Kat met kale plekken

23-05-2010 21:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het zorgen voor de kat van mijn schoonzusje en het valt mij op dat hij kale plekken heeft aan weerskant van zijn rug. De flanken zogezegd. De plekken zijn bijna kaal, maar zonder korsjes of i.d. en de kat krabt en likt er ook niet aan.

De kat is erg rustig met gedrag en eet en drinkt goed. Wel is hij ook heel erg mager.

Ik vroeg me af of dit nu een schildklier probleem is, ik vind ook steeds plukken haar overal. Oh, ja, kat is 9 jaar oud.
Ah, weer een kale poes. Was laatst ook een topic over.
Het kan zijn dat de kat allergisch is voor het kattengrind. Mijn poes was ook kaal en de dierenarts vroeg welk grind ik gebruikte. In sommig grind zit veel parfum of zelfs asbest! Na verandering van grind is het helemaal goed gekomen.
Als de plekken (zo goed als) symetrisch zijn, dan is het bijna 100% zeker een hormoon probleem. Dan zit je er dus niet ver naast met je schildklier.

Als de kat er geen last van heeft, zou ik er niks aan doen. De dierenarts zal er hoogstwaarschijnlijk prednison of dexamethason voor geven, hormonen dus. Aangezien deze middelen een behoorlijke aanslag zijn op het immuunsysteem van de kat, zou ik het zo laten.
Is je katteluikje te smal?
Mijn kat heeft dit ook tijden gehad. Soms ook jeuk en wat korstjes, maar niet altijd. Van de dierenarts kreeg ze dan idd prednison of dexamethason. Dit hielp dan tijdelijk, maar het is wel rotspul vind ik. Ik ben overgestapt op voer van eco-style voor dieren. Hier doet ze het echt super op! Ze ziet er weer helemaal top uit en is weer een stuk actiever en vrolijker! Ook was ze altijd heel mager, maar dat is nu ook niet meer zo.

Maar een bezoekje aan de dierenarts alvorens zelf te gaan expirimenteren kan nooit kwaad natuurlijk.

Succes!
Is het niet gewoon stress? Daar vallen katten van uit hoor, mensen ook zelfs. Is je schoonzusje (zijn baasje neem ik aan) lang weg?
Bij mijn kat werkt ontwormen en anti vlooien spul altijd goed. Dan zijn in no time de kale plekken weg.
quote:Avaeyebrow schreef op 23 mei 2010 @ 21:44:

Het kan zijn dat de kat allergisch is voor het kattengrind. Mijn poes was ook kaal en de dierenarts vroeg welk grind ik gebruikte. In sommig grind zit veel parfum of zelfs asbest! Na verandering van grind is het helemaal goed gekomen.Hmm, ik heb geen idee wat voor grind er in de bak zit. Ik zal het zeker vragen als ze terugkomen.
quote:Rooss4 schreef op 23 mei 2010 @ 21:46:

Als de plekken (zo goed als) symetrisch zijn, dan is het bijna 100% zeker een hormoon probleem. Dan zit je er dus niet ver naast met je schildklier.

Als de kat er geen last van heeft, zou ik er niks aan doen. De dierenarts zal er hoogstwaarschijnlijk prednison of dexamethason voor geven, hormonen dus. Aangezien deze middelen een behoorlijke aanslag zijn op het immuunsysteem van de kat, zou ik het zo laten.Idd. symetrisch
quote:mamalief schreef op 23 mei 2010 @ 21:47:

Is je katteluikje te smal? Er is geen kattenluikje, hij gaat gewoon door de tuindeur.
quote:Sushi75 schreef op 23 mei 2010 @ 21:53:

Mijn kat heeft dit ook tijden gehad. Soms ook jeuk en wat korstjes, maar niet altijd. Van de dierenarts kreeg ze dan idd prednison of dexamethason. Dit hielp dan tijdelijk, maar het is wel rotspul vind ik. Ik ben overgestapt op voer van eco-style voor dieren. Hier doet ze het echt super op! Ze ziet er weer helemaal top uit en is weer een stuk actiever en vrolijker! Ook was ze altijd heel mager, maar dat is nu ook niet meer zo.

Maar een bezoekje aan de dierenarts alvorens zelf te gaan expirimenteren kan nooit kwaad natuurlijk.

Succes!Volgens mij krijgt hij al van dat eco-spul, want hun vorige kat had niergruis en nu nemen ze het zekere voor het onzekere.
quote:Maaswater schreef op 23 mei 2010 @ 22:56:

Is het niet gewoon stress? Daar vallen katten van uit hoor, mensen ook zelfs. Is je schoonzusje (zijn baasje neem ik aan) lang weg?Stress kan het niet zijn, zijn baasjes zijn in de vut de hele dag thuis, nu dan 4 dagen weg, en ik heb 'm net een dag.
quote:Beppie1979 schreef op 23 mei 2010 @ 23:18:

Bij mijn kat werkt ontwormen en anti vlooien spul altijd goed. Dan zijn in no time de kale plekken weg.

Ja maar omdat het symetrisch plekken zijn, zie hierboven, en ook een witte kat, denk ik niet dat dat het is.

Als het vlooien zijn zie je die of hun uitwerpselen. Goor verhaal, sorry.
Ikzelf ben net met mijn kat bij de dierenarts geweest vanwege hetzelfde probleem, bloed afgenomen en de hele mikmak, ze heeft voedselallergie, nu moet ze over op hypoallergeen voer.

Was als eens eerder geweest bij een andere dierenarts en die zei stress, maar ze is helemaal niet gestresst! Vandaar dat ik nog eens was gegaan maar naar een ander.
Ik hoop dat het hypoallergene voer helpt.

Want inderdaad, ik dacht meteen aan voer of aan hormonen (en dan inderdaad schildklier met voorbeeld als de ziekte van Cushing). Overigens zouden ook de nieren een probleem kunnen zijn maar dat zou blijken uit de bloedwaardes.

Hoe is de diagnose voedselallergie tot stand gekomen?

Mocht het voedsel niet helpen, zou het interessant zijn om ook eens de plas van de kat te laten onderzoeken.
Mijn vroegere kat had het ook. We zijn ermee naar de dierenarts geweest en die zei dat het een allergische reactie of stress kon zijn. We hebben het even met speciaal voer geprobeerd maar dat hielp weinig. Na een tijdje verdwenen de plekken maar kwamen ook weer terug. Er waren periodes dat hij er weinig tot geen last van had en periodes dat zijn achterkant bijna kaal was. Ik weet nog steeds niet wat het precies is geweest maar hij is er 18 jaar mee geworden. En dat is een mooie leeftijd voor een kat;)
Mijn kat had dit ook, hij heeft een vlooienallergie. In dat geval hoef je niet eens vlooien/eitjes op de huid te zien, ze zijn dan allergisch voor het speeksel van de vlo. Vaak hoeven ze maar één keer gebeten te worden om een reactie te krijgen. Hij werd ook symmetrisch kaal, omdat hij eigenlijk jeuk boven zijn staart had en daar net niet bij kon. Hij ging echt door tot bloedens toe.

Op een gegeven moment leidt het krabben/likken weer tot nieuwe jeuk, een vicieuze cirkel dus. Ik zou even naar de dierenarts gaan. Die kan de kat een injectie geven dat de jeuk tegen gaat en zo'n drie maanden werkt.

En het helpt ook om de kat vlooiendruppels te geven in geval van een vlooienallergie, zodat de vlooien ook niet op hem gaan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven