (sommigen kunnen daarin laks zijn helaas)
Ik weet niet waar de dierenarts wel en niet naar heeft gekeken, want ik was er niet bij. Ik weet wel dat het een geweldige arts is, en mijn ouders moeilijk lang op de wachtlijst hebben moeten staan om überhaupt klant bij hem te worden. Dus we nemen zijn oordeel zeker heel serieus. En als dit niet werkt - wat het dus wel doet, gezien het feit dat er weer kleine haartjes aangroeien - dan kunnen we altijd nog verder kijken. Een gloed vlooienmiddel hebben we al - normaal gesproken hebben onze katten nooit vlooien, maar mijn ouders waren het een tijdje vergeten. Normaal gesproken doen ze het elke maand volgens mij.

Pillen doen we echt niet meer. Af en toe een kuurtje, maar structureel is een dikke nee.

De kat heeft zeker last van de kale plekken. Het zijn ook niet echt plekken meer, maar bijvoorbeeld een hele kale poot. En ze hebben die vacht niet voor niets natuurlijk. Ze houdt er ook niet meer van om daar geaaid te worden, terwijl dat normaal gesproken haar lievelingsplekje is. Nu begint ze het weer wat fijner te vinden volgens mij.

Maar goed, ik heb me door jullie laten overhalen om helemaal niet meer te straffen. Het enige 'nadeel' is dat als ik er 2 weke lang ben, ze sowieso minder stress zal krijgen. Dus dan weet ik niet of het door de methode komt of door mij. Maar goed, misschien kan ik mijn ouders ook wel overhalen. (Vooral mijn moeder, die heeft de jongste een keer een epilepsie-aanval bezorgt omdat ze boos achter hem aan ging rennen. )

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
quote:Kalliope schreef op 17 juni 2010 @ 15:22:

Ik weet niet waar de dierenarts wel en niet naar heeft gekeken, want ik was er niet bij. Ik weet wel dat het een geweldige arts is, en mijn ouders moeilijk lang op de wachtlijst hebben moeten staan om überhaupt klant bij hem te worden. Dus we nemen zijn oordeel zeker heel serieus. En als dit niet werkt - wat het dus wel doet, gezien het feit dat er weer kleine haartjes aangroeien - dan kunnen we altijd nog verder kijken. Een gloed vlooienmiddel hebben we al - normaal gesproken hebben onze katten nooit vlooien, maar mijn ouders waren het een tijdje vergeten. Normaal gesproken doen ze het elke maand volgens mij.

Pillen doen we echt niet meer. Af en toe een kuurtje, maar structureel is een dikke nee.

De kat heeft zeker last van de kale plekken. Het zijn ook niet echt plekken meer, maar bijvoorbeeld een hele kale poot. En ze hebben die vacht niet voor niets natuurlijk. Ze houdt er ook niet meer van om daar geaaid te worden, terwijl dat normaal gesproken haar lievelingsplekje is. Nu begint ze het weer wat fijner te vinden volgens mij.

Maar goed, ik heb me door jullie laten overhalen om helemaal niet meer te straffen. Het enige 'nadeel' is dat als ik er 2 weke lang ben, ze sowieso minder stress zal krijgen. Dus dan weet ik niet of het door de methode komt of door mij. Maar goed, misschien kan ik mijn ouders ook wel overhalen. (Vooral mijn moeder, die heeft de jongste een keer een epilepsie-aanval bezorgt omdat ze boos achter hem aan ging rennen. )

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.

Dit pleit voor mij eerder richting jeuk dan richting dwangneurose oid... Als ze het puur dwangmatig doet, zou ze, behalve als ze echt haar eigen huid kapot maakt, er verder weinig 'last' van moeten hebben lijkt mij.

Je zegt dat wat je nu doet werkt, maar als ik zo naar mijn kat keek zag ik dat het de ene periode heel goed ging (dan kreeg ze idd weer haartjes) en vervolgens zonder aanwijsbare reden ging het ineens weer slechter. Dan denk je dus: mooi, ben op de goede weg! Maar helaas kan dat dan ineens weer omslaan. Ik hoop voor jou dat het wel de goede kant op blijft gaan. Veel succes iig!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Soezie81 schreef op 17 juni 2010 @ 12:01:

Nog even een reactie op Twompie, ik heb zelf nog nooit iets gehoord over de Feliway in dit opzicht (ik verkoop ze op mijn werk zelf ook), waar je wel altijd op moet letten is of het flaconnetje niet leeg is. Heb je melding gemaakt bij de dierenarts (of winkel) waar je de Feliway had gekocht? Zolang de fabrikant dit soort dingen niet hoort kunnen ze er ook niks mee natuurlijk. Ik heb zelf al lange tijd een Feliway in mijn stopcontact en ik merk niks van smeltend plastic of wat dan ook. Zo heet wordt ie ook niet... Je moet natuurlijk wel de voorzorgsmaatregelen in acht nemen, dus zorg voor voldoende ruimte rondom de Feliway, en hang hem altijd rechtop.

De Feliwayverdamper is niet anders dan de bekende luchtverfrissers, voor zover ik weet is daar ook niks in die trant van bekend. Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof hoor, maar het kan best een fabricagefout zijn geweest...

Succes Kalliope!Ja het ding zat in het stopcontact op zolder waar verder niets omheen stond dus volledig vrij. De vloeistof was niet op, wat wel opviel is dat het ding wel heeel lang met de vloeistof deed en het niet minder leek te worden. Wellicht daar dan een probleem? Heb de dierenarts destijds wel doorgegeven dat ik het een gevaarlijk ding vond en dat het plastic aan de voorkant gesmolten was dus "zo heet" werd hij dus wel. Dat had hij nog niet eerder gehoord, of hij er verder iets mee gedaan heeft weet ik niet. Ik gebruik ze in ieder geval zeker niet meer en zou het een ander dus ook niet meer aan durven raden. Of je me gelooft of niet met alle respect, is voor mij niet zo interessant. Sta hier vanzelfsprekend niet uit m'n nek te kletsen.
Dank je Snoezie Ik ga er zeker op letten of de kalen plekken niet terugkomen. Als dat wel het geval is, zal ik ook eens zo'n allergietest voorstellen.
quote:Pims76 schreef op 14 juni 2010 @ 21:57:

Ik zat echt met m'n mond open. Ben geen kattenkenner en -liefhebber en wist niet dat dit soort gedrag voorkomt.

Er zijn heel veel mensen die totaal geen benul hebben van dieren en waarvan er een wereld open gaat als ze er eenmaal achter komen.

ik denk dat een kraag de stress helemaal compleet zal maken en daarmee verlos je haar ook niet van het probleem.

Op honden en paardengebied is veel te doen over artrose. sommige dierenartsen gaan voor pijnbestrijding zoals met bijvoorbeeld metacam maar ik weet niet of dat een goede oplossing is. Misschien moet je eens zoeken onder de naam primeval artrose, en dan lees je over voedingssuplementen die aanmaak van gewrichtssmeer bevorderen. Deze gewrichtssmeer maken dat het bewegen wat soepeler verloopt. Vaak zie je dan snelle vooruitgang ontstaan.

Is het mogelijk om een aardige oudere kat uit het asiel erbij te halen? Want hiermee haal je misschien het pyschische probleem weg. Al was het maar in de vorm van afleiding.
Ik heb het er toenet even met mijn ouders over gehad, en de dokter had al meteen een vlooienallergietest gedaan. Ook een kattenbakgrindallergietest, en nog een aantal allergieën die bij katten kunnen voorkomen. Deze waren allemaal negatief.

Ik was vandaag trouwens positief verrast door het wasgedrag - het is al een stuk afgenomen. Ik heb er dus vertrouwen in dat het goed gaat komen. Als ze toevallig weer een keer naar de arts moet, dan kunnen we altijd nog wat suggesties uit dit topic voorleggen.
Even een update:

Mijn ouders waren laatst weer bij de dierenarts, en toen ging het ook nog even over de medicijnen. Blijkt dat we de verkeerde spuit hebben gekregen! Eigenlijk zou ze per dag een 10x hogere dosis moeten hebben. Omdat het wel al aansloeg, geven we nu een 3x hogere dosis. Het wassen is nu helemaal weg - op de dagelijkse verzorging na dan - en de minihaartjes worden langzaam maar zeker langer. We hebben nu ook weer een nieuwe kat, en hoewel ze nog niks van hem wil weten, is ze niet meer gaan wassen.
Fijn dat het zo goed gaat Kalliope!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven