Kat van buiten naar binnen

06-04-2020 16:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen en hebben twee (buiten) katten. Ze hebben nu een grote tuin, maar binnenkort een heel klein balkon. De katten moeten dus binnen blijven als ze daar wonen. Heeft iemand tips om de overgang wat makkelijker te maken voor de katten (en voor mijn ouders :lol: )?
Arme katten. Hoe oud zijn ze?
Igoa schreef:
06-04-2020 16:12
Arme katten. Hoe oud zijn ze?
14 en 16 volgens mij
waarom mogen ze straks niet meer naar buiten?
Ze kunnen toch wennen aan de nieuwe plek, en daar ook lekker naar buiten.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Balkon afzetten met een kattennet en een luikje in de balkondeur maken.
Zorgen voor veel ren, klim en speelgelegenheid in het nieuwe huis. Grote krabpalen waardoor ze bv op de kast kunnen komen.
Jaimm schreef:
06-04-2020 16:15
14 en 16 volgens mij
Jeetje.
Als ze altijd gewend zijn naar buiten te mogen en dit ook nog graag doen, gaat dit echt een strijd worden.
-
Nee, hoor, dat gaat best lukken. Zorg dat ze op een vensterbank naar buiten kunnen kijken en in de zon kunnen liggen.
Geef ze wat extra speelgoed en speel ook wat vaker met hen. Inderdaad klimpalen en laddertjes om eens hoog op een kast te kunnen zitten.
Oeh, wat lastig. Andersom was makkelijker geweest.
Ik had toen ik nog in een flat woonde een riempje voor de kat om haar mee naar buiten te nemen. Als ze dat hoorde kwam ze al aanrennen, dat ging prima.
Maar of je van die oude katten daar nog aan kunt wennen..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Maar Hoe actief zijn deze oudjes buiten nog?
Kan best lukken hoor. Ik heb mijn oudje de hele winter binnen gehad want het was de bedoeling dat we vorig maand gingen verhuizen naar een appartement. Daar is wel een groot dakterras maar geen tuin. Ze heeft nog geen enkele keer gezeurd om naar buiten te gaan en ik hoop dat dat zo blijft. Wel heb ik hier een grote kattenren. Dan kan ze geen muisjes vangen maar wel van het zonnetje genieten mocht ze daar behoefte aan hebben.
Lopervanhiernaardaar schreef:
06-04-2020 16:19
waarom mogen ze straks niet meer naar buiten?
Ze kunnen toch wennen aan de nieuwe plek, en daar ook lekker naar buiten.
Het is een appartement, dus dat is wel lastig met het balkon. Ze mogen wel op het balkon, maar ze zullen voornamelijk binnen zitten in de nacht (aangezien mijn ouders bang zijn dat ze naar beneden springen).
Kun je geen net spannen op het balkon? Dan kunnen ze wellicht toch even in het zonnetje slapen.
gizzmo-returns schreef:
06-04-2020 16:35
Maar Hoe actief zijn deze oudjes buiten nog?
Die van 16 helemaal niet eigenlijk. Die slaapt eigenlijk de hele dag. Ik maak me vooral zorgen om die van 14, die is soms wel nog druk.
Valentijn101 schreef:
06-04-2020 16:22
Balkon afzetten met een kattennet en een luikje in de balkondeur maken.
Zorgen voor veel ren, klim en speelgelegenheid in het nieuwe huis. Grote krabpalen waardoor ze bv op de kast kunnen komen.
Bedankt voor de tips! Nog tips voor een bepaald soort kattennet of maakt dat niet uit?
Phloxx schreef:
06-04-2020 16:23
Jeetje.
Als ze altijd gewend zijn naar buiten te mogen en dit ook nog graag doen, gaat dit echt een strijd worden.
Ja, ben ik ook bang voor. :-|
Lady_Day schreef:
06-04-2020 16:41
Kun je geen net spannen op het balkon? Dan kunnen ze wellicht toch even in het zonnetje slapen.
Denk het wel! Goed idee. Bedankt!
schorpioentje28 schreef:
06-04-2020 16:30
Oeh, wat lastig. Andersom was makkelijker geweest.
Ik had toen ik nog in een flat woonde een riempje voor de kat om haar mee naar buiten te nemen. Als ze dat hoorde kwam ze al aanrennen, dat ging prima.
Maar of je van die oude katten daar nog aan kunt wennen..
Ik had het inderdaad liever andersom gehad hahahaha. We kunnen het proberen, maar ik ben bang dat ze niet meer zo dol op mn ouders zijn daarna :lol: .
Beter.Laat schreef:
06-04-2020 16:29
Nee, hoor, dat gaat best lukken. Zorg dat ze op een vensterbank naar buiten kunnen kijken en in de zon kunnen liggen.
Geef ze wat extra speelgoed en speel ook wat vaker met hen. Inderdaad klimpalen en laddertjes om eens hoog op een kast te kunnen zitten.
Gelukkig geen onmogelijke opgave dus :kneel:
Gelukkig zijn ze al wat op leeftijd, dat scheelt misschien wat gestruin. Ik hoop dat het gaat lukken, heb geen adviezen.

Maar ik weet wel, dat als mensen hun katten van begin af aan binnen te blijven, dat dit soort problemen niet ontstaan.

Aan de andere kant, waarom wil je een huisdier als je geen tuin hebt? Ik had voor iets gekozen met een klein tuintje, zodat ze daarin naar buiten konden.
Ervaring mee met mijn eigen voormalige buitenkat die ooit was van mijn moeder. Zij overleed en ik kon dat huis met tuin niet betalen (plus de andere erfgenamen wilden het verkopen) dus kat was dakloos. Het was of bij mij in de flat, aangezien niemand anders hem wilde adopteren, of het asiel, en voor een oudere kat wilde ik dat laatste niet omdat die vaak lang(er) blijven zitten, en ik was ook gewoon gek op hem.

De overgang ging helaas vrij moeilijk maar uiteindelijk woon ik nu in een huisje met in iedere kamer krabpalen variërend van 160 cm hoog tot reikend aan het plafond, planken aan de muur, voedselpuzzels en overal karton en speelgoed. Af en toe neem ik hem mee naar buiten aan een tuigje, al is dat helaas vaak kort omdat er hier heel veel honden zijn. Daarbij ligt er een snelweg voor de deur, dus hij kan hier sowieso niet buiten lopen zonder toezicht.

Hij lijkt het na anderhalf jaar volledig geaccepteerd te hebben.

(Durf het eigenlijk bijna niet te schrijven, want een kat in een flatje houden wordt redelijk verketterd. :'-( )

Veel succes in ieder geval.
Jaimm schreef:
06-04-2020 16:41
Die van 16 helemaal niet eigenlijk. Die slaapt eigenlijk de hele dag. Ik maak me vooral zorgen om die van 14, die is soms wel nog druk.
Ik denk dat het wel goed gaat dan.
Wojak schreef:
06-04-2020 23:20
Ervaring mee met mijn eigen voormalige buitenkat die ooit was van mijn moeder. Zij overleed en ik kon dat huis met tuin niet betalen (plus de andere erfgenamen wilden het verkopen) dus kat was dakloos. Het was of bij mij in de flat, aangezien niemand anders hem wilde adopteren, of het asiel, en voor een oudere kat wilde ik dat laatste niet omdat die vaak lang(er) blijven zitten, en ik was ook gewoon gek op hem.

De overgang ging helaas vrij moeilijk maar uiteindelijk woon ik nu in een huisje met in iedere kamer krabpalen variërend van 160 cm hoog tot reikend aan het plafond, planken aan de muur, voedselpuzzels en overal karton en speelgoed. Af en toe neem ik hem mee naar buiten aan een tuigje, al is dat helaas vaak kort omdat er hier heel veel honden zijn. Daarbij ligt er een snelweg voor de deur, dus hij kan hier sowieso niet buiten lopen zonder toezicht.

Hij lijkt het na anderhalf jaar volledig geaccepteerd te hebben.

(Durf het eigenlijk bijna niet te schrijven, want een kat in een flatje houden wordt redelijk verketterd. :'-( )

Veel succes in ieder geval.
Bedankt. Ik denk dat niet dat het makkelijk wordt. Als ik het zo lees: zorgen voor afleiding. Ik ben benieuwd!
iones schreef:
06-04-2020 22:16
Gelukkig zijn ze al wat op leeftijd, dat scheelt misschien wat gestruin. Ik hoop dat het gaat lukken, heb geen adviezen.

Maar ik weet wel, dat als mensen hun katten van begin af aan binnen te blijven, dat dit soort problemen niet ontstaan.

Aan de andere kant, waarom wil je een huisdier als je geen tuin hebt? Ik had voor iets gekozen met een klein tuintje, zodat ze daarin naar buiten konden.
Inderdaad. Ik zou zelf ook niet zo snel de keuze maken om een kat in huis te nemen als ik geen tuin had. Maar in het geval van mijn ouders snap ik het wel. Ze zijn alvast aan voorsorteren op hun toekomst en willen zien dit dus ook als hun 'laatste' huis. Dus ik snap dat ze die keuze niet af laten hangen van twee oude katten.
gizzmo-returns schreef:
07-04-2020 08:35
Ik denk dat het wel goed gaat dan.
Ik denk ook dat hun leeftijd inderdaad een groot voordeel is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven